Optimate schreef 23-09-14 om 08:55:39
(...)
We verwachten van de KNMV een beleid om de toekomst van de wegracesport zeker te stellen want de wegracesport verkeert in zwaar weer. Ik kan me dan voorstellen dat het speerpunt niet de 125cc tweetakten gaat zijn, want helaas zijn tweetakten het verleden, en niet de toekomst. Mooi dat er mensen zijn die tweetakten als hobby hebben maar dat betekent natuurlijk niet dat de KNMV dus ook verplicht is die hobby te faciliteren. Als je niet naar de IDM wil dan misschien aansluiten bij het classic-gebeuren ofzo? Ik zal er waarschijnlijk geen vrienden mee maken maar dat is waar mijns inziens de 125 nu eigenlijk ook wel thuis horen. Mooie raceklasse, maar wel het verleden.
Feit is gewoon dat er geen betaalbare Moto3 racers op de markt te vinden zijn en al helemaal geen betaalbare vervangings onderdelen. In de 125cc reden nooit exotische machines mee, een enkeling had een Aprilia, de meesten 'gewoon' een RS125. Puur uit budget overwegingen. De teams/ rijders die stappen wilde maken konden een mooie kit aanschaffen of namen toch zo'n exclusieve Aprilia.
Als je nu alleen Moto3 machines toe laat staan heb je geen klasse meer, hoeveel Moto3 machines zijn er in Nederland? Waarom niet gewoon de 125 toe laten staan en die machines gewoon uit laten sterven. De Moto3's worden doorontwikkeld, worden beter dan de 125's. Er komen meer machines op de markt, wellicht 2e hand machines uit Duitsland, er komen meer onderdelen etc etc. Na verloop van tijd zullen de rijders de 125 wel weg doen om een 'competatievere' Moto3 aan te schaffen.
Maar zelfs als dat niet gebeurt, wat is er zo erg aan om de 125cc machines gewoon toe te laten als dat betekend dat je een interessante klasse hebt. Nederland is nu gewoon te klein voor een klasse met alleen Moto3 machines. Leuk dat je aan de toekomst denkt, maar feit is dat je in het heden dan geen klasse hebt. En op die manier draai je de klasse voor de toekomst ook gewoon de nek om.
Gewoon 125 en Moto3 combineren dus
Iedereen blij.