Hoe krijgen we meer publiek naar het ONK? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Poll
Vraagstelling: Bezoek jij wel eens een ONK-wedstrijd?
Ik bezoek alle wedstrijden! 16 (41%)
Zoveel mogelijk 11 (28%)
Soms 8 (21%)
Vroeger wel, nu niet meer 3 (8%)
Ik heb nog nooit een ONK-wedstrijd bezocht 1 (3%)
Ik zou wel willen maar... 0 (0%)
Aantal stemmen: 39
Topic: Hoe krijgen we meer publiek naar het ONK? (38123 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 01-02-12 om 08:20:28
(...)


Is dat circuit beschikbaar voor de ONK dan? Is de huurprijs een beetje te doen? Er zijn ongetwijfeld redenen dat een circuit dat redelijk dichtbij ligt nog nooit gebruikt is voor een ONK-race.


Niet helemaal waar wat je zegt. Afgelopen jaar was de 125cc in de combi met het IDM. En er is een aantal jaren geleden een volledig ONK weekend georganiseerd.
Mugello never sleeps!
     Reageer met citaat 
Wat ik niet begrijp, is dat er niet meer gelobbied (hoe schrijf je dat eigenlijk?) wordt bij de UEM of de FIM voor meer gelijkheid van alle SBK klassen. Dus zowel het WK als de meeste vooraanstaande nationale kampioenschappen. Maakt het veel makkelijker om dan als wildcard aan andere races mee te doen. Wat weer interessant kan zijn voor sponsors.

Daarnaast is het een gemiste kans geweest om bij de verbouwing van Zandvoort te lobbyen voor een motorvriendelijker circuit. Hopelijk er van geleerd en gaat dat de volgende keer anders. De nationale autosport is immers ook niet meer wat het geweest is, dus moet makkelijker zijn een voet tussen de deur te krijgen.

Mbt toegankelijkheid voor het publiek: al eens eerder gemeld hier op het forum, maar pak alleen al de website van het BSB. I rest my case. Een tv-programma is misschien niet makkelijk te realiseren (misschien evt bij Sport1 als onderdeel van de MotoGP-uitendingen?), maar internet is voor iedereen toegankelijk...

Verder zou ik eens kritisch kijken naar de verdeling van de klasses en dat simpeler houden. Dan weet het publiek ook dat je bijv de SBK, SS600, Moto3 en wat aanvullende klasses te zien krijgt.

Denk dat je dan al een redelijk eind op weg bent.
Mugello never sleeps!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Zouden de ONK-evenementen niet wat vaker te combineren zijn met andere bezienswaardigheden, waardoor er meer publiek op afkomt? Bij de vaste circuits denk ik dan aan autoraces, stuntdemonstraties, etc. en bij de stratencircuits bijvoorbeeld demonstraties van allerlei hobbyclubs zoals je die ook op Koninginnedag ziet zoals radiografisch spul etc, misschien een kartbaantje of doe eens gek, een kermis of zo. Op evenementen zoals de Rizla Racing Days en Bavaria City Racing komt altijd wel veel publiek af, omdat er voor elk wat wils is (en ook voor jong en oud). Daarnaast is het ook een bundeling van krachten.

In Nederland zijn er niet zo heel veel mensen die motorracen interessant vinden dus misschien als je ze nog wat meer te zien geeft komen ze wel?
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ander idee: meer circuits. Vaste circuits gaat in Nederland niet lukken (hoewel Zandvoort zoals The Gambler ook aangeeft echt een gemiste kans is), maar zou het niet mogelijk zijn om nog enkele stratencircuits op te richten? Dat zou toch relatief eenvoudig moeten zijn, zou je denken.

Probleem in Nederland is dat Assen een geweldig mooi circuit is, maar voor veel mensen behoorlijk ver weg. Voor eenmaal per jaar MotoGP of SBK komen de mensen daar wel naartoe, maar voor vier keer per jaar ONK......?

Kom dan wat vaker naar de mensen toe en kijk of je je "circus" wat meer verspreid over het land kunt vertonen. Het NK Rally komt ook op heel wat meer plaatsen...
     Reageer met citaat 
Oude militaire bassisen zijn uitermate geschikt lijkt mij. In de USA zie je ze ook racen op dat soort banen
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
PTR
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 05-02-12 om 22:15:09
Oude militaire bassisen zijn uitermate geschikt lijkt mij. In de USA zie je ze ook racen op dat soort banen


Er zijn echter 2 grote verschillen met Amerika:

Daar laten ze een oude basis gewoon liggen, hier worden er meteen huizen gebouwd.

Ander verschil is dat er in Nederland op elke plek wel iemand woont die zegt dat hij iets hoort en dan mag het niet
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 05-02-12 om 20:03:56
Ander idee: meer circuits. Vaste circuits gaat in Nederland niet lukken (hoewel Zandvoort zoals The Gambler ook aangeeft echt een gemiste kans is), maar zou het niet mogelijk zijn om nog enkele stratencircuits op te richten? Dat zou toch relatief eenvoudig moeten zijn, zou je denken.

Probleem in Nederland is dat Assen een geweldig mooi circuit is, maar voor veel mensen behoorlijk ver weg. Voor eenmaal per jaar MotoGP of SBK komen de mensen daar wel naartoe, maar voor vier keer per jaar ONK......?

Kom dan wat vaker naar de mensen toe en kijk of je je "circus" wat meer verspreid over het land kunt vertonen. Het NK Rally komt ook op heel wat meer plaatsen...


Een stratencircuit oprichten is heel moeilijk in deze tijden, vanwege dat het verkeer almaar toeneemt, vergunningen steeds moeilijker te verkrijgen en te behouden zijn, de mensen ondraaglijker zijn geworden qua lawaai (zelfs sommige festivals hebben grote moeilijkheden om nog elk jaar te organiseren), een nationaal kampioenschap komt in de Benelux niet op tv en dan is er uiteraard nog de crisis. Bovendien staan er al twee stratencircuits op de kalender, ik denk dat dit wel genoeg is. Het moet geen 'Open Road Racing Nederlands Kampioenschap' worden. Ook wordt een stratencircuit op een jaar tijd te weinig gebruikt om echt nog rendabel te zijn in de huidige tijden en staan er weinig Nederlanders te springen om op stratencircuits te rijden.

Wat betreft het vergelijken met het NK Rally. Dat kan je eigenlijk niet met de wegrace, aangezien rally zo goed als altijd op de openbare weg gereden wordt. Het aantal toeschouwers dat daar naar gaat kijken, is de afgelopen jaren ook steeds minder geworden. Organisaties zijn ook daar verdwenen, een bekende rally (de Exotic Green Rally, vroeger heette dat de BHV Expo Groep Rally) die vroeger over twee dagen werd verreden, wordt nu op 1 dag verreden vanwege de crisis en de alsmaar stijgende kosten die bij het organiseren van evenementen erbij komen kijken.

« Gewijzigd: 08-02-2012 om 09:08:59 door Wim_Kwanten »

PTR
     Reageer met citaat 
Ik weet niet of, als er weer meer (permanente) circuits in Nederland zijn, het publiek weer in de getalen terugkomt als in de Gouden Jaren '70 en '80. Dat het er meer worden, bewijzen de wedstrijden in Oss en Hengelo wel.
Deze banen ombouwen tot permanent (en vooral op gebied van veiligheid) zou een mooi begin zijn.

Er zijn al eerder pogingen geweest om permanente circuits te bouwen in Nederland. De bureaucratie helpt daar niet echt in. Natuurlijk moet degene die dit circuit wil bouwen, een lange adem hebben om tegen die bureaucratie op te boxen en vanwege de financiële belangen om dit zo snel mogelijk te doen, heeft die bureaucratie een onnoemelijk voordeel.

Nog een groep die dat beter voor elkaar heeft, is de natuurmaffia. Er moet in ons land oog zijn voor de natuur, maar hoe kan het dat een erg kleine groep mensen in onze democratie (= stem van de meerderheid), deze zaken gewoon lam legt!!
Zolang deze mensen het voor het zeggen hebben, wordt er alleen nog maar geraced en gecrossd op de openbare weg omdat de ruimtes waar dit wel op een goede manier kan, een voor een afgebroken zijn.
     Reageer met citaat 
Het blijkt dat er in meerdere landen zorgen zijn om de nationale kampioensschappen. Zelfs in Duitsland maken ze zich zorgen om het voortbestaan van het IDM.

Ik kwam dit topic tegen op racing4fun.de
http://www.racing4fun.de/....php?f=5&t=28690
PTR
     Reageer met citaat 
Met andere woorden, wij denken wel dat dit door de bond of politiek is op te lossen, maar het is overal moeilijk.

Natuurlijk kun je als bond proberen om de zaken zo goed mogelijk te regelen, maar er zijn ook veel zaken waar weinig of geen invloed op uit te oefenen is.......
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
In een poging de discussie een beetje op gang te houden:

Voor degenen die hier wel de motorsport volgen maar nooit een ONK-wedstrijd bezoeken: waarom niet en wat zou voor jou een reden zijn om wel te komen?
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 13-02-12 om 19:14:12
In een poging de discussie een beetje op gang te houden:

Voor degenen die hier wel de motorsport volgen maar nooit een ONK-wedstrijd bezoeken: waarom niet en wat zou voor jou een reden zijn om wel te komen?


Dat is een goeie vraag Jarno

Heb deze vraag ook even op het motor-forum geplaatst; hoe meer zielen hoe meer vreugd.

« Gewijzigd: 13-02-2012 om 19:21:58 door falerossi »

“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 13-02-12 om 19:14:12
In een poging de discussie een beetje op gang te houden:

Voor degenen die hier wel de motorsport volgen maar nooit een ONK-wedstrijd bezoeken: waarom niet en wat zou voor jou een reden zijn om wel te komen?


Voor mij is het nogal simpel: 280 km rijden en nog eens 280 km terug voor een ONK wedstrijd op Assen vind ik te veel. Zeker aangezien ik minder lang onderweg ben naar de Nürburgring, wat voor mij voor een enkele reis 220 km is. Ik ben wel al naar een IDM wedstrijd in o.a. Assen gaan kijken, gewoon omdat je dan een veel voller programma hebt, inclusief volle startvelden en veel meer nationaliteiten.

Ik heb wel al eens een ONK op Spa-Francorchamps bezocht en mocht het ONK ooit terugkomen naar Zolder, zal ik er ook zeker zijn.

Edit: Ik ben dus zoals je kan lezen, wel al eens naar een ONK racedag gaan kijken, maar zal het niet in Assen gaan doen. Zolang het ONK naar Spa-Francorchamps komt, kan ik daar gaan kijken en ik hoop nog steeds dat het ONK dus ooit (eindelijk) nog eens in Zolder komt.

Het BK wegrace komt niet eens in Vlaanderen dit jaar.

« Gewijzigd: 13-02-2012 om 20:14:24 door Wim_Kwanten »

     Reageer met citaat 
Ik denk dat teruglopende bezoekers aantallen niet zozeer te maken hebben met de organisatie of dat hetgeen geboden wordt, niet leuk/mooi genoeg is. Met de crisis in de kop zijn mensen zowiezo al niet bereid het halve land door te reizen en een nieuw circuit ergens in het midden van het land of in de polder zit er niet in.

Meer bekendheid geven zal wellicht helpen, maar zal ook niet direct leiden tot volle tribunes. Ik weet uit ervaring dat mensen die je uitnodigt voor een race een geweldig leuke dag hebben en best bereid zijn vaker te komen. Alleen de toegangsprijzen zijn vaak ook een extra drempel, naast de wereldreis die menigeen moet maken.

Iedereen zal daar zijn steentje aan bij moeten dragen dus. Toegangsprijzen omlaag (niet ten koste van het inschrijfgeld, dank u), waardoor teams makkelijker meer mensen kunnen uitnodigen en meer bekendheid geven aan de evenementen op tv, radio, plaatselijke krantjes, e.d.
ONK Dsbk # 37
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 13-02-12 om 19:14:12
In een poging de discussie een beetje op gang te houden:

Voor degenen die hier wel de motorsport volgen maar nooit een ONK-wedstrijd bezoeken: waarom niet en wat zou voor jou een reden zijn om wel te komen?


waarom ik niet naar onk wedstrijden ga: vervoer, anders was ik zeker wel gaan kijken

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12


Snelle navigatie: