Phillip Island 2016 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
16

Phillip Island

23 oktober 2016
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Cal Crutchlow
3Pol Espargaró
4Aleix Espargaró
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Cal Crutchlow
2Valentino Rossi
3Maverick Viñales
4Andrea Dovizioso
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

TRIVIA

In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Topic: Phillip Island 2016 (11600 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Wat blijft een race op Phillip Island toch geweldig!! Deze race had weer van alles, vond met name de strijd om P8 met een mannetje of 6/7 fantastisch! Toch erg bijzonder om Hayden hierin mee te zien doen en absoluut niet onverdienstelijk!! Helaas door een touch met Miller onderuit gegaan.

Het blijft jammer dat Rossi vorige race onderuit is gegaan. Met de crash van Marquez vandaag had er anders nog een soort van spanning in het kampioenschap gezeten.
     Reageer met citaat 
Haha Chris, ouwe koffiedikkijker!
Als Rossi vorig weekend niet onderuit was gegaan, was Marquez het vandaag niet of toch wel, we zullen het nooit weten per saldo maakt het niets meer uit.

Ik had de crash van Marquez min of meer verwacht, geen druk meer in het kampioenschap waardoor de absolute scherpte misschien net een fractie minder is.

Ik meen me te herinneren dat dit de vorige keer ook gebeurde in de wedstrijd nadat hij de titel binnen had.

Jammer dat Vinalez niet sneller met Rossi mee kon aan het begin van de wedstrijd, dan was de battle voor p2 spannender geweest.

Daar waar Vinalez alles doet om Suzuki naar een hoger plan te brengen laat Lorenzo het wel heel erg afweten bij Yamaha, wat mij betreft mogen ze hem per direct laten gaan. Ik geloof er geen hout van dat hij de verlosser bij Ducati gaat worden.

--PS
Phillip Island rocks! Net als Assen, altijd speciale omstandigheden en verrassende uitslagen!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Wat een wereldrace van Crutchlow! deze overwinning vond ik mooier dan die in Brno, omdat dit een droge race was.

De rondetijden die hij eruit wist te knallen elke ronde, dat was wel serieus indrukwekkend!

Echt mooi om te zien deze ommekeer. Crutchlow heeft toch een lastige 2.5 seizoenen achter de rug, met veel crashes en weinig hoogtepunten. Ik gun hem zn succes en dat geldt ook voor het LCR Team.

Goede come-back van Rossi. Met P2 behaald hij het maximale en doet goede zaken voor de 2e plaats in de eindstand.

Sterke race wederom van Vinales. Kon in het begin niet meegaan met het tempo van Rossi en heeft daar zn kans op de 2e plaats verspeeld, maar zonder meer een knappe race gereden

Jammer van Aleix......heb hem voor alles uitgemaakt wat ik maar kon bedenken, toen Vinales er niet meteen langs kon komen ( niet erg trots op ), maar uiteindelijk wel jammer. Had weer een mooi dubbel succes voor Suzuki kunnen zijn.

De strijd om P8/9 waarin 7 man streden mooie strijd, gelukkig werd dit nog regelmatig in beeld gebracht. Hayden deed het verassend goed dit weekend. Zat er in de race ook goed bij. Zonde dat het contact met Miller tot een crash leidde.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
mooie race met een hele terechte winnaar. want een fantastische race reed hij. Op de sterfdag van Simoncelli zal dit zeker extra bijzonder zijn geweest voor het team.

Wat me opviel trouwens was dat Hayden dus geen Repsol pak aan had. Dat zag er vreemd uit. Wel bijzonder dat men in deze geproffesionaliseerde sport schijnbaar niet optijd een Repsol pak klaar kon hebben.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Als hij zo door gaat pakt Vinales nog de derde plaats in het kampioenschap!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 23-10-16 om 13:45:16
mooie race met een hele terechte winnaar. want een fantastische race reed hij. Op de sterfdag van Simoncelli zal dit zeker extra bijzonder zijn geweest voor het team.


Ehm, voor welk team? Simoncelli reed voor het Gresini team, ik heb geen Aprilia coureur op het podium zien staan

Citaat:

Wat me opviel trouwens was dat Hayden dus geen Repsol pak aan had. Dat zag er vreemd uit. Wel bijzonder dat men in deze geproffesionaliseerde sport schijnbaar niet optijd een Repsol pak klaar kon hebben.


Dat viel mij ook op ja. Ik heb z'n pak niet goed genoeg kunnen zien maar het leek idd geen Repsol pak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Klopt, Hayden reed hele weekend met een 'neutraal' Honda pak.
     Reageer met citaat 
Mike Jones trouwens op een 15e plaats, net achter Laverty en ruim voor Rabat
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 23-10-16 om 13:45:16

Wat me opviel trouwens was dat Hayden dus geen Repsol pak aan had. Dat zag er vreemd uit. Wel bijzonder dat men in deze geproffesionaliseerde sport schijnbaar niet optijd een Repsol pak klaar kon hebben.


Lekker makkelijk gezegd.

Het werd vrij laat bekend, dan moet er in Italie nog even een pak worden gemaakt in de teamkleuren van een team waar al jaren geen Dainese coureur meer in heeft gereden (dus die specificaties zijn niet bekend, welke kleuren precies, welke vormegeving en welke stickers waar). Zo'n maatpak maken is handenarbeid dus ook niet even in een uurtje gebeurd, en dat moet dan ook nog even naar de andere kant van de wereld worden verscheept.
     Reageer met citaat 
Hij heeft toch nog wel wat ouwe Repsol pakken hangen? Of zou die daar niet meer inpassen?
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 23-10-16 om 14:15:38
Als hij zo door gaat pakt Vinales nog de derde plaats in het kampioenschap!


Als JL zo z,n koppie laat hangen wel ja...het heilige vuur is duidelijk ff uitgewaaid.....vind het toch wel onprofessioneel van ,m om zo zijn loopbaan bij een loyale fabrikant af te laten sterven...
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 23-10-16 om 10:33:02
Haha Chris, ouwe koffiedikkijker!
Als Rossi vorig weekend niet onderuit was gegaan, was Marquez het vandaag niet of toch wel, we zullen het nooit weten per saldo maakt het niets meer uit.

Ik had de crash van Marquez min of meer verwacht, geen druk meer in het kampioenschap waardoor de absolute scherpte misschien net een fractie minder is.

....


Ging ook door mij heen.

In ieder geval handig om je eerste DNF van het seizoen te scoren als je het kampioenschap al binnen hebt.

Ben meer van de sport in het algemeen dan van de poppetjes, maar die Marquez vind ik wel een held hoor.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 23-10-16 om 20:29:04
(...)


Als JL zo z,n koppie laat hangen wel ja...het heilige vuur is duidelijk ff uitgewaaid.....vind het toch wel onprofessioneel van ,m om zo zijn loopbaan bij een loyale fabrikant af te laten sterven...


Goed is het niet, maar om het nu onprofessioneel te noemen .....

Heilig vuur daar kun je soms gewoon niet bij .

Dat hij van Yamaha in november niet twee dagen extra mag testen op Ducati helpt misschien ook niet mee. Yamaha beroept zich op een zakelijk contract, waar ze natuurlijk recht op hebben, en Jorge rijdt een zakelijke race.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 23-10-16 om 15:19:32
(...)


Ehm, voor welk team? Simoncelli reed voor het Gresini team, ik heb geen Aprilia coureur op het podium zien staan
.


eeuh my bad..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-10-16 om 16:40:56
(...)


Lekker makkelijk gezegd.

Het werd vrij laat bekend, dan moet er in Italie nog even een pak worden gemaakt in de teamkleuren van een team waar al jaren geen Dainese coureur meer in heeft gereden (dus die specificaties zijn niet bekend, welke kleuren precies, welke vormegeving en welke stickers waar). Zo'n maatpak maken is handenarbeid dus ook niet even in een uurtje gebeurd, en dat moet dan ook nog even naar de andere kant van de wereld worden verscheept.


niet makkelijk gezegd. maar je ziet veel vaker inval beurten op korte termijn waar dan op een of andere manier het wel geregeld word. ik vind dat altijd reuzeknap. Maar je verklaring is logisch. dat deze pakken maat/handwerk zijn is me bekend . Het was ook geen verwijt het viel me alleen op.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: