Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 39

Topic: Grand Prix historie algemeen (322425 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Peter looijesteijn overleden

Peter Looijesteijn, Anna Paulowna, 22 maart 1954 – Amsterdam 4 Juli 2012

http://motor.nl/...teijn-overleden.html

“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Gedeeltelijk GP geschiedenis: over de historie van de Honda V4 4-takt racers van de 500cc NR500 naar de RC213V met daartussen oa machines bekend uit de endurance, onderin beeld klikken voor volgende pagina.
     Reageer met citaat 
Uit Toen en Nu van vandaag:
Citaat:
1950 Algemeen Tijdens de 'Sachsenring rennen' (toen nog nationaal evenement) werden er 480.000 toeschouwers gemeld voor raceday!


Bij mijn weten is dit ook het record voor een motorsportwedstrijd op de wedstrijddag.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Te lezen op de Facebookpagina van RW Racing:
Citaat:
Lang geleden (...) reed RW-teammanager Jarno Janssen één wedstrijd in de 500cc. Dit verhaal stond destijds in het AD.


18 mei 2001
GP 500cc nu met drie Nederlanders
Janssen vecht terug

Citaat:
Met z'n drieën beginnen ze vandaag aan de Grand Prix van Frankrijk: Jurgen van den Goorbergh, Barry Veneman en Jarno Janssen. Het is jaren geleden dat er drie Nederlanders uitkwamen in de 500cc-klasse van de GP wegrace. ,,Dat maakt het wel extra speciaal'', vindt Janssen, de debutant van het trio.
     Reageer met citaat 



Uit Nu & Toen
Citaat:
1973

GP 250cc Zonder twijfel de zwartste dag uit de GP geschiedenis als Jarno Saarinen en Renzo Pasolini bij een massale valpartij, waarbij in totaal 15 rijders bij betrokken waren, dodelijk verongelukken op Monza.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno Saarinen is een vd rijders die ik helaas nooit heb mogen zien rijden. Als jochie las ik in de tijd al wel de motorbladen die ik kreeg van een neef van me en was altijd al onder de indruk van wat over hem geschreven werd. De legende is daarna alleen maar groter worden voor mij..
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 20-05-13 om 23:18:24
Jarno Saarinen is een vd rijders die ik helaas nooit heb mogen zien rijden. Als jochie las ik in de tijd al wel de motorbladen die ik kreeg van een neef van me en was altijd al onder de indruk van wat over hem geschreven werd. De legende is daarna alleen maar groter worden voor mij..


Ik voel het als een voorrecht dat ik hem verschillende keren heb zien rijden. Hij was heel echt goed, maar dat zijn er wel meer. Het verschil met zijn collega's zou zitten in zijn charisma en het feit dat hij verschrikkelijk aardig was. Hij had een soort driedubbele x-factor. Als er al een schaduwkant was dan was de carriere tekort om naar voren te komen. Alle ingredienten voor een legende.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Over het ongeval in Monza en de nasleep ervan is veel geschreven. Ik heb een artikel gelezen en ik weet echt niet meer waar, dat ging over de periode na het ongeval.

De motoren werden door justitie in beslag genomen voor onderzoek. Tijdens deze periode kregen mensen van Aermacchi-HD toegang tot de motoren en hebben het blok van Saarinen's Yamaha helemaal onderzocht en opgemeten. In de jaren daarna was Walter Villa onverslaanbaar op H-D.

Komt iemand dit verhaal bekend voor?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Volgens het boek wat Klaas Tjassens over Saarinen schreef, is het blok van Yamaha voor het onderzoek geopend geweest door twee toenmalige Yamaha monteurs, waaronder Ferry Brouwer. Er zijn toen geen aanwijzingen gevonden dat er een mechanisch defect was.
Over de Aermacchi-HD werd ook beweerd dat deze mechanisch in orde was.

In het boek wordt ook aangegeven dat er geruchten zijn geweest dat de motoren voor de onderzoekscommissie door elkaars monteur geopend zou worden, d.w.z de Yamaha door Aermacchi-HD monteurs en vice versa. Onduidelijk is of dat ook plaatsgevonden heeft, zeker is dat de Yamaha monteurs niet bij de Aermacchi-HD demontage zijn geweest.

Overigens is uit materiaal wat in de jaren 90 beschikbaar kwam dat de Aermacchi-HD van Pasolini wel degelijk een vastloper heeft gehad. Waarom dit al die jaren (bewust?) verborgen moest blijven is een raadsel.

http://www.youtube.com/watch?v=2YD89vHPGf0

« Gewijzigd: 23-05-2013 om 14:33:57 door john »

     Reageer met citaat 
john schreef 23-05-13 om 14:00:38
Volgens het boek wat Klaas Tjassens over Saarinen schreef, is het blok van Yamaha voor het onderzoek geopend geweest door twee toenmalige Yamaha monteurs, waaronder Ferry Brouwer. Er zijn toen geen aanwijzingen gevonden dat er een mechanisch defect was.
Over de Aermacchi-HD werd ook beweerd dat deze mechanisch in orde was.

In het boek wordt ook aangegeven dat er geruchten zijn geweest dat de motoren voor de onderzoekscommissie door elkaars monteur geopend zou worden, d.w.z de Yamaha door Aermacchi-HD monteurs en vice versa. Onduidelijk is of dat ook plaatsgevonden heeft, zeker is dat de Yamaha monteurs niet bij de Aermacchi-HD demontage zijn geweest.

Overigens is uit materiaal wat in de jaren 90 beschikbaar kwam dat de Aermacchi-HD van Pasolini wel degelijk een vastloper heeft gehad. Waarom dit al die jaren (bewust?) verborgen moest blijven is een raadsel.

http://www.youtube.com/watch?v=2YD89vHPGf0


Oké. Dank je wel.
Wat ik gelezen heb was misschien ook wel een beetje een sensatie achtig artikel, maar ik weet het niet meer. Lang geleden.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Behalve de grote drie hadden wij Nederlanders natuurlijk ook Rob Bron en Marcel Ankoné die het podium haalden in de 500cc. Op racesport.nl een interview met de laatste over zijn 3e plaats in 1976 op Spa/Francorchamps in een vooruitblik op de Bikers Classic van dit jaar
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-05-13 om 16:46:02
(...)


Oké. Dank je wel.
Wat ik gelezen heb was misschien ook wel een beetje een sensatie achtig artikel, maar ik weet het niet meer. Lang geleden.


Hoi,

over het hoe en wat gaan inderdaad de wildste verhalen. Zo blijft onderbelicht dat vele rijders niet wilde rijden omdat er veel olie op de Baan lag, dit wilde de organisatie toen niet opruimen vanwege het tijdschema! De rijders werden toen gedwongen toch de Baan op te gaan. Een heel bekende rijder uit die tijd die het niet deed was Kim Newcomb! Dezelfde Kim zou later dat jaar jammerlijk verongelukken tijdens een wedstrijd in Engeland.

Het verhaal dat Aermacchi/HD de Motor "nagebouwd" zou hebben is volgens mij geen gerucht, heb dit in meerder tv progamma´s al een voorbij horen komen. Maar wat er gebeurd is tijdens en na de race zal wel altijd een vraag blijven, vast Staat dat het voor mijn generatie een zwarte dag was in de racerij,

Wim
     Reageer met citaat 
Mugello never sleeps!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Las vandaag op twitter dat Juan Garriga, ooit nr 2 in 250cc eindstand eind jaren '80, vanmorgen een hartaanval heeft gehad en in kritieke toestand in het ziekenhuis zou liggen..
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
TT historie met vele leuke links/subpagina's:
http://www.rtvdrenthe.nl/tt/historie

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 39


Snelle navigatie: