Wij hebben de problemen helaas niet op het circuit kunnen oplossen, dat was het risico wat we liepen op het moment dat we besloten mee te doen. Zonder ook maar een meter gereden te hebben met een compleet andere machine de baan op kan twee kanten op, of het gaat meteen lekker, of je komt er achter dat er nog heel wat werk aan de winkel is.
De vorige eigenaar is vanuit een lichtere klasse overgestapt, eigenlijk op een soortgelijke manier als Erik afgelopen seizoen gedaan heeft. De manier waarop ze aan de slag zijn gegaan met de vering van de machine is onconventioneel te noemen. Waarschijnlijk heeft de rijder zich aangepast aan het gedrag van de machine in plaats van de machine naar de hand van de rijder te zetten. Gé heeft juist het omgekeerde gedaan en had afgelopen seizoen een machine die helemaal naar zijn hand stond. Door de jaren heen telkens een stapje gemaakt tot het helemaal perfect was. Op dat moment kom je op een punt dat de PK's de bottleneck worden en moet je wat anders.
We hebben vrijdag en zaterdag alles geprobeerd wat voor ons mogelijk was op het circuit, met heel veel pijn en moeite wist Gé er in de laatste ronde van de tweede kwalificatie een 1.58,xx uit te persen. Dit moest op haren en snaren. Bij binnenkomst was er best wat teleurstelling, vooral bij Gé. Als je tijdens je laatste wedstrijd van het seizoen een mooi pr neerzet van 1.48 en nu met moeite aan de 1.58 komt, dan is dat niet iets om blij van te worden. We hebben als team alles op een rijtje gezet en besloten om niet te starten in de wedstrijd. Er was een inschrijflimiet van 1.52, hier zaten we 6 seconden vanaf. Natuurlijk willen we graag meters maken, maar niet door de top van de andere rijders in de weg te zitten of voor gevaarlijke situaties te zorgen.
Er waren wel een paar opties, de vering uit de andere machine overzetten, of op de oude machine van Erik te gaan rijden. Beide opties hebben we overwogen, maar we kwamen tot de conclusie dat het voorbijschoot aan de doelstelling voor dit weekend, namelijk de machine van Gé testen en afstellen.
Naast de problemen die we hebben, zijn er ook genoeg positieve dingen. De machine loopt goed, ondanks de veringsproblemen worden er acceptabele topsnelheden gehaald. De Brembo remmen zijn stukken beter dan de standaard Nissins waar we op de andere machines mee hebben gereden. Machine reageert goed op het gas, zitpositie is goed nu nog een goede basis afstelling voor de vering en we zijn op de goede weg.
Als de winter nog een tijdje wegblijft hopen we nog wat te kunnen testen met de vering op een testtrack zodat we van het voorjaar met een mooi pakket van start kunnen gaan in Cartagena.
Voor video verslagen van afgelopen weekend kun je op ons Youtube kanaal kijken in de Acceleration 2014 afspeellijst
https://www.youtube.com/...AfcksVJvbuibOFX65ppL
=====
Ook nog even over Acceleration zelf:
Het is een snaar strak georganiseerd evenement waar zeker voor ONK begrippen veel publiek op afkomt. Vandaag zijn we er zelf dan niet, maar vrijdag en zaterdag was er al meer publiek dan normaal op een racedag van een ONK wedstrijd. Het was gezellig druk in het paddock en ook van alles en nog wat te doen. Een beetje Gamma Racing Day in het klein, wat mij betreft echt wel de moeite waard.
Overal in het paddock en in de pitstraat was er geluid geregeld en was er ook tijdens de kwalificaties gisteren live commentaar. Doordat er overal geluid was, waren de rijders ook goed op de hoogte van aanpassingen in het tijdschema.
Wat mij betreft een leuke aanvulling op de reguliere competities, geen idee of het in 2015 een vervolg krijgt, maar van mij mag het.
Voor de liefhebbers, de wedstrijd is zojuist gereden hieronder de uitslag. Rob geeft zichzelf nog een kadootje na vorig weekend onverwacht de ONK titel te hebben veroverd wint hij ook Acceleration 2014.