Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
18

Valencia

12 november 2017
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Johann Zarco
3Andrea Iannone
4Jorge Lorenzo
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Dani Pedrosa
2Johann Zarco
3Marc Márquez
4Álex Rins
5Valentino Rossi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Poll
Vraagstelling: Wie word er wereldkampioen en hoe?
*** Poll is gesloten ***
Marc Marquez met een klinkende overwinning 2 (25%)
Andrea Dovizioso Met een klinkende overwinning 0 (0%)
Marc Marquez door een bekeken race te rijden 5 (63%)
Andrea Dovizioso door een DNF van Marquez die bezwijkt onder druk 0 (0%)
Anders namelijk: 1 (13%)
Aantal stemmen: 8
« Gewijzigd: 31-10-2017 om 17:14:24 door fuzzybear »
Topic: Race 18: De grote finale! Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (15616 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Trax schreef 15-11-17 om 12:42:59

Het enige wat we zeker weten is dat Ducati gedurende de wedstrijd 5x via het dashboard en meerdere ronden lang via het pitbord opdracht hebben gegeven om een plek terug te zakken en dat hun duurst betaalde employee dat aan zijn laars heeft gelapt.



Ja daar lijkt het wel op.
Het is gewoon insubordinatie.
Het is me niet duidelijk hoe zwaar Ducati hier aan tilt.

Feit is ook dat het voor Dovi's kampioenschap niet schadelijk was. Eenmaal in de strijd moet moeten de ridders hun eigen afweging maken. Lorenzo wou niet luisteren, maar deed verder niks verkeerd. Dovi werd naar voren gebracht en toen Lorenzo ging liggen deed Dovi dat meteen ook. Dat op zich is ook wel een bijzonder gegeven.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 15-11-17 om 13:15:12
(...)


Jij weet niets van militaire manier van optreden. Bevel is helemaal geen bevel.


klopt, geen flauw idee
Goede uitleg trouwens
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 15-11-17 om 08:23:04
Het maakte op dat moment in de wedstrijd helemaal niet uit of Dovi voor of achter Lorenzo zou rijden. Bovendien kon Dovi het tempo van Lorenzo nauwelijks volgen.

Een teammaat die nog in gevecht is voor het kampioenschap ophouden is natuurlijk geen goede zaak. Er was echter geen sprake van ophouden.

Zo zie ik het ook. De discussie gaat eigenlijk nergens over want Dovi kwam helemaal niet in de buurt van een zege. Dan hoeft Lorenzo dus ook niet overdreven aan de kant te gaan want het levert niets op.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
En toch besloot Ducati hem de opdracht te geven om zich te laten zakken.
En dat herhaaldelijk en gezien de reactie van de pitbord-man ook redelijk Italiaans emotioneel.

Kennelijk sloeg dat dus helemaal nergens op en kunnen pitborden en dashboards gewoon de prullenbak in want "achteraf konden we toch zien dat het geen nut had gehad" ....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
@Trax
Niet alleen achteraf, toch? Je kon tijdens de race al gauw zien dat Dovi weinig tot geen kans maakte op de overwinning en daarmee de titel. Vond ik tenminste wel.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 15-11-17 om 19:43:31
@Trax
Niet alleen achteraf, toch? Je kon tijdens de race al gauw zien dat Dovi weinig tot geen kans maakte op de overwinning en daarmee de titel. Vond ik tenminste wel.
het team dacht daar anders over en ik denk dat wie betaalt , nog altijd bepaalt
Achteraf oordelen wij er ook over, op basis van koe inde kont kijk redeneringen maar tijdens de race zelf werd er duidelijk verteld wat de intentie was van de teamleiding....
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ik ben absoluut geen fan van Lorenzo maar ik vind niet dat hij hier iets verkeerd deed. Het liet het tempo toch zakken? Dan is het aan Dovi om er voorbij te gaan.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 15-11-17 om 20:01:07
(...)
het team dacht daar anders over en ik denk dat wie betaalt , nog altijd bepaalt
Achteraf oordelen wij er ook over, op basis van koe inde kont kijk redeneringen maar tijdens de race zelf werd er duidelijk verteld wat de intentie was van de teamleiding....

Dat dus.

Vraag de boekhouder per mail tot 5 maal toe de jaarcijfers op te stellen omdat de belastingdienst langs kan komen. Voor de zekerheid loop je ook nog twee keer z'n kantoor in.
Boekhouder doet niks.


Dan kun je achteraf zeggen dat het geen probleem was omdat de belastingdienst niet kwam die dag, maar blijf je toch zitten met een medewerker die niet naar opdrachten luistert en z'n eigen plan trekt....

In het bedrijfsleven vliegt deze medewerker er uit......

« Gewijzigd: 15-11-2017 om 20:40:30 door Trax »

Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
En dan maakt het geen zak uit of je de boekhouder wel of niet sympathiek vindt.....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Tenzij de boekhouder absoluut onmisbaar is voor het bedrijf, dan komt ie er mee weg...maar de chef weet nu wel op wie ie kan vertrouwen en op wie niet
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Iets meer leesvoer over de hele discussie : http://www.motorsportmagazine.com/...irit-not-team-orders
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 15-11-17 om 22:26:46
Iets meer leesvoer over de hele discussie : http://www.motorsportmagazine.com/...irit-not-team-orders


Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Wat zou volgens jullie de reden kunnen zijn dat Lorenzo hem tegenwerkte? Kan hij het niet hebben dat zijn teamgenoot kampioen zou worden met "zijn" team of heeft het meer te maken met dat hij liever een landgenoot als kampioen zag?
     Reageer met citaat 
Ik denk dat het zijn ego is in combinatie met de situatie op de baan. Zou Lorenzo werkelijk Marquez helpen om een Spanjaard te laten winnen?
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Zoals Dave Emmet (Motomatters) al aangaf op Twitter:

"Lorenzo only cares for Lorenzo"
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: