OZ GP 2017 - 11 to go for Dovi favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
16

Phillip Island

22 oktober 2017
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Maverick Viñales
3Johann Zarco
4Andrea Iannone
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Valentino Rossi
3Maverick Viñales
4Johann Zarco
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

TRIVIA

Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
Poll
Vraagstelling: Denken jullie dat Dovizioso het verschil kleiner gaat maken?
*** Poll is gesloten ***
Ja 4 (44%)
Nee, Márquez gaat het verschil vergroten 5 (56%)
Viñales grijpt zijn laatste kans en gaat zich er ook mee bemoeien. 0 (0%)
Aantal stemmen: 9
« Gewijzigd: 19-10-2017 om 15:55:07 door RG500IU »
Topic: OZ GP 2017 - 11 to go for Dovi (3896 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Het is natuurlijk geweldig hoe spannend het is. Persoonlijk hoop ik dat het pas in Valencia beslist wordt en dat Dovi en MM93 dan ongeveer gelijke kansen hebben.
Evengoed kan er natuurlijk een 'voreintscheidung' plaats vinden en gaat het seizoen misschien wel als een nachtkaars uit, wat denken jullie?
Gezien de weersverwachtingen nog een interessant feitje:
Citaat:
All three riders that finished on the MotoGP podium in Australia last year were riders who had appeared in the Q1 qualifying session.

« Gewijzigd: 19-10-2017 om 15:55:07 door RG500IU »

Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ik mis de optie 'Rossi gaat Marquez in de weg rijden want die had nog wat tegoed'.
     Reageer met citaat 
Dovi lijkt mentaal enorm sterk dit seizoen; dus ik reken gewoon op ,m!
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 19-10-17 om 15:14:45
Ik mis de optie 'Rossi gaat Marquez in de weg rijden want die had nog wat tegoed'.


Rossi tijdperk is bijna voorbij en met de laatste races in ,n achterhoofd kan dat ook prima
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 19-10-17 om 15:14:45
Ik mis de optie 'Rossi gaat Marquez in de weg rijden want die had nog wat tegoed'.

Als ik er minimaal een stem voor krijg (jij dus ) wil ik die optie alsnog toevoegen
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Bijzondere kwalificatie. Suzuki en KTM op rij 2. En vinalez er weer lekker bij. Je zou nu bijna gaan concluderen dat suzuki echt iets gevonden heeft. Mooi om te zien.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 21-10-17 om 10:12:14
Bijzondere kwalificatie. Suzuki en KTM op rij 2. En vinalez er weer lekker bij. Je zou nu bijna gaan concluderen dat suzuki echt iets gevonden heeft. Mooi om te zien.

Ja, de slipstream van Marquez.
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 21-10-17 om 10:12:14
Bijzondere kwalificatie. Suzuki en KTM op rij 2. En vinalez er weer lekker bij. Je zou nu bijna gaan concluderen dat suzuki echt iets gevonden heeft. Mooi om te zien.


Zeker leuk! Met Aleix E. in de top-10 vroeg ik me af of het voor het eerst zou zijn dat alle motormerken in de top-10 van een kwalificatie staan.... Totdat ik zag dat uitgerekend Ducati er niet in staat. Het kan verkeren...
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 21-10-17 om 11:26:29
(...)

Ja, de slipstream van Marquez.


Ja, en Marquez had Iannone daarna mooi tuk.

https://twitter.com/...s/921693164448239616
Mtx
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 21-10-17 om 11:26:29
(...)

Ja, de slipstream van Marquez.


Ziet er wel een beetje stom uit dat Ianone de hele tijd achter andere aan rijdt
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 21-10-17 om 19:40:04
(...)


Ja, en Marquez had Iannone daarna mooi tuk.

https://twitter.com/...s/921693164448239616

Hahaha, mooi.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 21-10-17 om 19:40:04
(...)


Ja, en Marquez had Iannone daarna mooi tuk.

https://twitter.com/...s/921693164448239616
.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Mtx
     Reageer met citaat 
WAUW ! Wat een wedstrijd, gebeurde echt van alles. En Zarco en Ianone gingen echt tot het gaatje
     Reageer met citaat 
Prachtige race idd!! Slechte regie trouwens...men miste diverse cruciale dingen...
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Fantastische race! Actie en spectakel van start tot finish. Lange tijd een grote kopgroep van een man of 8.

Marquez doet uitstekende zaken en ineens lijkt het kampioenschap ook gedaan te zijn.

Dovizioso komt niet verder dan een 13e plaats en dat is ronduit teleurstellend en onbegrijpelijk.....ik denk dat de druk toch te veel werd voor Dovi. Jammer, maar het gat loopt op van 11 naar 33 punten. Game over.

Sowieso een bar slecht weekend voor Ducati. Geen een coureur in de top 10

Mooie acties gezien van Zarco en Iannone Jammer dat Zarco net het podium miste, maar desondanks een zeer sterk optreden.

Ook Miller liet zich goed van voren zien.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: