Een uit een Australisch blad
gescand artikel over de Nieuw Zeelander Kim Newcombe die in 1973 posthuum als 2e in het WK 500cc eindigde.
Newcombe kwam eind jaren 60 naar Europa om als technicus te werken voor Dieter König. König was de man achter de machine met dezelfde naam. Oorspronkelijk was de König een buitenboordmotor. Met een versnellingsbak en koppeling uit een Norton maakte König er een 500cc 4 cyl. wegracer van. Newcombe haalde enige tijd later zijn racelicentie om er vanaf 1972 zelf mee te rijden in de GP's. Ik kan me nog herinneren dat het een vrij onbetrouwbare machine was die als hij goed liep verschrikkelijk snel kon zijn!
In '73 haalde Newcombe zijn eerste en enige GP zege in Joegoeslavië waar o.a. het MV team verstek liet gaan, ik denk dat dat was omdat men het circuit van Opatija te gevaarlijk vond. Tijdens een FIM 750 race op Silverstone op 11 augustus kwam Newcombe op zijn tot 680cc opgeboorde König in leidende positie ten val. Enige dagen later overleed hij in een ziekenhuis aan zijn verwondingen.
In 2005 is er een documentaire op dvd over hem verschenen, die ook op de Nieuw Zeelandse TV is vertoond:
Het König motorblok werd in de daaropvolgende jaren ook zeer populair bij de zijspancoureurs. Rolf Steinhausen werd in 1975 en 1976 wereldkampioen in deze klasse met een König.