Optimate schreef 08-09-10 om 15:32:11
(...)
Dit is een mooi verhaal, maar niet echt reëel voor die jonge knapen en meiden waar die moriwaki cup voor bedoeld is. Zoals op de site ook al staat is het niet wenselijk om hen zo jong al gelijk een 600 op te jagen. Bovendien is zo'n klasse, met leeftijdsgenoten en allemaal op dezelfde machine, de mogelijkheid om zichzelf in de picture te rijden. Ben je daarin een van de besten dan ben je dus inderdaad een talent en kan van daaruit je verdere carriere vorm geven. Dat lijkt me bij iets als ZAC moeilijker omdat daar van alles meerijdt, daar ben je een van de velen.
Dan nog over het financiele. Ik ga absoluut niet zeggen: mooi dat het duur is, die Moriwaki-cup. Maar het is wel zo dat als het je al niet lukt om die 7200 euro (6000+19% is afgerond 7200, die 1000 euro tel ik niet mee want die krijg je terug) bij elkaar te sprokkelen dan kun je je afvragen of dat nu een goede uitgansbasis voor de rest van je carriere waarin je nog een veelvoud kwijt gaat zijn per seizoen als je een beetje competatief mee wil doen. Nogmaals, ik zeg niet dat dat als bedrag op zich niet veel geld is, maar ja, motorracen is en blijft nu eenmaal een hele dure sport en als je het daarin wil maken dan zul je dus je nek uit moeten steken en offers moeten brengen.
Ik denk dat ten kate, lentink en consorten echt goed bezig zijn om er iets leuks van te maken.
Over kids op een 600 kun je inderdaad discussiëren. Wilco Zeelenberg heeft er geen moeite mee dat zijn zoon Bruno al op jonge leeftijd op 600's reed maar hij zal wel de uitzondering zijn....
Voor wat betreft het kostenverhaal is het natuurlijk kul om te zeggen: het wordt toch heel duur dus spring maar gelijk in het diepe.
Je kunt voor veel minder geld beter eerst eens bepalen of de sport inderdaad iets voor je is. 600 te zwaar? Koop een 400. Niet onderscheidend in ZAC of Cup? In het ONK wel?
Motorsport in Nederland heeft één gouden stelregel: als je wat wilt moet je het maar mooi zelf regelen.
Hoeveel talenten zijn er vanuit de juniorcup gekomen? Best wel wat. En nou de bottomline: hoeveel zijn er door een team (wat niet hun eigen team was) opgepikt? Bar weinig. Ongeveer 0.
Om te groeien als racer moet je eerst ervaring opdoen. Dat kan voor dik 7000,-- zonder een eigen motor en met één sponsor op je kuip.
Ervaring kun je ook op doen voor veel minder geld, met veel sponsoren en een eigen motor met restwaarde. Ik weet wat ik zou kiezen.
Cruciaal blijft dat jonge rijders veel kilometers kunnen maken, want daarvan wordt je sneller. En als je sneller wordt komt de aandacht vanzelf.
Het feit dat er iets gebeurt is altijd goed. Ik denk alleen dat er te zwaar financieel plaatje aan hangt voor velen.