Ronde 9 Sachsenring favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
9

Sachsenring

7 juli 2019
Duitsland Sachsenring, Hohenstein-Ernstthal

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Fabio Quartararo
3Maverick Viñales
4Álex Rins
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Maverick Viñales
3Cal Crutchlow
4Danilo Petrucci
5Andrea Dovizioso
Volledige uitslag »

TRIVIA

Met zijn tweede plaats in 2017 werd Jonas Folger (Tech 3 Yamaha) de eerste Duitse coureur die op dit circuit het podium in de zwaarste klasse haalde sinds Ernst Hiller in 1971, die toen met een Kawasaki de derde plaats haalde.
Ondanks drie valpartijen in de trainingen won Repsol Honda rijder Mick Doohan hier in 1998 zijn 50e Grand Prix. Voor de NSR500 V4 2-takt waar hij mee reed was het de 100e zege.
Repsol Honda rijder Dani Pedrosa behaalde hier in 2011 zijn 14e zege als MotoGP rijder. Pedrosa werd hiermee de succesvolste rijder zonder wereldkampioenschap in de zwaarste klasse, hij passeerde Max Biaggi en Randy Mamola die tot 13 zeges kwamen.
Nadat Mike Hailwood uitviel en Giacomo Agostini, die meer dan een ronde voorsprong had op de rest, crashte, won František Šťastný de race in 1966 op een Jawa. Šťastný was de enige Tsjechoslowaakse 500cc GP winnaar ooit
In het eerste MotoGP jaar (2002) behaalde Olivier Jacque op de 2-takt YZR 500 van het Gauloises Yamaha Tech 3 team een sensationele Poleposition voor teamgenoot Shinya Nakano. OJ was de laatste Franse coureur op Pole in de zwaarste klasse..
Na zeges in Nederland, België en Ulster won Mike Hailwood (MV Agusta) hier in 1962 ook de Oost-Duitse Grand Prix en was op een leeftijd van 22 jaar en 139 dagen tot 1995 de jongste coureur met 4 GP zeges op zijn naam.
Colin Edwards moest in 2003 in de vrije training op hoge snelheid van zijn MS Aprilia stappen nadat zijn machine vlam had gevat door lekkende brandstof. De 'Texas Tornado' liep slechts een polsblessure op en werd 14e in de race.
Door de MotoGP winst in 2019 werd Marc Márquez (Repsol Honda) de eerste rijder in de geschiedenis die in 10 achtereenvolgende seizoenen op het zelfde circuit wist te winnen. Hij verbeterde hiermee het oude record van Agostini (9x) op Imatra uit 1973.
Door in 2019 een tweede plaats te halen bij de eerste MotoE WorldCup werd Bradley Smith de eerste rijder in de geschiedenis met podiumplekken in deze categorie alsmede de lichtste (125cc), midden (Moto 2) en zwaarste (MotoGP) klasse van Grands Prix.
Valentino Rossi (Fiat Yamaha) reed hier in 2009 zijn 159e achtereenvolgende Grand Prix en wist de race te winnen voor teamgenoot Jorge Lorenzo. Rossi verbeterde het oude record van 158 onafgebroken starts dat op naam stond van Alex Barros.
František Šťastný zorgde bij de Oost-Duitse Grand Prix van 1966 voor de enige GP zege in de zwaarste klasse van het Tsjechoslowaakse merk Jawa.
Topic: Ronde 9 Sachsenring (9240 keer gelezen)
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
fred schreef 08-07-19 om 09:11:07
(...)
koffie, niet te zuipen. Doe dan maar een ijsthee of zo. Maar wel alleen als jij ook aan de bar zit.

Uiteraard ; stamgast. Wel met koffie.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Elk tijdperk heeft zijn eigen helden en specialisten. In de tijd van Ago was elke fout of schuiver potentieel dodelijk, in de 2takt jaren waren mensen met dirt track achtergrond in het voordeel. En nu moet je goed om kunnen gaan met de eigenschappen van digitale technieken. Ik volg deze sport sinds 1978 en het is nog nooit zo leuk geweest om te kijken. Deze jaren zullen moeilijk overtroffen gaan worden.
Over de race, MM73 is gegroeid van iemand die alles wil winnen tot een briljante strateeg. Al zal het met de snelle opkomst van de nieuwe lichting rookies geen jaren gaan duren meer. De duc's zitten in het lastige deel van het seizoen, zoals elk jaar. Met de Yamaha's is minder mis dan 46 wil doen laten geloven, als ze en op Assen en op Sachsenring mee kunnen zijn ze gewoon goed. Het is erg jammer om te zien maar Rossi zakt nu wel heel snel door het ijs. Je kunt niet blijven roepen dat je het lek niet boven krijgt terwijl je merkgenoten overal vooraan rijden. Hij weet het zelf ook wel denk ik. Loslaten is en blijft erg moeilijk.
Zarco is helemaal de weg kwijt nu, hij weet dat ie een hele slechte keus heeft gemaakt. De KTM is eigenlijk rond Pol gebouwd net als de Repsol een MM motor is. Om die motor naar je hand te zetten kost een seizoen, zie Lorenzo en de Duc. Tijd die tegenwoordig niemand meer krijgt lijkt het wel.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 08-07-19 om 10:15:46
Sommige wedstrijden reed Ago gewoon iedereen op 1 rondje. Nu ondenkbaar. Hij zal absoluut goed geweest zijn, maar de huidige competitie is toch 10 x sterker dan toen.

Overigens vond ik de tijd van Spencer, Rainey, Roberts, Schwantz en Doohan de tijd dat de echte talenten overbleven.
Traction control was toen je gashand en je talent.
Onlangs gaf MM nog aan dat een highsider niet meer gebeurt en dat daarmee op de grens van glijden en rijden spelen kan.
En dat dat de nieuwe toekomstige rijders maakt. Zij die dat het best beheersen.
Elke tijd zijn eigen helden. Maar competitief is het vandaag de dag in mijn optiek toch echt heel fors meer dan in de Ago tijd


Al die verschillende tijdperken zijn zo moeilijk met elkaar te vergelijken.

Het begon met races van stad naar stad dwars door het dagelijkse verkeer heen. Daarna begonnen de eerste races afgesloten circuits. Die banen waren levensgevaarlijk en de motoren werden steeds sneller. In de naoorlogse periode begon het WK, met duidelijke regelementen, die door de lage kosten maakten dat iedereen toegang had tot het WK. De jongere geschiedenis kennen we. Iedere periode kent wel iemand die een nieuwe standaard zette waar de concurrentie weer naar toe probeert te groeien. Dat hele proces is op zich al boeiend. Wie gaat Marquez evenaren en verslaan? Ago was een absolute grootheid die ver voor was op zijn concurrenten.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
fred schreef 08-07-19 om 09:23:11
(...)
Dit soort reacties blijft mij verbazen.
Als Argentinië 2018 dit doet met jou sympathie voor Marquez, wat heeft Sepang 2015 dan gedaan met jou sympathie voor Rossi? Zomaar een eerste vraag die in mij opkomt.


Eigenlijk hetzelfde, het verdween.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: