Gran Premio di San Marino 2018 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
13

Misano

9 september 2018
San Marino Misano World Circuit, Misano Adriatico

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Lorenzo
2Jack Miller
3Maverick Viñales
4Andrea Dovizioso
5Marc Márquez
Volledige uitslag »

RACE

1Andrea Dovizioso
2Marc Márquez
3Cal Crutchlow
4Álex Rins
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Fabio Quartararo (Yamaha) had aan een 4e plaats tijdens de 2e GP van 2021 op dit circuit genoeg om zich de eerste Franse wereldkampioen in de zwaarste klasse te noemen.
Doordat de start van de openings GP van 1980 een half uur naar voren was verschoven, verscheen Jack Middelburg te laat aan de start omdat hij nog lag te slapen in zijn caravan..
De regerend World Superbikes kampioen Fred Merkel debuteert in 1989 met een 10e kwalificatieplaats op een door HB gesponsorde NSR. Hij kwam deze race niet aan de finish. Zijn beste finish (in 3 GP's) zou een 11e plaats op Donington worden.
Door een tweede plaats bij de San Marinese GP van 2011 kwam Repsol Honda coureur Dani Pedrosa tot 95 Grand Prix podiums met Honda waarmee hij Mick Doohan evenaarde. Jim Redman's record (98) kwam voor de kleine Spanjaard in zicht!
Na een grondige verbouwing wordt er in 2007 voor het eerst 'met de klok mee' gereden als hier de San Marino/Rimini Grand Prix wordt gehouden. Winnaars: Casey Stoner (MotoGP), Jorge Lorenzo (250cc) en Matia Pasini (125cc)
Tijdens de 'wet race' van 2015 behaalde Scott Redding (Marc VDS/Honda), na een crash in de beginfase, met een derde plaats zijn eerste podium. Casey Stoner (Laguna Seca 2008) was zijn voorganger hierin (crash/podium).
Achter winnaar Casey Stoner (Ducati) kwamen de Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en John Hopkins in 2007 als tweede en derde over de finish. Dit was de enige keer dat er twee Suzuki's een MotoGP podium haalden..
Een zege bij de openingsrace voor het 2008 EWC kampioenschap bleek een goede basis te zijn voor Iris ten Katen (Honda) om haar 2007 titel te verdedigen. Met nog een tweede en derde plek prolongeerde ze de Supersport 600 titel.
Eddie Lawson (P3) behaalde hier in 1991 zijn eerste Cagiva podium. De Amerikaan is de laatste rijder in de zwaarste klasse die in drie achtereenvolgende jaren (1989 Honda, 1990 Yamaha) op drie verschillende merken het podium behaalde.
Jorge Lorenzo (Factory Yamaha) behaalde hier in 2011 zijn 38e Grand Prix zege bij de GP van San Marino. Lorenzo passeerde hiermee Jorge Martínez die tot 37 kwam en is nu na Ángel Nieto (90) de meest succesvolle Spaanse coureur.
Loris Capirossi's 200ste MotoGP/500cc start eindigt in 2010 al in de tweede bocht als hij met zijn Suzuki door toedoen van Nicky Hayden ten val komt.
Een beperkt aantal (privé) rijders wil maar van start gaan als de race in 1989 onderbroken wordt voor regen, de toppers staken omdat ze het te gevaarlijk vinden. Pier-Francesco Chili (HB-Honda) won toen op Pirelli banden.
Marc Márquez (Honda) won de race in 2015 voor Bradley Smith (Yamaha) en Scott Redding (Honda). Dit was het eerste MotoGP podium met rijders die allemaal een Moto 2 verleden hadden!
Regerend wereldkampioen Freddie Spencer won hier tijdens de 'Nations GP' van 1984 voor de eerste maal op de nieuwe Honda NSR V4. De NSR zou in de volgende jaren uitgroeien tot de meest succesvolle 500cc GP machine.
Met zijn zege vanaf Poleposition in 2010 was Repsol Honda rijder Dani Pedrosa de eerste Honda rijder sinds Marco Melandri in 2005 (Turkije & Valencia), die twee opeenvolgende GP's weet te winnen. Een week eerder had hij ook Indianapolis gewonnen.
Met Francesco Bagnaia (Pole), Jack Miller en Luca Marini was er tijdens de Emilia-Romagna Grand Prix van 2021 voor het eerst in de geschiedenis een eerste startrij gevuld met alleen Ducati's.
Topic: Gran Premio di San Marino 2018 (10285 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Wat mij trouwens wel opvalt, als ik even een zijsprongetje mag maken, is dat veel rijders in MotoGP zo belabberd Engels spreken. Daar zitten mannen bij die al 10+ jaar in de GP's rijden en amper een fatsoenlijke zin kunnen uitbrengen. Als ik dat vergelijk met Formule 1 (waar ook de nodige Spanjaarden, Italianen en Fransen zitten) dan is dat echt een wereld van verschil. Ik zie daar zelden iemand worstelen om zijn gedachten onder woorden te brengen. Sterker nog, de meesten spreken zelfs meerdere talen en geven ook interviews in andere talen. Gek dat dat in MotoGP dan zo anders is.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 10-09-18 om 10:22:21
Ik vind Crutchlow in pressconferences een verademing als je kijkt naar die andere team pr robots .

Je zou willen dat iedereen gewoon zegt wat ie denkt ipv altijd met meel in de mond een zwamverhaal op te hangen dat ingefluisterd is door een PR communicatie specialist of teamwoordvoerder.
En hij had gewoon 2 keer gelijk..het snelheidsverschil was potentieel gevaarlijk en ja, Fenati blijkt een eikel,ook zonder dat ie onder een boom ligt


Honderd procent mee eens
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Klopt, ik heb de indruk dat het bij sommigen ook gewoon acteren is. Zeker bij Rossi is dat gebrekkig Engels een act. Waarbij ik steeds meer de indruk krijg dat naast zijn enorme talent zijn leven bovenal een toneelstuk in tig bedrijven is.
Ben ik de enige die vindt dat ie nu wel heel snel zijn credits en legendarische status aan het verliezen is??
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 10-09-18 om 11:48:31
Wat mij trouwens wel opvalt, als ik even een zijsprongetje mag maken, is dat veel rijders in MotoGP zo belabberd Engels spreken. Daar zitten mannen bij die al 10+ jaar in de GP's rijden en amper een fatsoenlijke zin kunnen uitbrengen. Als ik dat vergelijk met Formule 1 (waar ook de nodige Spanjaarden, Italianen en Fransen zitten) dan is dat echt een wereld van verschil. Ik zie daar zelden iemand worstelen om zijn gedachten onder woorden te brengen. Sterker nog, de meesten spreken zelfs meerdere talen en geven ook interviews in andere talen. Gek dat dat in MotoGP dan zo anders is.


Ik ben het met je eens maar toch denk ik dat het grotendeels komt omdat de Formule 1 een door Britten gedomineerd kampioenschap is en de MotoGP door Italianen en Spanjaarden. Daarmee bedoel ik dat bijna alle teams (muv Mercedes en Ferrari) hun thuisbasis in Engeland hebben (zie ook: https://www.bbc.com/sport/formula1/23048643 ). Voor zover ik weet is er geen MotoGP team met als thuis basis Engeland. Ook werken er (wellicht als gevolg van) zeer veel Britse monteurs in de Formule 1, waar de voertaal binnen de teams dus Engels zal zijn. Ik denk dat Marquez, Lorenzo, Dovi, etc etc de hele dag door Italiaans en spaans spreken en alleen tegen de pers in het Engels.

Ben het dus eens met je ergernis maar denk dat een deel van de verklaring hierin zit.
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 10-09-18 om 12:12:52
Zeker bij Rossi is dat gebrekkig Engels een act.


Klopt, dat idee heb ik ook.

Citaat:
Ben ik de enige die vindt dat ie nu wel heel snel zijn credits en legendarische status aan het verliezen is??


Op basis waarvan vind je dat dat nu aan de orde is? Wat heeft hij de laatste tijd uitgespookt dat je juist nu vindt dat hij die status aan het verliezen is? Ik kan me niks herinneren uit de recente geschiedenis dat hij iets walgelijks heeft uitgevreten.

Ikzelf ben niet vergeten hoe hij was in de eerste jaren op de Yamaha. Toen was hij echt expetioneel goed. Dat dat nu een beetje uitgaat als een nachtkaarsje doet daar niks aan af. En trouwens, dit jaar tot nu toe toch ook nog 5 podiumplaatsen, vorig jaar nog een overwinning en in totaal 6 podiumplaatsen. Dus in die zin heeft hij nog steeds wat te zoeken in het veld en doet echt niet voor spek en bonen mee.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
AAn zijn rijden ligt het ook niet, en zeker niet aan zijn inzet en drive op zijn leeftijd. Diep respect daarvoor. Ik bedoel dat ie zich tegen de nieuwe garde nogal mopperig gedraagt, zijn mindgames werken bij de Marquez generatie niet meer en waarschijnlijk zit hem dat niet lekker. 20 jaar aan de top en dan plaats moeten maken zal hem niet meevallen.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Ik denk dat Rossi voor veel talenten de benchmark is. Daarnaast doet hij veel voor de sport aan ontwikkeling van deze talentjes. o.a. op zijn pretpark in de bergen en met zijn teams in de diverse klassen. Hij is gegroeid tot een soort wegrace goeroe voor velen. Van coureur naar ambassadeur

Ik snap die hele negatieve framing nooit zo goed. Waarin is ie nou rottiger dan b.v. een Lorenzo of Stoner of Marquez...ze willen allemaal bovenaan zitten op de apenrots. Links-rechtsom of slinksom

In Rossi,s geval schrijf ik de negativiteit van sommige ''kenners'' ook deels toe aan dat hoge bomen veel wind vangen. Die manj heeft ons 25 jaar vermaakt met z,n rijkunsten. Van kwajongen tot rebelse veertiger. Een mooi en bijzonder tijdperk uit de wegrace dat niet snel herhaald zal worden.

Ja,ja, MM is gewoon veel beter dan Rossi nu is en Lorenzo ook. No doubt. Rossi , als totaalplaatje, daar was er maar eentje van...
Trouwens, ook Yamaha stelt als Fabrieksteam wederom een heel jaar teleur. What if....we zullen het niet weten dit jaar...
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 10-09-18 om 16:10:53
Ik denk dat Rossi voor veel talenten de benchmark is. Daarnaast doet hij veel voor de sport aan ontwikkeling van deze talentjes. o.a. op zijn pretpark in de bergen en met zijn teams in de diverse klassen. Hij is gegroeid tot een soort wegrace goeroe voor velen. Van coureur naar ambassadeur

Ik snap die hele negatieve framing nooit zo goed. Waarin is ie nou rottiger dan b.v. een Lorenzo of Stoner of Marquez...ze willen allemaal bovenaan zitten op de apenrots. Links-rechtsom of slinksom

In Rossi,s geval schrijf ik de negativiteit van sommige ''kenners'' ook deels toe aan dat hoge bomen veel wind vangen. Die manj heeft ons 25 jaar vermaakt met z,n rijkunsten. Van kwajongen tot rebelse veertiger. Een mooi en bijzonder tijdperk uit de wegrace dat niet snel herhaald zal worden.

Ja,ja, MM is gewoon veel beter dan Rossi nu is en Lorenzo ook. No doubt. Rossi , als totaalplaatje, daar was er maar eentje van...
Trouwens, ook Yamaha stelt als Fabrieksteam wederom een heel jaar teleur. What if....we zullen het niet weten dit jaar...

Midstar racing
     Reageer met citaat 
Ik denk dat ik Rossi prima kan inschatten en ook kan waarderen..............zekers als allround-coureur, is het 1 van de beste coureurs ooit.
Dat hij tegenwoordig voorbij gereden wordt, lijkt me meer dan normaal "op zijn leeftijd"
Meer dan respect daarvoor wat hij nu nog presteert...........maar ms had hij beter eerder kunnen stoppen.
De benchmark ben ik het mee eens.............en dat door hem de GP een stuk populairder geworden is......absoluut.

Maar wat mij enorm stoort (en daar werkt Rossi zelf ook aan mee) is het roze-bril-syndroom.
Niets kan hij verkeerd doen en als hij wel wat verkeerd doet, ligt het aan de andere coureur.


Kijk nu gevalletje afgelopen persconferentie.
Rossi wil niet de hand van MM schudden --> ergo MM is een eikel en Rossi heeft groot gelijk.

Was het andersom geweest--> Rossi is een groot verliezer door hem de hand te reiken en MM is nog steeds een eikel door de hand te weigeren


En ja, daardoor valt hij (al een aantal jaren) voor mij door de mand.
Het zijn allemaal ego'tjes en ze verleggen allemaal de grens, zowel op als naast de baan.........Rossi is daar geen uitzondering in en zekers geen heilige (zoals sommige blijkbaar denken)

« Gewijzigd: 10-09-2018 om 18:41:47 door solex »

fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 10-09-18 om 10:22:21
Ik vind Crutchlow in pressconferences een verademing als je kijkt naar die andere team pr robots .

Je zou willen dat iedereen gewoon zegt wat ie denkt ipv altijd met meel in de mond een zwamverhaal op te hangen dat ingefluisterd is door een PR communicatie specialist of teamwoordvoerder.
En hij had gewoon 2 keer gelijk..het snelheidsverschil was potentieel gevaarlijk en ja, Fenati blijkt een eikel,ook zonder dat ie onder een boom ligt


Ja dat ben ik zeker met je eens. Daarom vind ik Guy Martin ook z'on fantastisch figuur. Gewoon zeggen waar het op staat.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 11-09-18 om 06:15:06
Daarom vind ik Guy Martin ook z'on fantastisch figuur. Gewoon zeggen waar het op staat.

Als we 'm nou ook nog konden verstaan...
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 11-09-18 om 09:41:52
(...)

Als we 'm nou ook nog konden verstaan...


Zelfs de ondertiteling kan ,m niet bijbenen
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: