Moriwaki cup favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 12

Topic: Moriwaki cup (173393 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Trax schreef 08-09-10 om 12:10:25
(...)


Even een kleine reality check:

Koop voor tussen de 3000,-- en 4000,-- een recente (2005-2008 ) 600cc racer.
Betaal zo'n 2000,-- aan inschrijfgeld voor 10 races (ZAC/CUP)
Ga lekker rijden.

Als je talent hebt kom je wel boven (zie : Kleppie), als je geen talent hebt blijf je lekker rommelen (zie: Trax)

Dan heb je nog steeds het risico van technisch malheur (koop een standaard fiets, gaat echt bijna nooiot kapot), kosten van banden (vrije keuze, geen verplicht merk, rijden met gebruikte circuitbanden van ONK teams gaat prima tot een zeker nivo) en dergelijke.

Grootste voordeel is dat de motor nu van jezelf is. Je kunt trainen op circuitdagen en het ding heeft een restwaarde bij verkoop. Hoe minder crashen, hoe meer restwaarde....

Zonder crashes en dergelijke rij ik met 8300,-- misschien wel 4 seizoenen.


Dit is een mooi verhaal, maar niet echt reëel voor die jonge knapen en meiden waar die moriwaki cup voor bedoeld is. Zoals op de site ook al staat is het niet wenselijk om hen zo jong al gelijk een 600 op te jagen. Bovendien is zo'n klasse, met leeftijdsgenoten en allemaal op dezelfde machine, de mogelijkheid om zichzelf in de picture te rijden. Ben je daarin een van de besten dan ben je dus inderdaad een talent en kan van daaruit je verdere carriere vorm geven. Dat lijkt me bij iets als ZAC moeilijker omdat daar van alles meerijdt, daar ben je een van de velen.

Dan nog over het financiele. Ik ga absoluut niet zeggen: mooi dat het duur is, die Moriwaki-cup. Maar het is wel zo dat als het je al niet lukt om die 7200 euro (6000+19% is afgerond 7200, die 1000 euro tel ik niet mee want die krijg je terug) bij elkaar te sprokkelen dan kun je je afvragen of dat nu een goede uitgansbasis voor de rest van je carriere waarin je nog een veelvoud kwijt gaat zijn per seizoen als je een beetje competatief mee wil doen. Nogmaals, ik zeg niet dat dat als bedrag op zich niet veel geld is, maar ja, motorracen is en blijft nu eenmaal een hele dure sport en als je het daarin wil maken dan zul je dus je nek uit moeten steken en offers moeten brengen.

Ik denk dat ten kate, lentink en consorten echt goed bezig zijn om er iets leuks van te maken.
     Reageer met citaat 
Wat ik ook al zei, het is niet om het project af te katten, maar om nu te roepen dat het héél betaalbaar is.

Die 1000 euro krijg je zeker niet geheel terug, die gaat echt wel voor minimaal een deel op aan (val)schade.

Het lastige van de cup is dat je weinig ruimte hebt voor je sponsoren en dat je het bedrag volledig kwijt bent aan het einde van het seizoen. Als je een machine kunt kopen ben je véél meer kwijt, maar houd je ook meer over tenzij je hem echt afschrijft bij een crash natuurlijk.

Er hangen overigens nog wel wat varianten in de lucht waarbij de machine wel eigendom wordt. Hoe en waar deze precies gaan rijden is nog niet duidelijk.

De Moriwaki machine ziet er overigens wel heel erg mooi uit en blijft vooralsnog wel op ons verlanglijstje staan.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 08-09-10 om 15:32:11
(...)


Dit is een mooi verhaal, maar niet echt reëel voor die jonge knapen en meiden waar die moriwaki cup voor bedoeld is. Zoals op de site ook al staat is het niet wenselijk om hen zo jong al gelijk een 600 op te jagen. Bovendien is zo'n klasse, met leeftijdsgenoten en allemaal op dezelfde machine, de mogelijkheid om zichzelf in de picture te rijden. Ben je daarin een van de besten dan ben je dus inderdaad een talent en kan van daaruit je verdere carriere vorm geven. Dat lijkt me bij iets als ZAC moeilijker omdat daar van alles meerijdt, daar ben je een van de velen.

Dan nog over het financiele. Ik ga absoluut niet zeggen: mooi dat het duur is, die Moriwaki-cup. Maar het is wel zo dat als het je al niet lukt om die 7200 euro (6000+19% is afgerond 7200, die 1000 euro tel ik niet mee want die krijg je terug) bij elkaar te sprokkelen dan kun je je afvragen of dat nu een goede uitgansbasis voor de rest van je carriere waarin je nog een veelvoud kwijt gaat zijn per seizoen als je een beetje competatief mee wil doen. Nogmaals, ik zeg niet dat dat als bedrag op zich niet veel geld is, maar ja, motorracen is en blijft nu eenmaal een hele dure sport en als je het daarin wil maken dan zul je dus je nek uit moeten steken en offers moeten brengen.

Ik denk dat ten kate, lentink en consorten echt goed bezig zijn om er iets leuks van te maken.

Over kids op een 600 kun je inderdaad discussiëren. Wilco Zeelenberg heeft er geen moeite mee dat zijn zoon Bruno al op jonge leeftijd op 600's reed maar hij zal wel de uitzondering zijn....

Voor wat betreft het kostenverhaal is het natuurlijk kul om te zeggen: het wordt toch heel duur dus spring maar gelijk in het diepe.
Je kunt voor veel minder geld beter eerst eens bepalen of de sport inderdaad iets voor je is. 600 te zwaar? Koop een 400. Niet onderscheidend in ZAC of Cup? In het ONK wel?
Motorsport in Nederland heeft één gouden stelregel: als je wat wilt moet je het maar mooi zelf regelen.

Hoeveel talenten zijn er vanuit de juniorcup gekomen? Best wel wat. En nou de bottomline: hoeveel zijn er door een team (wat niet hun eigen team was) opgepikt? Bar weinig. Ongeveer 0.

Om te groeien als racer moet je eerst ervaring opdoen. Dat kan voor dik 7000,-- zonder een eigen motor en met één sponsor op je kuip.

Ervaring kun je ook op doen voor veel minder geld, met veel sponsoren en een eigen motor met restwaarde. Ik weet wat ik zou kiezen.

Cruciaal blijft dat jonge rijders veel kilometers kunnen maken, want daarvan wordt je sneller. En als je sneller wordt komt de aandacht vanzelf.

Het feit dat er iets gebeurt is altijd goed. Ik denk alleen dat er te zwaar financieel plaatje aan hangt voor velen.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Als ik kijk hoe Molenaar het aanpakt met de NSF100 is dat absoluut goed te noemen. Je ziet de mannetjes 's morgens samen met hun begeleiders op de baan, waar ze instructie krijgen en daarna lekker aan de slag.
kikkie95

avatar
#NLYF

     Reageer met citaat 
zelhemboy schreef 08-09-10 om 15:01:18
(...)

owja sorry moet iets beter opletten want dit had ik kunnen weten weet niet hoe het nu met je sobw zit maar neem aan dat je toch wel een aantal sponsors hebt en niet maar 1.....dat is toch een verschil qua bedrag wat je zelf moet inleggen (heel veel uurtjes vakken vullen of folders brengen )


ik heb in de sobw best veel sponsoren... zie me onderschrift
Kiki Racing zal uitkomen in:
Retired
crosser78
Remco

     Reageer met citaat 
WimLex schreef 08-09-10 om 16:43:14
Als ik kijk hoe Molenaar het aanpakt met de NSF100 is dat absoluut goed te noemen. Je ziet de mannetjes 's morgens samen met hun begeleiders op de baan, waar ze instructie krijgen en daarna lekker aan de slag.


en die jongens rijden aardig wat wedstrijdjes!
     Reageer met citaat 
crosser78 schreef 08-09-10 om 17:40:24
(...)


en die jongens rijden aardig wat wedstrijdjes!


Ook bij Molenaar zijn maar 8 wedstrijddagen hoor!!
Maar bijna alle rijders hebben een eigen NSF waar ze mee kunnen trainen of bij de SOBW in de nsf-open rijden.
Ook in Belgie kunnen ze er mee aan de slag.

Denk niet dat er veel zullen zijn die naast de lease, ook nog geld hebben voor een eigen moriwaki.
Anoniem
     Reageer met citaat 
Trax schreef 08-09-10 om 16:28:44
(...)
Hoeveel talenten zijn er vanuit de juniorcup gekomen? Best wel wat. En nou de bottomline: hoeveel zijn er door een team (wat niet hun eigen team was) opgepikt? Bar weinig. Ongeveer 0.


Bryan Schouten is opgepikt door het Dutch Racing Team.
Kevin Valk krijgt de nodige ondersteuning met idd eigen sponsoren.
Anoniem
     Reageer met citaat 
Ik weet donders goed dat ten kate geen filantropische instelling is. Tuurlijk wordt zo'n beetje elk schroefje meegenomen in de begroting.

Ik ben het echter totaal niet met Tr@x eens. In deze klasse rijdt iedereen op gelijkwaardig materiaal en onder begeleiding.

In de ZAC moet je het toch vooral zelf uitzoeken.
     Reageer met citaat 
De bondscoach zegt altijd dat de gemiddelde hollandse jongen niet goed op een 125cc past en dat ze daarom beter op een 600 passen. Volgens mij is zo'n Moriwaki net zo groot als een Honda rs 125cc. Dus dat is een kul reden. Ik denk dat het meer een aversie tegen tweetakten is.
kikkie95

avatar
#NLYF

     Reageer met citaat 
250cc schreef 08-09-10 om 22:25:50
De bondscoach zegt altijd dat de gemiddelde hollandse jongen niet goed op een 125cc past en dat ze daarom beter op een 600 passen. Volgens mij is zo'n Moriwaki net zo groot als een Honda rs 125cc. Dus dat is een kul reden. Ik denk dat het meer een aversie tegen tweetakten is.

klopt, de moriwaki machines zijn volgens mij helemaal gelijk aan de aprilla rs125... volgens mij hebben ze zelfs het zelfde kuipwerk, alleen een ander zitje(iets platter)
Kiki Racing zal uitkomen in:
Retired
     Reageer met citaat 
kikkie95 schreef 08-09-10 om 22:31:34
(...)

klopt, de moriwaki machines zijn volgens mij helemaal gelijk aan de aprilla rs125... volgens mij hebben ze zelfs het zelfde kuipwerk, alleen een ander zitje(iets platter)


Het is een (gelijk aan) Honda rs125 frame, dus veel kleiner dan de Aprilia rs125

Edit: in de post van 250cc staat het ook al
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Tiko schreef 08-09-10 om 22:15:41
Ik weet donders goed dat ten kate geen filantropische instelling is. Tuurlijk wordt zo'n beetje elk schroefje meegenomen in de begroting.

Ik ben het echter totaal niet met Tr@x eens. In deze klasse rijdt iedereen op gelijkwaardig materiaal en onder begeleiding.

In de ZAC moet je het toch vooral zelf uitzoeken.

Er zijn meer alternatieven dan ZAC.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Ik vind het jammer dat zo'n initiatief hier zo wordt neegesabeld. Blijkbaar moet dat zo in Nederland. Iemand steekt z'n kop boven het maaiveld uit en die kop moet er af. Zelfs de verongelijkte 2-takt complottheoriën worden er weer bij gehaald. Please, get a life. Dit allemaal lezende weet ik gelijk weer waarom Nederland geen enkele rol speelt in wegrace-land. Kleinzielig geneuzel.
     Reageer met citaat 
Neersabelen? volgens mij wordt er redelijk open gesproken.

Voor ons team is de Moriwaki cup een optie als Erik zich weet te ontwikkelen in de komende 2 jaar. We kijken nu reeds naar een vervolg en dan is de Moriwaki cup interessant. Je mag tot je 22e rijden in deze klasse dus heeft hij wat dat betreft ook nog tijd genoeg.

Er wordt gesproken van minimaal 8 wedstrijden in en om Nederland. Als hierbij nog een aantal testdagen of meer wedstrijden komen wordt het nog interresanter.

Anders is het rekensommetje vrij hard en betaal je minimaal 1200 euro per wedstrijd, dat is best veel als je op het einde van de rit niets overhoud om mee verder te gaan of te verkopen.

Zie het juniorcup rekensommetje.

Voor ons zal het gewoon een afweging worden, waarbij we goed kijken wat de beste investering is, zowel sportief als financieel.

Dat dit een anti tweetakt lobby is, kan naar het land der fabeltjes. De juniorcup heeft nog maar weinig rijders. Als je op dit moment iets nieuw moet beginnen, kom je uit bij 4 takt racen. Dat is nu eenmaal de tendens. Helaas is 4 takt racen prijziger dan 2 takt.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 12


Snelle navigatie: