Tsjechië, Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
10

Brno

4 augustus 2019
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Jack Miller
3Johann Zarco
4Andrea Dovizioso
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Andrea Dovizioso
3Jack Miller
4Álex Rins
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

TRIVIA

Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Topic: Tsjechië, Brno (8084 keer gelezen)
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Vind ik het nu alleen vreemd dat ze niet gewoon starten?
Een regenrace is een regenrace toch?
Iedereen is vrij om te wisselen tijdens de race
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Ja dit is irritant. Uitstellen omdat het niet te rijden is is begrijpelijk. Maar de conditie van de baan verbeterd niet veel in deze extra tijd. Er blijven gewoon natte plekken. Dus wat schieten we ermee op?
     Reageer met citaat 
Flag to flag
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
De dag waarvan je dacht dat'ie nooit zou komen.....de dag dat de F1 spannender was dan de MotoGP....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Trax schreef 04-08-19 om 20:11:44
De dag waarvan je dacht dat'ie nooit zou komen.....de dag dat de F1 spannender was dan de MotoGP....

Hoezo? Deed Marquez niet mee?
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
En Rossi anoniem op een 6e plek, maarrr..... wel gewoon weer de beste Yamaha rijder.
     Reageer met citaat 
Bloedsaaie race
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Fabio gaat de overstap maken in 2021 naar het Yamaha Monster energy team,gaat Rossi dan toch stoppen of gaat Vinales ergens anders rijden
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 05-08-19 om 16:39:26
Fabio gaat de overstap maken in 2021 naar het Yamaha Monster energy team,gaat Rossi dan toch stoppen of gaat Vinales ergens anders rijden

Over 2 jaar...het lijkt me dat Rossi dan stopt?
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 05-08-19 om 11:43:12
Bloedsaaie race


Ik heb toch wel genoten hoor.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 04-08-19 om 20:11:44
De dag waarvan je dacht dat'ie nooit zou komen.....de dag dat de F1 spannender was dan de MotoGP....


Zelfs ik zapte om 15:05 naar Ziggo....
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Elvera schreef 04-08-19 om 20:43:43
(...)

Hoezo? Deed Marquez niet mee?

Waarom MM er bij halen?

Zelfs zonder MM was het niet veel beter geweest.

Saaie race.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
yzfr1 schreef 05-08-19 om 16:39:26
Fabio gaat de overstap maken in 2021 naar het Yamaha Monster energy team,gaat Rossi dan toch stoppen of gaat Vinales ergens anders rijden


Waar staat dat?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 06-08-19 om 12:33:04
(...)
Zelfs zonder MM was het niet veel beter geweest.
Saaie race.

Volledig droge (of natte) omstandigheden creëren spannender races naar mijn gevoel omdat iedereen vrijwel de zelfde bandenkeuze heeft.
Is de baan half nat/opdrogend, dan zijn er meestal meer afwijkende keuzes en dus grotere verschillen en dan is de spanning wel eens ver te zoeken.

Toch naar racende motoren (ongeacht of ze in duel met tegenstander zijn) kijk ik liever dan F1 waar ik me er bijna altijd op betrap dat ik een of meerdere keren of een moment bij val.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
De wedstrijd had als wet race gewoon gestart moeten worden. Leg de keuze maar bij de coureur. Regenbanden of gokken op slicks.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: