Ferry_van_Rijn schreef 11-10-09 om 09:21:34
Ik kan gelukkig melden dat ik me goed aan de vlaggen hou......
Ik begrijp dus hier op een forum dat er door de coureurs te HARD wordt gereden tijdens de gele vlag en wordt ingehaald.
Waarom kan de KNMV dat niet eerst bij de coureurs onder de aandacht brengen? Nooit zijn we hierover bijeen geroepen.
@Rebecca: je kan geel en geel zwaaien. Dus in de bocht van het ongeval je arm bijna uit de kom zwaaien en verderop / ervoor de vlag stil houden of zacht zwaaien. Of zijn de instructies al op die manier?
De instructies zijn nu.... op de plek van het ongeval enkel geel, dus op je post (in je baanvak) en de post ervoor zwaait ook enkel geel. Alleen bij auto's wordt dubbelgeel gezwaaid op het moment dat een auto bijvoorbeeld de baan blokkeert.
Mocht er nu een coureur of motor op de weg blijven liggen dan komt vaak de olievlag erbij op de plaats van het ongeval en vaak rennen wij de straat op om de 'omleiding' aan te geven met de handen. Na het ongeval is de groene vlag stilgehouden. Geel stilgehouden gele vlag ofzo, daarover staat niets in de instructies.
Misschien is het eens een optie, de post voor het ongeval stilgehouden gele vlag, de post van het ongeval een gezwaaide. Maar goed... ik ga niet over instructies!
Kreeg laatst tijdens een CRT dag de opmerking dat het zo ver van te voren geel was. Deze opmerking werd gemaakt door een ONK rijder die een dagje aan t trainen was.
Bij ONK's en andere grotere wedstrijden dan zijn alle posten op Assen bezet. Bij rijvaardigheidstrainingen zijn er bijvoorbeeld alleen al in de noordlus maar 2 en als je geluk hebt 3 posten bezet (haarbocht, madijk/ossebroeken en de strubben, de volgende post is pas richting einde veenslang).
Als er dan een ongeval plaatsvindt, bijvoorbeeld uitgaande strubben, dan vlagt natuurlijk de post in de strubben geel, maar ook de post daarvoor... en dat is dan in dit geval vaak de madijk. Die afstand is een stuk langer, omdat je rijders toch graag op tijd wilt wijzen op de gele vlag/het ongeval. Vooral hier zie je dan inhalen onder geel, omdat het gewoon even duurt voor de rijder daadwerkelijk het ongeval in beeld heeft.
Daarnaast wordt er behoorlijk vaak in de bochten toch ingehaald onder geel. Juist tijdens ONK wedstrijden. Maar of dat de reden is om de paarse vlag (ja, hij is echt paars) in te voeren weet ik eigenlijk niet.
Ik ken de paarse vlag uit de Endurance en ik moet zeggen. Hij werkt! Maar opmerkingen over bandentemperatuur enzo bij ONK rijders begrijp ik. Je zag ook tijdens de kwalificatie behoorlijk veel jongens naar binnen gaan, of slingerend over de baan rijden om die banden warm te houden.
Het is de bedoeling dat de baco's tijdens zo'n code 60 direct in de gaten houden of een rijder nog inhaalt, dichterop zijn voorganger komt etc. Daarnaast kijken ze bij tijdwaarneming naar de rondetijd van elke rijder. Op die manier kun je redelijk inschatten of iemand zich aan de 60 kilometer houdt of niet. Ook ik weet dat er geen kilometertellers op race-fietsen zitten. Maar bij een bepaald toerental weet je volgens mij ongeveer wel of het 60 is of niet. Het gaat erom dat de snelheid eruit gaat. En ook dat je dus niet ongeoorloofd kan inhalen, of dat je niet inloopt op je voorganger.
Maar zoals ik al eerder schreef, ik ken het uit de ZAC en dan vooral de Endurance daar. Het werkt, maar misschien wel niet bij de ONK.... of laat ik het zo zeggen,misschien NOG niet bij het ONK.
Zo en tot zover mijn epistel. Heb veel meegelezen, leuk die discussies. Ik weet ook dat een aantal mensen van de KNMV meeleest, dus vandaar ook een beetje mijn terughoudendheid. De discussie moet volgens mij gevoerd worden tussen rijders en organisatie en eventueel liefhebbers. Misschien moet ik als baco niet reageren... ik doe het toch! En...daarnaast ben ik natuurlijk gewoon liefhebber, en alles gaat voor veiligheid, voor mezelf, voor mijn collega's, voor de rijders.