Wegrace circuit in friesland ? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Topic: Wegrace circuit in friesland ? (11942 keer gelezen)
crosser78
Remco

     Reageer met citaat 
op de site van jaap kingma staat een stuk over een wegrace circuit in Friesland.

Citaat:
Juist in Friesland is ruimte voor een eigen permanent circuit voor motor- en autosport. Zoals bekend van Assen en Zandvoort kan dat een enorme toeristische trekker zijn. Bovendien houdt het de hardrijders van de openbare weg.

Met het internetproject "Fryske Fiersichten" heeft de Provincie Friesland haar inwoners uitgedaagd. Rijp en groen, gek en goed, groot en klein, elke projectbedenker kreeg de kans zijn idee voor te leggen op de website van Fiersichten. Ook de indiener van dit idee liet zich inspireren: door zijn levenslange passie voor snelle tweewielers.

Dit project probeert onder de bevolking levende snelheidswensen te kanaliseren. Ook wil het meer vorm geven aan de toeristische doelstellingen van de provincie.

Het zal werkgelegenheid en omzet opleveren. Het heeft een nationale en internationale uitstraling; dat is iets dat Fryslân vooralsnog node mist. Hierop kan de hele provincie meeliften.

Bovendien mist de provincie een duidelijke trekker voor massatoerisme. Van alleen de grijze golf en cultuurtoerisme zal de kachel niet blijvend roken. Een verbreding van doelgroepen is hard nodig.

Aan een permanent motor- en autocircuit is vanuit de gebruikers zeker behoefte, beamen de provinciale motor- en autosportclubs. Knelpunt is meestal de te verwachten geluidsoverlast. Daarom is het nodig een plek te vinden die zo ver mogelijk van enigerlei bebouwing is verwijderd. Vooral in Friesland is er dan wellicht nog ruimte, met name in de Noordwest- of Noordoosthoek.

Bijvoorbeeld:
- Ergens in de voormalige Middelzee is een mogelijkheid (de driehoek Stiens - Berlikum - Vrouwenparochie),
- Noordelijk van Harlingen (onder de windmolens tussen Dongjum en Sexbierum),
- Bij de Kop Afsluitdijk (in de driehoek Zurich - Wons - Pingjum),
- Ten noordwesten van Dokkum (driehoek Ternaard - Dokkum - Holwerd),
- Halverwege de Afsluitdijk, waarbij dan een zandlichaam dient te worden opgespoten.
Zo'n terrein zou kunnen omvatten:

- Een geasfalteerde wegracebaan, 4 km lang en overal minimaal 10 meter breed.
- Een verhard rennerskwartier, met tijdwaarnemingshuis, overdekte pits.
- Een supermotobaan van ongeveer 1,5 km, deels verhard, deels onverhard.
- Een dragracebaan, 1 km, deel uitmakend van het wegracecircuit.
- Omsloten door de geasfalteerde baan: een motorcrosscircuit en een trialpark.

In de loop der tijd kunnen de voorzieningen uitgebreid worden met een motorzaak, een clubhuis/kantine, een hotel, een cafetaria, een benzinepomp, een museum, een kartbaan. Het project kan gekoppeld worden aan andere voorzieningen, zoals een podium voor rockmuziek, danceparties en een pretpark.

Het circuit zal een grote toeristische aantrekkingskracht hebben, ook internationaal. Dat tonen de resultaten van het Circuit van Zandvoort en het TT Circuit van Assen duidelijk aan. Evenementen die Zandvoort bijvoorbeeld niet meer kan aanbieden vanwege de maximale geluidsdagen worden hier georganiseerd.

We denken bijvoorbeeld aan evenementen als de DTM, Marlboro Masters (auto's), KNMV Open Nederlands Kampioenschap, IDM (motoren), internationale dragraces.

Niet alleen nationale en internationale race-evenementen kunnen hier een plek vinden. Ook voor breedtesport is hier plaats:

- Amateur- en clubwedstrijden als KNMV Cup, Zomeravondcompetitie, Ducati Clubraces en Dealerscup, SAM-wedstrijden, Bikers' Cup.
- Trainingsdagen voor professionele raceteams,
- Circuitrainingen,
- Vrij circuitrijden,
- Historische motor- en autosportdemonstraties,
- Testsessies van auto- en motorbladen en -fabrikanten.

Per,manente werkgelegenheid voor minstens een tiental personen zal ontstaan. De exploitatie zal na een beginperiode sluitend zijn.

Financiering moet plaatsvinden met behulp van investeringsmaatschappijen, sponsoring door motor- en autobedrijfsleven, particuliere bijdragen, Europese, Rijks-, gemeentelijke en provinciale subsidies.

Natuurlijk moet eerst onderzocht worden of er geen bezwaren voor de mogelijke locaties bestaan. Met natuurbeschermingswetten, ruimtelijke ordeningsregels, maximale geluidsniveaus, toegankelijkheid voor het verkeer, etc. moet goed rekening worden gehouden.

Voor uw reacties kunt u zich wenden tot Festina Lente.


Gijs van Hesteren, maart 2007
[/quote]


In hoeverre zijn deze plannen serieus? weet iemand daar waar meer van?

Zou natuurlijk super zijn!!
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Dit hoor ik voor het eerst, maar het zou helemaal te gek zijn, een circuit naast de deur.

Maar ik denk dat niet iedereen dat zal vinden....

Geluidsoverlast is zeer moeilijk te dempen als je niet bij de bron (de uitlaat) begint.

Het mooiste zou inderdaad een eiland in het ijselmeer zijn.
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Thomas_2-love schreef 28-03-07 om 21:02:34
Dit hoor ik voor het eerst, maar het zou helemaal te gek zijn, een circuit naast de deur.

Maar ik denk dat niet iedereen dat zal vinden....

Je kan vooral zeggen dat het niet voor iedereen naast de deur zal zijn. Ik vind Assen al zo'n end weg...
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 28-03-07 om 21:13:44
(...)

Je kan vooral zeggen dat het niet voor iedereen naast de deur zal zijn. Ik vind Assen al zo'n end weg...


Dat meen je hoop ik toch niet?

Ik verwelkom ieder initiatief, hoewel ik denk dat dit toch niet gaat lukken.
Mugello never sleeps!
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Het is een uitstekend plan, echter de levensvatbaarheid is laag. Nederland biedt nmeerdere prima locaties voor een eventueel nieuw permanent circuit (N.O. polder, Flevoland, De Peel, Maasvlakte) alleen is de politiek in Nedereland op geen enkele wijze bereid hierin te investeren. Wat dat betreft heeft de milieulobby goede zaken gedaan hier.

Er is geen enkele provinciale of landelijke politicus die zo'n voorstel erdoor gaat krijgen. En dat enkel en alleen omdat politiek nederland zich graag roomser dan de paus gedraagt.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Ocampa
Tja...

     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-07 om 07:56:46
Het is een uitstekend plan, echter de levensvatbaarheid is laag. Nederland biedt nmeerdere prima locaties voor een eventueel nieuw permanent circuit (N.O. polder, Flevoland, De Peel, Maasvlakte) alleen is de politiek in Nedereland op geen enkele wijze bereid hierin te investeren. Wat dat betreft heeft de milieulobby goede zaken gedaan hier.


Inderdaad. En met de milieugekte die de laatste tijd weer de kop opsteekt kunnen we dit echt wel shaken hoor. Hoe vaak ze het ook al wel niet gehad hebben over een circuit op de maasvlakte........... daar is ook nooit ook maar iets van terecht gekomen.
Amerikanskaya firma Transceptor Technologies pristupila k proizvodstvu komp'yuterov Personal'ny sputnik.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-07 om 07:56:46
Het is een uitstekend plan, echter de levensvatbaarheid is laag. Nederland biedt nmeerdere prima locaties voor een eventueel nieuw permanent circuit (N.O. polder, Flevoland, De Peel, Maasvlakte) alleen is de politiek in Nedereland op geen enkele wijze bereid hierin te investeren. Wat dat betreft heeft de milieulobby goede zaken gedaan hier.

Er is geen enkele provinciale of landelijke politicus die zo'n voorstel erdoor gaat krijgen. En dat enkel en alleen omdat politiek nederland zich graag roomser dan de paus gedraagt.


leuk idee inderdaad maar chronisch niet haalbaar vanwege bovenstaande vermoed ik ook!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 29-03-07 om 09:00:38
(...)


leuk idee inderdaad maar chronisch niet haalbaar vanwege bovenstaande vermoed ik ook!


Of het haalbaar is valt nog te bezien. Maar laten we nu niet gelijk allemaal het koppie hangen! Ook al is het voor sommigen een roteind weg. Dat dit soort berichten uberhaupt in de media verschijnen moeten we met z'n allen toejuichen!!
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 29-03-07 om 10:02:31
(...)


Of het haalbaar is valt nog te bezien. Maar laten we nu niet gelijk allemaal het koppie hangen! Ook al is het voor sommigen een roteind weg. Dat dit soort berichten uberhaupt in de media verschijnen moeten we met z'n allen toejuichen!!


Een mooi initiatief. Voor een relatief gering bedrag (3,5 miljoen Euro) denkt men een multifunctioneel circuit te kunnen maken. Dat zou prachtig zijn. De afstand lijkt me geen probleem. In Nederland is toch niets ver weg.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-07 om 07:56:46
............. alleen is de politiek in Nedereland op geen enkele wijze bereid hierin te investeren. Wat dat betreft heeft de milieulobby goede zaken gedaan hier.

Er is geen enkele provinciale of landelijke politicus die zo'n voorstel erdoor gaat krijgen. En dat enkel en alleen omdat politiek nederland zich graag roomser dan de paus gedraagt.


De politiek zal toch ook kijken naar wat er leeft onder de bevolking. De milieuorganisaties hebben samen 4,1 miljoen betalende leden. De KNMV heeft er 26.000.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Ocampa
Tja...

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 29-03-07 om 12:10:28
(...)De milieuorganisaties hebben samen 4,1 miljoen betalende leden.


Dat ligt er maar aan wat je onder de milieu-organisaties rekent. In de ruime calssificatie die jij hanteert zijn zoveel verschillende groeperingen opgenomen, dat die onderling soms tegenstrijdige belangen hebben.
Amerikanskaya firma Transceptor Technologies pristupila k proizvodstvu komp'yuterov Personal'ny sputnik.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
The.Gambler schreef 28-03-07 om 21:19:42
(...)

Dat meen je hoop ik toch niet?


Johannes schreef 29-03-07 om 12:04:08
(...)

In Nederland is toch niets ver weg.


Niet iedereen is even mobiel hè, iedereen is anders. Voor mij is Drente en Friesland een behoorlijk eind.

Dat boeit verder niet voor dit topic, maar ik vind het soms wel eens jammer dat mensen niet verder kijken dan hun eigen neus lang is (daarmee doel ik op jullie reacties).
     Reageer met citaat 
Ocampa schreef 29-03-07 om 12:14:54
(...)


Dat ligt er maar aan wat je onder de milieu-organisaties rekent. In de ruime calssificatie die jij hanteert zijn zoveel verschillende groeperingen opgenomen, dat die onderling soms tegenstrijdige belangen hebben.


Het is waar dat sommige milieugroeperingen onderling op onderdelen tegenstrijdige belangen hebben, maar dat is in Nederlandse race wereld niet anders. De cijfers maken wel duidelijk dat een wens naar een goed milieubeleid in Nederland breder gedragen wordt dan die van een goed racebeleid. Politici zijn zich daar ook van bewust.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Allemaal mooi hoor, maar is dat economisch wel haalbaar? Er werd geschreven over DTM, Malboro, nu BP masters en KNMV wedstrijden.

DTM blijft lekker op Zandvoort. De Masters dreigen daar te verdwijnen, maar die bestaan alleen door de grote sponsor, en de A1gp hangt aan een zijden draad dus de Masters zou best wel eens op Zandvoort kunnen blijven.

Hoewel de milieu-maffia de circuits min of meer in een ijzeren greep heeft, heeft Nederland op dit moment 5 a 6 internationale grote motor/autosport evenementen. En ik zie eigenlijk niet in welke daar dan nog bij zou kunnen komen. En een circuit heeft top evenementen nodig. Van Onk's en Drag wedstrijden kan je geen circuit onderhouden.

De enig mogenlijkheid zou zjn om er een soort permanent trainings circuit van te maken, maar dan moet het aantal geluidsdagen wel meer (veel meer zelfs) zijn dan dat van Assen en Zandvoort. En ik vraag me dan af of juist Assen en Zandvoort daar dan geen bezwaar tegen gaan maken.......
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 29-03-07 om 12:16:18
(...)


(...)


Niet iedereen is even mobiel hè, iedereen is anders. Voor mij is Drente en Friesland een behoorlijk eind.

Dat boeit verder niet voor dit topic, maar ik vind het soms wel eens jammer dat mensen niet verder kijken dan hun eigen neus lang is (daarmee doel ik op jullie reacties).


Ik heb inderdaad geen rekening gehouden met jouw geringere mobiltiteit. Met het openbaar vervoer reizen is lastig. Ik ging vroeger ook met het openbaar vervoer naar Hengelo GLd. naar de races. s' ochtends om half zeven weg en s' avonds om half elf weer thuis.

Maar goed ik zie het meer in het perspectief van de andere " racelanden" in Europa. In Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italie mag men een flink stukje verder reizen om races te zien of om er aan mee te doen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: