Race 1 Qatar favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Racetopic
1

Losail

18 maart 2018
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Johann Zarco
2Marc Márquez
3Danilo Petrucci
4Cal Crutchlow
5Andrea Dovizioso
Volledige uitslag »

RACE

1Andrea Dovizioso
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Cal Crutchlow
5Danilo Petrucci
Volledige uitslag »

TRIVIA

De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Topic: Race 1 Qatar (10450 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-03-18 om 18:04:24
Wat een klasbak zeg, die Zarco.
Zet bovendien even het fabrieksteam te kakken.


Prachtige laatste minuut! En schijnbaar stond het oude pole record nog op naam van Lorenzo...... uit 2008! Zarco schijnt gewoon op een medium voorband te hebben gereden in zijn laatste stint. Knap zeg! Heerlijk dat het weer begonnen is
     Reageer met citaat 
Geweldige kwalificatie
Ben benieuwd of het morgen ook zo dicht op elkaar zit. Pace lijkt bij velen goed en constant.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 17-03-18 om 15:37:54
(...)

Waarschijnlijk foutje. Weeink had de PR van Repsol gevraagd, die wisten het niet, Emmet voegde er aan toe van vermoedelijk tikfout..


In deze video legt Marc het uit. Het team zat hem een beetje op te jutten, omdat zijn broer het op dat moment eigenlijk beter deed dan hij. Een geintje dus.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Haha dus toch een grapje dus, kon ook bijna niet anders
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 

Dat bandenwarmerverhaal van de vorige pagina..
Er is later door iemand meegedeeld dat het een deken was die van de crew van Rabat was en net door een monteur er werd afgehaald toen KA17 daar wegreed (hij stond vlak achter Tito in de pits).
     Reageer met citaat 
Wat een pot!!!

Jammer voor Zarco. Opeens was het weg.
Maar gelukkig hebben ze daar volgend jaar fabriekssteun.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Mooi om te zien dat Suzuki een stap gemaakt lijkt te hebben. Bij KTM is het nog geen feest.

En wat moeten we zeggen over Lorenzo....
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 18-03-18 om 18:11:42
Mooi om te zien dat Suzuki een stap gemaakt lijkt te hebben. Bij KTM is het nog geen feest.

En wat moeten we zeggen over Lorenzo....


Suzuki absoluut positief maar volgens mij deed Iannone het vorig jaar ook goed op Qatar. Maar Rins laat zich absoluut van z’n goede kant zien.

Over Lorenzo vind ik nog lastig oordelen. Dovi en met name Vinalez kwamen ook pas laat op dreef, toen was het voor Lorenzo al gezien. Maar absoluut geen top start van het seizoen voor hem.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Fantastische race! Mooie begin van een nieuw seizoen!

Zeer sterk optreden van Dovizioso

Hij had geen beste start, maar leek zich daar niet al te druk om te maken. Langzaam maar zeker steeds verder naar voren en de laatste 5 rondjes ging hij ervoor. Mooi dat hij hem dit keer wist te winnen, na alle 2e plaatsen van de voorgaande jaren.

Marquez had hem nog bijna gewonnen ook. Een 2e plaats hier in Qatar is een goed begin.

Sterke race ook van Rossi wist niet goed wat ik van hem kon verwachten, maar toch weer op het podium. En binnen een seconde van winnaar Dovi.

Goed begin ook van Crutchlow en Petrucci.

Vinales......ja terug komen van P15 naar P6 is een nette prestatie, maar daar hoort hij eigenlijk niet te rijden. Ik hoop dat hij en zn crew snel een oplossing weten te vinden. Afgaand op het intervieuw met Zeelenberg is het vooral een mentaal probleem. Er is na 1 race nog niks verloren natuurlijk, maar hoop wel dat ze snel een oplossing vinden voor de situatie.

Jammer dat Zarco zo ver terug viel na het rondenlange kopwerk. Verdiende meer dan een 8e plaats.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 18-03-18 om 18:11:42
Mooi om te zien dat Suzuki een stap gemaakt lijkt te hebben. Bij KTM is het nog geen feest.

En wat moeten we zeggen over Lorenzo....


Remproblemen blijkbaar
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 19-03-18 om 11:34:38
(...)
Remproblemen blijkbaar

Klopt, een vd twee blokken mistte toen de fiets terug bezorgd werd in de pits
In de overige persberichten kwam ik tegen dat PE44 stoppen moest wegens een elektronisch probleem en dat AE41 in de laatste ronde (hij zat vlak achter Miller) vele posities moest prijsgeven door problemen met de brandstoftoevoer. Of de tank leeg was werd niet letterlijk geschreven.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Het viel mij zondag ook al op met de podiumceremonie dat het publiek zich liet kennen door MM93 uit fluiten viel me zwaar tegen. Helaas doen dit soort verschijnselen zich helaas steeds vaker voor.
Werd er even aan herinnerd toen ik vandaag in mijn Twitter tijdlijn de discussie hierover zag losbarsten. De conclusie is triest in mijn ogen: wij motorsportfans zijn geen haar beter dan die voetbalsupporters waar we zo graag op mogen afgeven

« Gewijzigd: 20-03-2018 om 20:24:30 door RG500IU »

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 20-03-18 om 20:15:25
De conclusie is triest in mijn ogen: wij motorsportfans zijn geen haar beter dan die voetbalsupporters waar we zo graag op mogen afgeven


Met het verschil dat er tot op heden "bij ons" nog geen geweld bij komt kijken. En het komt ook omdat we het in onze sport niet gewend zijn. Een groot gros van de mensen langs de baan kijkt door een 46 bril en heeft verder oog voor niets of niemand. Terwijl wij forummers (denk ik) wat breder naar de sport kijken. Zaken als social media spelen hierin een belangrijke rol wat ook bijdraagt aan opruiing en ophitsing.

Net als jij Ite, ben ik ook een groot voetbal supporter en liefhebber van het spelletje. Een paar weken terug stond ik na de wedstrijd van "mijn" club live met mijn kinderen langs het veld tegen de "superboeren". We verloren kansloos en niet meer dan terecht en vervolgens komen er een aantal idioten het veld op om de spelers van de tegenstander en een aantal clubstewards te lijf te gaan. De hele wereld heeft die beelden gezien. Ze zijn geschorst voor het leven in Deventer. En terecht. Maar dat is niet te vergelijken met hetgeen er nu af en toe in onze motorsport gebeurt.

Als ras Deventenaar hebben we weinig op met de Blauwvingers uit (Zw)Olle. Ik laat geen traan als daar punten worden gemorst. Mijn oudste zoon is naast onze eigen GAE supporter van 010. Mijn middelte is voor 020. Ik zit er maar tussenin en juich mee voor beide.

Voor mij telt maar 1 ding. Iedereen mag van mij winnen alleen in ieder geval de clubs uit de lichtstad en de blauwvingers niet. Als daar punten worden verspeeld juich ik ook voor de TV. Maakt mij dat een slechte supporter? Ik hoop het niet.

V.w.b. de motorsport is het nieuw. In de F1 komt het al wat langer voor. We moeten er denk ik mee om leren gaan. Ik praat het zeker niet goed maar er zijn genoeg circuits waar een Marquez wordt toegejuicht. Er is alleen geen circuit te vinden waar men de duimen omlaag doet voor ene 46.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Kootje schreef 23-03-18 om 08:35:09
(...)


Met het verschil dat er tot op heden "bij ons" nog geen geweld bij komt kijken. En het komt ook omdat we het in onze sport niet gewend zijn. Een groot gros van de mensen langs de baan kijkt door een 46 bril en heeft verder oog voor niets of niemand. Terwijl wij forummers (denk ik) wat breder naar de sport kijken. Zaken als social media spelen hierin een belangrijke rol wat ook bijdraagt aan opruiing en ophitsing.


V.w.b. de motorsport is het nieuw. In de F1 komt het al wat langer voor. We moeten er denk ik mee om leren gaan. Ik praat het zeker niet goed maar er zijn genoeg circuits waar een Marquez wordt toegejuicht. Er is alleen geen circuit te vinden waar men de duimen omlaag doet voor ene 46.


Ik ben het zeker met je eens. de verheerlijking van Rossi heeft dit tot gevolg gehad imo.

Dat is ook een van de redenen waarom ik niet blij ben met de contract verlenging van de italiaan. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe de verhoudingen zijn zowel op de baan als op de tribune als Rossi vertrekt.

Hij hoort er qua prestaties absoluut nog bij begrijp me niet verkeerd. Maar aan de andere kant denk ik wel eens wat doet dit voor het imago van de sport?

Er was een prachtig filmpje op de NOS te zien over Lorenzo, die zich het ongans traint om weer met de top mee te kunnen.

Dat geeft weer dat Motogp racen echt ook fysieke topsport is. Ook Rossi is uiteraard topfit, maar dat mag gezien zijn leeftijd in de topsport erg uitzonderlijk heten.

Ik vraag me dan wel af hoe kijkt de wat minder bekende kijkt naar dit geheel. Een 40 jarige die nog mee doet om een wereldkamioenschap?

*advocaat van de duivel modus aan* dat motorracen zal dan wel niet zoveel voorstellen. beetje dat rondjes achter elkaar aanrijden dat kan geen topsport zijn, diegene die meedoet om de podia is al over de 40.. *advocaat van de duivel modus uit*

ik moest zelf al denken aan die Blanchard series uit de autosport die ik hier al eens eerder heb gememoreerd. dikke top getunede Ferrari's en Bentleys met kerels achter het stuur van over de 40 met in dit geval fors over gewicht. Dat zal ook wel spielerij zijn gezien de staat van de mannen. Nogmaals Rossi is natuurlijk topfit dat weten wij maar wie weet dat nog meer? Die zien in mijn optiek een ouwe kerel op een racemotor want zo moeilijk is dat motorracen niet.

Dus ik heb mijn twijfels of het doorgaan van Rossi goed is voor het imago van motogp als (fysieke) topsport.

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die daar over heeft gedacht.

En nogmaals voor de mensen die mij als Rossi hater zien, dit is gewoon een overweging gezien zijn leeftijd niet om wie hij is als sportman of persoon.

« Gewijzigd: 23-03-2018 om 11:00:12 door fuzzybear »

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Federer is ook niet meer de jongste en doet het nog prima.
Tom Brady wordt op z'n 40ste nog MVP in de extreem fysieke NFL.

Zie dus totaal niet in waarom het een probleem is dat Rossi er nog een paar jaar aan vast knoopt.

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: