Autosport topic, deel 7 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 ... 103

Topic: Autosport topic, deel 7 (324173 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Als we dan toch bezig zijn: een tijd terug las ik een artikel in RTLGP magazine over een van de meest tragische ongevallen in de F1 historie. Op Kyalami in 1977 verongelukte Tom Pryce nadat hij op het rechte stuk vol inreed op een 19-jarige overstekende marshall.

In het filmpje zie je hoe gevaarlijk de sport destijds was. Zelfs als het hele veld van start gaat en komt aandenderen zie je een marshall het rechte stuk te voet oversteken. Als er na een paar ronden een coureur met pech strandt op het rechte eind en zijn auto aan de kant zet en verlaat komen er een 2-tal Marshalls de baan oversteken om hulp te bieden. Hulp die totaal niet nodig was aangezien het een pechgeval betrof en niet een levensbedreigend ongeluk.

De marshall heeft een brandblusser in zijn hand en als hij dodelijk wordt aangereden vliegt de helm van het hoofd van de coureur en in kwestie (Tom Pryce) en wordt daarbij letterlijk onthoofd door de klap met de marshall en de blusser.

Snelheidssporten zijn nog steeds erg gevaarlijk maar de veiligheid is wel stukken verbeterd. Er staan een hoop filmpjes op Youtube en dergelijke maar deze klap heeft op mij in ieder geval indruk gemaakt.

Het filmpje bevat zeer schokkende beelden!!

https://www.youtube.com/watch?v=rdUhVP3tnAo
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
De "Killing Years" noemen ze die tijd in de Formule 1 ook wel. Dat zegt genoeg.
bierelier
Verstoorde Oudere Jongere

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 02-05-14 om 00:48:29
Iets wat de jongeren onder ons vast niet kennen: Roger Williamson verongelukt in 1973 op Zandvoort als hij levend verbrandt in zijn auto. Zijn machteloze vriend en collega David Purley die hem probeert te redden. Een docu van de VPRO met interviews met betrokkenen en nabestaanden dat een goed tijdsbeeld geeft van iets wat anno nu onvoorstelbaar zou zijn..

die heb ik -helaas - live meegemaakt op Zandvoort :'(

dat zijn van die beelden die je nooit meer kwijtraakt ......
plaatjesmakert, Nepfries
     Reageer met citaat 
Er is veel kritiek op het nieuwe geluid van de F1-bolides (ook op dit forum) en bij Mercedes gaan ze er wat aan doen. Ze gaan het geluid versterken door een megafoon op de uitlaat zetten.

http://www.powned.tv/...geluid_versterk.html
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ook wel bekend als de "Lauda exhaust" (louder exhaust)

(Niki Lauda is manager bij Mercedes F1)
     Reageer met citaat 
Alweer werd er niet in de regen gereden, deze keer tijdens 'race 2 cancelled' van het WTCC op de Slovakiaring.
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 11-05-14 om 22:26:41
Alweer werd er niet in de regen gereden, deze keer tijdens 'race 2 cancelled' van het WTCC op de Slovakiaring.


De officiele reden was dat door de regen en storm de mediche helicopter niet kon opstijgen.
Race 1 werdt oo al vroegtidig beeindigt doordat de auto's onbestuurbaar weden door aqualaning
     Reageer met citaat 
Er zijn toch regenbanden voor iets. Een medische helikopter hebben ze op sommige circuits niet en daar worden wel in de regen races gehouden, aangezien ze daar ambulances hebben. Het zou me verwonderen dat er op de Slovakiaring geen ambulance ter beschikking is...
     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 11-05-14 om 22:52:49
Er zijn toch regenbanden voor iets. Een medische helikopter hebben ze op sommige circuits niet en daar worden wel in de regen races gehouden, aangezien ze daar ambulances hebben. Het zou me verwonderen dat er op de Slovakiaring geen ambulance ter beschikking is...


Op die circuits worden er dan waarschijnlijk ook geen wedstrijden voor een WK kampioenschap gereden. De regels m.b.t. ambulances en helikopters zullen worden bepaald door de FIA als het om een WK gaat. En als daarin is bepaald dat er een heli moet zijn EN moet kunnen opstijgen dan zijn dat de regels. Ik kan me GP's in Japan herinneren waar trainingen werden afgelast in zowel MGP als F1. En daar ging het erom dat vanwege regen en mist de heli ook niet in de lucht kon komen.

Of kun jij voorbeelden op WK niveau noemen waardoor mijn redenatie niet klopt?
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Wim_Kwanten schreef 11-05-14 om 22:52:49
Er zijn toch regenbanden voor iets.

Er is regen en er is regen. Het is een simpel rekensommetje: de regenbanden kunnen een x hoeveelheid water per minuut afvoeren; ligt er meer water dan dat dan kan er dus niet gereden worden. Je zag dat ook duidelijk op de beelden, de auto's konden op het rechte stuk niet eens meer in een rechte lijn rijden. Het was aquaplaning met vier wielen. Gekkenwerk.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 12-05-14 om 11:33:09
(...)

Er is regen en er is regen. Het is een simpel rekensommetje: de regenbanden kunnen een x hoeveelheid water per minuut afvoeren; ligt er meer water dan dat dan kan er dus niet gereden worden. Je zag dat ook duidelijk op de beelden, de auto's konden op het rechte stuk niet eens meer in een rechte lijn rijden. Het was aquaplaning met vier wielen. Gekkenwerk.


Waarom hadden dan alleen enkele mindere goden (Hugo Valente en dergelijke) last van aquaplaning en de toppers niet? Er is zelfs geen enkele crash gebeurd...
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 12-05-14 om 08:43:09
(...)


Op die circuits worden er dan waarschijnlijk ook geen wedstrijden voor een WK kampioenschap gereden. De regels m.b.t. ambulances en helikopters zullen worden bepaald door de FIA als het om een WK gaat. En als daarin is bepaald dat er een heli moet zijn EN moet kunnen opstijgen dan zijn dat de regels. Ik kan me GP's in Japan herinneren waar trainingen werden afgelast in zowel MGP als F1. En daar ging het erom dat vanwege regen en mist de heli ook niet in de lucht kon komen.

Of kun jij voorbeelden op WK niveau noemen waardoor mijn redenatie niet klopt?


Je weet wat mijn mening is over de F1. Dat is 1 van de redenen waarom ik zoveel jaren geleden ben afgehaakt met daar naar te kijken, namelijk ze rijden geen races meer in de regen, zelfs niet bij lichte regen. Er is dan meer safety car, rode vlag en dergelijke dan iets anders.

Bij de MotoGP zijn er ook al snel wat Spanjaarden die hun vingertje naar de lucht steken om de race zo snel mogelijk te staken wanneer er een beetje regen valt. Een voorbeeld is de laatste MotoGP race in Maleisië wanneer het regende, ik dacht dat dat in 2012 was, toen Lorenzo hevig zat te gebaren dat er een rode vlag zou moeten volgen...

Dat is het juist wat ik in mijn post ook gisteren bedoelde: bij alle WK's wordt er nauwelijks meer in de regen gereden, F1 niet, MotoGP niet, WTCC niet, World Endurance Championship niet...
     Reageer met citaat 
Misschien komt dat wel omdat er hard gewerkt wordt aan zo veilig mogelijk racen. Ik vind ook wel eens dat er te snel een race wordt afgebroken, maar heb je zelf wel eens aan de pitmuur gestaan terwijl je rijder op de baan is op gewone banden en de druppels beginnen te vallen?

Je hoopt dan, dat er goed gevlagd wordt en de rijders alert zijn. Iedereen wil 's avonds graag weer naar huis.

Vooral de overgang van droog naar nat heb ik een hekel aan. Compleet nat moet kunnen, zolang het veilig is.
     Reageer met citaat 
Jij kijkt er wellicht iets anders naar als je zoon aan het racen is inderdaad. Dat is ook begrijpelijk.

Ik vind persoonlijk dat rijden / racen bij +30°C in een brandende zon gevaarlijker is dan in de regen te racen. Bij een crash in de regen ligt de snelheid over het algemeen (veel) minder hoog dan bij een droge race, en is de kans minder groot dat een rijder zich zeer ernstig blesseert of - nog erger - dood gaat.

Op de Slovakiaring in het WTCC en ook in de WEC race in Silvertone vorige maand werd er nauwelijks gereden in de regen en dat terwijl die circuits massale uitloopstroken hebben. Ik zou het begrijpen als er bij heel hevige regenval in Macao, Marrakech, Pau of Imola niet wordt gereden vanwege weinig uitloopstroken. Echter op de Slovakiaring en in Silverstone is er enorm veel ruimte naast het circuit om een fout(je) alsnog te kunnen opvangen.

Zou het er niet een beetje mee te maken hebben dat er tegenwoordig bijna overal veel uitloopstroken zijn in asfalt, die veel minder afremmen bij het verlaten van de baan dan een grindbak? Of hebben die rijders / koersdirectie van het circuit tegenwoordig veel minder lef dan vroeger? Wellicht een combinatie van beide.
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
Ik denk dat het overlijden van Antonelli in Moskou vorig jaar een goed voorbeeld is dat je ook te lang kunt doorrijden in de regen .

Pagina's: 1 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 ... 103


Snelle navigatie: