Chrissifumi schreef 16-11-16 om 05:42:38
(...)
Wat niet weg neemt dat het ONK inderdaad niet meer leeft. Maar dat is niks nieuws onder de zon toch, kijk immers maar naar het aantal ONK deelnemers dit jaar. Laten we hopen dat er weer wat leven in de nationale topsport klasses komt zodat dit de neutrale motorsportliefhebber ook weer gaat trekken.
Niet specifiek richtin Chrissifumi, maar in het algemeen: Dit topic heet 'hoe krijgen de rijders weer een geloofwaardig ONK?'.
Maar wat betekend dat?
Dat er volle startvelden zijn? Dat de betere nederlandse rijders die niet in de gp's/wsbk-ss rijden de voorkeur aan het ONK over andere klasses geven? Dat er grote publieke en mediabelangstelling voor het onk is? etc. etc.?
In dit topic zie ik opmerkingen als ''er zijn schaats en wielrenteams met miljoenenbudgetten'. Ja als dat je referentiekader is dan gaat het ook nooit aan de verwachtingen voloden. Die miljoenenbedragen zijn voor voor toppers op wereldniveau met bijbehorende media-aandacht. Vergelijk hen met bv. Ten Kate WSBK of Nederlanders die sponsoring voor de F1 verkrijgen. Maar niet met een nederlands kampioenschap.
Hetzelfde geld voor de opmerking topsport. Ik geloof meteen dat Valraven heel serieus met zijn sport bezig is, maar het ONK is net zoveel 'topsport' als een voetbalamateur die in het 1e van een zondag 1e klasser speelt. Dat is niet negatief bedoelt, maar in mijn ogen is serieus met je sport bezig zijn wat anders dan topsport.
Hoe ik het als outsider zie is:
- het onk bestaat al jaren niet meer. 7 man is geen onk. Het onofficiele NK is bij CRT (los van de vraag waar men harder gaat).
- Het onk zal nooit meer een media- en publiekstrekker worden. Jarno Saarinen is 50 jaar geleden, dat komt nooit meer terug.
- Het onk (buiten jeugd&opstartklasses) zal nooit meer een belangrijke rol spelen voor talent voor motogp/wsbk. Oftewel al het talent gaat naar cev/bsb/idm etc.
Hoe zie ik het dan?
Het ONK heeft geen impact op publieke belangstelling en groei van de sport in NL. DAt is gewoon enkel de TT, enigzins WSBK en de deelname van nederlandse toppers hierin.
Ik zie de enige echte rol van het ONK (en cupklassen) als aanbieden van races voor de liefhebber. Dus de e groep van 400-500 rijders die nu in het crt, onk en cupklasses rijden.
Zorg dat je hen goed georganiseerde wedstrijden aan kunt bieden met af en toe de bonus dat je als support race bij een TT of een gamma days mag rijden.
Accepteer dan dus ook dat je je richt op liefhebbers met een navenante media en publieke belangstelling. Oftewel vrienden & wat sponsorrelaties als publiek, en media-aandacht in de plaatstelijke kranten. Naast natuurlijk wat aandacht uit omgeving assen.
De echte talenten en snelle rijders zullen niet in het onk zijn maar gaan op jonge leeftijd de kant van cev/bsb etc op, en slagen daar of zullen na een paar jaar stoppen en hoogstwaarschijnlijk niet in het NK terug komen of maar beperkt (omdat het wel betaald moet worden en het ONK nergens meer toe leidt). Soms heb je dan wat jaren dat er een groepje snelle nederlanders in de topklasse rijden en af en toe heb je dan jaren dat de top niet bijzonder is.
Dus in 1 woord: breedtesport