Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
18

Valencia

12 november 2017
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Johann Zarco
3Andrea Iannone
4Jorge Lorenzo
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Dani Pedrosa
2Johann Zarco
3Marc Márquez
4Álex Rins
5Valentino Rossi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Poll
Vraagstelling: Wie word er wereldkampioen en hoe?
*** Poll is gesloten ***
Marc Marquez met een klinkende overwinning 2 (25%)
Andrea Dovizioso Met een klinkende overwinning 0 (0%)
Marc Marquez door een bekeken race te rijden 5 (63%)
Andrea Dovizioso door een DNF van Marquez die bezwijkt onder druk 0 (0%)
Anders namelijk: 1 (13%)
Aantal stemmen: 8
« Gewijzigd: 31-10-2017 om 17:14:24 door fuzzybear »
Topic: Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (15588 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 13-11-17 om 18:40:32
(...)
Ik denk dat ...

Link werkt niet die je plaatste, maar heb wel die Tweet gezien en ook de vele reacties die er op kwamen met verdeelde meningen. Heb je ook gelezen wat Ben Spies bv schreef?
Denning's bril is dus wat ik bedoel hoe je er ook tegenaan kan kijken.
Volgens mij gaan we daar nooit uitkomen. het zorgt in elk geval voor leuk leesvoer op de Social Media
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ik lees hier en op andere fora heel veel dat het een stomme actie was van Marquez om zo te pushen. Ik ben het daar niet mee eens. Het gebeurde in de eindfase van de race. Marquez zei voorafgaand aan de race al dat Dovizioso niet de pace lijkt te hebben om voor de winst mee te doen. Ik zag het ook niet gebeuren en met mij een boel anderen eveneens niet ga ik vanuit.

Maar goed, dat kon ook verstoppertje spelen zijn van Dovizioso. De hele race heeft hij echter geen vuist kunnen maken en leek het net bij te kunnen houden op P5. Marquez lag de hele race voorin, net achter Zarco. Op een gegeven moment toen het einde van de race naderde, zal Marquez geweten hebben dat Dovizioso niet de pace had om te winnen. Aangezien alleen de winst genoeg was voor Dovi, heeft Marquez de nodige risico's genomen om de race en dus ook de titel in stijl te winnen.

Ja hij pushte, ja hij nam risico en ja....als hij gecrasht was, dan had Dovizioso kunnen winnen, maar die kans was inmiddels wel zeer klein. Ik zie het als een doordacht/ berekend risico wat Marquez gisteren nam.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 13-11-17 om 18:52:51
(...)

het zorgt in elk geval voor leuk leesvoer op de Social Media


Inderdaad.
En de Lorenzo haters gaan helemaal los

Ze hebben ook zo lang droog gestaan.

Ik denk trouwens dat wanneer Marquez uitgevallen zou zijn of kansloos rond reed, Dovi echt wel vrij baan had gekregen van JL.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Ik sta er een beetje dubbel in. Het gescheld nu op Lorenzo gaat weer nergens over. Dezelfde mensen die nu het hardst roepen zouden als het andersom zou zijn geweest (Dovi die Lorenzo voor had moeten laten gaan) zeggen dat Horhee dan maar meer gas moet geven.

Maar van iemand die 12 miljoen krijgt uitgekeerd mag je toch verwachten dat ie de gemaakte afspraken na komt. Waarom hij dat niet deed is me een raadsel.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 13-11-17 om 18:40:32
(...)


Ik denk dat Paul Denning precies verwoord wat ik bedoel.

(afbeelding)

Een werknemer die zo zijn werkgever te kakken zet kan beter vertrekken (of er gewoon uitgezet worden). Ondanks de lieve persberichtjes denk ik dat dit voor Lorenzo binnen Ducati gevolgen kan hebben.


Snap niet waar Paul Denning zich druk om maakt. Oud zeer of zo? Laat hij eens zorgen dat zijn team de zaken zo voor elkaar heeft dat ze om het kampioenschap kunnen vechten.

Uit de analyses van de ronden bleek dat JL een uitermate goed sleepje was voor Dovi. Had nog moeten zien of hij voorop rijdend dat tempo ook had gehaald. En of JL aan de kant was gegaan als MM gecrashed was? Denk het wel maar zeker weten doet niemand het.
     Reageer met citaat 
Het maakte op dat moment in de wedstrijd helemaal niet uit of Dovi voor of achter Lorenzo zou rijden. Bovendien kon Dovi het tempo van Lorenzo nauwelijks volgen.

Een teammaat die nog in gevecht is voor het kampioenschap ophouden is natuurlijk geen goede zaak. Er was echter geen sprake van ophouden.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Wel of niet sneller, een sleepje of een blokkade...het is allemaal speculeren.
Het enige wat we zeker weten is dat Ducati gedurende de wedstrijd 5x via het dashboard en meerdere ronden lang via het pitbord opdracht hebben gegeven om een plek terug te zakken en dat hun duurst betaalde employee dat aan zijn laars heeft gelapt.

Kun je achteraf recht kletsen wat krom is, maar dit was gewoon zichtbaar voor de hele wereld.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Militair gezien correct, bevel is bevel.
     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 15-11-17 om 13:10:28
Militair gezien correct, bevel is bevel.


Jij weet niets van militaire manier van optreden. Bevel is helemaal geen bevel.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 15-11-17 om 12:42:59
Wel of niet sneller, een sleepje of een blokkade...het is allemaal speculeren.
Het enige wat we zeker weten is dat Ducati gedurende de wedstrijd 5x via het dashboard en meerdere ronden lang via het pitbord opdracht hebben gegeven om een plek terug te zakken en dat hun duurst betaalde employee dat aan zijn laars heeft gelapt.

Kun je achteraf recht kletsen wat krom is, maar dit was gewoon zichtbaar voor de hele wereld.


Zo is,t

Ik heb geen enkele favoriet,maar voor 16.000.000 flappies mag je best naar je team luisteren als dat vooraf zo besproken is...ik zag toch ettelijke keren dat Dovi heel erg dicht op JL,s achterband zat...wie weet wat vrij baan met z,n pace gedaan had in die fase?

Gewoon LUISTEREN naar je baas
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 15-11-17 om 13:15:12
(...)


Jij weet niets van militaire manier van optreden. Bevel is helemaal geen bevel.


Bij de oosterburen wel geloof ik
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 15-11-17 om 13:15:12
(...)
.... Bevel is helemaal geen bevel.

Door de jaren heen weet ik dat jij 'iets' met het leger hebt. Leg mij eens uit (ik hoefde niet, uitgeloot of zo zeg maar) wat je daar bedoelt. Ik als leek op dat gebied raak daar aardig van in de war
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 15-11-17 om 13:15:12
(...)


Jij weet niets van militaire manier van optreden. Bevel is helemaal geen bevel.


Dat hangt er maar net van af in welk leger je zit.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 15-11-17 om 14:03:34
(...)

Door de jaren heen weet ik dat jij 'iets' met het leger hebt. Leg mij eens uit (ik hoefde niet, uitgeloot of zo zeg maar) wat je daar bedoelt. Ik als leek op dat gebied raak daar aardig van in de war


Om te beginnen mag een bevel niet tegen de wet ingaan. Voorbeeld: een chauffeur brengt een militaire meerdere ergens heen en hij zou de opdracht krijgen om door rood licht te rijden dan hoeft hij die opdracht niet op te volgen. Sterker nog, hij mag het niet opvolgen. Bovendien moet een opdracht vanuit een dienstbelang worden gegeven. Voorbeeld: je kunt niet zomaar een willekeurige soldaat aanspreken die toevallig over de kazerne loopt om een broodje kroket voor je te halen in de kantine. Dat bevel hoeft ie echt niet op te volgen.

Het staat verder los van het Lorenzo verhaal hoor, maar ik sla altijd aan als mensen net doen alsof militairen willoze machines zijn die nergens over na hoeven te denken. Dat is niet zo, dat kunnen we ook niet gebruiken. En sterker nog, ik krijg wel eens de indruk dat het er bij commerciële organisaties een stuk hiërarchischer er aan toe gaat. Daar moet iedereen ook gewoon in de pas lopen...

Hier laat ik het verder bij voor wat betreft dit onderwerp. Mocht je nog vragen hebben doe dat svp via een PM.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 15-11-17 om 14:30:22
(...)


Om te beginnen mag een bevel niet tegen de wet ingaan. Voorbeeld: een chauffeur brengt een militaire meerdere ergens heen en hij zou de opdracht krijgen om door rood licht te rijden dan hoeft hij die opdracht niet op te volgen. Sterker nog, hij mag het niet opvolgen. Bovendien moet een opdracht vanuit een dienstbelang worden gegeven. Voorbeeld: je kunt niet zomaar een willekeurige soldaat aanspreken die toevallig over de kazerne loopt om een broodje kroket voor je te halen in de kantine. Dat bevel hoeft ie echt niet op te volgen.

Het staat verder los van het Lorenzo verhaal hoor, maar ik sla altijd aan als mensen net doen alsof militairen willoze machines zijn die nergens over na hoeven te denken. Dat is niet zo, dat kunnen we ook niet gebruiken. En sterker nog, ik krijg wel eens de indruk dat het er bij commerciële organisaties een stuk hiërarchischer er aan toe gaat. Daar moet iedereen ook gewoon in de pas lopen...



Je legt het wel mooi uit, en dit is eigenlijk ook wel het beeld wat ik er bij heb, bij het Nederlandse leger dan wel te verstaan.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: