Grand Prix van Qatar 2019 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Racetopic
1

Losail

10 maart 2019
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Maverick Viñales
2Andrea Dovizioso
3Marc Márquez
4Jack Miller
5Fabio Quartararo
Volledige uitslag »

RACE

1Andrea Dovizioso
2Marc Márquez
3Cal Crutchlow
4Álex Rins
5Valentino Rossi
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Poll
Vraagstelling: Wie wint de openingsrace van 2019?
*** Poll is gesloten ***
Marc Márquez 1 (10%)
Andrea Dovizioso 5 (50%)
Valentino Rossi 1 (10%)
Maverick Viñales 2 (20%)
Jorge Lorenzo 1 (10%)
Anders, namelijk... 0 (0%)
Aantal stemmen: 10
Topic: Grand Prix van Qatar 2019 (15989 keer gelezen)
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 13-03-19 om 15:36:10
(...)


Ik begin steeds meer sympathie voor die man te krijgen. Wat een focus heeft die man
Mag van mij in 2019 de titel binnenhalen

Dat bedoel ik!
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Deze tweet is wel erg gaaf, laatste ronde one on one met AD04 en MM93 on board:
https://twitter.com/.../1105791709739401219
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Quartararo geeft toe dat hij op van de zenuwen was:

https://www.gpupdate.net/...-voor-motogp-debuut/
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 20-03-19 om 19:10:36
Quartararo geeft toe dat hij op van de zenuwen was:

https://www.gpupdate.net/...-voor-motogp-debuut/


dat snap ik best maar hij heeft het goed gedaan!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Protest is afgewezen, Dovi behoudt zijn overwinning.

https://www.crash.net/...izioso-keeps-victory
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Wat vinden wij hier nou van; is dit een bandenkoeler of een vleugel? Een beetje dubieus is het wel...

midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Ik zou zeggen eerder een bandenkoeler omdat hij lucht opschept.
Midstar racing
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Mijn gevoel zegt een bandenkoeler met mogelijk 'benefits'.
Er is ook (nog niet geluisterd) een podcast over met oa David Emmet en Steve English.
     Reageer met citaat 
Ik denk ook een bandenkoeler. Een spoiler voor downforce had er anders uitgezien, dan had de luchtstroom niet frontaal op de band worden geleid maar eromheen. Luchtstroom op de band zorgt namelijk voor extra wervelingen wat aerodynamisch niet gunstig is.

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: