Motorsport en het grote geld favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Topic: Motorsport en het grote geld (20275 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Zo is Ecdlestone ook rijk geworden,..bood de teams een samenwerking aan jaren geleden maar die bedankten voor de eer...en Ecclestone werd vervolgens miljardair.

Het zou op zich prima zijn om wat meer financieel inzicht te krijgen. Als het een investerings mii. is zal er toch ook een jaarrekening beschikbaar zijn waaruit de valuta stromen globaal bekend gemaakt worden?
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
roninho schreef 22-08-17 om 21:31:58
Dorna is gewoon een commercieel bedrijf en heeft geen enkele verplichting om geld te stoppen in teams/salaris/ontwikkeling breedtesport etc.
Dorna doet dit overigens wel maar enkel vanuit eigen belang (om voldoende motoren aan start te krijgen, om wat andere nationaliteiten op de grid te krijgen, etc).
Als je iemand wat wilt verwijten moet je bij de FIM zijn die de rechten voor een habbekrats weggegeven hebben.

Precies.
Dorna doet gewoon wat het moet doen.
Geld verdienen.
De FIM is ooit zo stom geweest om alle rechten weg te geven voor de een habbekrats. Toen vond ik die 60 of 70 miljoen best nog veel, maar als je dat afzet tegen de 1000 miljoenen die inmiddels verdiend zijn is het gewoon weggegeven. En wie was de voorzitter van de FIM destijds?............ juist Jos Vaessen.

Citaat:

Ter vergelijk, er is vaak (overigens meer dan terechte) kritiek op de Fifa&uefa, maar zij hebben hun rechten niet weggegeven maar zijn zelf eigenaar en hebben elke paar jaar weer een paar miljard aan inkomsten uit de EK's en Wk's. En dat geld gaat niet naar aandeelhouders, maar de bonden.
.........


Krekt zo ist.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Wat mij stoort in dit hele verhaal is dat er aan de ene kant giga winsten gemaakt worden, maar dat naar het grote publiek een beeld van schaarste wordt opgeroepen.

Het grootste gedeelte van de acteurs in dit theater verdienen geen geld, maar moeten betalen. Het zit echt slim in elkaar en misschien wel 80% van de coureurs zijn onderdeel van het verdienmodel.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over al die zwart geld en belasting schandalen. In het begin van de Dorna jaren waren er al berichten in de Spaanse pers over geld gehaald uit Dorna door Enrique Aldama en Manuel Arroyo richting Andorra en nog wat exotische belasting paradijzen en in de recente jaren hebben Ezpeleta en Aldama ik meende zes of zeven miljoen euro alleen al aan boetes moeten betalen aan de Spaanse fiscus.

Het hele verhaal stinkt.

Wat ik wel knap vind is dat men alles zo goed buiten de grote pers weet te houden. En wat ik bijzonder vind is dat het bijna niemand, op een enkeling na iets uitmaakt. Ook niet als een Nederlander het benodigde geld niet bij elkaar kan brengen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Ik heb me tot nu toe een beetje stil gehouden in deze discussie, omdat ik niet over wil komen als degene die Dorna geweldig vind. Dat vind ik helemaal niet, Dorna kan me gestolen worden. Wat ik wel weet is het volgende.

Ik volg de GP's nu 35 jaar, dus ook al voordat de Dorna er was. En toen ging het ook al om het grote geld, als je toen geen fabrieksmotor had in de 500cc was je ook gedoemd tot achteraan meetuffen. En ook een privé-motor kostte al tonnen. In die zin is het altijd al een bal geweest voor de gelukkigen met geld. Dat is niet echt iets wat Dorna heeft bedacht, en dat er nu nog meer geld in omgaat dan toen brengt de tijd met zich mee, lijkt me ook niet echt iets wat Dorna in z'n eentje heeft besloten.

De situatie voordat Dorna er was, dat ging echt niet meer. De (fabrieks-)raceteams daar gingen miljoenen in om en waren superprofessioneel terwijl het WK in handen lag van goedwillende mensen die het er maar een beetje bij deden. En de GP's dat was als los zand, elke GP werd weer anders georganiseerd en bijv ook tv-couvarage was elke GP weer anders, bij sommigen was zelfs wel geen eens (live) tv-coverage (bijv Zweden volgens mij). Dat ging echt niet meer en ik denk toch echt dat we uiteindelijk beter af zijn met een commerciele organisatie die zelf ook baat heeft bij een goede organisatie. Ik zou niet weten wie het anders zou moeten doen.

Dorna doet zoals hiervoor al gememoreerd wel degelijk iets voor teams en coureurs, zij hebben er wel degelijk baat bij dat er coureurs meedoen uit zoveel mogelijk landen. Kijk wat ze doen voor Aziatische coureurs of nou dat Britse team in de Moto3 en een hele opleidingsverhaal dat er achter ligt. Voor indivuele Spaanse coureurs doen ze niets, de echt goeden hebben genoeg mogelijkheden in racegek Spanje om aan de bak te komen. Sapnje is sowieso het enige land waar motorsport écht een mainstream sport is (en Italie dan misschien op 2 wat dat betreft), dus dat in Sapnje altijd alles zo gemakkelijk lijkt te gaan financieel gezien zou ook zonder Dorna het geval zijn volgens mij.
     Reageer met citaat 
Ja ik stoor me er ook aan, maar het probleem is gewoon dat er niemand macht of een stok heeft om het anders voor elkaar te krijgen.

Ja Rossi & Marquez & de fabrikanten. Maar VR & MM verdienen tientallen miljoenen dus waarom zouden die moeilijk doen, en de fabrikanten zijn bezig met verkopen van hun motoren, niet met of een moto-3 coureur een salaris verdient.

De macht is weggegeven voor (achteraf) een habbekrats, zonder een middel om later nog invloed uit te oefenen.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-08-17 om 13:28:30
...........
De situatie voordat Dorna er was, dat ging echt niet meer. De (fabrieks-)raceteams daar gingen miljoenen in om en waren superprofessioneel terwijl het WK in handen lag van goedwillende mensen die het er maar een beetje bij deden. En de GP's dat was als los zand, elke GP werd weer anders georganiseerd en bijv ook tv-couvarage was elke GP weer anders, bij sommigen was zelfs wel geen eens (live) tv-coverage (bijv Zweden volgens mij). Dat ging echt niet meer en ik denk toch echt dat we uiteindelijk beter af zijn met een commerciele organisatie die zelf ook baat heeft bij een goede organisatie. Ik zou niet weten wie het anders zou moeten doen.

.........


De FIM deed het gewoon super slecht. De bestuurders waren gewoon parttime vrijwilligers en waren niet voor hun taak berekend. Omdat het hen boven het hoofd groeide heeft men toen maar alles van de hand gedaan inclusief de zeggenschap over reglementen etc etc.

Maar dat was natuurlijk maar één van de mogelijkheden. Men had ook zich opnieuw kunnen uitvinden. Goede mensen in vaste dienst nemen en alles professioneel opzetten. Er was geld genoeg om dat te doen. En alle opbrengsten konden dan terugvloeien naar de sport zelf zoals Roninho ook al opmerkte.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-08-17 om 13:28:30
........
Ik volg de GP's nu 35 jaar, dus ook al voordat de Dorna er was. En toen ging het ook al om het grote geld, als je toen geen fabrieksmotor had in de 500cc was je ook gedoemd tot achteraan meetuffen. En ook een privé-motor kostte al tonnen. In die zin is het altijd al een bal geweest voor de gelukkigen met geld. Dat is niet echt iets wat Dorna heeft bedacht, en dat er nu nog meer geld in omgaat dan toen brengt de tijd met zich mee, lijkt me ook niet echt iets wat Dorna in z'n eentje heeft besloten.

.........

De aanzien van de MotoGP van nu is vorm gegeven door Dorna. Dat is niet perse goed of slecht. Maar zij hebben zeggenschap over reglementen etc. In de jaren 80 waren de kosten hoog. In de jaren 90 en de jaren daarna (Dorna jaren) zijn de kosten geëxplodeerd. Dat hoeft niet erg te zijn. De inkomsten explodeerden ook. De pijn voor de sport in zijn algemeenheid zit hem er in dat 90% van die inkomsten naar de aandeelhouders gaat.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-08-17 om 13:28:30
Ik heb me tot nu toe een beetje stil gehouden in deze discussie, omdat ik niet over wil komen als degene die Dorna geweldig vind. Dat vind ik helemaal niet, Dorna kan me gestolen worden. Wat ik wel weet is het volgende.

Ik volg de GP's nu 35 jaar, dus ook al voordat de Dorna er was. En toen ging het ook al om het grote geld, als je toen geen fabrieksmotor had in de 500cc was je ook gedoemd tot achteraan meetuffen. En ook een privé-motor kostte al tonnen. In die zin is het altijd al een bal geweest voor de gelukkigen met geld. Dat is niet echt iets wat Dorna heeft bedacht, en dat er nu nog meer geld in omgaat dan toen brengt de tijd met zich mee, lijkt me ook niet echt iets wat Dorna in z'n eentje heeft besloten.

De situatie voordat Dorna er was, dat ging echt niet meer. De (fabrieks-)raceteams daar gingen miljoenen in om en waren superprofessioneel terwijl het WK in handen lag van goedwillende mensen die het er maar een beetje bij deden. En de GP's dat was als los zand, elke GP werd weer anders georganiseerd en bijv ook tv-couvarage was elke GP weer anders, bij sommigen was zelfs wel geen eens (live) tv-coverage (bijv Zweden volgens mij). Dat ging echt niet meer en ik denk toch echt dat we uiteindelijk beter af zijn met een commerciele organisatie die zelf ook baat heeft bij een goede organisatie. Ik zou niet weten wie het anders zou moeten doen.

Dorna doet zoals hiervoor al gememoreerd wel degelijk iets voor teams en coureurs, zij hebben er wel degelijk baat bij dat er coureurs meedoen uit zoveel mogelijk landen. Kijk wat ze doen voor Aziatische coureurs of nou dat Britse team in de Moto3 en een hele opleidingsverhaal dat er achter ligt. Voor indivuele Spaanse coureurs doen ze niets, de echt goeden hebben genoeg mogelijkheden in racegek Spanje om aan de bak te komen. Sapnje is sowieso het enige land waar motorsport écht een mainstream sport is (en Italie dan misschien op 2 wat dat betreft), dus dat in Sapnje altijd alles zo gemakkelijk lijkt te gaan financieel gezien zou ook zonder Dorna het geval zijn volgens mij.

Je hebt helemaal gelijk, maar mijn punt is meer dat de FIM precies dezelfde constructie had kunnen kiezen met Dorna echter met een andere inkomstenverdeelsleutel.
Dus niet eenmalig een leuk bedrag (x miljoen), maar jaarlijks een substantieel % van de behaalde winsten inclusief een clausule dat als er structureel de gestelde doelen niet behaald worden dat je als bond de rechten terug kunt eisen. Kortom, dat je baas blijft over eigen huis.

Iets wat bv. de FIFA en het IOC ook in het verleden hebben gedaan met sportmarketingbureaus.

Ik vind het in ieder geval niet te verkopen dat er in 6 jaar tijd 2 miljard aan dividend uitgekeerd wordt, maar dat een rijder die podium rijdt in moto3 totaal afhankelijk van het vinden van een zak geld zijn om volgend jaar weer een plekje te hebben.
Om het in perspectief te zetten: 2 miljard in 6 jaar is 333 miljoen per jaar. Voor 1/10e daarvan kom je een aardig eind om gewoon 20 man in zowel moto3 als moto2 laten rijden.

en nogmaals, ik neem het Dorna niet kwalijk, maar de bonden wel.
     Reageer met citaat 
roninho schreef 23-08-17 om 16:29:28
(...)
Ik vind het in ieder geval niet te verkopen dat er in 6 jaar tijd 2 miljard aan dividend uitgekeerd wordt, maar dat een rijder die podium rijdt in moto3 totaal afhankelijk van het vinden van een zak geld zijn om volgend jaar weer een plekje te hebben.
Om het in perspectief te zetten: 2 miljard in 6 jaar is 333 miljoen per jaar. Voor 1/10e daarvan kom je een aardig eind om gewoon 20 man in zowel moto3 als moto2 laten rijden.

en nogmaals, ik neem het Dorna niet kwalijk, maar de bonden wel.


Nou, het is volgens mij nog erger. die 2 miljard aan uitgekeerde dividend was nl geen winst maar geld binnengehaald door recapitalisation. Maw leningen. Ze pompen gewoon de MotoGP vol met schulden en die keren ze uit aan hun aandeelhouders. MotoGP brengt nl helemaal niet zoveel winst op. Ik geloof dat de omzet van Dorna zo tegen de 400 miljoen zit dus daar ga je helemaal geen 2 miljard winst op behalen in 6 jaar.
http://www.reuters.com/...-loans-idUSKBN16K1K4
     Reageer met citaat 
Harald schreef 23-08-17 om 16:41:46
(...)


Nou, het is volgens mij nog erger. die 2 miljard aan uitgekeerde dividend was nl geen winst maar geld binnengehaald door recapitalisation. Maw leningen. Ze pompen gewoon de MotoGP vol met schulden en die keren ze uit aan hun aandeelhouders. MotoGP brengt nl helemaal niet zoveel winst op. Ik geloof dat de omzet van Dorna zo tegen de 400 miljoen zit dus daar ga je helemaal geen 2 miljard winst op behalen in 6 jaar.
http://www.reuters.com/...-loans-idUSKBN16K1K4


Ja is ook zo.
En de bestuurders zelf hebben ook persoonlijk aandelen.
Ik meende Ezpeleta tussen de 5 en de 10 procent, maar ik kan de bron niet meer vinden. Maar reken maar uit hoeveel dat is op 2 miljard in 6 jaar. Dan spreek je niet meer over gezonde financiële prikkels. Nou ja niet voor de sport in ieder geval. Hoe noemden ze het ook al weer? Een "cash cow"
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: