Casey Stoner (Ducati Marlboro team) wist in ronde 11 van 2007 eindelijk de zgn. "pole position vloek" te doorbreken: 12 races lang wist er niemand vanaf pole te winnen - de langste reeks in de geschiedenis van de koningsklasse.
Kevin Schwantz viel net na de 'Corkscrew' tijdens de trainingen in 1994 hard van zijn Lucky Strike Suzuki waarbij zijn heup uit de kom raakte. De al langere tijd ver van fitte Texaan, moest hierdoor de laatste drie races van het seizoen missen..
John Kocinski bezorgde hier Cagiva in 1993 de eerste 'droog weer overwinning', Freddie Spencer was voor de race uitgeschakeld door een val in de kwalificaties en zou nooit meer aan een Grand Prix deelnemen.
Sete Gibernau crashte in de 2009 race die zijn laatste Grand Prix zou zijn. Het Grupo Francisco Hernando Ducati Team kondigde kort na de USGP haar terugtreden aan vanwege financiële perikelen. Sete's terugkeer had slechts 6 races geduurd..
Na 10 jaar stond de USGP in 2005 weer op de kalender. Thuisrijders Nicky Hayden (Repsol Honda) en Colin Edwards (Factory Yamaha) domineerden de race. Hayden behaalde zijn eerste GP zege én de eerste zege voor Honda in de zwaarste klasse in de USA.
Chris Vermeulen behaalde hier in 2007 met een derde plaats zijn zevende en laatste podium uit zijn carrière. De Australiër is hiermee de meest succesvolle Suzuki coureur in de MotoGP.
Luca Cadalora zegevierde bij de Amerikaanse Grand Prix in 1994 met zijn Marlboro Yamaha en was de eerste niet Amerikaanse winnaar op de baan in Californië.
Roger Lee & Nicky Hayden waren in 2010 de eerste broers die beiden punten scoorden in een MotoGP race sinds David & Carlos Checa tijdens de 2005 Dutch TT
Randy De Puniet moet voor het eerst na 190 opeenvolgende starts een Grand Prix missen wegens een op de Sachsenring (18 juli 2010) opgelopen breuk aan zijn linker scheen -en kuitbeen