Race 1 Qatar favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Racetopic
1

Losail

18 maart 2018
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Johann Zarco
2Marc Márquez
3Danilo Petrucci
4Cal Crutchlow
5Andrea Dovizioso
Volledige uitslag »

RACE

1Andrea Dovizioso
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Cal Crutchlow
5Danilo Petrucci
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Topic: Race 1 Qatar (10446 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 13-03-18 om 12:29:53
Ik vond Nakagami toch vrij sterk voor de dag komen tijdens enkele testdagen. Zou zo maar eens de beste Rookie kunnen worden.

Syahrin maakt ook elke test stappen. Heeft de beste machine onder de Rookies. Was in Qatar al top 15 geloof ik.

Je zou denken dat Morbidelli de beste papieren heeft als Moto2 kampioen, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Zijn veel snelle mannen uit de Moto2 die flink worstelen op de Marc VDS Honda.

Van Luthi en Simeon verwacht ik weinig. Denk dat ze veldopvulling zullen zijn, zoals Rabat dat de afgelopen 2;jaar was.


Eens Toch ben ik stiekem nieuwsgierig naar Simeon. Is toch oud Stock 1000 kampioen en moet dus zeker met zware machines overweg kunnen. Ik verwacht van Simeon hetzelfde als van Baz en Abraham vorig jaar: af en toe een leuke uitschieter tijdens kwalificaties. Ik ben benieuwd.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 13-03-18 om 20:44:28
(...)


Eens Toch ben ik stiekem nieuwsgierig naar Simeon. Is toch oud Stock 1000 kampioen en moet dus zeker met zware machines overweg kunnen. Ik verwacht van Simeon hetzelfde als van Baz en Abraham vorig jaar: af en toe een leuke uitschieter tijdens kwalificaties. Ik ben benieuwd.


Dat heb ik dus totaal niet. ik vond Simeon al niet overtuigen in de moto2, heeft af en toe leuke dingen laten zien. maar daar houd het bij op. Zeker het laatste jaar niet. Ik betwijfel of je ervaring op een stock 1000 fiets afdoende is om ook in deze zware klasse enige meerwaarde te hebben. Allicht dat ze letterlijk qua gewicht in de buurt zitten maar voor de rest natuurlijk totaal niet.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Ik hoop dat Simeon al in de buurt van zijn teamgenoot kan komen. Want tijdens het testen bleef hij ook daar nog een pak uit de buurt, al weet ik niet of ze wel hetzelfde materiaal ter beschikking hebben. Toch hoop ik dat onze landgenoot iets meer dan veldvulling zal zijn!!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
GP 278 voor DP26 en zijn:

in Qatar

zijn 12+1e seizoen, alle voorgaande 12 wist hij minstens 1 race te winnen. Met een GP zege in seizoen 2018
zal hij de enige rijder die 13 opeenvolgende seizoenen een GP in de zwaarste klasse weet te winnen
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
wow Ianone!

Zeg natuurlijk nog niet super veel maar dit is wel gewoon heel knap!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Best wel opmerkelijk vooralsnog. Eerst de Ducati's en de Suzuki's, dan de Honda's en dan pas de Yamaha's. Ben benieuwd naar morgen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 16-03-18 om 18:13:50
..Ben benieuwd naar morgen.

Ik ook, verschillen gezien? 0,003 tussen de drie Honda's en VR46
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Het waait nogal in Qatar, waardoor zand op de baan. FP2 lijkt nu bij voorbaat al bepalend voor Q1 waardoor oa de winnaar van vorig jaar er dan nog flink aan moet trekken met zijn 11e plek.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Codetaal?
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 17-03-18 om 13:04:00
Codetaal?


#73 is z'n broertje, toch? Geen idee waarom ze hem dat moeten melden. Misschien een testbericht?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-03-18 om 13:48:20
(...)
#73 is z'n broertje, toch? ..

Yep, apart toch? Heb de Eurosport mannen een tweet gestuurd, als ze nog met reactie komen dan laat ik hier wel weten
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-03-18 om 13:48:20
(...)
..Geen idee waarom ze hem dat moeten melden. ..

Waarschijnlijk foutje. Weeink had de PR van Repsol gevraagd, die wisten het niet, Emmet voegde er aan toe van vermoedelijk tikfout..
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Karel Abraham vertrok in Q1 nog met een bandenwarmer aan zijn motor hangend:

Hij werd net op tijd door Tito Rabat aan einde pitstraat er op geattendeerd dat hij moest stoppen.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Wat een klasbak zeg, die Zarco.
Zet bovendien even het fabrieksteam te kakken.
     Reageer met citaat 
Heel QP2 binnen 1 seconde

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: