op de site van jaap kingma staat een stuk over een wegrace circuit in Friesland.
Citaat:
Juist in Friesland is ruimte voor een eigen permanent circuit voor motor- en autosport. Zoals bekend van Assen en Zandvoort kan dat een enorme toeristische trekker zijn. Bovendien houdt het de hardrijders van de openbare weg.
Met het internetproject "Fryske Fiersichten" heeft de Provincie Friesland haar inwoners uitgedaagd. Rijp en groen, gek en goed, groot en klein, elke projectbedenker kreeg de kans zijn idee voor te leggen op de website van Fiersichten. Ook de indiener van dit idee liet zich inspireren: door zijn levenslange passie voor snelle tweewielers.
Dit project probeert onder de bevolking levende snelheidswensen te kanaliseren. Ook wil het meer vorm geven aan de toeristische doelstellingen van de provincie.
Het zal werkgelegenheid en omzet opleveren. Het heeft een nationale en internationale uitstraling; dat is iets dat Fryslân vooralsnog node mist. Hierop kan de hele provincie meeliften.
Bovendien mist de provincie een duidelijke trekker voor massatoerisme. Van alleen de grijze golf en cultuurtoerisme zal de kachel niet blijvend roken. Een verbreding van doelgroepen is hard nodig.
Aan een permanent motor- en autocircuit is vanuit de gebruikers zeker behoefte, beamen de provinciale motor- en autosportclubs. Knelpunt is meestal de te verwachten geluidsoverlast. Daarom is het nodig een plek te vinden die zo ver mogelijk van enigerlei bebouwing is verwijderd. Vooral in Friesland is er dan wellicht nog ruimte, met name in de Noordwest- of Noordoosthoek.
Bijvoorbeeld:
- Ergens in de voormalige Middelzee is een mogelijkheid (de driehoek Stiens - Berlikum - Vrouwenparochie),
- Noordelijk van Harlingen (onder de windmolens tussen Dongjum en Sexbierum),
- Bij de Kop Afsluitdijk (in de driehoek Zurich - Wons - Pingjum),
- Ten noordwesten van Dokkum (driehoek Ternaard - Dokkum - Holwerd),
- Halverwege de Afsluitdijk, waarbij dan een zandlichaam dient te worden opgespoten.
Zo'n terrein zou kunnen omvatten:
- Een geasfalteerde wegracebaan, 4 km lang en overal minimaal 10 meter breed.
- Een verhard rennerskwartier, met tijdwaarnemingshuis, overdekte pits.
- Een supermotobaan van ongeveer 1,5 km, deels verhard, deels onverhard.
- Een dragracebaan, 1 km, deel uitmakend van het wegracecircuit.
- Omsloten door de geasfalteerde baan: een motorcrosscircuit en een trialpark.
In de loop der tijd kunnen de voorzieningen uitgebreid worden met een motorzaak, een clubhuis/kantine, een hotel, een cafetaria, een benzinepomp, een museum, een kartbaan. Het project kan gekoppeld worden aan andere voorzieningen, zoals een podium voor rockmuziek, danceparties en een pretpark.
Het circuit zal een grote toeristische aantrekkingskracht hebben, ook internationaal. Dat tonen de resultaten van het Circuit van Zandvoort en het TT Circuit van Assen duidelijk aan. Evenementen die Zandvoort bijvoorbeeld niet meer kan aanbieden vanwege de maximale geluidsdagen worden hier georganiseerd.
We denken bijvoorbeeld aan evenementen als de DTM, Marlboro Masters (auto's), KNMV Open Nederlands Kampioenschap, IDM (motoren), internationale dragraces.
Niet alleen nationale en internationale race-evenementen kunnen hier een plek vinden. Ook voor breedtesport is hier plaats:
- Amateur- en clubwedstrijden als KNMV Cup, Zomeravondcompetitie, Ducati Clubraces en Dealerscup, SAM-wedstrijden, Bikers' Cup.
- Trainingsdagen voor professionele raceteams,
- Circuitrainingen,
- Vrij circuitrijden,
- Historische motor- en autosportdemonstraties,
- Testsessies van auto- en motorbladen en -fabrikanten.
Per,manente werkgelegenheid voor minstens een tiental personen zal ontstaan. De exploitatie zal na een beginperiode sluitend zijn.
Financiering moet plaatsvinden met behulp van investeringsmaatschappijen, sponsoring door motor- en autobedrijfsleven, particuliere bijdragen, Europese, Rijks-, gemeentelijke en provinciale subsidies.
Natuurlijk moet eerst onderzocht worden of er geen bezwaren voor de mogelijke locaties bestaan. Met natuurbeschermingswetten, ruimtelijke ordeningsregels, maximale geluidsniveaus, toegankelijkheid voor het verkeer, etc. moet goed rekening worden gehouden.
Voor uw reacties kunt u zich wenden tot Festina Lente.
Gijs van Hesteren, maart 2007
[/quote]
In hoeverre zijn deze plannen serieus? weet iemand daar waar meer van?
Zou natuurlijk super zijn!!