Motul Grand Prix of Japan 2019 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
16

Motegi

20 oktober 2019
Japan Twin Ring Motegi

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Franco Morbidelli
3Fabio Quartararo
4Maverick Viñales
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Fabio Quartararo
3Andrea Dovizioso
4Maverick Viñales
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

TRIVIA

Op de dag dat Casey Stoner in 2007 met P6 zijn eerste wereldtitel haalde zegevierde Marlboro Ducati teamgenoot Loris Capirossi voor de laatste keer. Randy de Puniet (Kawasaki) stond met een tweede plaats voor het eerst op podium.
Loris Capirossi (Marlboro Ducati) won de race van 2005. Het was de eerste zege in de zwaarste klasse voor een 'buitenlandse' machine op Japans grondgebied. Max Biaggi (Repsol Honda: P2) stond voor de 111e en laatste keer op het podium.
Andrea Dovizioso (Ducati GP14.2) behaalde hier in 2014 de eerste Poleposition voor het Italiaanse merk sinds Casey Stoner dat in Valencia 2010 deed.
Alex Barros (West Honda Pons) kreeg hier in 2002 voor het eerst de beschikking over de RC211V(5) 4-takt en won gelijk. Teamgenoot Loris Capirossi, boos omdat hij gepasseerd was, pakte met een 3e plaats op de NSR500 het laatste podium voor een 2-takt.
Jorge Lorenzo behaalde hier (ironisch genoeg op het circuit dat eigendom is van Honda) in 2013 de 200e zege van Yamaha in de koningsklasse. De eerste zege was 40 jaar geleden in 1973 door de Brit Chas Mortimer in Barcelona/Spanje
In 2013 won Jorge Lorenzo voor Marc Márquez, Daniel Pedrosa en Álvaro Bautista. Dit was de eerste keer in de 65 jarige Grand Prix wegrace historie dat de eerste 4 plaatsen in de zwaarste klasse werden bezet door Spaanse rijders.
De strijd om de wereldtitel 2010 lijkt vroegtijdig te worden beslist. Dani Pedrosa breekt bij een val in de eerste training zijn sleutelbeen op drie plaatsen en ziet zijn titelkansen slinken tot een minimum..
Met zeges voor Mika Kallio (125cc) en Hiroshi Aoyama (250cc) in 2006 was er voor de eerste maal een dubbelsucces voor KTM met winst in twee verschillende klasses.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) behaalde in 2015, na een sterke inhaalrace op een iets opdrogende baan, zijn 50e Grand Prix overwinning door de MotoGP klasse te winnen.
Ben Spies maakt voorafgaand aan de Grand Prix van Japan in 2013 bekend zijn actieve motorsportcarrière te beëindigen. Hij is nooit goed hersteld van een schouderblessure die hij opliep bij een crash in 2012.
Dani Pedrosa (Honda) won hier de Japanse Grand Prix van 2012 voor landgenoten Jorge Lorenzo en Alvaro Bautista, wat het eerste volledig Spaanse podium werd in de zwaarste klasse.
Vanwege de orkaan Francisco werden alle vrijdagtrainingen van de Grand Prix van Japan in 2013 afgelast. Dichte mist zorgde ervoor dat de medische helikopter niet kon opstijgen. De coureurs moesten zaterdag direct beginnen aan hun kwalificaties.
Met een tweede plaats in de MotoGP race van 2017 werd Marc Márquez de jongste coureur met 100 GP podiums op een leeftijd van 24 jaar en 240 dagen oud. Hij nam hiermee het oude record over van Valentino Rossi die daar een jaar langer over deed.
Makoto Tamada (Camel Honda) won de Japanse Grand Prix van 2004 nadat hij het voorgaande jaar gediskwalificeerd was wegens gevaarlijk rijden. Landgenoot Shinya Nakano (P3) zorgde voor de eerste Kawasaki podiumplaats sinds 1981.
Andrea Dovizioso pakte hier in 2010 de eerste MotoGP Poleposition van zijn carrière. Met een tweede plaats in de race veroverde hij de 250e podiumplaats voor het Repsol Honda team sinds 1995.
Kenny Roberts Jnr. haalt na Sepang in 1999 zijn tweede achtereenvolgende zege met de fabrieks Suzuki tijdens de kletsnatte Japanse Grand Prix. Mick Doohan werd toen tweede in zijn laatste (van 137) GP starts.
Mick Doohan (Repsol Honda) stond hier in 1999 met een tweede plaats voor de laatste maal op het podium. De 5-voudig wereldkampioen stond in zijn carrière 95x op het ereschavot, waarmee hij recordhouder is voor de 500cc klasse!
Marc Márquez (Honda) werd met P2 bij de Japanse Grand Prix van 2014 voor de tweede achtereenvolgende keer wereldkampioen in de koningsklasse en nam als jongste (21 jaar en 237 dagen) het oude record van Mike Hailwood uit 1963 over.
Loris Capirossi van het Ducati Marlboro Team zegevierde in 2007 voor de derde maal (2x 990cc - 1x 800cc) op rij bij de Japanse Grand Prix, het was ook de 9e en laatste 500cc/MotoGP zege van zijn carrière..
Sylvain Guintoli komt in de wet race van 2007 op het juiste moment de pits binnen met zijn gele Tech 3 Yamaha om Dunlop slicks te monteren. Op minder dan een seconde van de derde plaats haalt hij met P4 zijn beste MotoGP klassering.
Shinichi Itoh eindigde als wild-card rijder namens HRC Honda als 13e en laatste bij de Japanse Grand Prix van 2011 op het circuit van Motegi. Itoh (44) werd hiermee de oudste rijder die ooit WK punten scoorde in het MotoGP 4-takt tijdperk.
Marlboro Ducati rijder Casey Stoner verzekerde zich in hier 2007, het eerste seizoen dat hij voor dit merk reed, van zijn (en Ducati's) eerste wereldtitel. De zesde plaats (slechtste klassering van het jaar) was hiervoor genoeg, Casey won 10 keer ..
Door zijn overwinning in 2011 werd Dani Pedrosa (14 zeges) de meest succesvolle rijder in de zwaarste klasse zonder wereldtitel. Het oude record stond op naam van Randy Mamola & Max Biaggi (13).
Danny Kent (Red Bull Husqvarna Ajo) kwalificeerde zich voor de Japanse Grand Prix van 2014 op Poleposition. Dit was de eerste keer in de GP geschiedenis dat een machine met het logo van het Zweedse motormerk het snelst in de kwalificaties was.
Topic: Motul Grand Prix of Japan 2019 (3707 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nakagami rijdt nog even een thuiswedstrijd voordat hij onder het mes gaat en het stuur aan Zarco geeft.

BTW: ik volg veel mensen uit de MotoGP wereld via Twitter. Zo ook Alex Briggs, Australiër en monteur bij Rossi. Ik mag zijn humor wel, die op de link onder zijn naam is daar een voorbeeld van

« Gewijzigd: 16-10-2019 om 11:15:42 door RG500IU »

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Weer 4 Yamaha's in de top 6 na dag 1, waar zagen we dat eerder Toch heb ik het gevoel dat het meer Ducati/Honda (93) baantje is. Rins & Chrutchlow oa mogen (mogelijk) via Q1 proberen te promoveren naar Q2 ...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Guintoli geschrapt uit de uitslag van FP1 en FP2:
Citaat:
Wildcard entries must use the same engine spec as the factory's full-time riders, which is nominated before the first event of the season.

Het zal Suzuki vast de spreekwoordelijke worst zijn
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Het was niet heel spannend, zeg maar.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Zien jullie het nog goedkomen met Rossi en Lorenzo? Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor beiden tijd is om te stoppen.
     Reageer met citaat 
Als je de laatste paar races hebt gezien kunnen de Yamaha,s goed meekomen,alleen Rossi zit er ver achter,dus denk ik dat het niet zo zeer aan de Yamaha ligt maar aan Rossi zelf
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 20-10-19 om 10:45:12
Het was niet heel spannend, zeg maar.


Niet om de koppositie maar de strijd tussen Dovi en Vignales was wel aardig en verder heb ik mij ook best wel vermaakt. Er gebeurde echter niets verrassends en dat gaat ook niet meer gebeuren in de resterende wedstrijden.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 20-10-19 om 11:49:24
Zien jullie het nog goedkomen met Rossi en Lorenzo? Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor beiden tijd is om te stoppen.


Idd. Ik vraag mij zelfs af of beiden voor 2021 überhaupt een zitje aangeboden krijgen. Ik verwacht beiden nog wel aan de start volgend jaar, maar het zijn 2 carrières die als een nachtkaars uitgaan. Jammer.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 20-10-19 om 11:49:24
Zien jullie het nog goedkomen met Rossi en Lorenzo? Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor beiden tijd is om te stoppen.


ik maak me vooral zorgen over Lorenzo die zit er volgens mij helemaal doorheen.

Ik denk dat ze bij Yamaha zich suf piekeren waarom een Rookie klanten team zo veel beter presteert als een fabrieksteam met een 9 voudig wereld kamioen aan boord..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 20-10-19 om 11:49:24
Zien jullie het nog goedkomen met Rossi en Lorenzo? Om eerlijk te zijn denk ik dat het voor beiden tijd is om te stoppen.


Rossi is ook al 40. Het houdt gewoon een keertje op. Het wordt elk jaar lastiger en geleidelijk iets minder qua prestaties. Laatste overwinning is ruim 2 jaar terug en dit seizoen slechts 2 maal op het podium. Hij werd vorig jaar nog 3e in de eindstand, maar dat had hij vooral aan zn consistentie te danken. 2020 wordt zijn laatste seizoen lijkt me.

Lorenzo is lastig. Vorig jaar won hij nog 3x op Ducati, waarmee hij liet zien weinig van zn snelheid verloren te hebben. Ik denk dat Lorenzo op dit moment vooral mentaal tegengehouden wordt. Te veel smerige klappers met vervelende blessures in het afgelopen jaar. Ik hoop/ denk dat hij volgend seizoen nog een kans krijgt.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Net de race gezien, die MM93 is van een andere planeet.

Het 2e deel van het seizoen zie je een sprong in snelheid van met name Marquez en Fabio. Vinales, Dovi, Morbidelli en ook Miller zie je daar een antwoord op hebben. De Suzuki's vallen iets terug lijkt het. Rossi wist na een slecht resultaat altijd weer terug te komen, iedere keer werd geroepen dat het nu wel klaar is.

Het lijkt nu structureel dat het bij hem niet meer gaat. Je kunt niet eeuwig de toon blijven aangeven of mee met anderen die de lat hoger leggen. Of ie moet stoppen?? Geen idee, ongetwijfeld zal ie na de crash van vandaag zoiets overwegen. Lorenzo is iets anders, ik stond bij die crash in Assen. Heb veel mensen zien crashen, ook met zeer ernstige gevolgen en zelfs rijders zien verongelukken.
Van de crash van Jorge was ik dagen van slag. Echt. Na eindeloos blessure leed ook nog dit soort rugwervel blessures doet iets met je. Het besef dat je zomaar de rest van je leven in een rolstoel kunt belanden of erger nog. Nog een crash en je hebt inderdaad een dwarslaesie. Hoe rij je dan rond? Met al een moegebeukt lichaam door alle andere crashes. Ik wens de beide heren veel wijsheid in het laatste hoofdstuk van hun carrière. Toch goed voor 13 wereldkampioenschappen allebei. Voorwaar niet zomaar wat.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Rossi verliest tienden zei hij met remmen..leert nu remmen zoals jongeren dat doen..schrijf m nog niet af.
JL heb ik nooit veel blijheid zien uitstralen in z.n hele carriere..alsof ie racet voor andersmans plezier en dat breekt een keer op denk ik..?
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Trouwens weet iemand de bezoekers aantallen? ik vond het geheel er nogal leeg uitzien over het algemeen.

Vind sowieso Montegi er rommelig uit zien. met overal tentjes en hokjes en heel veel palen langs de baan. Ben ik de enige die dat ziet?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Iets van 51000 bezoekers, door de aard van het geheel en de enorme tribunes vallen een paar 1000 mensen niet op.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 21-10-19 om 07:22:59
Iets van 51000 bezoekers, door de aard van het geheel en de enorme tribunes vallen een paar 1000 mensen niet op.


vind ik nog steeds niet bijster veel voor een racedag eerlijk gezegd. zeker niet voor het land waar 95% van de motoren word gebouwd.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Snelle navigatie: