Socrates schreef 07-05-14 om 08:48:40
(...)
Alleen als een motorbond bij de FIM is aangesloten, kan het predicaat EK worden gegeven en het ONK is het enige Nederlandse kampioenschap dat door de FIM wordt erkend. Ga dit maar van de KNMV overnemen... Ik verwacht dat ook de CRT dat niet binnen nu en een paar jaar voor elkaar heeft. En als het zo lang duurt en er is geen alternatief, dan is de wegrace in Nederland stuk.
Er is op dit moment in Nederland geen FIM waardig ONK of EK kampioenschap. Punt. Er is gewoon geen topsportnivo in Nl. Is daarmee de wegrace dood? Nee, alleen moeten we eens ophouden ons te focussen op de uitzonderingen. Breedtesport leeft in Nederland.
Met alle respect voor de deelnemers maar topnivo SBK, SSP, Moto3 of Supermono is er gewoon niet in Nl of het is zo smal dat je praat over een handjevol rijders. 125cc is gewoon dood, accepteer het en ga iets anders doen.
Er is in Nl ruimte voor een serieus ONK in een heel beperkt aantal klassen, die ook nog eens gebaseerd zouden moeten zijn op makkelijk verkrijgbare (en daarmee goedkope) standaard motoren.
Instapklasse van 250cc viertakten in de trant van Kawa 250 Ninja, SS600, SBK1000 en wellicht nog iets van een merkencup. Klaar.
Exoten als Moto3, sidecars, supermono, classics en noem maar op zullen hun heil elders moeten zoeken. De startvelden zijn te klein, het nivo is te laag.
Harde conclusie (en heel vervelend voor rijders die gepassioneerd zijn over hun specifieke stukje van onze mooie motorhobby) maar naar mijn idee de enige oplossingsrichting. Minder versnippering, meer focus, inzetten op breedtesport en hopen dat daar weer de talenten uit komen. En die talenten zullen dan (helaas maar waar) via buitenlandse kampioenschappen moeten proberen de mondiale top te halen.
En dan kan littleviking het op een schelden gaan zetten omdat de boodschap hem niet aanstaat, maar daar veranderd niks door....