Einde GP125cc tweetakt / Moto3 topic favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 20

Topic: Einde GP125cc tweetakt / Moto3 topic (153908 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 07-06-10 om 09:33:06
(...)


De Spanjaarden gaan ook voorin zitten als het een Moto3 zou worden. Ze hebben zoveel circuits, er heerst een absolute motorcultuur waardoor nieuwe talenten snel kansen krijgen en uiteraard zijn er veel Spaanse sponsors. Ik ga de 125cc echt missen als die niet meer bestaat in de toekomst. Ik heb liever heel wat Spanjaarden en een verdwaalde Brit en Duitser voorin die strijden tot de finish dan een supersaai MotoGP kampioenschap waarin 1/3 van het startveld ook Spaans is.


Je argumentatie klopt van geen kanten.

"supersaai"
Als die Moto3 wordt opgezet als de Moto2 dan is spanning verzekerd, kijk maar naar de Moto2-races tot nu toe dit jaar.

"1/3 van het startveld ook Spaans"
Door afscheid te nemen van de 250 en de Moto2 te introduceren heeft men oa gekozen voor meer nationaliteiten. Kijk maar naar het aantal verschillende nationaliteiten in die klasse en zet dat eens af naar de startvelden in de laatste jaren van de 250 en je zult zien dat Spanje een veel kleinere rol speelt. Er is geen sprake meer van fabrieksmachines die alleen betaald kunnen worden door Spanjaarden of Italianen.

Je mening lijkt vooral gebaseerd op vooroordelen.
     Reageer met citaat 
Ik zei nergens iets over de Moto2, voor de simpele reden dat ik het niet op tv kan zien. Dan kan ik er ook moeilijk een echt oordeel over hebben vind ik. Tuurlijk is het fantastisch dat de Moto2 veel verschillende nationaliteiten heeft, maar een gewone kijker kan het nergens op tv zien en moet het doen met de oersaaie MotoGP. Ik zou veel liever de 125cc en / of de Moto2 op tv willen zien dan de MotoGP, dat lijkt me duidelijk als echte motorliefhebber.

Bovendien heeft de Moto2 ervoor gezorgd dat het WK Supersport, een klasse die ik altijd al mooi heb gevonden, voor het eerst sinds zijn bestaan een erg mager startveld heeft.

« Gewijzigd: 07-06-2010 om 11:26:16 door Wim_Kwanten »

     Reageer met citaat 
Ik vind het maar een aantal bij elkaar gezochte argumenten om de 125cc de nek om te draaien. Men heeft het daar regelementair/budgetair volledig uit de hand laten lopen en wordt “de tweetakt”als hoofdschuldige aangewezen, terwijl een tweetakt in theorie goedkoper racen is als een viertakt, mits je er dezelfde restricties op los laat. In de kartracerij kost een 125cc KZ raceblok (met 6 vers.) tussen de vier en vijfduizend euro. watergekoeld met carb en uitlaat en tussen de 40 en 45 pk. Bv.:

http://www.crgholland.nl/...rer_id=&vmcchk=1

En je hebt daar een behoorlijk aantal fabrikanten in. Je kan dus wel degelijk prima goedkoop racen met een tweetakt. Trouwens de RedBull Rookie cup bewijst het ook (alhoewel dit dan weer een one-make series is). Het zit hem gewoon allemaal in de regelgeving.

Ik vind die hele Moto3 prima hoor, er moest wat gebeuren, maar ze hadden ook de reglementen van de 125cc aan kunnen passen.
     Reageer met citaat 
Leuk verhaal en mooi dat er in o.a. Nederland een fabriekje zit waar je voor weinig een 2 takt-blokje kunt kopen. Maar of wij dat nu leuk vinden of niet: in de samenleving (en dus bij de fabrikanten) is er nauwelijks nog draagvlak voor 2-takten. Dat is een aflopende zaak dus het zou raar zijn om daar een spiksplinternieuwe klasse omheen te bouwen. En bovendien, waarom zou de kartwereld de benchmark moeten zijn voor de GP's? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Ik bedoel dit echt niet rot maar ik snap niet dat er zoveel mensen zien die maar niet willen inzien dat 2-takten een aflopende zaak zijn. Volgens mij hangen die mensen veel te veel aan het verleden terwijl de blik op de toekomst gerecht moet zijn.

Het zal wel hetzelfde gaan als bij de Moto2. Iedereen zit van te voren te schelden en te tieren met oneigenlijk argumenten en als het dan zover is dan vinden we het met zijn allen hartstikke mooi.

Trouwens, zo'n Moto3-verhaal maakt het volgens mij makkelijker voor Nederlands talent om een vinger achter de deur te krijgen binnen de GP's.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 07-06-10 om 12:18:40


En bovendien, waarom zou de kartwereld de benchmark moeten zijn voor de GP's? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Ik bedoel dit echt niet rot maar ik snap niet dat er zoveel mensen zien die maar niet willen inzien dat 2-takten een aflopende zaak zijn. Volgens mij hangen die mensen veel te veel aan het verleden terwijl de blik op de toekomst gerecht moet zijn.

Het zal wel hetzelfde gaan als bij de Moto2. Iedereen zit van te voren te schelden en te tieren met oneigenlijk argumenten en als het dan zover is dan vinden we het met zijn allen hartstikke mooi.

Trouwens, zo'n Moto3-verhaal maakt het volgens mij makkelijker voor Nederlands talent om een vinger achter de deur te krijgen binnen de GP's.


Ik had het niet over een spiksplinternieuwe klasse. Ik had het over het aanschroeven van de reglementen in de 125cc, desnoods met een claiming rule.

Trouwens, het gaat niet om een klein fabriekje in Nederland (Dit was maar een website van een nederlandse importeur). Er zijn vele fabrikanten in de kartwereld die met elkaar wereldwijd nog duizenden 2takt blokken verkopen voor een niche sport als de kartracerij en ik weet wel zeker dat er meer racekarts rondrijden dan racemotoren. Het ging er mij om dat ze het in de kartwereld het wat dit betreft er beter voor elkaar hebben dan in de motorracerij en dat de motorracerij misschien ook eens over de schutting kan kijken bij de buren.

Nogmaals ik heb zeker niets tegen viertakten, maar ik heb bij die hele Moto2 nog steeds geen GP gevoel. Ik vind het een tweederangs kampioenschap vanwege het standaardblok en ik vraag mij af of Moto3 wezenlijk anders gaat worden dan Moto2 omdat de kostenescalatie altijd plaatsvind als het motorblok vrijgelaten wordt.

En die blik op de toekomst: Laten we vooral dan de 150 jaar oude Otto motor weer invoeren, nee dan ben je progressief bezig. Laten ze dan iets doen met zero emission of bio brandstoffen. Het enkele feit dat er voor de hobby brandstof wordt verspild is het probleem met de maatschappelijke acceptatie. Een 2 of 4 takt zegt de critici niets. Dat is voor de gemiddelde boomknuffelaar een pot nat.
     Reageer met citaat 
Harald schreef 07-06-10 om 15:08:43
(...)


Ik had het niet over een spiksplinternieuwe klasse. Ik had het over het aanschroeven van de reglementen in de 125cc, desnoods met een claiming rule.

Trouwens, het gaat niet om een klein fabriekje in Nederland (Dit was maar een website van een nederlandse importeur). Er zijn vele fabrikanten in de kartwereld die met elkaar wereldwijd nog duizenden 2takt blokken verkopen voor een niche sport als de kartracerij en ik weet wel zeker dat er meer racekarts rondrijden dan racemotoren. Het ging er mij om dat ze het in de kartwereld het wat dit betreft er beter voor elkaar hebben dan in de motorracerij en dat de motorracerij misschien ook eens over de schutting kan kijken bij de buren.

Nogmaals ik heb zeker niets tegen viertakten, maar ik heb bij die hele Moto2 nog steeds geen GP gevoel. Ik vind het een tweederangs kampioenschap vanwege het standaardblok en ik vraag mij af of Moto3 wezenlijk anders gaat worden dan Moto2 omdat de kostenescalatie altijd plaatsvind als het motorblok vrijgelaten wordt.

En die blik op de toekomst: Laten we vooral dan de 150 jaar oude Otto motor weer invoeren, nee dan ben je progressief bezig. Laten ze dan iets doen met zero emission of bio brandstoffen. Het enkele feit dat er voor de hobby brandstof wordt verspild is het probleem met de maatschappelijke acceptatie. Een 2 of 4 takt zegt de critici niets. Dat is voor de gemiddelde boomknuffelaar een pot nat.


Goed verwoord.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
waarom moet ineens de 125cc vervangen worden voor de moto3 klasse alleen omdat het 2 takten zijn.(zal wel weer van honda komen zeker)een 4 taktblok is vele malen duurder dan relatief goedkoop 2 taktblok.
     Reageer met citaat 
Er is gewoon 1 ding te hopen en dat is dat Moto3 geen klasse gaat worden zoals Moto2 waarbij er 1 motorleverancier is.

En nu je ziet dat oa Kawa en Soes al met een 4-takt racertje op de markt komen waarmee in het 125 nationale kampioenschap mag worden gereden geeft aan dat er wel interesse is van meerdere fabrikanten.

Dus willen we in een Aprilia/Derbi cup blijven hangen met 0.0 aan technische innovatie of gaan we voor vernieuwing met hopelijk weer wat meer fabrikanten die interesse tonen in Moto2?

Doe mij dat laatste maar. De 2-takt, hoe mooi het ook moge zijn, is ten dode opgeschreven.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Dat een viertakt veel schoner is dan een viertakt is duidelijk, maar wat ik me afvraag is wat voor brandstof er in de GP klassen gebruikt wordt. Is dat gewone benzine van de pomp of zitten daar nog weer allerlei ( schadelijke) toevoegingen in, zoals in het verleden?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 09-06-10 om 09:21:33
Er is gewoon 1 ding te hopen en dat is dat Moto3 geen klasse gaat worden zoals Moto2 waarbij er 1 motorleverancier is.

En nu je ziet dat oa Kawa en Soes al met een 4-takt racertje op de markt komen waarmee in het 125 nationale kampioenschap mag worden gereden geeft aan dat er wel interesse is van meerdere fabrikanten.

Dus willen we in een Aprilia/Derbi cup blijven hangen met 0.0 aan technische innovatie of gaan we voor vernieuwing met hopelijk weer wat meer fabrikanten die interesse tonen in Moto2?

Doe mij dat laatste maar. De 2-takt, hoe mooi het ook moge zijn, is ten dode opgeschreven.


Voor mij hoeft dit ook niet, maar ... wat is de 125cc nu dan? Hoeveel motoren zijn er actief? Juist, eentje, op hier en daar een verdaalde Honda en enkele povere Lambretta's.
     Reageer met citaat 
Zapper schreef 09-06-10 om 12:33:58
(...)
Voor mij hoeft dit ook niet, maar ... wat is de 125cc nu dan? Hoeveel motoren zijn er actief? Juist, eentje, op hier en daar een verdaalde Honda en enkele povere Lambretta's.


Daarom zei ik ook, er moet wat gebeuren, maar doe dat dan door de huidige regelgeving te veranderen. Nu moeten er dadelijk weer tientallen miljoenen er tegenaan worden gegooid om een Moto3 klasse te ontwikkelen. Het zal uiteindelijk hetzelfde liedje worden: Er is 1 of hooguit 2 fabrikanten die er geld in willen steken (of meer geld insteken dan de rest) en op die manier de anderen uit de sport drijven, zoals nu is gebeurd. Elke klasse staat of valt met regelgeving.

Je zal dit ook met de Moto2 zien gebeuren: Op een gegeven moment zal 1 of 2 framemerken de enige winnende frames zijn, waarna de teams alleen nog die frames willen hebben, met als gevolg dat de prijzen van de succesvolle frames gaan escaleren, minder succesvolle ontwerpen zullen verdwijnen, etc, etc... En wat gaan we dan doen? Moto4 in het leven roepen?
     Reageer met citaat 
Het probleem is inderdaad geld. Stel dat er vijf fabrikanten geld willen inpompen, dan haken er meteen drie af omdat ze niet succesvol zijn. Zo simpel is dat vrees ik. Vroeger waren er ook meerdere fabrikanten in de 125cc. De reden dat Honda is gestopt is een gebrek aan succes. Alle kleine teams die willen aanpikken, komen hopeloos te kort en haken eveneens af na 1 of enkele seizoenen. Dat is overal zo vrees ik.

En de moto4, waarom niet? Eentje met elektrisch aangedreven motoren en een stereo-installatie aan boord om het geluid te produceren!!
     Reageer met citaat 
Toch kunnen juist de kleine framebouwers ook succesvol zijn in dit soort klasses. Zeker als het bedrijf zelf een rijder onder zijn hoede heeft waarmee ze naar de top willen.
     Reageer met citaat 
WimLex schreef 09-06-10 om 14:39:47
Toch kunnen juist de kleine framebouwers ook succesvol zijn in dit soort klasses. Zeker als het bedrijf zelf een rijder onder zijn hoede heeft waarmee ze naar de top willen.


Jawel, totdat die rijder bij Aspar Martinez kan gaan rijden en dat team weer opnieuw kan beginnen. Ach ja, dat was 30 jaar gelden al zo en zo zal het altijd blijven.

Ik zou het al fantastisch vinden als die nieuwe Moto3 gevrijwaard blijft van een leeftijdslimiet waardoor je weer figuren als bv. Nieto en Lazzarini krijgt. Mannen die gewoon hun hele carriere in de lichte klassen reden.
     Reageer met citaat 
Harald schreef 09-06-10 om 15:29:57
(...)


Jawel, totdat die rijder bij Aspar Martinez kan gaan rijden en dat team weer opnieuw kan beginnen. Ach ja, dat was 30 jaar gelden al zo en zo zal het altijd blijven.

Ik zou het al fantastisch vinden als die nieuwe Moto3 gevrijwaard blijft van een leeftijdslimiet waardoor je weer figuren als bv. Nieto en Lazzarini krijgt. Mannen die gewoon hun hele carriere in de lichte klassen reden.


Klopt, er is absoluut niks mis mee om een hele carrière in dezelfde internationale klasse te rijden wat mij betreft. De oudere Japanners van de jaren '90 en begin '00 zorgden ook voor prachtige races in de 125cc destijds.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 20


Snelle navigatie: