Vraag van leek over teams/rijders favoriete topics

Moderator: RG500IU

Topic: Vraag van leek over teams/rijders (7255 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Hoi, als leek heb ik een aantal vragen over teams/rijders enz. Hopelijk kan iemand ze beantwoorden.

- Veel teams hebben 2 rijders, maar ik zie ook teams met maar 1 rijder. Zijn daar regels voor of mag je als team zelf weten met hoeveel rijders je wilt starten (1 of 2)? Of is het een geldkwestie?
- Mag je ook met meer dan 2 rijders starten? In het overzicht van gpupdate zie ik bij het Moto2 team Interwetten 4 rijders staan (Raffin, Luthi, Leceona en Simon).
- Itt tot bij de Formule 1 merk ik dat er minder of zelfs geen aandacht is voor punten die het team gehaald heeft. Sommige media besteden daar helemaal geen aandacht aan, andere laten wel een overzicht zien. Heeft dat ook te maken met bovenstaande? Of is het traditie? Of iets anders?
- Fabrieksteams zijn normaal gesproken sterker dan privéteams, toch? Kan ik ergens een overzicht vinden van welke teams fabrieksteams zijn en welke niet?

Alvast bedankt...
     Reageer met citaat 
Leuke vragen

We hebben op dit forum zeker wat mensen met kennis van zaken die ongetwijfeld verdere aanvulling zullen geven. Vanuit mijn kennis kan ik je de volgende antwoorden geven:

- Er zijn (net zoals bij de formule 1) maar een beperkt aantal start bewijzen. Als er een team in de MotoGP wilt komen zal dit start bewijzen van een ander team over moeten nemen. Maar volgens mij is dit veel minder strak dan bij Formule 1 en kan je met een zak geld of andere invloed ook wel eea voor elkaar krijgen. Zo reed het Repsol Honda team een aantal jaar geleden met 3 coureurs (Stoner - Pedrosa - Dovi).

- Ik had begrepen dat in ieder geval in Moto3 en Moto2 (en wellicht ook MotoGP) de teams geld van Dorna krijgen voor iedere rijder tot een max van 2 rijders. Als een team dus meer rijders wilt hebben zullen ze de extra kosten zelf bij moeten leggen. Ook in de Moto2 en 3 zijn beperkt aantal start plaatsen beschikbaar en krijgt elk team door Dorna aan het begin van het seizoen een aantal start plaatsen.

- Ik denk idd dat traditioneel gezien team punten minder relevant zijn, juist ook omdat je met name vroeger teams had van 1, 2 of 3 rijders. Het gaat met name om rijder en om fabrikant.

- Fabrieksteams zijn inderdaad sterker. Je hebt jaren waarin het verschil groter is dan andere jaren. Toni Elias was de laatste coureur op een privé motor die een GP had gewonnen (2006) tot vorig jaar. Afgelopen jaar werden er opeens 3 GP's op een privé motor gewonnen (Crutchlow 2x, Miller 1x). Een overzicht is niet heel moeilijk. Voor Honda is Repsol het fabrieksteam, bij Yamaha het Movistar team en bij Ducati gewoon het Ducati team. Overige merken hebben slechts 1 team, dat team is dus automatisch het fabrieksteam.

Hoop dat je hier wat aan hebt, maar ook leuk als er andere mensen reageren
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 24-04-17 om 11:57:05


- Fabrieksteams zijn inderdaad sterker. Je hebt jaren waarin het verschil groter is dan andere jaren. Toni Elias was de laatste coureur op een privé motor die een GP had gewonnen (2006) tot vorig jaar. Afgelopen jaar werden er opeens 3 GP's op een privé motor gewonnen (Crutchlow 2x, Miller 1x). Een overzicht is niet heel moeilijk. Voor Honda is Repsol het fabrieksteam, bij Yamaha het Movistar team en bij Ducati gewoon het Ducati team. Overige merken hebben slechts 1 team, dat team is dus automatisch het fabrieksteam.



Als aanvulling op bovenstaande nog. Volgens mij rijden Crutchlow (Honda) en Petrucci (Ducati) ook op een fabrieks motor maar in een privé team, om het nog wat lastiger te maken
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Pieros schreef 24-04-17 om 10:27:23
...Kan ik ergens een overzicht vinden van welke teams fabrieksteams zijn en welke niet?..

MotoGP zijn de volgende fabrieksteams actief:
◾(Repsol) Honda (M. Márquez/Pedrosa)
◾(Movistar) Yamaha (Rossi/ Viñales)
◾Ducati (Lorenzo/Dovizioso)
◾Suzuki (Ecstar) (Iannone/Rins)
◾Aprilia Racing (A Espargaró/Lowes)
◾(Red Bull) KTM (P Espargaró, Smith)
Chrissifumi schreef 24-04-17 om 11:59:01
(...)
Volgens mij rijden Crutchlow (Honda) en Petrucci (Ducati) ook op een fabrieks motor maar in een privé team, om het nog wat lastiger te maken

klopt en bedenk dan dat (Monster) Yamaha Tech-3 met oude fabrieksblokken rijdt van 2016.
Weet niet zeker, maar volgens mij rijdt Jack Miller ook met een fabrieksblok voor min of meer een privé team.
     Reageer met citaat 
Bedankt voor jullie antwoorden. Zo wordt het toch een stuk duidelijker. Ik heb nog wel een paar andere dingen waar ik wat vragen over heb.

Zo zie ik dat in de Moto3 bijna iedereen op een KTM of Honda rijdt en in de Moto2 bijna iedereen op een Kalex rijdt. Waarom is dat? Maken de andere merken geen motoren voor die klasses?

In hoeverre krijgen beide rijders in één team dezelfde kansen? Brad Binder en Bendsneyder reden vorig seizoen in hetzelfde team, maar Binder werd kampioen en Bo werd maar 14de. Heeft Bo het dan slecht gedaan of had Binder ook echt een betere motor enz.?

En in hoeverre bepaalt de rijder of de motor de prestaties? Zou Marc Marquez op vrijwel iedere willekeurige motor topprestaties leveren of bepaalt de kwaliteit van de motor de prestaties (zoals in de Formule 1)?

Alvast bedankt weer...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Pieros schreef 25-04-17 om 10:46:24

Zo zie ik dat in de Moto3 bijna iedereen op een KTM of Honda rijdt en in de Moto2 bijna iedereen op een Kalex rijdt. Waarom is dat? Maken de andere merken geen motoren voor die klasses?
...

Nee, eigenlijk niet.
Het (voor een leek) misleidende is dat de (merk) namen in de M2 niet de motorenfabrikanten zijn (ze hebben een Honda 600 onder de kont die we allemaal in de winkel zouden kunnen kopen), maar de frame/chassisfabrikanten zijn. Dus in 2017 hebben we een KTM frame in deze klasse met Honda blok, bijzonder dus

Binder/Bo B: Kansen gelijk, maarrrr ervaring - Binder was voor zijn 5e jaar actief in deze klasse en 2e achtereenvolgende jaar in het zelfde/beste team. Voor Bo het eerste jaar, hij moest alles nog leren.

De motor maakt zeker wat uit, de coureur het eindresultaat. Márquez is uitzonderlijk talent die zou zowat op iedere machine top 5 rijden..
     Reageer met citaat 
Dank je wel voor het antwoord .
     Reageer met citaat 
Pieros schreef 26-04-17 om 08:01:51
Dank je wel voor het antwoord .


Sinds wanneer volg je de motorsport dan en hoe oud ben je? Je vragen laten enerzijds zien dat je de motorsport echt pas recent bent gaan volgen maar anderzijds laten ze zien dat je wel serieus geïnteresseerd bent. Wist je voorheen niet af van het bestaan van de 2-wielerige race sport of had je gewoon geen interesse? Wat is die interesse opeens gaan kweken, komt dat omdat we met Bo Bendsneyder voor het eerst in jaren een NL'se coureur in een topteam hebben rijden met daarbij behorende publiciteit?

Ik ben wel benieuwd
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 26-04-17 om 14:35:06
(...)

...Ik ben wel benieuwd

Ik ook wel
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 26-04-17 om 22:04:56
(...)

Ik ook wel


ik ook wel je had goede vragen!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 26-04-17 om 14:35:06
(...)


Sinds wanneer volg je de motorsport dan en hoe oud ben je? Je vragen laten enerzijds zien dat je de motorsport echt pas recent bent gaan volgen maar anderzijds laten ze zien dat je wel serieus geïnteresseerd bent. Wist je voorheen niet af van het bestaan van de 2-wielerige race sport of had je gewoon geen interesse? Wat is die interesse opeens gaan kweken, komt dat omdat we met Bo Bendsneyder voor het eerst in jaren een NL'se coureur in een topteam hebben rijden met daarbij behorende publiciteit?

Ik ben wel benieuwd


Leuke wedervraag!

Als 10-jarig jochie zat ik aan de buis gekluisterd om Hans Spaan de TT te zien winnen in 1989. In die tijd keek ik wel vaker naar de GPs (ik denk vooral samenvattingen bij Studio Sport), eigenlijk omdat mijn vader alle sport keek (en kijkt), maar niet bewust om de GP’s te zien. Hierdoor ken ik wel veel namen, vooral uit de jaren ’90 met als Kevin Schwantz als mijn favoriet, maar voor de ins en outs interesseerde ik me niet. Later verwaterde dit, ik keek alleen af en toe de uitslagen op teletekst, totdat ik vorig jaar zag dat er weer een Nederlander mee deed en dat Eurosport alles live uitzond. Ik heb toen een aantal races van de Moto3 gezien, ergens in het midden van het seizoen denk ik. Kan me nog een race herinneren dat Brad Binder van achteraan iedereen voorbij reed en uiteindelijk de race won. Maar na een paar wedstrijden kreeg ik het te druk op de zondagen en keek de laatste wedstrijden niet meer.
Tot ik een paar weken geleden op zondagavond aan het zappen was en op Eurosport de MotoGP-race zag. Ik bleef kijken en zag een mooie race met een goed gevecht tussen Vinales en Dovizioso. Ik vond het echt leuk om te zien en besloot na de race wat op te zoeken op de site Motogp.com (“Welke rijders zijn tov vorig seizoen veranderd? Welke teams zijn er? Doet Bendsneyder nog mee? Wanneer is de volgende race? enz.”). Toen vielen me een aantal zaken op, zoals bijvoorbeeld het verschil in aantal rijders per team, maar vond nergens zo snel een verklaring, waardoor ik uiteindelijk de vragen in dit topic gesteld heb.
     Reageer met citaat 
Pieros schreef 27-04-17 om 11:34:10
(...)


Leuke wedervraag!



Leuk om te lezen hoe de interesse voor een sport gekweekt kan worden!

Naar mijn persoonlijke mening val je met je neus in de boter en had er geen mooiere periode kunnen zijn om de MotoGP te gaan volgen.

- dit jaar doen er 6 (!) fabrikanten mee in de MotoGP. Hoe doet nieuwkomer KTM het? Weet Suzuki die extra stap te zetten naar de top-5. Kan Ducati weer structureel om de overwinning mee rijden?

- 4 nieuwkomers dit jaar (Zarco, Folger, Rins en Lowes) waarbij met name Zarco zeer verassende dingen laat zien

- De laatste jaren wordt Rossi niet genoemd als titelkandidaat maar weet hij steeds als 2e in het kampioenschap te eindigen. Ook dit jaar zal het gaan tussen Marquez en Vinales (is de algemene gedachte) en staat Rossi stiekem gewoon weer op p1

- Om wereldkampioen te worden moet je toch eigenlijk op een Honda of Yamaha rijden. Om als topper een overstap naar een andere fabrikant te wagen gebeurt niet veel. Dit jaar is dat met 3-voudig wereldkampioen Lorenzo (naar Ducati) wél het geval. Redelijk bijzonder dus.

Daarnaast is de Moto3 nu met de deelname van Bo Bendsneyder natuurlijk erg interessant! Helaas valt hij tot nu toe tegen in de races maar dat maakt het niet minder interessant om te volgen.
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 27-04-17 om 12:46:44
(...)


Leuk om te lezen hoe de interesse voor een sport gekweekt kan worden!

Naar mijn persoonlijke mening val je met je neus in de boter en had er geen mooiere periode kunnen zijn om de MotoGP te gaan volgen.

- dit jaar doen er 6 (!) fabrikanten mee in de MotoGP. Hoe doet nieuwkomer KTM het? Weet Suzuki die extra stap te zetten naar de top-5. Kan Ducati weer structureel om de overwinning mee rijden?

- 4 nieuwkomers dit jaar (Zarco, Folger, Rins en Lowes) waarbij met name Zarco zeer verassende dingen laat zien

- De laatste jaren wordt Rossi niet genoemd als titelkandidaat maar weet hij steeds als 2e in het kampioenschap te eindigen. Ook dit jaar zal het gaan tussen Marquez en Vinales (is de algemene gedachte) en staat Rossi stiekem gewoon weer op p1

- Om wereldkampioen te worden moet je toch eigenlijk op een Honda of Yamaha rijden. Om als topper een overstap naar een andere fabrikant te wagen gebeurt niet veel. Dit jaar is dat met 3-voudig wereldkampioen Lorenzo (naar Ducati) wél het geval. Redelijk bijzonder dus.

Daarnaast is de Moto3 nu met de deelname van Bo Bendsneyder natuurlijk erg interessant! Helaas valt hij tot nu toe tegen in de races maar dat maakt het niet minder interessant om te volgen.


Kijk, dit soort info maakt het nog interessanter om te gaan kijken/volgen. Zo wist ik niet dat KTM nieuw is in de MotoGP, of dat de overstap van Lorenzo redelijk uniek is. Zijn toch leuke dingen om te weten, waardoor je anders naar een wedstrijd kunt kijken.
Zo las ik van de week ook dat RW Racing het enige Nederlandse team is wat mee doet, weer wat geleerd. Hierdoor wordt de Moto2 toch ook wat interessanter. Maar merk toch dat ik vooral de MotoGP interessant vind, komt vooral doordat er in die klasse de meeste bekende rijders rijden. In de Moto3 bijvoorbeeld ken ik alleen Bendsneijder, voor de rest zegt het me niet veel.

Hoe zit het eigenlijk met Rossi? Tijdens de race merk je dat hij ontzettend populair is en in het eerste deel van zijn carriere werd hij bijna altijd kampioen, maar de laatste keer is alweer in 2009. Waarom is het hem daarna niet meer gelukt?
     Reageer met citaat 
Pieros schreef 28-04-17 om 10:02:07
(...)


Kijk, dit soort info maakt het nog interessanter om te gaan kijken/volgen. Zo wist ik niet dat KTM nieuw is in de MotoGP, of dat de overstap van Lorenzo redelijk uniek is. Zijn toch leuke dingen om te weten, waardoor je anders naar een wedstrijd kunt kijken.
Zo las ik van de week ook dat RW Racing het enige Nederlandse team is wat mee doet, weer wat geleerd. Hierdoor wordt de Moto2 toch ook wat interessanter. Maar merk toch dat ik vooral de MotoGP interessant vind, komt vooral doordat er in die klasse de meeste bekende rijders rijden. In de Moto3 bijvoorbeeld ken ik alleen Bendsneijder, voor de rest zegt het me niet veel.

Hoe zit het eigenlijk met Rossi? Tijdens de race merk je dat hij ontzettend populair is en in het eerste deel van zijn carriere werd hij bijna altijd kampioen, maar de laatste keer is alweer in 2009. Waarom is het hem daarna niet meer gelukt?


Ja, MotoGP is de mooiste klasse om te volgen omdat het de koningsklasse is. Moto3 is de mooiste klasse om te volgen qua spanning in de race, er zijn altijd (grote) groepen op de baan waarbij de rijders soms met z'n 4en naast elkaar de bocht induiken en je je afvraagt hoe het toch goed kan gaan.

Moto2 valt er een beetje tussen in en is de minst interessante klasse voor ons Nederlanders. Hoewel we dit jaar met RW racing inderdaad wel een Nederlands team in deze klasse hebben.

Rossi maakte eind 2009 voor 2 jaar (2010 en 2011) de overstap naar Ducati en dit was een redelijke mislukking. Daarna ging hij weer terug naar Yamaha, waarbij gedacht werd dat dit Yamaha meer om de publiciteit rond Rossi dan om het sportieve aspect ging. De man is inmiddels ook al 38 jaar (!) dus elk jaar worden hem minder titelkansen toegedicht zeker met de toestroom van jong talent uit de andere klassen. Daarom is het des te knapper dat hij nog steeds aan de top staat.

1 van die jonge talenten is Maverick Vinales. Afgelopen 2 jaar reed hij op Suzuki, wat toch als een wat mindere motor t.o.v. Yamaha/ Honda en wellicht ook de Ducati wordt gezien. Toch wist hij 1 race te winnen, wat erg knap is. Hij heeft het plaatsje van Lorenzo ingenomen en na goede voorjaars testen wordt hij als serieus titelkandidaat gezien, naast Marquez uiteraard. Marquez rijdt 4 jaar MotoGP en heeft al 3 titels op zak. En nu staat Rossi gewoon weer op 1

« Gewijzigd: 30-04-2017 om 08:55:40 door Chrissifumi »

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 28-04-17 om 11:07:57
(...)


Ja, MotoGP is de mooiste klasse om te volgen omdat het de koningsklasse is. Moto3 is de mooiste klasse om te volgen qua spanning in de race, er zijn altijd (grote) groepen op de baan waarbij de rijders soms met z'n 4en naast elkaar de bocht induiken en je je afvraagt hoe het toch goed kan gaan.

Moto2 valt er een beetje tussen in en is de minst interessante klasse voor ons Nederlanders. Hoewel we dit jaar met RW racing inderdaad wel een Nederlands team in deze klasse hebben idd.

Rossi maakte eind 2009 voor 2 jaar (2010 en 2011) de overstap naar Ducati en dit was een redelijke mislukking. Daarna ging hij weer terug naar Yamaha, waarbij gedacht werd dat dit Yamaha meer om de publiciteit rond Rossi dan om het sportieve aspect ging. De man is inmiddels ook al 38 jaar (!) dus elk jaar worden hem minder titelkansen toegedicht zeker met de toestroom van jong talent uit de andere klassen. Daarom is het des te knapper dat hij nog steeds aan de top staat.

1 van die jonge talenten is Maverick Vinales. Afgelopen 2 jaar reed hij op Suzuki, wat toch als een wat mindere motor t.o.v. Yamaha/ Honda en wellicht ook de Ducati wordt gezien. Toch wist hij 1 race te winnen, wat erg knap is. Hij heeft het plaatsje van Lorenzo ingenomen en na goede voorjaars testen wordt hij als serieus titelkandidaat gezien, naast Marquez uiteraard. Marquez rijdt 4 jaar MotoGP en heeft al 3 titels op zak. En nu staat Rossi gewoon weer op 1


Wederom bedankt voor de info. Zoals ik al eerder aangaf, wordt het door meer info interessanter om te gaan kijken. Het zijn dan niet zomaar een x aantal motoren die achter elkaar rijden, maar er zit een verhaal achter.

Snelle navigatie: