Ronde 11: Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
11

Brno

16 augustus 2015
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Andrea Iannone
5Bradley Smith
Volledige uitslag »

RACE

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Andrea Iannone
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

TRIVIA

Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Topic: Ronde 11: Brno (4450 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Zojuist FP1 achter de rug met Lorenzo voor Marquez, Dovi, Pedrosa, Iannone, Smith en Rossi.

Opvallend bij de onboard beelden dat Dovi een soort duimrem gebruikt. Had ik nog niet eerder gezien.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 14-08-15 om 10:56:08
Zojuist FP1 achter de rug met Lorenzo voor Marquez, Dovi, Pedrosa, Iannone, Smith en Rossi.

Opvallend bij de onboard beelden dat Dovi een soort duimrem gebruikt. Had ik nog niet eerder gezien.


Ik dacht dat er bij het terug schakelen altijd de koppeling hendel werd gebruikt Kijkend naar de beelden van Dovi en zijn duimrem raakte hij deze geen enkele keer aan.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 14-08-15 om 11:13:05
(...)


Ik dacht dat er bij het terug schakelen altijd de koppeling hendel werd gebruikt Kijkend naar de beelden van Dovi en zijn duimrem raakte hij deze geen enkele keer aan.


Bedoel je de koppeling dat hij die niet aanraakt bij terugschakelen? Niet op gelet. Het kleine duimhendeltje gebruikt hij wel maar dan midden in de bocht terwijl hij plat ligt, niet tijdens het aanremmen,
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 14-08-15 om 12:03:26
(...)


Bedoel je de koppeling dat hij die niet aanraakt bij terugschakelen? Niet op gelet. Het kleine duimhendeltje gebruikt hij wel maar dan midden in de bocht terwijl hij plat ligt, niet tijdens het aanremmen,
Ja die bedoel ik, normaal knijpen ze die wel in bij het terug schakelen. Dovi deed dat dus niet. Kneep die duimrem in, maar kwam niet aan de koppeling.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Forward Racing is er weer bij dus. Met Claudio Corti weer op de plaats van Bradl.

Ook Karel Abraham is weer terug zo te zien.
     Reageer met citaat 
FP2 dus een leuk crashfestijn met MM (ook al in FP1 gecrashed), Pedrosa, Smith, Dovi, DiMeglio en de eerste valpartij dit jaar van VR46.

Hmmm.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Net als het team van Abraham staat ook deze GP op de wip. Zou toch jammer zijn als Brno van de kalender zou verdwijnen. Mooi circuit zo tussen de bossen. Leuk dat ik er drie jaar geleden zelf was.

     Reageer met citaat 
Stond net in beeld dat de race volgend jaar iig doorgaat.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 16-08-15 om 10:50:04
Stond net in beeld dat de race volgend jaar iig doorgaat.


En de jaren er na.

http://www.crash.net/...ear-motogp-deal.html
     Reageer met citaat 
Volgens mij de beat bezochte gp van de kalender, zou dus raar zijn die te schrappen van de kalender. Plus dat het een gave baan is!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Lorenzo wint weer op de manier zoals ie altijd wint. In z'n uppie vooraan rijdend.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Dat is het enige wat hij kan.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 16-08-15 om 14:26:28
Dat is het enige wat hij kan.


Alsof de rest het zo spannend maakt.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 16-08-15 om 14:23:44
Lorenzo wint weer op de manier zoals ie altijd wint. In z'n uppie vooraan rijdend.


Dat kwam natuurlijk omdat de rek uit het elastiek was
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Rossi en Lorenzo nu gelijk in de stand dus.

Stand MotoGP 2015


En de eerste punten voor Bradl met de Aprilia.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: