Optimate schreef 23-08-17 om 13:28:30
Ik heb me tot nu toe een beetje stil gehouden in deze discussie, omdat ik niet over wil komen als degene die Dorna geweldig vind. Dat vind ik helemaal niet, Dorna kan me gestolen worden. Wat ik wel weet is het volgende.
Ik volg de GP's nu 35 jaar, dus ook al voordat de Dorna er was. En toen ging het ook al om het grote geld, als je toen geen fabrieksmotor had in de 500cc was je ook gedoemd tot achteraan meetuffen. En ook een privé-motor kostte al tonnen. In die zin is het altijd al een bal geweest voor de gelukkigen met geld. Dat is niet echt iets wat Dorna heeft bedacht, en dat er nu nog meer geld in omgaat dan toen brengt de tijd met zich mee, lijkt me ook niet echt iets wat Dorna in z'n eentje heeft besloten.
De situatie voordat Dorna er was, dat ging echt niet meer. De (fabrieks-)raceteams daar gingen miljoenen in om en waren superprofessioneel terwijl het WK in handen lag van goedwillende mensen die het er maar een beetje bij deden. En de GP's dat was als los zand, elke GP werd weer anders georganiseerd en bijv ook tv-couvarage was elke GP weer anders, bij sommigen was zelfs wel geen eens (live) tv-coverage (bijv Zweden volgens mij). Dat ging echt niet meer en ik denk toch echt dat we uiteindelijk beter af zijn met een commerciele organisatie die zelf ook baat heeft bij een goede organisatie. Ik zou niet weten wie het anders zou moeten doen.
Dorna doet zoals hiervoor al gememoreerd wel degelijk iets voor teams en coureurs, zij hebben er wel degelijk baat bij dat er coureurs meedoen uit zoveel mogelijk landen. Kijk wat ze doen voor Aziatische coureurs of nou dat Britse team in de Moto3 en een hele opleidingsverhaal dat er achter ligt. Voor indivuele Spaanse coureurs doen ze niets, de echt goeden hebben genoeg mogelijkheden in racegek Spanje om aan de bak te komen. Sapnje is sowieso het enige land waar motorsport écht een mainstream sport is (en Italie dan misschien op 2 wat dat betreft), dus dat in Sapnje altijd alles zo gemakkelijk lijkt te gaan financieel gezien zou ook zonder Dorna het geval zijn volgens mij.
Je hebt helemaal gelijk, maar mijn punt is meer dat de FIM precies dezelfde constructie had kunnen kiezen met Dorna echter met een andere inkomstenverdeelsleutel.
Dus niet eenmalig een leuk bedrag (x miljoen), maar jaarlijks een substantieel % van de behaalde winsten inclusief een clausule dat als er structureel de gestelde doelen niet behaald worden dat je als bond de rechten terug kunt eisen. Kortom, dat je baas blijft over eigen huis.
Iets wat bv. de FIFA en het IOC ook in het verleden hebben gedaan met sportmarketingbureaus.
Ik vind het in ieder geval niet te verkopen dat er in 6 jaar tijd 2 miljard aan dividend uitgekeerd wordt, maar dat een rijder die podium rijdt in moto3 totaal afhankelijk van het vinden van een zak geld zijn om volgend jaar weer een plekje te hebben.
Om het in perspectief te zetten: 2 miljard in 6 jaar is 333 miljoen per jaar. Voor 1/10e daarvan kom je een aardig eind om gewoon 20 man in zowel moto3 als moto2 laten rijden.
en nogmaals, ik neem het Dorna niet kwalijk, maar de bonden wel.