Tiko schreef 28-09-16 om 08:17:37
(...)
Tuurlijk weet ik wel dat het aantal ONK rijders dit seizoen op iets meer dan één hand te tellen zijn. Heel veel zal afhangen van het technische reglement.
Bij de cup mag technisch vrijwel alles. Als je bv in de gelegenheid zou zijn om de kawa van tom sykes te kopen kan je gewoon meerijden. Zie nog niet gebeuren dat daar heel veel aan gaat veranderen en dat gaat voor mijn gevoel niet werken.
We zullen zien wat er gaat gebeuren.
Ik denk idd dat de organisatie hier ook in een lastig dilemma zit. De huidige reglementen hebben laten zien dat er een eerlijke klasse is ontstaan met veel verschillende rijders die op het podium kunnen komen, zowel jongens die uit het ONK komen als jonge gasten die steeds sneller gaan rijden. Waarom een goed lopend concept wijzigen?
Anderszijds is het inderdaad zo dat je momenteel met WSS/ WSBK materiaal aan kan komen zetten. Dus hoe lang gaat deze eerlijke strijd nog duren? Zodra het kampioenschap aan prestige toeneemt zullen teams meer de grenzen op gaan zoeken. Vraag is dus of de organisatie vooraf gaat acteren of pas zodra zaken scheef dreigen te lopen, gaan reageren.
Ook met betrekking tot de circuits, rijtijd, etc zal het spannend worden. Uiteindelijk zullen ze het nooit voor iedereen goed kunnen doen natuurlijk. De rijders hebben afgelopen jaren overweldigend gekozen voor het CRT-model dus ik denk dat het nieuwe ONK meer op het CRT model dan op het huidige ONK model zal gaan lijken: veel races op Assen, korte races en de rijders kunnen afhankelijk van budget en ambitie besluiten op vrijdag te trainen of niet.
Nog een voordeel van het huidige CRT/ OW-cup kampioenschap: de races zijn gratis te bezoeken. Het is te hopen dat dit zo blijft en het nieuwe ONK weer meer algemene bezoekers weet te trekken, zoals mensen hier op het forum.