Code 60 (roze/paarse vlag) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Topic: Code 60 (roze/paarse vlag) (15978 keer gelezen)
Anoniem
     Reageer met citaat 
SportsPhotography schreef 09-10-09 om 08:43:15
e(...)



Dan maar een kleuter, maar met dit soort uitspraken bewijs je over meer kinderlijk gedrag te beschikken dan dat je mij verwijt.
"Wij" moeten wel rekening houden met het feit dat jij doet wat je doet en zegt wat je wil zeggen, maar daarbij hoort ook bij dat je kritiek moet kunnen verdragen.
Dat je volgend seizoen een lekker biertje kunt drinken bij de diverse teams, gefeliciteerd ik zie alleen niet de nuttige toevoeging daarvan in deze discussie.
Ik zal deze discussie laten voor wat het is want met bepaalde mensen valt blijkbaar toch niet op enig niveau te discussiëren.


Nog één nette reactie en dan sluit ik het ook af. Als je wilt discussiëren over zaken doe dat dan ook. Ga in op de inhoud van mijn post en ventileer hoe jij over die paarse vlag denkt.

Je probeert echter enkel mij te kakken te zetten als een onprofessionele kleuter vanwege mijn achtergrond (in dit geval racesport).

Ik heb een aantal "discussies" van jouw kant gezien op m-f en daar hanteer je ook dat belerende toontje. Jouw waarheid dient éénieders waarheid te zijn en anders valt er met hen niet op niveau te discussiëren.

Je wilt je nogal profileren in de wegracewereld als een professionele fotograaf. Geloof me, ik heb er veel zien komen en bijna evenveel weer zien gaan. Geld verdienen aan het fotograferen bij het ONK is voor weinigen weggelegd, een instituut als een Guus van Goethem misschien uitgezonderd.

Teams hebben meer dan genoeg moeite om financieel de eindjes aan elkaar te knopen en er lopen nog steeds meer dan genoeg mensen rond die voor een appel, een ei en een biertje graag een foto leveren en ja daar ben ik er ook één van. En nee, ik WIL mijn naam niet onder elke door mij aan racesport geleverde foto zien staan. Dat is MIJN keuze en die respecteert racesport.

De uitspraken die ik hier doe zijn simpel wat ze zijn. Uitspraken van een liefhebber van de sport en niet als schrijver van stukjes of maker van foto's voor racesport. Ze waren bedoeld als bijdrage aan een inhoudelijke discussie. De meeste coureurs kennen me wel en als ik ze gekken noem weten ze echt wel hoe dat te intepreteren. De rijders die inhoudelijk gereageerd hebben geven ook ruiterlijk toe dat ze zich van geel vaak niet al te veel aantrekken omdat niemand het doet en er nauwelijks of geen sancties volgen. Het was scherp en niet al te flatteus neergezet maar ik ben er zeker van dat ik, ondanks de uitspraken, volgend seizoen echt nog wel in de pitboxen mag komen. Daar sloeg dat biertje op.

Edit: Grote kans dat ik, na die laatste opmerking, volgend seizoen de eerste de beste pitbox uitgelazerd wordt.
Ferry_van_Rijn
Racecracks Trackdays & Racing School Mettet

     Reageer met citaat 
Ik kan gelukkig melden dat ik me goed aan de vlaggen hou......

Ik begrijp dus hier op een forum dat er door de coureurs te HARD wordt gereden tijdens de gele vlag en wordt ingehaald.

Waarom kan de KNMV dat niet eerst bij de coureurs onder de aandacht brengen? Nooit zijn we hierover bijeen geroepen.

@Rebecca: je kan geel en geel zwaaien. Dus in de bocht van het ongeval je arm bijna uit de kom zwaaien en verderop / ervoor de vlag stil houden of zacht zwaaien. Of zijn de instructies al op die manier?

« Gewijzigd: 11-10-2009 om 09:36:22 door Ferry_van_Rijn »

Rebecca
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

     Reageer met citaat 
Ferry_van_Rijn schreef 11-10-09 om 09:21:34
Ik kan gelukkig melden dat ik me goed aan de vlaggen hou......

Ik begrijp dus hier op een forum dat er door de coureurs te HARD wordt gereden tijdens de gele vlag en wordt ingehaald.

Waarom kan de KNMV dat niet eerst bij de coureurs onder de aandacht brengen? Nooit zijn we hierover bijeen geroepen.

@Rebecca: je kan geel en geel zwaaien. Dus in de bocht van het ongeval je arm bijna uit de kom zwaaien en verderop / ervoor de vlag stil houden of zacht zwaaien. Of zijn de instructies al op die manier?


De instructies zijn nu.... op de plek van het ongeval enkel geel, dus op je post (in je baanvak) en de post ervoor zwaait ook enkel geel. Alleen bij auto's wordt dubbelgeel gezwaaid op het moment dat een auto bijvoorbeeld de baan blokkeert.
Mocht er nu een coureur of motor op de weg blijven liggen dan komt vaak de olievlag erbij op de plaats van het ongeval en vaak rennen wij de straat op om de 'omleiding' aan te geven met de handen. Na het ongeval is de groene vlag stilgehouden. Geel stilgehouden gele vlag ofzo, daarover staat niets in de instructies.
Misschien is het eens een optie, de post voor het ongeval stilgehouden gele vlag, de post van het ongeval een gezwaaide. Maar goed... ik ga niet over instructies!

Kreeg laatst tijdens een CRT dag de opmerking dat het zo ver van te voren geel was. Deze opmerking werd gemaakt door een ONK rijder die een dagje aan t trainen was.
Bij ONK's en andere grotere wedstrijden dan zijn alle posten op Assen bezet. Bij rijvaardigheidstrainingen zijn er bijvoorbeeld alleen al in de noordlus maar 2 en als je geluk hebt 3 posten bezet (haarbocht, madijk/ossebroeken en de strubben, de volgende post is pas richting einde veenslang).
Als er dan een ongeval plaatsvindt, bijvoorbeeld uitgaande strubben, dan vlagt natuurlijk de post in de strubben geel, maar ook de post daarvoor... en dat is dan in dit geval vaak de madijk. Die afstand is een stuk langer, omdat je rijders toch graag op tijd wilt wijzen op de gele vlag/het ongeval. Vooral hier zie je dan inhalen onder geel, omdat het gewoon even duurt voor de rijder daadwerkelijk het ongeval in beeld heeft.

Daarnaast wordt er behoorlijk vaak in de bochten toch ingehaald onder geel. Juist tijdens ONK wedstrijden. Maar of dat de reden is om de paarse vlag (ja, hij is echt paars) in te voeren weet ik eigenlijk niet.
Ik ken de paarse vlag uit de Endurance en ik moet zeggen. Hij werkt! Maar opmerkingen over bandentemperatuur enzo bij ONK rijders begrijp ik. Je zag ook tijdens de kwalificatie behoorlijk veel jongens naar binnen gaan, of slingerend over de baan rijden om die banden warm te houden.
Het is de bedoeling dat de baco's tijdens zo'n code 60 direct in de gaten houden of een rijder nog inhaalt, dichterop zijn voorganger komt etc. Daarnaast kijken ze bij tijdwaarneming naar de rondetijd van elke rijder. Op die manier kun je redelijk inschatten of iemand zich aan de 60 kilometer houdt of niet. Ook ik weet dat er geen kilometertellers op race-fietsen zitten. Maar bij een bepaald toerental weet je volgens mij ongeveer wel of het 60 is of niet. Het gaat erom dat de snelheid eruit gaat. En ook dat je dus niet ongeoorloofd kan inhalen, of dat je niet inloopt op je voorganger.

Maar zoals ik al eerder schreef, ik ken het uit de ZAC en dan vooral de Endurance daar. Het werkt, maar misschien wel niet bij de ONK.... of laat ik het zo zeggen,misschien NOG niet bij het ONK.

Zo en tot zover mijn epistel. Heb veel meegelezen, leuk die discussies. Ik weet ook dat een aantal mensen van de KNMV meeleest, dus vandaar ook een beetje mijn terughoudendheid. De discussie moet volgens mij gevoerd worden tussen rijders en organisatie en eventueel liefhebbers. Misschien moet ik als baco niet reageren... ik doe het toch! En...daarnaast ben ik natuurlijk gewoon liefhebber, en alles gaat voor veiligheid, voor mezelf, voor mijn collega's, voor de rijders.
     Reageer met citaat 
er is al veel gezegd over veiligheid in dit topic, wat ik echter niet heb gelezen is wat er verwacht wordt van een coureur tijdens en na code 60 vlag in de race.
punt 1 heeft niemand een werkende km teller, en zal je altijd iets naar je voorganger toe kunnen kruipen, heb je zo weer je achterstand van bijv 3 seconden ingelopen...
maar wat mij gevaarlijk lijkt, en niet hadig is kwa uitlopen van het tijdschema, is na de paarse vlag in de race. Je kunt van een coureur in het ONK, waar grote belangen spelen en allemaal uiterst compititief zijn ingesteld, niet verwachten dat hij (of zij) het rustig aan gaat doen om eerst de banden weer op temperatuur te krijgen. Dat gaat nooit goed komen! en dus meer oponthoud en veel onnodige schade!
Rebecca
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

     Reageer met citaat 
RobdeRacer schreef 11-10-09 om 10:03:17
er is al veel gezegd over veiligheid in dit topic, wat ik echter niet heb gelezen is wat er verwacht wordt van een coureur tijdens en na code 60 vlag in de race.
punt 1 heeft niemand een werkende km teller, en zal je altijd iets naar je voorganger toe kunnen kruipen, heb je zo weer je achterstand van bijv 3 seconden ingelopen...


Zodra een wedstrijdleiding besluit tot code 60 over te gaan, worden de baanposten (baco's) geinformeerd. Zij moeten dan direct de paarse vlag zwaaien. Een rijder moet zodra hij of zij de paarse vlag ziet van het gas af en in een zeer rustig tempo doorrijden. Niet inlopen op je voorganger en zo rond de 60 kilometer als snelheid aanhouden. Zodra het veld snelheid is geminderd wordt de paarse vlag stilgehouden getoond. Pas als de wedstrijdleiding het zegt wordt code 60 weer ingetrokken en wordt op alle post de groene stilgehouden vlag getoond. Zodat iedereen weer op het gas kan.
     Reageer met citaat 
@Tiko

Hoe ik over die paarse vlag denk doet er niet toe.
Ik ben een simpele fotograaf en mijn mening daaromtrent doet er niet toe dit komt kortweg door het feit dat ik er geen hinder van ondervind.
Voor mij was het een nieuwe vlag en vertelde een marshall mij dat dit een test was het hoe en waarom was bij deze marshall ook niet exact bekend.
Als de rijders er hinder van ondervinden dan ben ik van mening dat zij dit probleem aan kunnen kaarten als een band dermate afkoelt en kapot gereden wordt zoals Ferry van Rijn beschreef dan kan ik het mij voorstellen dat daarover geklaagd wordt.
Maar daarom zie ik niet in wat mijn mening als ik die zou hebben nuttig daartoe aan bij zou kunnen dragen.
Aangaande de foto's houd ik mij enkel aan de algemene voorwaarden van de fotografen federatie, immers als ik te werk zou gaan door bronvermeldingen op zijn beloop te laten gaan werk ik zelf niet op een heldere en efficiënte manier.
Daarnaast oogt het ook slordig bij de een wel bronvermelding en bij de ander niet.
Dat ik bij de ONK's kom om het grote geld binnen te halen is iets wat absoluut niet waar is.
Naast het plezier wat ik in fotografie heb is motorsport 1 van de sporten die er in mijn pakket zitten en probeer ik in met name Friesland wat meer ruchtbaarheid te geven aan deze sport.
Dat was ook precies de insteek van mijn samenwerking met het persbureau waar ik o.a de motorsport foto's aan lever.
Van de vele fotografen die er in Friesland rondlopen zul je nooit een bij het ONK zien en beschrijft een artikeltje in de Leeuwarder Courant enkel enkele uitspraken van bijvoorbeeld Rintje Ritsma.
Voor mij ligt daar een leuke uitdaging door middel van strakke platen ook wat aandacht aan de vele Friese coureurs te besteden.
Of het een succesvolle actie is moet nog blijken, maar de diverse redacties waaraan het persbureau waar ik voor werk lever hebben de foto's onder hun aandacht het begin is er in ieder geval.
En de foto's welke ik verspreid zijn veelal kosteloos ook al krijg ik her en der mailtjes van rijders met de vraag wat moet je er voor hebben.
Ik fotografeer liever voorlopig zoals ik nu doe af en toe wat gratis plaatjes met goeie kritieken dan dat ik er aan zou verdienen en baggerkwaliteit moet leveren, daarnaast is het knullig als je voor een paar tientjes de belasting aangifte ieder kwartaal moet doen.
Echter wil ik volgend seizoen wel kijken of er mogelijkheden bestaan om specifieker voor wat rijders aan de slag te gaan zodat ik in de beperkte trainingstijd nog meer diversiteit aan kan brengen en niet zoals afgelopen seizoen bijna statisch tot een plek verbonden ben omdat ik van iedere rijder een foto wil hebben op die locatie.
Aangaande dat belerende toontje wellicht komt dat zo over, maar ik heb niet voor niets menig uur gestoken in de auteurswet het zijn gewoon strakke regels waarvan bijna iedere fotograaf op de hoogte met een professionele/semi professionele insteek van op de hoogte zou moeten zijn.
Dat jij er bewust voor kiest om bronvermeldingen na te laten is je eigen keus, bij mij is het een vereiste.
Er zijn redacties en ook zeker verenigingen welke bewust dit verzuimen of nog bonter opzettelijk een andere bron onder de foto plempen
2x Nikon D300, Nikkor af-s 17-55mm dx f2.8, Nikkor af-s 70-200mm vr f2.8, Nikkor 400mm af-s ed-if II f2.8
Rob_Hakvoort
C'est le ton qui fait la musique

     Reageer met citaat 
Allemachtig!

Paar dagen niet op het forum geweest, topic Code 60, interressant!

Ik weet niet hor, maar wat een geneuzel over een naamsvermelding op een foto, absoluut niet relevant m.b.t. de code 60 lijkt me.

Start er een appart topicje voor op, iedereen gelukkig!

Rob
     Reageer met citaat 
Zat net naar de BSB te kijken. Wat twijfel of er olie lag en de safetycar (een hele snelle) erin. Na één/twee rondje(s) waren ze al weer volop aan het racen. De roze of paarse vlag voor een korte actie van marshalls die dan ook veilig hun werk kunnen doen. Alleen op dat punt 60 en de rest van de ronde harder achter de sc. Duurt het langer dan max. 2 ronden rood geven. Is dat een goede tussenoplossing?
     Reageer met citaat 
TheBody schreef 11-10-09 om 15:37:08
Zat net naar de BSB te kijken. Wat twijfel of er olie lag en de safetycar (een hele snelle) erin. Na één/twee rondje(s) waren ze al weer volop aan het racen. De roze of paarse vlag voor een korte actie van marshalls die dan ook veilig hun werk kunnen doen. Alleen op dat punt 60 en de rest van de ronde harder achter de sc. Duurt het langer dan max. 2 ronden rood geven. Is dat een goede tussenoplossing?


De code 60 vlag dient ter vervanging van de safety car, dus beide middelen inzetten klinkt wat dubbel... Daarnaast code 60 in een specifiek baanvak, klinkt voor mij als geel (en die hebben we al)

Dat er niet altijd even goed op geel wordt gereageerd is mij ook duidelijk, maar heeft in dit verband niets met de hele code 60 materie te maken.
ONK Dsbk # 37
     Reageer met citaat 
HansGSX-R schreef 11-10-09 om 16:45:09
(...)


De code 60 vlag dient ter vervanging van de safety car, dus beide middelen inzetten klinkt wat dubbel... Daarnaast code 60 in een specifiek baanvak, klinkt voor mij als geel (en die hebben we al)

Dat er niet altijd even goed op geel wordt gereageerd is mij ook duidelijk, maar heeft in dit verband niets met de hele code 60 materie te maken.


Hans, ook de safetycar werd aangegeven met een vlag. Als ik de commentaren goed heb gelezen is het probleem de snelheid van 60 omdat de banden te koud worden. Die werd nu dus alleen in het stuk met problemen aangehouden. Daarbuiten veel harder maar onder begeleiding. Meteen nadat de safetycar weg was werd er voluit verder gereden zonder valpartijen.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
SportsPhotography schreef 11-10-09 om 10:20:43
Hoe ik over die paarse vlag denk doet er niet toe.
Ik ben een simpele fotograaf en mijn mening daaromtrent doet er niet toe

(...)

(heel verhaal over fotografie)

Beste SportsPhotography, dan zit je toch echt in het verkeerde topic. Dit topic gaat over Code 60 in het ONK en niet over jou of jouw bedoelingen qua fotografie. Als je daar verder over wil praten dan mag je daar een apart topic voor openen, maar doe het niet hier. Het slaat echt als een tang op een varken.

« Gewijzigd: 12-10-2009 om 11:06:16 door Jarno »

martindomburg
NK Senior plus #95 KNMV Motorsporttrainer

     Reageer met citaat 
Tiko schreef 09-10-09 om 00:28:21
(...)


Ik herken me totaal niet in het wij gevoel dat je hier uitspreekt. In de tijd dat jij nog luiers vol scheet liep ik al op de circuits rond. Ik doe wat ik doe en zeg wat ik zeg. Ik ben daar verantwoordelijk voor en heb geen behoefte aan jou naar anderen toe belerende professionalisme. En geloof me, volgend seizoen drink ik nog steeds mijn biertje in de pitboxen.

(Sorry Jarno, maar dit soort uitspraken pik ik van geen enkele kleuter).


On the track > CBR1000RR
Having FUN > DM Midimoto GP Factory R
www.domburg-racing.nl

On the road > SV650R
www.martinenellen.nl
martindomburg
NK Senior plus #95 KNMV Motorsporttrainer

     Reageer met citaat 
ff een reactie van een race"gek" (tnxs tiko, je kent me )

Ik vind de hele discussie best interessant. WIj werden op 10-09 tijdens een training aan de kant gehaald en moesten melden bij racecontrol voor "gevaarlijk rijden onder geel" Ik sanp de baco's wel, normaal komen wij met zegmaar 160 door duikersloot. Onder geel doen we rustiger aan op die plek en kijken we net als allard al zei om ons heen. Maar we rijden dan nog steeds iets van 140 en als je stil staat langs de kant is 50 al snel

De baco's staan ook onder adrenaline op zo'n moment en ik kan het verkeerd hebben maar dan werkt hard rijdende brommers met veel herrie niet mee. Stukje chaostheorie.

Echter toen ik dat die hoofdbaco uitlegde sloeg het bij hem niet in en hij wilde hier niets van weten. Sterker nog, de beelden wezen uit dat wij het niet eens waren en zelfs toen wilde hij het niet geloven. Toont denk ik aan dat er een boel frustratie heerst bij veel baco's.

Ik denk zelf dat we net als er eerder vermeld is beter strenger kunnen handhaven. Voorbeeld: mijn motor word omver getrapt en de dader krijgt maar een kleine boete. Is belachelijk en totaal niet nuttig. Ik ben van mening dat de knmv in moet stellen dat als je gevaarlijk rijd een boete krijgt en bij een tweede keer of een wel erg bonte actie uitsluitsel krijgt van deelname aande volgende sessie of race.

maar das weer een mening in deze grote bak van meningen

o,ja Tiny: Die foto's van jou zijn wel een biertje waard, kom maar halen volgend jaar schoppen we je daarna de box wel uit
On the track > CBR1000RR
Having FUN > DM Midimoto GP Factory R
www.domburg-racing.nl

On the road > SV650R
www.martinenellen.nl
     Reageer met citaat 
TheBody schreef 11-10-09 om 18:38:32
(...)


Hans, ook de safetycar werd aangegeven met een vlag. Als ik de commentaren goed heb gelezen is het probleem de snelheid van 60 omdat de banden te koud worden. Die werd nu dus alleen in het stuk met problemen aangehouden. Daarbuiten veel harder maar onder begeleiding. Meteen nadat de safetycar weg was werd er voluit verder gereden zonder valpartijen.

Da's een deel van het probleem, wat natuurlijk ook met geel opgelost zou kunnen worden. Maar dan moet er strenger op toegezien worden.
Daarnaast wordt door deze maatregel de netto rijtijd ingekort doordat de tijd gewoon doorloopt, in tegenstelling tot bij een rode vlag situatie.
ONK Dsbk # 37
Ferry_van_Rijn
Racecracks Trackdays & Racing School Mettet

     Reageer met citaat 
Kortom: de huidige vlaggen aanhouden en straffen bij overtreding?
Lijkt mij een goed idee nadat de rijders voor de 1e race van 2010 een extra uitleg hebben gehad omtrend het gedrach wat we moeten aanhouden tijdens de vlaggen.

Onbewust (zoals Martin zegt) zal er idd. soms wat te hard worden gereden tijdens geel. Ik weet zeker dat geen enkele coureur de baco's in gevaar wil brengen.
Maar het moeilijke is: het ene geel is het andere niet. Meestal als het geel is kan je redelijk doorrijden omdat het incident op dat moment ver van de baan af is. Maar op sommige momenten vindt het wel dicht bij de baan plaats en moeten de rijders echt ff de snelheid eruit halen. Hoe maak je dit de rijders duidelijk? Zeg 30 sec. dubbel geel zwaaien?

Wat is dubbel geel eigenlijk? Ik lees dat het in de autosport wordt gebruikt......

Ik zie ook weleens dubbel en praat soms met een dubbele tong maar dat is weer wat anders volgens mij

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: