Phillip Island 2016 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
16

Phillip Island

23 oktober 2016
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Cal Crutchlow
3Pol Espargaró
4Aleix Espargaró
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Cal Crutchlow
2Valentino Rossi
3Maverick Viñales
4Andrea Dovizioso
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

TRIVIA

Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Topic: Phillip Island 2016 (11602 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Barbera zal ook in Australië op de fabrieks Ducati zitten en dus mag ook Mike Jones nog een keer (nu een thuisrace!).
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
En Hayden vervangt Pedrosa die zit weer op zijn oude fiets als het ware.. Benieuwd wat hij deze keer kan laten zien.

Toen Corne Klijn het bericht had doorgeplaatst op zijn FB daar direct de vraag wat als VDM niet had getekend bij Yamaha.

Terechte opmerking van Corne daarop. Ook keuze voor Hayden.. Is ook logisch gezien zijn ervaring. Is natuurlijk ook logisch, begrijp niet helemaal waarom je dan je afvraagt of het anders zou zijn geweest als vdm nog steeds bij Honda had gereden.

Als er een recente oud motogp coureur beschikbaar is valt de keuze daar uiteraard op...
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Tja dat gelul over oud GP Coureurs zal dan ook wel gelden voor onze vriend Karel Abraham voor komend seizoen

Hoe serieus kan je ze nog nemen in dat wereldje
Will
Fryslan Boppe!

     Reageer met citaat 
Michael had toch geen kans gekregen denk ik. Ze kiezen voor hayden voor zijn ervaring. En ik hoop voor Michael dat de yamaha volgend jaar een stuk beter is. Hij kan het overigens al snel beter doen als guinters en lowes die hem nogal vaak horizontaal berijdt....

Uiteindelijk had dit een grote teleurstelling geweest voor michael. Nu weet hij dat hij bij yamaha een kansje heeft.
En bij honda na twee keer de 8 uren te hebben gewonnen stank voor dank. duh lol
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Om Nicky Hayden nou met Karel Abraham te vergelijken...

De keuze voor Hayden is logisch. De keuze voor Abraham ook, maar om een andere reden.
     Reageer met citaat 
Wat ik vorige keer zei gaat nu ook weer op:

Er wordt er veel te veel waarde gehecht door sommigen aan zo'n invalbeurt is mijn mening. Is nauwelijks eer aan te behalen. Die machines zijn zo complex, tegen de tijd dat je een beetje weet hoe het in elkaar steekt en de machine naar je hand kan zetten is het weekend alweer voorbij. Jezelf "in de kijker rijden" is eigenlijk uitgesloten.

Vrij logisch dat Hayden Pedrosa gaat vervangen en niet Michael.

1. Michael gaat Honda verlaten.
2. Hayden heeft ruime ervaring in de MotoGP.
3. Hayden staat internationaal echt nog wel hoger in aanzien dan Michael.
4. Hayden is MotoGP-legend.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ik ben het in principe met je eens Optimate maar er zijn toch wel invallers geweest die een goede beurt maakten. Denk aan Bayliss die meteen won, die regenrace waarin Nakano en JvdG helemaal naar voren reden. En had Petrucci niet een vast zitje te danken aan enkele goede invalbeurten? Zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden te noemen. Het gebeurt niet heel vaak maar het kan wel.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Michelin met twee nieuwe speciale achterbanden naar Australië (mcnews.com.au)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Rossi pas op P20 in combi FP1 en 2. Zie net op motogp.com dat hij een van de achterbanden langer had gebruikt dan de maximaal voorgeschreven 10 ronden. Stel dat FP3 ook zodanig nat is dat het onmogelijk is om de vrijdagtijden te verbeteren dan is hij niet rechtstreeks geplaatst voor Q2.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Bijzondere kwalificatie. De yamaha rijders vallen zwaar door de mand in deze bandenpoker... zal een verassende wedstrijd worden.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Tja, Bij Yamaha zijn ze geheel de weg kwijt..
enne waar is Zeelenberg?
     Reageer met citaat 
Apart dat Rossi eigenlijk dezelfde fout maakte als in Duitsland door te lang op de regenbanden te blijven doorgaan... Hij maakt dit jaar echt veels te veel fouten voor iemand met zijn ervaring. En waar was Lorenzo mee bezig? Die leek wel aan het rondtoeren in Q2. Het was echt gênant hoe die aan alle kanten werd voorbij gereden...
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Geheel de weg kwijt bij Yamaha? Vorige week stond Rossi nog op pole en gingen hij en Lorenzo beiden op P2 liggend onderuit in de race. Ze zaten er dus goed bij in Motegi.

Voor Rossi een verkeerde strategie in de regen en Lorenzo heeft een trauma overgehouden aan wisselvallige omstandigheden lijkt het wel

Maar morgen kunnen ze zomaar beiden op het podium staan. Mogelijk dat Rossi of Lorenzo de race wint denk ik. Al oogt Marquez wel sterk onder alle omstandigheden hier.
     Reageer met citaat 
Gezien alle ervaring die Rossi heeft opgebouwd in zijn lange loopbaan, maakt hij dit jaar erg veel fouten met bandenkeuzes en bandenwisselmomenten...MM heeft dat toch beter in de gaten.
Rossi heeft de winst gewoon weggegeven. Door domme of geen beslissing of te laat beslissingen te nemen.
Z,n management moet hier toch eens flink met ,m om de tafel want met de huidige weers veranderingen en wisselvallige dagen is het cruciaal om juiste keuzes te maken...en Lorenzo heeft volgens mij een mentaal probleem bij natte plekjes
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
tammo schreef 22-10-16 om 07:26:32
Tja, Bij Yamaha zijn ze geheel de weg kwijt..


Ook in de motorsport ben je inmiddels zo goed als je laatste rondje
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: