Zandvoort 26-27 september - Superbikes at sea favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
11

Zandvoort

27 september 2015
Nederland Circuit Park Zandvoort

UITSLAGEN

RACE 1

1Koen Zeelen
2Nigel Walraven
3Cedric Fievet
4Willem Kerkvliet
Volledige uitslag »

RACE 2

1Vincent Lonbois
2Koen Zeelen
3Nigel Walraven
4Xavier Michel
5Cedric Fievet
Volledige uitslag »

TRIVIA

WK Toppers kwamen naar het duinen circuit in 1980 toen daar de Olof Races werden gehouden. Randy Mamola (Suzuki) behaalde de totaalzege voor Jack Middelburg en wereldkampioen Kenny Roberts.
Tijdens de internationale Olof races van 1980 behaalde Peter Looijesteyn een driedubbele zege in de 125, 250 en de 350cc klasses. Randy Mamola behaalde de totaalzege in de 500cc.
Topic: Zandvoort 26-27 september - Superbikes at sea (74282 keer gelezen)
DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
siegerrr schreef 28-09-15 om 09:28:51
(...)


De inschrijving voor Zandvoort was zelfs € 375,- Tel daarbij de overige kosten op en het wordt wel een heel duur evenement om als OW-cupper eenmalig aan mee te doen.

Pffieuw

Lesleytt schreef 28-09-15 om 09:44:53
Met de huidige opzet van de Benecup is niet veel mis. Als je, je als (talent) coureur wilt ontwikkelen is het van belang dat je op diverse circuits rijdt. Dit kunnen ook prima veilige stratencircuits zijn zoals een Hengelo Gld.

Het blijkt wel dat de kosten voor deelnemers gewoon aan de hoge kant zijn. Als je in Nederland/België iets zal willen om een kampioenschap met diverse circuits van niveau te krijgen zal je een voorbeeld moeten nemen aan de EK Superstock. Totale inschrijf kosten voor alle evenementen (inclusief een voorjaarstraining dacht ik) en banden voor een € 12 000,-. Dit lijkt veel geld maar als je dit over langere termijn verspreid is dit veel goedkoper als de huidige opzet.

Uiteraard zitten hier ook kanttekeningen aan zoals één banden leverancier ect. maar de kosten worden voor een ieder gelijk en de kansen voor elke deelnemer ook.

Diverse binnen- en buitenlandse circuitorganisaties "stunten" ook met het "vooraf inschrijven". Inschrijven en betalen in januari / februari en hierdoor kortingen krijgen op het inschrijfgeld. Zou dit in Nederland werken...?
     Reageer met citaat 
(...)

Diverse binnen- en buitenlandse circuitorganisaties "stunten" ook met het "vooraf inschrijven". Inschrijven en betalen in januari / februari en hierdoor kortingen krijgen op het inschrijfgeld. Zou dit in Nederland werken...?[/quote]

Persoonlijk zal ik niet kiezen voor een stunt actie of dergelijke, het geld zal bijvoorbeeld ook in drie keer moeten worden betaald om dit in één keer te doen is gewoon te duur. Ik neem aan Daniel dat je heel goed weet wat een jaar ONK(Benecup)/OWCup kost. Deze kosten liggen veel hoger als het voorbeeld (zeg niet dat die prijs het moet worden) van € 12 000,-.

Stel je neemt tien evenementen met dubbele races (op de BSB, TT en WSBK na) van de huidige Benecup kalender plus een voorjaarstraining en banden voor een bepaald bedrag maak je het financieel in ieder geval veel aantrekkelijker.
DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
Lesleytt schreef 28-09-15 om 10:15:40

Persoonlijk zal ik niet kiezen voor een stunt actie of dergelijke, het geld zal bijvoorbeeld ook in drie keer moeten worden betaald om dit in één keer te doen is gewoon te duur. Ik neem aan Daniel dat je heel goed weet wat een jaar ONK(Benecup)/OWCup kost. Deze kosten liggen veel hoger als het voorbeeld (zeg niet dat die prijs het moet worden) van € 12 000,-.

Waarheid, maar de coureurs / teams maken het zelf zo duur als ze willen... Onder de 12.000,- kun je in de OW Cup (excl aanschaffen/opbouwen motorfiets) uitstekend vooraan meekomen, mits je beschikt over het benodigde talent.

Lesleytt schreef 28-09-15 om 10:15:40

Stel je neemt tien evenementen met dubbele races (op de BSB, TT en WSBK na) van de huidige Benecup kalender plus een voorjaarstraining en banden voor een bepaald bedrag maak je het financieel in ieder geval veel aantrekkelijker.

Mijn voorkeur gaat uit naar dubbele races op diverse circuits, in zowel binnen- als buitenland. Vastzitten aan een bandenmerk dan weer niet.
     Reageer met citaat 
DanielV schreef 28-09-15 om 11:17:42
(...)

Waarheid, maar de coureurs / teams maken het zelf zo duur als ze willen... Onder de 12.000,- kun je in de OW Cup (excl aanschaffen/opbouwen motorfiets) uitstekend vooraan meekomen, mits je beschikt over het benodigde talent.

(...)

Mijn voorkeur gaat uit naar dubbele races op diverse circuits, in zowel binnen- als buitenland. Vastzitten aan een bandenmerk dan weer niet.


Je maakt het inderdaad zo duur als jezelf wil. Dit doe ik ook al jaren met mijn eigen team. Maar om echt voorin mee te doen heb je in feite gewoon het zelfde budget nodig.

Wat betreft de cup wordt momenteel voor redelijk wat geld voorin gereden als ik her en der hoor wat voor materiaal daar rijdt. En als je een dubbele race Oschersleben hebt ben je al gauw aardig wat geld kwijt. Reken inschrijf geld +- €300 en 3,5 set banden kwalificatie 2 achterbanden 1 voorband en beide races een setje banden (neem aan dat dit voor de top jongen redelijk gebruikelijk is) en dan 3,5 maal €350,- ben je meer als €1500 verder.

Als je dan uitgaat van tien evenementen met een voorjaarstraining en banden voor €12 000,- ben je een stuk voordelige uit. Met zo'n opzet zouden er denk ik best wel mensen zijn die willen deelnemen.

Wat betreft het beperken naar één bandenmerk snap ik de voor en nadelen. Maar momenteel moet je naar het collectief kijken en denk dat het daarvoor op dit moment een hele goeie stap zal zijn.
DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
Wij ook.. Wij steken enkel nieuwe banden met de race. Kwalificaties en trainingen rijden we op onze gebruikte racebanden. Dat scheelt enorm op een heel jaar!

Voorin de Cup gaat inderdaad een hoop geld om. Maar ook dat doen de coureurs / teams zelf.. Het hoeft allemaal niet zo gek (nieuwe banden voor trainingen etc.), 300pk, etc...

Ene heer T. Corser draaide op CPZ met K3 metzeler's op een compleet standaard S1000RR '15 ook 1.50-ers. Kijk dan naar het niveau van het ONK / de Cup, dan rijdt er (bijna) niemand 1.50-ers, terwijl die fietsen op en top zijn geprepareerd en voorzien van de crème de la crème racebanden.. Misschien ontbreekt het ons aan talent en proberen we dit te compenseren d.m.v. externe componenten..?

Wil je het idee van 10 events / voorjaarstraining en banden voor 12k eens uitleggen...?
     Reageer met citaat 
DanielV schreef 28-09-15 om 11:41:25
Wij ook.. Wij steken enkel nieuwe banden met de race. Kwalificaties en trainingen rijden we op onze gebruikte racebanden. Dat scheelt enorm op een heel jaar!

Voorin de Cup gaat inderdaad een hoop geld om. Maar ook dat doen de coureurs / teams zelf.. Het hoeft allemaal niet zo gek (nieuwe banden voor trainingen etc.), 300pk, etc...

Ene heer T. Corser draaide op CPZ met K3 metzeler's op een compleet standaard S1000RR '15 ook 1.50-ers. Kijk dan naar het niveau van het ONK / de Cup, dan rijdt er (bijna) niemand 1.50-ers, terwijl die fietsen op en top zijn geprepareerd en voorzien van de crème de la crème racebanden.. Misschien ontbreekt het ons aan talent en proberen we dit te compenseren d.m.v. externe componenten..?

Wil je het idee van 10 events / voorjaarstraining en banden voor 12k eens uitleggen...?


Wat betreft niveau dat klopt maar je wordt alleen beter als je meer rijdt op diverse circuits. Voor de ontwikkeling is dit echt noodzakelijk in mijn ogen vooral als je dit doet in combinatie van een goed gevuld deelnemers veld op niveau. Is denk ik ook iets waar iedere coureur die iets meer wil dan leuk voor de hobby racen mee eens is.

Wat mijn idee met 10 events is eigenlijk vrij simpel.
De KNMV heeft nu al enkele jaren een voorjaarstraining die echt heel goed is. Als je deze nou eens eind maart begin april doet. Dan de eerste races eind april bijvoorbeeld op Croix echt wel een leuk baantje en gewoon competitie waardig. Daarna circuits als Zolder, Mettet, Zandvoort, Assen (WSBK, TT, BSB en battle of nations) Hengelo GLD en eventueel Oss en Chimhay. (De laatste twee zijn bespreekbaar en kun je schrapresultaten voor gebruiken. Maar heb dit jaar weinig tot geen klachten gehoord en op beide evenementen komt veel publiek voor Nederlands doen.) Als je voor elk evenement 3,5 set banden beschikbaar krijgt vanuit één leverancier die de bandenkeuze samenstelt voor desbetreffende circuit.

En dat voor een totaal bedrag van €12 000,- lijkt mij een top competitie als deelnemer want ik heb dezelfde kansen als ieder ander voor een bedrag wat in mijn ogen meer dan acceptabel is voor wat ik er voor weer krijg.
DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
Eens, rijden op diverse circuits is erg bevorderlijk voor de ontwikkeling van talent(en). In de (nabije) omgeving (van Nederland) zijn diverse permanente circuits, welke uitermate geschikt zijn voor een (nationaal) kampioenschap:
* TT Circuit Assen
* Bilster Berg Drive Resort
* Croix en Ternois
* Hockenheimring
* Nürburgring GP-strecke
* MotoPark Oschersleben
* Mettet
* Spa Francorchamps
* Circuit Park Zandvoort
* Zolder

Bovengenoemde circuits bevinden zich allen binnen een straal van 500 km rondom Utrecht. Allen permanente circuits. Enig nadeel van de grote(re) GP-circuits, is de huurprijs voor de organisaties.

500 km / buitenlandse circuits geeft ook direct weer een probleem, want als "we" buiten Nederland gaan organiseren, is het direct "ver" en "te duur"....

Natuurlijk klinkt je plan leuk en enthousiast, echter 12.000,- voor 10 evenementen (met dubbele manches) is niet (lees: verre van) realistisch.
Neem enkel al de banden, waarbij je uit ging van 3,5 set / event. Met een prijs van 350,- per set kom je dan enkel al op 1.225,- per event aan banden. Dan hebben we het nog niet over inschrijfgelden gehad.

Tel daarbij de huurprijs van het circuit (minimaal 20k / dag) en de dubbele manches (ga ik uit van 2-daagse events), dan moet er nog ergens 40k vandaan worden getoverd per event. Een slordige 400k over een heel seizoen gezien. Waar gaan die eurocenten vandaan getoverd worden?
     Reageer met citaat 
DanielV schreef 28-09-15 om 16:32:01
Eens, rijden op diverse circuits is erg bevorderlijk voor de ontwikkeling van talent(en). In de (nabije) omgeving (van Nederland) zijn diverse permanente circuits, welke uitermate geschikt zijn voor een (nationaal) kampioenschap:
* TT Circuit Assen
* Bilster Berg Drive Resort
* Croix en Ternois
* Hockenheimring
* Nürburgring GP-strecke
* MotoPark Oschersleben
* Mettet
* Spa Francorchamps
* Circuit Park Zandvoort
* Zolder

Bovengenoemde circuits bevinden zich allen binnen een straal van 500 km rondom Utrecht. Allen permanente circuits. Enig nadeel van de grote(re) GP-circuits, is de huurprijs voor de organisaties.

500 km / buitenlandse circuits geeft ook direct weer een probleem, want als "we" buiten Nederland gaan organiseren, is het direct "ver" en "te duur"....

Natuurlijk klinkt je plan leuk en enthousiast, echter 12.000,- voor 10 evenementen (met dubbele manches) is niet (lees: verre van) realistisch.
Neem enkel al de banden, waarbij je uit ging van 3,5 set / event. Met een prijs van 350,- per set kom je dan enkel al op 1.225,- per event aan banden. Dan hebben we het nog niet over inschrijfgelden gehad.

Tel daarbij de huurprijs van het circuit (minimaal 20k / dag) en de dubbele manches (ga ik uit van 2-daagse events), dan moet er nog ergens 40k vandaan worden getoverd per event. Een slordige 400k over een heel seizoen gezien. Waar gaan die eurocenten vandaan getoverd worden?


Dat is ook het probleem in de hele situatie. Het zal echt een oplossing kunnen zijn. Maar het is niet realistisch omdat niemand er wat mee doet. Als je het kampioenschap commercieel aanpakt dan zal er zeker iets te regelen zijn.

Want banden kun je doormiddel van inkopen bij één aanbieder een stuk goedkoper krijgen als de genoemde 350 euro. Wat inschrijfgelden klopt je verhaal ook hierdoor zal je ook degelijk gebruik moeten blijven maken van de kleinere circuits en stratenbanen.

Dan zullen de kosten minder worden en als je het commercieel aanpakt en dingen strak organiseert (probleem in Nederland) is het eventueel mogelijk om sponsoren voor het kampioenschap aan te trekken.

Zoals ik zei het zal niet gebeuren tenzij iemand met genoeg geld het zelf zal doen alla Stuart Higgs in de BSB. Maar het zal een mogelijke redding zijn voor de zogenoemde "topsport" in Nederland.

PS: Hoeveel geld wordt er nu wel niet door de KNMV bijgegooid bij evenementen als Zandvoort of andere races.

Hiernaast is die €12 000 ook maar gewoon een willekeurig bedrag. Deze komt rechtstreeks weg uit de EK Superstock format hier heb je volgens mij ook minder races (Zeven).

Maar het gaat mij om het idee en de aanpak van. Je moet het aantrekkelijk maken voor de deelnemers via deze weg zal er een eventuele oplossing kunnen zijn.

« Gewijzigd: 28-09-2015 om 16:59:49 door Lesleytt »

DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
Tsja, daar zijn al diverse organisaties jarenlang mee bezig, toch...? Het lukt ze alleen niet door diverse redenen, welke ik maar even in het midden laat.

We rijden lekker onze rondjes in de Cup en tijdens drukbezochte / leuke evenementen (BSB / Gamma) met het ONK, al zal dat laatste - gezien de fantastische tijdschema's en rijtijden - ook niet al te vaak meer voorkomen...

Verder gaan we weer lekker in het buitenland wedstrijdjes meepakken, waar het niveau aanzienlijk is, veel rijtijd krijgen en we rijden nog eens ergens anders dan op Assen, Assen en weer op Assen... Tegen de tijd dat "ze" het geregeld denken te hebben, zien we wel weer verder
     Reageer met citaat 
DanielV schreef 29-09-15 om 14:19:12
Tsja, daar zijn al diverse organisaties jarenlang mee bezig, toch...? Het lukt ze alleen niet door diverse redenen, welke ik maar even in het midden laat.

We rijden lekker onze rondjes in de Cup en tijdens drukbezochte / leuke evenementen (BSB / Gamma) met het ONK, al zal dat laatste - gezien de fantastische tijdschema's en rijtijden - ook niet al te vaak meer voorkomen...

Verder gaan we weer lekker in het buitenland wedstrijdjes meepakken, waar het niveau aanzienlijk is, veel rijtijd krijgen en we rijden nog eens ergens anders dan op Assen, Assen en weer op Assen... Tegen de tijd dat "ze" het geregeld denken te hebben, zien we wel weer verder


Helaas zijn er al diverse ideeën over geweest inderdaad. Maar was benieuwd naar de belangstelling van een kampioenschap op basis van dit concept onder de diverse coureurs/ belangstellende op dit forum.

Qua ONK/Benceup er is dat jaar redelijk wat veranderd en de vrijwilligers die momenteel vanuit de KNMV op het circuit lopen hebben echt het beste met de rijders voor.
Maar of dit tot een oplossing komt op dit moment vraag ik me af.

Wel is het zo dat ik overal een beetje hoor dat de kosten te hoog zijn. Zo is het misschien verstandig om eens naar een mogelijk genoemde opzet te kijken. Dit schrijft bijvoorbeeld de WSBK op hun site over de banden:

SINGLE TYRE SUPPLIER
Since 2004, the World Superbike Championship has been run with only one tyre supplier. This decision was made to achieve a dramatic drop in costs and guarantee a specific product development.
DanielV
NK Supercup 1000 #83

     Reageer met citaat 
Lesleytt schreef 29-09-15 om 14:38:40
(...)


Helaas zijn er al diverse ideeën over geweest inderdaad. Maar was benieuwd naar de belangstelling van een kampioenschap op basis van dit concept onder de diverse coureurs/ belangstellende op dit forum.

Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken, en ben geïnteresseerd in een kampioenschap waarbij op diverse circuits wordt ge(st)reden en waarbij rijtijden en inschrijfgeld in verhouding staan met elkaar. Interesse in banden heb ik op dit moment niet, aangezien ik de banden nu ook voor een nette prijs inkoop.

Lesleytt schreef 29-09-15 om 14:38:40

SINGLE TYRE SUPPLIER
Since 2004, the World Superbike Championship has been run with only one tyre supplier. This decision was made to achieve a dramatic drop in costs and guarantee a specific product development.

Dat is dan ook, evenals BSB/IDM, een kampioenschap van naam. In een dergelijk kampioenschap zijn bandenleveranciers sneller geneigd in te stappen, zowel als ontwikkelings- als promotieklasse.

In de OW Cup en het ONK worden ook jongens gesponsord door Pirelli / Dunlop / etc., maar dan gaat het op 1 (of enkele) set(s)..
     Reageer met citaat 
wat ik nog altijd mis: bandenstickers is een deel van een belangrijk iets: men moet kunnen kiezen uit SC1 of SC2 en geen speciale compounds. Dat is in het BSB ook zo en als je er niet mee overweg kunt: jammer, pas je maar aan.

Die dure compounds bestaan niet als je het niet weet of niet hard gaat. Als je vooraan meerijd dan krijg je wel bezoek van een Pirellipet of Dunflop Harold en dat is mijn inziens het begin van de afscheiding tussen top en subtop. Wij hadden in de training heeeele zachte (lees qualifiers) banden en in de race een SC1 met een iets harder karkas en die hadden andere teams niet, behalve nog 1 rijder die later kampioen werd
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing
     Reageer met citaat 
Ik ben het hier inderdaad mee eens. Ben persoonlijk dan ook door diverse redenen een echte voorstander van één banden leverancier.

Danielv en ik hebben ook via een andere weg onze gedachtegangen gedeeld maar de banden is een punt waarop we nog niet helemaal op één lijn zitten . Snap ook wel waarom diverse rijders dit niet zouden willen. Maar voor het collectief lijkt me een stap in de goede richting. Als je een competitie hebt die in totaal zo'n 2500 banden afneemt van mij part allemaal Pirelli Sc2. Dan wil desbetreffende leverancier echt wel iets met de prijs gaan doen. Dan verdienen ze het niet op de prijs maar door de aantallen.
     Reageer met citaat 
Ik begrijp sowieso niet waarom de KNMV zoveel moeite blijft doen om dit kampioenschap kunstmatig in leven te houden.
Je doet het om de coureurs een kampioenschap te bieden, en als zij niet deelnemen ( zie Zandvoort bijvoorbeeld ) dan blijft de grote vraag over "waarom en voor wie "die moeite en risico's..

De opleidingsklassen KTM, Moriwaki en dergelijke, daar wordt door verschillende partijen in geïnvesteerd en met name door Barry Veneman en Arie Vos goed werk geleverd hetgeen nu al zijn vruchten af werpt.
Deze opleidingsklassen zijn makkelijk in verschillende te inpassen tijdens grote evenementen.

Probleem opgelost....

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: