Valencia favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
18

Valencia

11 november 2012
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

TRIVIA

Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Topic: Valencia (4778 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Nakasuga mag gaan proberen zijn 6e plaats van vorig jaar, en zijn 9e in Motegi te gaan verbeteren!

http://racesport.nl/...D/31264/Default.aspx
Mugello never sleeps!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Road trip!

Citaat:
1,250 miles to Valencia MotoGP on 125cc bikes with just £125. https://t.co/SJlW3v6I
     Reageer met citaat 
Aoyama zou in Valencia de Blusens Kawasaki rijden en ook in 2013
     Reageer met citaat 
limboracefan schreef 02-11-12 om 10:04:46
Aoyama zou in Valencia de Blusens Kawasaki rijden en ook in 2013


En niet alleen Aoyama. Hoewel het team in de loop van het seizoen volledig is geswitched naar FTR, heeft men het Inmotec frame wel verder doorontwikkeld. Claudio Corti mag nu een 'testrace' gaan afleggen in Valencia.

http://www.crash.net/...ut_with_inmotec.html

Onduidelijk is dus nog met welk frama Aoyama en Barbera volgend jaar gaan rijden...
Mugello never sleeps!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Crutchlow gooit even een tweede plaats weg.

En wat een rotklap van Lorenzo.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
The.Gambler schreef 28-10-12 om 10:59:35
Nakasuga mag gaan proberen zijn 6e plaats van vorig jaar, ..te gaan verbeteren!..

Nou P2, wie daar geld op had durven te zetten is spekkoper
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Ondanks de grote verschillen vond ik het nog wel een redelijk schouwspel, maar zat denk meer in het feit van wie er op bleef zitten.

Ja en als de nummer 7 gelapt word wat heb je dan schlemielig kampioenschap?
Midstar racing
     Reageer met citaat 
midstar schreef 11-11-12 om 15:32:23
Ja en als de nummer 7 gelapt word wat heb je dan schlemielig kampioenschap?


Dat zit ik al jaren te zeggen. Bovendien hebben er nog enkele rijders zich ontdubbeld, anders was enkel de top 4 in dezelfde ronde gebleven.
     Reageer met citaat 
Vandaag is overigens helemaal bewezen dat die CRT machines compleet overbodig zijn. Verschillende CRT rijders bleven wel een halve ronde voor de toprijders rijden wanneer ze op een ronde werden gezet en Ellison veroorzaakte gedeeltelijk de val van Lorenzo.

En voor degenen die zich afvragen waarom ik heb gekeken: alleen omdat het Casey Stoner zijn laatste race was.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 11-11-12 om 20:09:25
Vandaag is overigens helemaal bewezen dat die CRT machines compleet overbodig zijn. Verschillende CRT rijders bleven wel een halve ronde voor de toprijders rijden wanneer ze op een ronde werden gezet en Ellison veroorzaakte gedeeltelijk de val van Lorenzo.

En voor degenen die zich afvragen waarom ik heb gekeken: alleen omdat het Casey Stoner zijn laatste race was.

Wat betreft Lorenzo, die heeft het aan zichzelf te wijten.
Dit was een van zijn zeldzame foutjes.
Ellison reed netjes zijn lijnen en Lorenzo had kunnen wachten tot na de bocht, zijn motor loopt zoveel sneller dat hij op een recht stukkie er voorbij kon gaan.
Ik snap dat je op zo een opdrogende baan niet even aan de kant gaat om het natte op te zoeken met je slicks.
Midstar racing
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Nou werden de verschillen natuurlijk wel een beetje vergroot door de weersomstandigheden. Met name Lorenzo en Pedrosa hadden wel heel erg het gas erop vond ik, je kon erop wachten dat er een hard af zou gaan.
     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 11-11-12 om 20:09:25
Ellison veroorzaakte gedeeltelijk de val van Lorenzo.
James had helemaal niks met de valpartij van Lorenzo te maken, was zij eigen domme schuld. Je weet dat je op sliksniet op het natte met komen. Gewoon een dome actie!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ben ik niet helemaal met je eens, Ellison zat behoorlijk in de weg.
De_Wim
maar dan anders

     Reageer met citaat 
midstar schreef 11-11-12 om 15:32:23
Ondanks de grote verschillen vond ik het nog wel een redelijk schouwspel, maar zat denk meer in het feit van wie er op bleef zitten.

Ja en als de nummer 7 gelapt word wat heb je dan schlemielig kampioenschap?


Ja, race was zeker het bekijken waard, schlemielig vind ik het niet. Pedrosa heeft niet gepitst (na zijn start), de weersomstandigheden werken sommigen niet mee.

Anderen benutten deze maximaal:
Prachtig resultaat voor Nakasuki (ofzo).
Pirro zet het beste CRT resulaat van het jaar neer.

Over Lorenzo en Ellison: Ellison had volgens mij wel mede schuld aan de crash van Lorenzo, al zou ik Lorenzo toch de hoofdschuldige noemen.

Jammer dat het jaar erop zit, jammer dat Stoner stopt, maar toch heb ik nu al zin in volgend jaar, met Marquez op de honda en Rossi op de Yamaha.

En niet te vergeten 2 nederlanders op competatief materiaal (al zij dat andere klasses).
De inhoud van bovenstaand bericht bereikt u via internet. Het is derhalve niet uitgesloten dat onbevoegden de verzonden informatie hebben gemanipuleerd, door het toevoegen van taalfouten en/ of domme opmerkingen.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 11-11-12 om 21:19:12
Ben ik niet helemaal met je eens, Ellison zat behoorlijk in de weg.
Dan nog had Lorenzo zelf de keuze om hem in te halen. Een motogp fiets is veel sneller, dus op een rechtstuk wasdie er ffluitend om heen gegaan. Eigen domme schuld dus.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: