Reinhold Roth (HB Honda) versloeg merkgenoot Masahiru Shimizu (HRC) hier in 1989 met het kleinst mogelijke verschil: 0,001 seconde!
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Walter Villa (Harley Davidson) won in 1976 de Grand Prix van Tsjechoslowakije om de eerste rijder met drie achtereenvolgende kwartlitertitels te worden.
Jurgen van den Goorbergh (Aprilia) was in 1994 op weg naar een dikke top 10/beste privé rijder klassering totdat hij de onderuitgaande Carlos Checa niet meer kon ontwijken. Loris Capirossi verspeelde die dag zijn kansen op de titel door een crash ..
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Met zijn 4e zege in 2010 bezorgde Toni Elías team Gresini, in de 249e GP voor het team, de 100ste podiumplaats. Alex Barros (3e) deed dit als eerste in 1997 tijdens de Britse GP op Donington Park met de Honda V2 500cc.
Mapfre Aspar Aprilia rijder Álvaro Bautista viert zijn derde plaats (en Suzuki MotoGP contract voor 2010?) nét iets te enthousiast als hij in de uitloopronde zijn machine tijdens een wheelie achterover trekt.
Walter Villa wint de race in 1974 en verzekert zichzelf én Harley Davidson van de eerste wereldtitel. Dit zou hij herhalen in de twee volgende jaren, met zelfs een dubbelkampioenschap in 1976 toen hij ook de 350cc titel voor Harley bemachtigde.
Johann Zarco (Kalex) won hier in 2015 en stond voor de 10e achtereenvolgende maal in deze klasse op het podium, waarmee hij het oude record van Marc Márquez uit 2011 overnam.
Honda coureur Mike Hailwood won in 1966 de eerste zeven races van het seizoen om de wereldtitel, die hij eerder in 1961 had gewonnen, terug te veroveren.
De eerste 14 finishers in 2010 (Elias, Takahashi, Iannone, Cluzel, Simón, Talmácsi, Debón, Corsi, Stefan Bradl, Tomizawa, Lüthi, Faubel, Fonsi Nieto, Gadea) waren allen oud GP winnaars.
In de warm-up van 2007 ramt Taro Sekiguchi Marco Simoncelli's machine die midden op de baan ligt. Er volgt een salto waarna hij levensloos op de baan blijft liggen. Taro heeft meervoudige zware verwondingen maar mag na 3 weken het ziekenhuis verlaten