Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
18

Valencia

12 november 2017
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Johann Zarco
3Andrea Iannone
4Jorge Lorenzo
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Dani Pedrosa
2Johann Zarco
3Marc Márquez
4Álex Rins
5Valentino Rossi
Volledige uitslag »

TRIVIA

In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Poll
Vraagstelling: Wie word er wereldkampioen en hoe?
*** Poll is gesloten ***
Marc Marquez met een klinkende overwinning 2 (25%)
Andrea Dovizioso Met een klinkende overwinning 0 (0%)
Marc Marquez door een bekeken race te rijden 5 (63%)
Andrea Dovizioso door een DNF van Marquez die bezwijkt onder druk 0 (0%)
Anders namelijk: 1 (13%)
Aantal stemmen: 8
« Gewijzigd: 31-10-2017 om 17:14:24 door fuzzybear »
Topic: Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (15650 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
En MvdM deed t gewoon prima. Zeker in de beginfase.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Michael over zijn race:

Citaat:
"It has been a challenging weekend but I really enjoyed the race today. I had a very strong start and moved up a couple of places, whilst I had some nice battles on the track. This Grand Prix was great fun and I want to thank Hervé for the opportunity. It was always a dream to ride a MotoGP bike and to do two races with this amazing team was special for me. If he asks me again, then I would be delighted to ride with the team. We just need to work more with the setup of the bike for my style but overall, I have enjoyed this weekend so much."





Teammanager Poncharal:

Citaat:
“Michael made a lot of progress compared to Sepang and I’m sure that the dry weather helped him. He fought with experienced MotoGP riders and did a great job so we are happy with how things progressed and we know that it was not easy, but I would like to thank him for replacing Jonas. He is smart and he deserves more opportunities so I will try to do my best to give him some chances if it is possible to do so, in collaboration with Yamaha.”


(bron: persbericht Tech3)
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Mooi voor MvdM!

Marquez terecht wereldkampioen alhoewel ik het Dovi meer zou gunnen.

Oh ja, Lorenzo is een enorm kontgat. Het lijkt me dat de bazen van Ducati een serieus woordje met dit ego moeten gaan wisselen.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Goede suggestie op Twitter:


Hey @DucatiMotor lets have an exchange program in 2018. @lorenzo99 down to @pramacracing and @Petrux9 up to the Factory team..... #ValenciaGP #MotoGP

Prima plan!
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wat een interessante race en man wat een prestatie van Zarco vooral.
en waar die Pedrosa dat nu ineens weer vandaan haalt. Toch wel bizar. En VDM wat een gedegen race heeft die gereden. boven mijn verwachting. als je in de eerste meters zoveel plaatsen pakt ben je echt lekker bezig.

En wat mag Marquez god op zijn blote knietjes danken dat hij gezegend is met het reddings talent wat hij heeft. Die gooide zowat zijn titel in de grindbak met die drang om te winnen...

ik vond het onthaal van Dovi in de pitbox wel geweldig om te zien. Zo blij en dankbaar. zelfs na het niet halen van de titel en een DNF. mooie en sportief.

ook het feliciteren van de Ducati mensen bij Honda.

kunnen ze in de voetbal wereld nog wat van leren!

Het was een mooi seizoen! ik heb genoten.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Weer eens een bizarre ontknoping, MM die tot het einde tot het gaatje gaat, hij kon het op zijn sloffen doen maar wil gewoon altijd winnen. een meer dan terechte kampioen.
Zarco heeft een geweldig seizoen, en een top laatste race gereden. Dani is en blijft een top rijder, al 11 jaar bij Repsol en blijft af en toe winnen. En Ducati?
Op het moment dat Mapping 8 weer getoond werd zag je duidelijk dat Dovi zijn pace iets instortte, wat moet Jorge dan doen, in de rem knijpen en bijna stil gaan staan? Je mag ook wel iets je best doen om je teamgenoot in te halen toch. Jorge had een paar ronden een constant pace maar Dovi was niet bij machte te versnellen en er voorbij te gaan. een paar ronden later bleek dat ze beide iets boven hun kunnen redden getuige de valpartijen van 04 en 99. 99 verdient meer dan bij alles wat ie doet voor rotte vis te worden uitgemaakt, petje af hoe hij dit seizoen zich aan een total andere motor weet aan te passen. Naar het schijnt gaat Rossi weer op de 2016 rijden om een nieuw ijkpunt te maken voor 2018. Hopelijk krijgt Tech 3 niet de 2017 spec Yam. De kracht van Zarco zat hem voor een flink deel in de super goede 2016. Anyway, een geweldig eind van een wederom memorabel MotoGP seizoen, morgen begint 2018 alweer.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Rossi en Vinales reden gisteren al met de 2016 versie las ik op twitter
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Wat hebben we een mooi seizoen gezien en met een terechte kampioen. Marquez is gewoon de beste op dit moment.

En Lorenzo moet gewoon zo hard rijden als hij kan en zich niks aantrekken van wie dan ook. Als iemand anders voor iedere punt knokt vinden we dat geweldig en bij Lorenzo niet ...... Alleen omdat hij niet populair is. Nou wegracen is geen Idols. Al dat gedoe over rijders die elkaar voor moeten laten etc. dat is niks voor mij.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Waardige afsluiter van een mooi 2017 seizoen.

De spanning was er toch wel degelijk, ondanks het verschil van 21 punten, want ja....je weet maar nooit. Echt dreigend werd het niet, maar dat momentje en die safe van Marquez dat had ook zomaar met een crash kunnen aflopen en zover zat Dovizioso niet achter de kop op dat moment. Wederom weer een meesterlijke safe van Marquez!

En de titel gaat uiteindelijk zeer terecht naar Marquez fantastisch seizoen gereden.

Toch vind ik Dovizioso ook een winnaar. 6 overwinningen in 1 seizoen Dat had helemaal niemand ooit zien aankomen lijkt me.

Ik vind dat Lorenzo niks te verwijten valt. Naar mijn idee was er geen enkele reden om Dovizioso voorbij te laten. Marquez reed voorin mee (en dat was ruim voldoende) en Dovi kon geen vuist maken richting Lorenzo. Als hij sneller was geweest, dan had hij hem er echt wel naast gezet en ik geloof niet dat Lorenzo hem het leven dan erg zuur zou maken.

Mooie prestatie ook van Rins met P4

En Michael heeft een hele nette race gereden! Wat een goede start en eerste paar ronden kende hij. Ook daarna prima gestreden, maar het gebrek aan pace zorgde er toch voor dat hij ze 1 voor 1 moest laten gaan. Maar hij mag zeker tevreden zijn met deze race.
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 13-11-17 om 08:54:54
Rossi en Vinales reden gisteren al met de 2016 versie las ik op twitter


daar hebben ze de warmup mee gereden , in de race op het 2017 model
     Reageer met citaat 
Nu iedereen: "wat geweldig dat Marquez zo bleef pushen ondanks dat het helemaal niet nodig was! En dan die bijna val, wat een mooie manier om wereldkampioen te worden!"

Terwijl het dubbeltje natuurlijk ook maar zo de andere kant op had kunnen rollen en dan had ie helemaal niks gehad en zei iedereen dat hij een kluns is omdat hij zo bleef pushen terwijl het helemaal niet nodig was. Dan was Dovi dus kampioen geworden want die was op dat moment nog gewoon in de race.

Terechte wereldkampioen maar wel "beetje dom" gereden.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 12-11-17 om 20:18:17
...
Oh ja, Lorenzo is een enorm kontgat. ...

Het is maar net door welke bril je het bekijkt natuurlijk. Ik zie op Twitter oa weer vele verwensingen naar JL van Lorenzo haters voor wie dit natuurlijk koren op de molen is.
Dovi was op bepaalde plekken iets sneller maar grootste deel vd baan was het andersom in mijn ogen en reed Dovi mee op het elastiek achter Lorenzo naar de kop toe. Dat beiden dat deden op de absolute limiet was ineens snel duidelijk.
Als MM echt gevallen was en het gat naar Zarco en DP26 gedicht, dan had Lorenzo hem zeker laten passeren zodat Dovi de zo nodige overwinning kon proberen te pakken.
Heb ergens gelezen (ik denk deel persbericht) dat beiden het zo ook verteld hebben. Maar goed: zo'n bericht wordt natuurlijk ook 'politiek correct' de wereld ingestuurd nadat de persvoorlichter zijn/haar fiat ervoor geeft.
Dit wordt zo opgeblazen omdat Ducati zich zo belachelijk maakte door die dashboardmessages en pitborden. Lijkt me dat de mogelijke scenario's vooraf toch goed zijn doorgesproken door teamleiding en rijders...
Optimate schreef 13-11-17 om 11:42:42
..Terechte wereldkampioen maar wel "beetje dom" gereden.

Amen
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 13-11-17 om 08:46:06
Weer eens een bizarre ontknoping, MM die tot het einde tot het gaatje gaat, hij kon het op zijn sloffen doen maar wil gewoon altijd winnen. een meer dan terechte kampioen.
Zarco heeft een geweldig seizoen, en een top laatste race gereden. Dani is en blijft een top rijder, al 11 jaar bij Repsol en blijft af en toe winnen. En Ducati?
Op het moment dat Mapping 8 weer getoond werd zag je duidelijk dat Dovi zijn pace iets instortte, wat moet Jorge dan doen, in de rem knijpen en bijna stil gaan staan? Je mag ook wel iets je best doen om je teamgenoot in te halen toch. Jorge had een paar ronden een constant pace maar Dovi was niet bij machte te versnellen en er voorbij te gaan. een paar ronden later bleek dat ze beide iets boven hun kunnen redden getuige de valpartijen van 04 en 99. 99 verdient meer dan bij alles wat ie doet voor rotte vis te worden uitgemaakt, petje af hoe hij dit seizoen zich aan een total andere motor weet aan te passen. Naar het schijnt gaat Rossi weer op de 2016 rijden om een nieuw ijkpunt te maken voor 2018. Hopelijk krijgt Tech 3 niet de 2017 spec Yam. De kracht van Zarco zat hem voor een flink deel in de super goede 2016. Anyway, een geweldig eind van een wederom memorabel MotoGP seizoen, morgen begint 2018 alweer.


helemaal mee eens. Ik vroeg me ook al af hoe Lorenzo Dovi dan voorbij had moeten laten komen. Kijk, als Dovi nu een inhaal actie inzette dan had ik het logisch gevonden dat Lorenzo z'n positie niet koste wat kost zou verdedigen, maar Dovi heeft hem er nauwelijks naast kunnen zetten en al zeker niet nadat die meldingen werden gegeven.

Het was gewoon een prachtige race met alles erop en eraan. MvdM reedt op een gegeven moment slechts 2 posities achter Vinalez hoewel hij nauwelijks/ niet in beeld kwam geeft het toch een mooie extra dimensie als er een Nederlander mee doet.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ja dat Marquez terecht wereldkampioen is is absoluut waar. maar ik zat er vandaag nog eens over na te denken. Dat je in de positie waarin hij reed toch nog zo op de limiet gaan en direct na je inhaal actie dan eigenlijk al een gat wil slaan met een bijna valpartij is gewoon echt ondoordacht en inderdaad gewoon een stomme actie..

iedereen roept nu vol lof over hem maar wat als hij wel was gevallen?
Hij zou nu toch als veelvoudig wereld kampioen ondertussen wel hebben moeten leren dat je soms berekenend moet rijden hoewel je hart je anders zegt?

Ja: met een overwinning wereldkampioen worden is mooi.
Ja: in je thuisland winnen is mooi.
Ja: in je thuisland met een overwinning wereldkampioen worden is mooi.
Ja: Laten zien dat je echt een winnaars mentaliteit hebt is mooi.

Maar laten zien dat je tactisch in zicht hebt en berekend kan zijn om op een veilige manier je kampioenschap zeker te stellen is ook erg mooi.

Ik denk namelijk dat Honda die bijna valpartij echt niet heeft weten te waarderen, zeker niet als je de stand van het WK op dat moment op de baan in gedachten neemt.

Naast Honda alle sponsoren en belanghebbenden overigens niet.

In mijn ogen was deze actie dan achteraf gezien een veelvuldig wereldkampioen onwaardig.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 13-11-17 om 13:51:14
(...)

Het is maar net door welke bril je het bekijkt natuurlijk. Ik zie op Twitter oa weer vele verwensingen naar JL van Lorenzo haters voor wie dit natuurlijk koren op de molen is.
Dovi was op bepaalde plekken iets sneller maar grootste deel vd baan was het andersom in mijn ogen en reed Dovi mee op het elastiek achter Lorenzo naar de kop toe. Dat beiden dat deden op de absolute limiet was ineens snel duidelijk.
Als MM echt gevallen was en het gat naar Zarco en DP26 gedicht, dan had Lorenzo hem zeker laten passeren zodat Dovi de zo nodige overwinning kon proberen te pakken.
Heb ergens gelezen (ik denk deel persbericht) dat beiden het zo ook verteld hebben. Maar goed: zo'n bericht wordt natuurlijk ook 'politiek correct' de wereld ingestuurd nadat de persvoorlichter zijn/haar fiat ervoor geeft.
Dit wordt zo opgeblazen omdat Ducati zich zo belachelijk maakte door die dashboardmessages en pitborden. Lijkt me dat de mogelijke scenario's vooraf toch goed zijn doorgesproken door teamleiding en rijders...
(...)


Ik denk dat Paul Denning precies verwoord wat ik bedoel.



Een werknemer die zo zijn werkgever te kakken zet kan beter vertrekken (of er gewoon uitgezet worden). Ondanks de lieve persberichtjes denk ik dat dit voor Lorenzo binnen Ducati gevolgen kan hebben.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: