Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 39

Topic: Grand Prix historie algemeen (322487 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 13-03-17 om 19:16:23
(...)


Interessant onderwerp, zijn daar ook beelden van te vinden!?


Je bedoeld bewegende beelden?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Allebei..stilstaand en bewegend beiden nog nooit gezien ivm dit stuk historie.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 07-05-16 om 20:42:24
In een ander topic op dit forum gaat het over de wel of geen grote Duitse motorsportgeschiedenis.

Hier nog iets anders over dat onderwerp.
Voor de oorlog waren de Duitsers een aantal jaren sterk in de 500cc. Maar toen was er nog geen WK.

Hitler gebruikte sport voor propaganda doeleinden voor het Nazi regime, zo ook de motorsport. Coureurs moesten lid zijn van de NSKK, alleen voor ariërs.

Met name Georg Meier op BMW won veel races.

In 1939 maakten de Duitsers op Man er een hele Nazi show van compleet met hakenkruisen, Hitler-groeten etc.

Een Britse verslaggever van de BBC die een kritisch artikel schreef over Hitler en de Nazi invloed op de motorsport werd ontslagen door de BBC. Zover reikte de Duitse invloed in Engeland. Wat is nieuw in de hedendaagse geschiedenis? Een soort Erdogannetje.

In 1939 won Georg "Schorsch" Meier ook in Assen de 500cc race. In het Drents Archief heb ik een foto gezien van de huldigings-ceremonie van die race. Het aanwezige publiek wat rondom de huldiging staat brengt massaal de Hitlergroet.
In Drenthe en met name in Assen was de NSB sterk vertegenwoordigd.

Er zijn ook stukken motorsport geschiedenis waar geen spotlicht op staat en waarnaar je op zoek moet.


Interessant!

Fijn om te zien dat ondanks het feit dat er niet veel gepost wordt, ik nog steeds bijna een jaar na dato ongelezen, interessante posts kan lezen. Ook ik ben benieuwd of hier beelden van zullen zijn. Ongetwijfeld in 1 of ander archief...
     Reageer met citaat 
Ik weet niet hoeveel beeld hier nog van is.

Over de nazi TT is een boek verschenen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Kortgeleden overleed John Surtees, de enige 500cc en F1 wereldkampioen.

Er zijn trouwens nog wel enkele voorbeelden van ex GP podiumklanten die het in de F1 ook verdienstelijk deden. Mike Hailwood (na Rossi en Agostini de meeste titels in de zwaarste klasses) is daar eentje van, hij haalde twee F1 podiums , maar ook een podium op Le Mans!

Trivia: Noem succesvolle GP (die WK punten haalden) en F1 coureurs..
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Zijn er nog meer dan? Ik dacht dat we het met die twee wel zo ongeveer gehad hadden...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 28-03-17 om 16:38:13
Zijn er nog meer dan? ..

In elk geval:Jean-Pierre Beltoise eenmaal in de beginjaren van de 50cc op het GP wegrace podium en later in de F1 ook podiums en zelfs een zege..

Moet nog wat zijn... meende ik, dat zoek ik vanavond of morgen even op als ik thuis ben..
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 28-03-17 om 16:38:13
Zijn er nog meer dan? Ik dacht dat we het met die twee wel zo ongeveer gehad hadden...


Het staat mij bij dat het er best nog wel een heleboel zijn.

Fergus Andersson dacht ik. ( die later zo tragisch op de motor verongelukte op Floreffe )

Johnny Cecotto.
Nello Pagani.
meer weet ik zo niet.

En de grote Jacky Ickx heeft ooit eens op een 50cc meegedaan aan de GP van Francorchamps.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 28-03-17 om 17:28:52
(...)
Fergus Andersson dacht ik. ( die later zo tragisch op de motor verongelukte op ...

Volgens mij niet, wel Bob Anderson die oa 3e werd in de Asser TT van 1960 in de 350cc. In F1 haalde hij in 1964 eenmaal het podium in Oostenrijk (Zeltweg).

Zoals genoemd Cecotto (1975 WK 350cc) die eenmaal P6 (1983) in F1 haalde.
Pagani, de eerste 125cc wereldkampioen in 1949, die in 1950 eenmaal P7 (geen punten) scoorde in F1.
Keith Campbell, de eerste Australische wereldkampioen (1957/350cc) die in 1958 in Monaco aan de trainingen deelnam maar niet startte..
En dan ook nog Jo Siffert, de Zwitser reed in de GP's als bakkenist in het zijspan met Edgar Strub.
Patrick Depailler werd eens 6e in de Franse 250cc GP van 1966 en de al genoemde Ickx maar die behaalde geen WK punten in de wegrace.
Vittorio Brambilla die met Paton de Italiaanse 500 GP reed in 1969 reed maar met P12 geen punten haalde.

Zo is er nog een hele rits namen uit de autosport (F1) die een motor verleden hadden, denk aan Damon Hill
En vergeet niet Eddie Lawson die een tijdje Indy cars reed en volgens mij ook de Indy 500.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 28-03-17 om 20:53:13
(...)

Volgens mij niet, wel Bob Anderson die oa 3e werd in de Asser TT van 1960 in de 350cc. In F1 haalde hij in 1964 eenmaal het podium in Oostenrijk (Zeltweg).

.......


Wist het ook niet helmaal meer zeker, maar heb het even nagezocht. Fergus Anderson heeft in 1950 aan een Formule 1 race meegedaan op Silverstone. Deze race telde niet mee voor het kampioenschap.

Anderson werd 7e van de 10 finishers.

Ooit heb ik me wat meer in Anderson verdiept. Ben ook naar Floreffe geweest. Het circuit rondgereden en de plek gezocht en gevonden waar hij verongelukt is. Daar is ook een plaquette.
Daarna nog zijn graf in Namen bezocht.
En van alles over hem opgezocht en dus wist ik ook nog ergens dat hij ooit in een F1 auto gezeten had.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 28-03-17 om 21:20:44
(...)
..Ooit heb ik me wat meer in Anderson verdiept. Ben ook naar Floreffe geweest. Het circuit rondgereden en de plek gezocht en gevonden waar hij verongelukt is. ...

Leuk om te vernemen. De info die ik links en rechts verzameld heb is best wel uitgebreid en (denk ik) betrouwbaar, daar kwam hij dus niet in voor

Het waren toen toch wel heel andere tijden met vele 'non Championship races' in de F1. Wel een beetje parallel natuurlijk met de motorsport want de grote (WK) internationale races waar de meeste toppers zoals Sheene, Cecotto kwamen (Raalte, Tubbergen, Imola, Brands Hatch etc..) zijn er helaas ook niet meer.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Door (Twitter) toeval kwam ik iets tegen over Jarno Saarinen, een van de eerste coureurs die ik als jochie (nog steeds) bewonderde. Dat gold niet alleen voor mij, maar ook voor sommige ouders die hun zonen naar deze Fin vernoemden
het hele artikel + foto's lijkt interessant, moet het zelf echter ook nog lezen
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 14-02-18 om 11:22:51
Door (Twitter) toeval kwam ik iets tegen over Jarno Saarinen, een van de eerste coureurs die ik als jochie (nog steeds) bewonderde. Dat gold niet alleen voor mij, maar ook voor sommige ouders die hun zonen naar deze Fin vernoemden
het hele artikel + foto's lijkt interessant, moet het zelf echter ook nog lezen


Mooi artikel!
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Soms kom je, bij toeval, op interessante pagina's. In verband met een 'weetje' op deze site behorend bij een bepaalde rijder /circuit kom ik heel artikel op Wikipedia tegen over de Suzuki 125cc (2-takt) racemachines. Er is namelijk ook korte tijd een 4-cylinder motor geweest (net als bij Yamaha in 1967) waar ik wat info over zocht, kom je onderstaande link tegen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Suzuki_125cc-racers
Verhaal dus over de evolutie van deze technisch interessante racemotor, maar ook wel interessant leesvoer omdat Cees van Dongen (die met deze machine de eerste Nederlands 125 GP winnaar werd) en het MRTN (Motor Racing Team Nederland) dat eigenaar was van 2 machines waar oa ook Dieter Braun op reed

« Gewijzigd: 28-02-2018 om 22:09:21 door RG500IU »

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Gisteren, 1 maart, overleed Luigi Taveri de Zwitser op 88 jarige leeftijd ten gevolge van een zware hartaanval ruim een week geleden.

De man was in de jaren 60 3x wereldkampioen 125cc voor Honda, de laatste keer (1966) met de beroemde 5 cilinder (RC149).
Rare wat ik dacht is dat hij nog niet eens opgenomen is als MotoGP legend terwijl mensen die veel minder gepresteerd hebben dat al wel zijn

FIM awards
overzicht racesport.nl beschrijving
carrière overzicht op Wikipedia

Wat me het meest intrigeert in het FIM Awards artikel is onderstaande:
Citaat:
the only man on record to have scored points in six Grand Prix classes: 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc and Sidecars.

Zijspanuitslagen zijn weinig te vinden op Internet/Wikipedia dus daar kom ik niet uit..

@Johannes / Optimate (iemand anders) kunnen jullie dat achterhalen?

« Gewijzigd: 02-03-2018 om 11:39:45 door RG500IU »

Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 39


Snelle navigatie: