Gran Premio d'Italia Oakley 2019 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
6

Mugello

2 juni 2019
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Fabio Quartararo
3Danilo Petrucci
4Franco Morbidelli
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Danilo Petrucci
2Marc Márquez
3Andrea Dovizioso
4Álex Rins
5Takaaki Nakagami
Volledige uitslag »

TRIVIA

Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Wild-card rijder Pier-Francesco Chili, die als tweede getraind had, haalde in 1995 met een tiende plaats voor de laaste keer namens Cagiva Grand Prix punten binnen.
Scott Russel, de wereldkampioen Superbikes 1993, reed als vervanger van de net gestopte Kevin Schwantz in 1995 hier zijn eerste race voor Lucky Strike Suzuki en werd 12e.
Tetsuya Harada zorgde hier in 1999 voor historie door Aprilia met de RSW 500 V2 de eerste Poleposition in de zwaarste klasse te bezorgen.
Andrea Iannone (Ducati) was in 2015 de eerste Italiaanse rijder met een Italiaanse machine die Poleposition wist te behalen sinds Giacomo Agostini (MV Agusta) in 1972 de snelste in de trainingen was op het circuit van Imola
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Loris Capirossi (Emerson Honda Pons) werd in 2000 na een racelang duel met Max Biaggi en Valentino Rossi, die beiden vielen in de slotfase, de eerste Italiaan die de zwaarste klasse op dit circuit won.
Troy Corser, regerend Superbikekampioen, op Yamaha YZR, eerst in de Power-Horse en later Red Bull kleuren, haalde hier in 1997 met een twaalfde plaats zijn beste Grand Prix resultaat. Na de TT van Assen dat seizoen, zou Corser het team al verlaten..
Haruchika Aoki, met de Molenaar V2 Honda, was in het natte tweede gedeelte van de race van 2001 veruit het snelst. Op basis van totaaltijden was zijn vjifde plaats het beste seizoenresultaat in dat jaar waarin hij beste privérijder werd.
Wat in Spanje nog nooit gelukt was gebeurde wel in Italië in 2012 toen met Daniel Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Héctor Barberá (Ducati)de eerste startrij van de zwaarste klasse voor het eerst alleen maar gevuld was met Spaanse rijders.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
In zijn 24e race voor Ducati behaalde Jorge Lorenzo tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018 zijn eerste zege voor het Italiaanse merk.
Joan Mir (Suzuki) behaalde hier 2021 met een derde plaats het 500e podium voor een Spaanse coureur in de Koningsklasse. Italië leidt nog steeds het landenklassement met 686 voor Spanje en de VS.
Andrea Dovizioso (Ducati) zorgde met zijn zege in 2017 voor de eerste overwinning op Mugello door een Italiaanse rijder op een Italiaanse motorfiets in de zwaarste klasse.
Door de Italiaanse Grand Prix van 2009 te winnen, bezorgde Casey Stoner (Marlboro Ducati) de Italiaanse motorfabrikant de eerste thuisoverwinning in de zwaarste klasse.
Repsol Honda testrijder/wild-card Tadayuki Okada (die voor het eerst sinds 2000 weer een Grand Prix reed) werd in 2008 met een viertiende plaats, op een leeftijd van 41 jaar en 109 dagen, de oudste coureur die in de MotoGP WK punten scoorde.
Topic: Gran Premio d'Italia Oakley 2019 (5311 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
FP3 was weer mooi met paar verrassingen en dan met name Pol Espargaro die het vrijdag al zo goed deed. Vanmorgen indrukwekkende P2 achter de zieke Peterucci. De KTM wordt steeds beter, maar het is ook Pol zelf als je kijkt naar de andere KTM's die pas vanaf P20 te vinden zijn..

In elk geval prominente namen als Dovi, Rossi, Rins en Lorenzo die zich via Q1 naar Q2 moeten proberen te plaatsen.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Wat een mooie race heb ik weer gezien.
Hele mooie eerste helft met een grotere groep rijders die constant in gevecht waren, het was smullen voor de liefhebbers.
Vind de Motogp echt een goede stap vooruit gemaakt hebben in vergelijking met een aantal jaar geleden.
Hoopte op winst voor Petrucci, en hij pakte hem, helemaal top.
Midstar racing
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Super mooie race op een geweldig circuit. De sfeer die je hier al meekrijgt van voor de tv.

Ik hoopte ook dat Petrucci hem zou winnen en hij deed dat ook spanning tot aan de streep. Had nog een laatste do IT die actie van Marquez verwacht, maar die kwam niet.

Ook weer een wereldrace van Rins kwam net iets te kort, maar dat was vooral het iets mindere vermogen van de Suzuki. Al doen ze niet veel onder voor de Ducati's en Yamaha's.

Beste resultaat voor Nakagami op P5

Quartararo viel me, na z'n prestaties in de trainingen, best wel tegen.

En Rossi heeft volgens mij nog nooit zon dramatisch weekend gekend op Mugello.....er wilde echt niks lukken, met een crash als afsluiter. 2010 was misschien net wat meer een deceptie met die beenbreuk.

Maar wat een spectakel al met al!!! 13 man binnen 2 a 3 seconden de eerste helft van de race.
     Reageer met citaat 
denk dat 2020 het laatste jaar zal zijn voor Rossi bij Yamaha
(mischien 2019 wel)
     Reageer met citaat 
Ik kijk al zo veel eeuwen motorsport en soms denk ik wel eens van ik heb het wel gezien, maar vanmiddag zat ik weer op het puntje van mijn stoel. Genieten van begin tot eind. En indrukwekkend hoor, zo hard het gaat over start finish en dan die rare knik erin waar het wat naar beneden gaat. Pfff. Helden hoor. En dat die Italiaanse knuffelbeer op Ducati op Mugello wint. Prachtig.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Echt geweldig, de 'peoples favourite' (and mine too) wint in zijn achtertuin, kippenvel
     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 02-06-19 om 19:56:18
denk dat 2020 het laatste jaar zal zijn voor Rossi bij Yamaha
(mischien 2019 wel)


Iets met een nachtkaarsje....
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 02-06-19 om 21:11:13
Ik kijk al zo veel eeuwen motorsport en soms denk ik wel eens van ik heb het wel gezien, maar vanmiddag zat ik weer op het puntje van mijn stoel. Genieten van begin tot eind. En indrukwekkend hoor, zo hard het gaat over start finish en dan die rare knik erin waar het wat naar beneden gaat. Pfff. Helden hoor. En dat die Italiaanse knuffelbeer op Ducati op Mugello wint. Prachtig.


Enkele jaren geleden zat ik daar op t einde rechte stuk...lorenzo reed daar toen als een robot zo strak zijn lijnen. Die zal even gehuild hebben vrees ik. Mooi om een man uit die omgeving te zien zegevieren!, en 100% verdiend!
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Geldt ook voor mij, ik volg deze sport sinds 1978.
De laatste 5 seizoenen zijn toch echt wel het hoogtepunt qua spanning, mooie duels en een veld wat in de breedte ook aan elkaar gewaagd is.
Ook deze was weer bizar spannend, die race winning overtake in bocht 1 is nu al legendarisch.
Hoe goed ook, het meeste respect gaat toch naar Rins, elke ronde weer vliegen die ducs en MM hem om de oren en elke ronde weet ie weer terug te komen, tot in de laatste bocht waar ie nog een poging deed om Dovi te pakken. Hulde!!
De kans dat broertje Marquez naar Pramac komt wordt steeds groter, Pecco zal wel blijven dus de dans om het zitje naast Dovi gaat tussen Petrucci en Miller waarbij Miller zich gisteren geen dienst heeft bewezen. Wie van de 2 komt volgend jaar Bautista vergezellen bij Aruba?
Andere opvallende zaken? Pol Espargaro blijft veruit de beste KTM rijder, een vaste top 10 klant, voor Jorge zal het erg moeilijk worden zich naar voren te rijden. Er lijkt bij Repsol minder werk van gemaakt te worden dan Ducati in 2017 deed om hem te helpen.
En Rossi? Hoe vaak is de laatste Jaren geschreven dat het na een slecht weekend het nu wel gebeurd is maar elke keer komt ie weer terug met een podium of pole. Afwachten wat Barcelona en Assen hem gaat brengen.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ik zie geen enkele reden waarom Petrucci moet vrezen voor z'n zitje. Het begin was wat mager ( niet slecht) en in Le Mans pakte hij z'n eerste podium. Ook respect en rekening houden met teamgenoot Dovi in deze race. Dan scoor je al bonuspunten. De relatie tussen beiden schijnt ook erg goed te zijn. Het laatste beetje twijfel heeft hij gisteren wel weggewerkt door de race te winnen.

Miller maakt absoluut een sterke indruk dit seizoen, maar met al 2 crashes en die rare actie in de Qatar race, heeft hij zichzelf geen dienst bewezen.

Voor mij is het wel duidelijk dat Petrucci ook in 2020 de teamgenoot van Dovizioso zal zijn.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 03-06-19 om 11:35:15



Iets met een nachtkaarsje....


Valt wel mee toch. Werd vorig jaar 3e in de eindstand als beste Yamaha. Momenteel met voorsprong de beste Yamaha in de tussenstand. 2x een 2e plaats, waarbij hij in Texas erg dicht bij de overwinning zat.
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 03-06-19 om 12:41:18
(...)


Valt wel mee toch. Werd vorig jaar 3e in de eindstand als beste Yamaha. Momenteel met voorsprong de beste Yamaha in de tussenstand. 2x een 2e plaats, waarbij hij in Texas erg dicht bij de overwinning zat.


Had een Rossi in zijn betere tijden ooit zo,n slecht weekend gehad op zijn thuis circuit? Dan had ie met een KTM nog top 10 gestaan....
Waar hij toen een meester was, zijn er nu anderen die meester zijn of worden. VR draait prima mee, maar meer op routine. Overigens, met alle respect...
Maar wanneer reed hij nog een wedstrijd waarvan je op de bank ging staan??
Dat is al wel even geleden voor mij.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 03-06-19 om 14:12:11



Had een Rossi in zijn betere tijden ooit zo,n slecht weekend gehad op zijn thuis circuit? Dan had ie met een KTM nog top 10 gestaan....
Waar hij toen een meester was, zijn er nu anderen die meester zijn of worden. VR draait prima mee, maar meer op routine. Overigens, met alle respect...
Maar wanneer reed hij nog een wedstrijd waarvan je op de bank ging staan??
Dat is al wel even geleden voor mij.


Sepang en Valencia vorig jaar. Texas dit jaar. Hij had in die races een goede kans om te winnen. Dat is toch 3x in de afgelopen 8 races. Naast z'n podiums dit jaar kwam hij in Qatar en Jerez ver naar voren. Hij stond in beide gevallen slecht gekwalificeerd. In Le Mans kwam hij maar weinig tekort voor het podium.

Zijn tijd van overheersing is al even voorbij. Dat was wel in een andere periode. Tegenwoordig is het veld veel competitiever en zit het ook veel dichter op elkaar. Daarnaast was Yamaha toendertijd de beste machine en/of een van de topfietsen. De laatste jaren zijn ze voorbijgestreefd door Honda, Ducati en nu ook Suzuki.

Met de beste fiets in een minder competitief veld is het veel makkelijker om een slecht weekend in de race goed te maken.

Dus ik vind absoluut niet dat Rossi z'n carrière als een nachtkaarsje uitgaat.

Vorig jaar werd hij ook gewoon nog 3e in de eindstand.
     Reageer met citaat 
We zullen zien.Speciale dingen zie ik ,m nooit meer doen. En regelmatig met kwalificeren piest ie naast het potje. Het briljantje begint dof te worden. Om het eens anders te omschrijven
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Rossi is al zo vaak afgeschreven....

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: