DanielV schreef 28-09-15 om 16:32:01
Eens, rijden op diverse circuits is erg bevorderlijk voor de ontwikkeling van talent(en). In de (nabije) omgeving (van Nederland) zijn diverse permanente circuits, welke uitermate geschikt zijn voor een (nationaal) kampioenschap:
* TT Circuit Assen
* Bilster Berg Drive Resort
* Croix en Ternois
* Hockenheimring
* Nürburgring GP-strecke
* MotoPark Oschersleben
* Mettet
* Spa Francorchamps
* Circuit Park Zandvoort
* Zolder
Bovengenoemde circuits bevinden zich allen binnen een straal van 500 km rondom Utrecht. Allen permanente circuits. Enig nadeel van de grote(re) GP-circuits, is de huurprijs voor de organisaties.
500 km / buitenlandse circuits geeft ook direct weer een probleem, want als "we" buiten Nederland gaan organiseren, is het direct "ver" en "te duur"....
Natuurlijk klinkt je plan leuk en enthousiast, echter 12.000,- voor 10 evenementen (met dubbele manches) is niet (lees: verre van) realistisch.
Neem enkel al de banden, waarbij je uit ging van 3,5 set / event. Met een prijs van 350,- per set kom je dan enkel al op 1.225,- per event aan banden. Dan hebben we het nog niet over inschrijfgelden gehad.
Tel daarbij de huurprijs van het circuit (minimaal 20k / dag) en de dubbele manches (ga ik uit van 2-daagse events), dan moet er nog ergens 40k vandaan worden getoverd per event. Een slordige 400k over een heel seizoen gezien. Waar gaan die eurocenten vandaan getoverd worden?
Dat is ook het probleem in de hele situatie. Het zal echt een oplossing kunnen zijn. Maar het is niet realistisch omdat niemand er wat mee doet. Als je het kampioenschap commercieel aanpakt dan zal er zeker iets te regelen zijn.
Want banden kun je doormiddel van inkopen bij één aanbieder een stuk goedkoper krijgen als de genoemde 350 euro. Wat inschrijfgelden klopt je verhaal ook hierdoor zal je ook degelijk gebruik moeten blijven maken van de kleinere circuits en stratenbanen.
Dan zullen de kosten minder worden en als je het commercieel aanpakt en dingen strak organiseert (probleem in Nederland) is het eventueel mogelijk om sponsoren voor het kampioenschap aan te trekken.
Zoals ik zei het zal niet gebeuren tenzij iemand met genoeg geld het zelf zal doen alla Stuart Higgs in de BSB. Maar het zal een mogelijke redding zijn voor de zogenoemde "topsport" in Nederland.
PS: Hoeveel geld wordt er nu wel niet door de KNMV bijgegooid bij evenementen als Zandvoort of andere races.
Hiernaast is die €12 000 ook maar gewoon een willekeurig bedrag. Deze komt rechtstreeks weg uit de EK Superstock format hier heb je volgens mij ook minder races (Zeven).
Maar het gaat mij om het idee en de aanpak van. Je moet het aantrekkelijk maken voor de deelnemers via deze weg zal er een eventuele oplossing kunnen zijn.