Nou dan voor de leukigheid ook nog maar een stukje geschiedenis.
Racewagens daveren binnenkort door Zandvoorts duinen
Zevenhonderd gesloopte huizen en 35 hotels leverden puin voor racebaan
Zij die de T.T. in Assen, met daverende motoren door de bocht nog niet sensationeel genoeg vinden, behoeven voortaan niet meer naar het Belgische plaatsje Francorchamps, naar het mooie San Remo of Indianapolis om er autocoureurs met meer dan tweehonderd kilometer snelheid voorbij te zien razen, want Zaterdag 7 Augustus zullen de Maseratti's, de Alta's, Alfa Romeo's en andere racewagens door de duinen van Zandvoort jagen. En hoog en veilig tegen de duinranden zal het publiek naar de haarspeldbochten turen, de „hoek van Tarzan", waar aan de moed en kundigheid van de coureurs de hoogste eisen gesteld zullen worden. Een bordje: ,Denk om de bocht", zal er niet staan.
Er zullen lezers zijn die zich herinneren dat Zandvoort reeds in 1939 zijn eerste wedstrijd met racewagens heeft gehad, doch deze lezers zullen moeten bedenken, dat dit een wedstrijd voor toerwagens was en wat Nederland nu op Zaterdag 7 Augustus te wachten staat, is een wedstrijd met echte racewagens, bestuurd door buitenlanders, omdat wij in ons land geen coureurs met eigen wagens hebben na de dood van Hans Herkuleyns.
De Engelse coureurs hebben echter enthousiast toegezegd aan deze eerste Nederlandse race deel te nemen.
We hebben het circuit deze week bezocht en zagen de sportrenner Gastonides op het moeilijkste traject van de ruim vier kilometer lange baan wat proefritten maken, wat allemaal goed ging.
Op het ogenblik lijkt het er nog niet op dat alles op 7 Augustus klaar zal zijn. Overal zijn de walsen bezig en er is heel wat puin onder deze kolossen in elkaar geperst. Overal sjouwen en slepen de arbeiders nog op en langs het circuit. Op sommige plaatsen moest meer dan een halve meter puin onder de toplaag aangebracht worden, het wegdek zelf moet stroef en snel zijn met verhoogde bochten.
Zo in de auto bood het landschap een imposant beeld maar tijdens de wedstrijd wanneer alles uit de wagen gehaald moet worden om de concurrent voor te blijven of te passeren, zal de coureur er niets van zien. Hij zal er in een angstaanjagende flits aan voorbij suizen, de handen stevig aan bet stuur geklemd, want de minste onoplettendheid kan de dood betekenen, hoewel de baan zo aangelegd is dat er hier niet veel kans op een dergelijk ongeluk bestaat.
Maar al leek het er deze week nog niet op dat alles tijdig klaar zal zijn, de vooruitstrevende organisatoren bleken wat dat betreft zeer optimistisch.
Buitenlandse deskundigen zijn enthousiast over de aanleg van het circuit en vooral de wijze waarop de pits zijn gebouwd, heeft hun bewondering. In deze pits zullen de technische leiders van de fabrieken hun coureurs de signalen kunnen geven welke ze nodig hebben om te weten hoe de situatie is en wat ze zoal moeten doen. Vermoedelijk zal het circuit van Zandvoort het snelste van West-Europa blijken te zijn, doch het is niet zo'n aaneenschakeling van bochten zoals bijvoorbeeld in San Remo en heeft niet de lengte van Francorchamps.
De verwachting is dat de racewagens om de ruim twee minuten weer het circuit afgelegd hebben, zodat het publiek niet al te lang behoeft te wachten en als dan het veld renners wat uit elkaar is, zal men regelmatig de wagens voorbij zien snorren, misschien wel naast elkaar in de bocht...
Men heeft van de nood een deugd gemaakt. Er waren ongeveer zevenhonderd woningen en vijf en dertig hotels door de nazi's afgebroken. Een triest beeld van stenen en puin. Omdat voor een dergelijk doel natuurlijk geen nieuwe stenen gebruikt konden worden, heeft men nu voor het bouwen van de vaste tribune, de bruikbare stenen uit de ruïne benut en het puin was goed genoeg om het wegdek te verharden, zodat de racewagens over de voormalige huizen van Zandvoort zullen daveren...
De duinen zorgen voor natuurlijke tribunes, doch naast de vaste tribune voor duizend bezoekers komt er nog een tijdelijke voor ongeveer twee duizend mensen. De rest van de kijkers zal zich tegen de duinranden kunnen vlijen. Geen bruggen over het circuit maar tunnels onder het ongeveer tien meter brede wegdek zullen de toeschouwers gelegenheid bieden veilig „over" te steken. Via de „hoek van Tarzan", waar de bochten-acrobatiek een hoogtepunt zal opleveren, de Hunzerug, het Scheivlak, het Hondenvlak, het Stalenveld, Pulleveld en Huzarenvlak zullen de racewagens telkens weer langs de pits snorren en 's avonds' als de toeschouwers thuis het zand uit hun schoenen kloppen, zullen ze hun nekspieren de rust kunnen geven die ze bfl het voorbijrazen der coureurs niet hebben gehad...
De Waarheid juli 1948