Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
18

Valencia

12 november 2017
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Johann Zarco
3Andrea Iannone
4Jorge Lorenzo
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Dani Pedrosa
2Johann Zarco
3Marc Márquez
4Álex Rins
5Valentino Rossi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Poll
Vraagstelling: Wie word er wereldkampioen en hoe?
*** Poll is gesloten ***
Marc Marquez met een klinkende overwinning 2 (25%)
Andrea Dovizioso Met een klinkende overwinning 0 (0%)
Marc Marquez door een bekeken race te rijden 5 (63%)
Andrea Dovizioso door een DNF van Marquez die bezwijkt onder druk 0 (0%)
Anders namelijk: 1 (13%)
Aantal stemmen: 8
« Gewijzigd: 31-10-2017 om 17:14:24 door fuzzybear »
Topic: Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (15413 keer gelezen)
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 10-11-17 om 16:21:39
(...)


Er staat ook dat het een onschuldige ziekte is.


Maar je kunt je schijnbaar niet voor de volle 100% geven,
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 10-11-17 om 18:23:21
Het klinkt misschien wat vreemd, maar voor mij zijn curbstones en de kleur ervan erg typerend voor een circuit en vaak maken ze het totaal plaatje van de baan ook af. Voor mij dan in ieder geval.....

Valencia had altijd die kenmerkende geel/ oranje kurbs met wat blauwe vlakken aan het einde en ik vond dat altijd heel mooi. Gaf ook altijd mooie plaatjes in combinatie met de coureurs.

Ik zag vandaag dat ze de kleurstelling aangepast hebben. Ik moet er wel even aan wennen.....niet lelijk, maar ik vind het wel jammer. Maar ik vroeg me dus af....hebben jullie dat ook? Dat de kurbs kenmerkend zijn voor een circuit? Of is het iets van een autistische tik van mijn kant?

Nee hoor, ik herken dat wel. In Hongarije heb je altijd de rood-wit-groene kerbs, in San Marino de blauw-witte, enz.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 10-11-17 om 18:23:21
Het klinkt misschien wat vreemd, maar voor mij zijn curbstones en de kleur ervan erg typerend voor een circuit en vaak maken ze het totaal plaatje van de baan ook af. Voor mij dan in ieder geval.....

Valencia had altijd die kenmerkende geel/ oranje kurbs met wat blauwe vlakken aan het einde en ik vond dat altijd heel mooi. Gaf ook altijd mooie plaatjes in combinatie met de coureurs.

Ik zag vandaag dat ze de kleurstelling aangepast hebben. Ik moet er wel even aan wennen.....niet lelijk, maar ik vind het wel jammer. Maar ik vroeg me dus af....hebben jullie dat ook? Dat de kurbs kenmerkend zijn voor een circuit? Of is het iets van een autistische tik van mijn kant?


nee hier net zo hoor hoort er een beetje bij. Hoewel je in spanje natuurlijk wel 3 circuits hebt liggen. die hebben het allemaal word de herkenbaarheid van het circuit weer wat minder van.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik vind het stiekum wel mooi dat KTM zo'n progressie geboekt heeft, wel sneu dat #PE44 door het gebruik van een 10e blok nu vanuit de pitstraat moet starten.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 11-11-17 om 10:07:55
Ik vind het stiekum wel mooi dat KTM zo'n progressie geboekt heeft, wel sneu dat #PE44 door het gebruik van een 10e blok nu vanuit de pitstraat moet starten.


Idd, zij zijn echt enorm gegroeid dit jaar. Mooi om te zien.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Best kans dat ze volgend jaar ook weer een stap zetten vanwege die concessieregels. Ze mogen meer testen en ontwikkelen dan de rest. Idem voor Suzuki.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 11-11-17 om 09:18:02



nee hier net zo hoor hoort er een beetje bij. Hoewel je in spanje natuurlijk wel 3 circuits hebt liggen. die hebben het allemaal word de herkenbaarheid van het circuit weer wat minder van.


Jarno schreef 10-11-17 om 20:20:12


Nee hoor, ik herken dat wel. In Hongarije heb je altijd de rood-wit-groene kerbs, in San Marino de blauw-witte, enz.


Ah oké. Dus toch meerderen die dat ook hebben. Was ik benieuwd naar. Bedankt voor de reacties.
Will
Fryslan Boppe!

     Reageer met citaat 
Ik ben toch wat teleurgesteld. Kan iemand mij uitleggen waarom anderen tijdens tests zosnel zijn als ze nog nooit op zo'n fiets hebben gereden?

Michael maakt wel stappen maar ik mag toch hopen dat ie morgen niet achteraan bungelt.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Michael tevreden met de vooruitgang maar hij had de stappen net als wij liever iets groter gezien.

Citaat:
"This morning we made some changes on the bike and I started to feel better and better. I was still getting used to the YZR-M1 and I didn’t feel totally comfortable on it yet. However, we made steps forward and towards the end of the session, I cut my lap time again, not as much as I wanted to, but I was still happy. In FP4 I tried two different bikes and we found one with a slightly better setup so I was able to run good lap times on used tyres, which was satisfying. In qualifying, I improved again on my first lap, and then, at the end with new tyres, I did the same lap time. I am pleased that I made progress in every session, but I wanted to make bigger steps. We need to find a better riding position for me, and we also have to adjust the bike a bit more for my style and feeling. The team are working really hard and we are advancing every time we go out on the track, which was my goal, but I hope that tomorrow in the race, we can make another step and then fight with some of the guys in front of us."
Will
Fryslan Boppe!

     Reageer met citaat 
Stom van yamaha dat ze zo aan hun principes vasthouden.

Goed gereden van Michael jammer dat hij zijn plek niet kon vast houden. Dan was een puntje in zicht geweest.
Mtx
     Reageer met citaat 
Wauw wat een seizoens finale!! Wie had dat verwacht. Grote fout van MM maar weet de motor wonderbaarlijk toch overeind te houden. Daarna Lorenzo en Dovi er ook nog heel onverwacht af. Lorenzo had trouwens ook geen zin om Dovi er lamgs te laten ondanks het pushen van het team. Het had naar mijn mening ook niet heel veel zin om Dovi erlangs te laten maarja.

Zarco erg sterk gereden evenals Pedrosa. Mooi om te zien hoe sportief de coureurs naar elkaar zijn. Kan niet wachten tot volgend seizoen!
     Reageer met citaat 
Dit is wat ik enorm kan waarderen bij Marquez......altijd voor de hoogste trede gaan.

Aan de andere kant, hoe focking dom kun je zijn.
Zelfs al zou hij 11e worden en en Dovi wint, dan heb je de titel nog in de pocket.

Maar wat een save weer van Marquez.....metersssss op zijn elleboog sliden.

Jammer dat Zarco de laatste niet pakt.....gunde hem dat van harte.

Wel pakt hij voor Yamaha plek 2 in de constructeurstitel.
Waar was het fabrieksteam btw.......
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
solex schreef 12-11-17 om 15:24:25
Jammer dat Zarco de laatste niet pakt.....gunde hem dat van harte.

Wel pakt hij voor Yamaha plek 2 in de constructeurstitel.
Waar was het fabrieksteam btw.......

En dan te bedenken dat Zarco volgend jaar op die motor moet…
     Reageer met citaat 
Lorenzo liet zich weer van z,n beste kant zien als teammaatje...
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Yamaha factory weer wat verder van het pad af...
Anti climax race
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: