Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 39

Topic: Grand Prix historie algemeen (322477 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 18-03-20 om 08:49:51
De voorloper van het WK Superbike, de Formule-750 trok in 1977 dus 70.000 toeschouwers.


Het Vrije Volk - november 1977

ROTTERDAM - Twee en driekwart miljoen mensen trokken dit seizoen naar de motorcircuits. De GP's van Tsjechoslowakije en Assen, met resp. 200.000 en 140.000 bezoekers, spannen de kroon. Naar elke Formule 750-race kwamen gemiddeld zo'n 42.000 mensen kijken. Ook hier was Assen goede tweede: 70.000 toeschouwers. De 250- en 500 cccrossers trokken in totaal 300.000 liefhebbers, met Norg op een derde plaats - 30.000


30.000 man in Norg? das een gehuchtje haha mooi om te zien.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 18-03-20 om 10:23:18
(...)


30.000 man in Norg? das een gehuchtje haha mooi om te zien.


Nou gehuchtje?

Wat ook nog bijzonder was bij die F-750 op Assen in 1977 was dat er zaterdag in het bijprogramma nog een internationale motorcross was. Toen lag er nog een motorcross circuit in aan de binnenkant van de zuidlus.

Gerard Rond won.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 18-03-20 om 10:23:18
(...)
.. Norg? ..gehuchtje ...

Eeh ..wat is jouw perceptie van een stad, dorp, gehucht..
     Reageer met citaat 
TT van Assen 1994 in het Nieuwsblad van Friesland

Negende plaats stemt Jurgen van de Goorbergh tot tevredenheid

ASSEN - Niet alleen Wilco Zeelenberg (250 cc) en Loek Bodelier (125 cc) presteerden goed tijdens de TT van Assen, ook de gebroeders Jürgen en Patrick van den Goorbergh deden het in de 250 cc uitstekend. De jongste, Jürgen, duwde de motor als negende over de streep en pakte daardoor voor de vierde keer dit seizoen WK-punten. "Ik had achtste kunnen worden, maar ik ging in een te hoge versnelling de Ramshoek in, maar deze negende plaats
stemt mij tot volle tevredenheid," aldus Jürgen van den Goorbergh.
Broer Patrick kwam met gebalde vuist van woede over de streep in de kwartliterklasse. "Er had veel meer ingezeten dan die tiende plaats als die Honma mij niet in de eerste ronde in de Geert Timmerbocht het stuur uit mijn handen rijdt. Ik bleef wonderwel overeind, maar viel wel terug naar de zeventiende plaats. Ik moest me daarna weer door een grote groep naar voren worstelen, maar het gat naar mijn broer toe kreeg ik niet meer dicht."
Toen de eerste woede was gezakt, was de Brabander toch tevreden met zijn tiende stek. "Het geeft mij ook een goed gevoel dat ik overeind kon blijven. Het was echt een bikkelhard gevecht. In de laatste drie ronden, kwam ik zeker vijf keer met de kuip tegen die van een ander aan. Het was echt dringen en dan is het toch leuk dat je als eerste van de volgers binnen komt."
Hans Spaan nam in de 125 cc met een twintigste plaats afscheid van Assen, waar hij in 1989 in de lichtste klasse de TT won. De renner uit Castricum is het hele seizoen lichamelijk nog niet fit geweest. Zaterdagmorgen vlak voor de race, tijdens de laatste vrije training draaide het motorblok kapot. "In allerijl werd een reserveblok geplaatst, maar het ging gewoon niet," aldus Spaan, die nog met de gevolgen kampt van een val twee weken geleden in Hockenheim.
Cees Doorakkers (500 cc) ging te snel van start en kreeg van de wedstrijdleidirig een strafminuut. Hij eindigde als achttiende en pakte opnieuw geen WK-punten. "Ik was gebrand als nooit tevoren. Je telt als het ware mee als het rode startlicht tussen twee en vijf seconden blijft branden voor het op groen springt. In mijn gretigheid zal ik misschien te veel hebben gewild, maar ik was me niet van een valse start bewust."
De Nederlandse wild-cardrijders hadden het zaterdag bepaald niet gemakkelijk. Bert Smit (Stadskanaal) viel uit in de 125 cc. "Een kapotte membraam zette mij vroegtijdig aan de kant," aldus Smit, die opmerkte dat hij geschrokken was van de manier van rijden op GP-niveau. "Het gaat veel brutaler toe dan een paar jaar geleden." Marcel Nooren (Stadskanaal) eindigde in de lichtste als 23e en laatste, net achter de andere wild-card-rijder Riek van Etten.
De Hoogevener Juanlino Kirindongo kwam in de 250 cc vermogen te kort en kwam ook op de 23e en laatste plaats terecht. "Het was mijn eerste TT. Een geweldige beleving en ervaring die je op doet. Dat neemt niemand je af en het geeft toch veel zelfvertrouwen voor de strijd om het Nederlands kampioenschap."
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 19-03-20 om 09:40:09
TT van Assen 1994 in het Nieuwsblad van Friesland
..

Deze TT staat me nog redelijk op het nevlies, mooie tijden, leuk te lezen
     Reageer met citaat 
Limburgs Dagblad juni 1985

Spencer regeert

SALZBURGRING - De grote man op het snelle motorcircuit in de nabijheid van Salzburg was weer Freddie Spencer. Vorige week kwam de Amerikaan in Mugello tot een unieke prestatie. Hij won de 250- en 500cc-race; dat was sinds 1973, toen de Fin Saarinen zijn dubbelslag plaatste, niet meer voorgekomen. Spencer deed het kunststuk zeven dagen later keurig over.

Bij de kwartliters klopte de 23-jarige fabrieksrijder van Honda de Westduitser Mang met bijna zes seconden verschil. In de 500 cc was het verschil tussen Spencer en de nummer twee, zijn landgenoot Lawson, niet met het oog waarneembaar. Driehonderdste van een seconde bedroeg de marge in het nadeel van Lawson.

In de 500 cc kwam Boet van Duimen voor de tweede keer seizoen in de WK-punten. De geroutineerde coureur uit Ammerzoden knokte zich achter de wereld-elite naar de achtste plaats.

De Nederlandse zijspancombinatie Streuer/Schnieders heeft in Oostenrijk belangrijk terrein verloren bij de verdediging van hun vorig jaar veroverde wereldtitel bij de driewielers. Na de tegenvallende start in Hockenheim (derde) werd op de Salzburgring, waar de Drenten vorig jaar de opmars naar het wereldkampioenschap begonnen, de vierde plaats behaald.
Bij de training had Streuer nog de beste rondetijd verwezenlijkt. In de race, die in twee manches werd gereden wegens een plots invallende stortbui, kwam de Asser combinatie snelheid tekort om met name Schwarzel te bedreigen. De Westduitser, twee weken geleden al opvallende winnaar voor eigen publiek, werd in koppositie afgevlagd. Streuer werd derde. Bij de herstart bleek de Zwitserse wereldkampioen Rolf Biland de beste regenspecialist. Biland werd door zijn tweede plaats in de eerste manche ook de totaalwinnaar Streuer werd vierde.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 18-03-20 om 08:49:51
De voorloper van het WK Superbike, de Formule-750 trok in 1977 dus 70.000 toeschouwers. ..

Vond ik als puberend ventje altijd indrukwekkende klasse. In mijn herinnering had het iets meer showelement, mede natuurlijk door de koppelingstarts (in de GP's werd nog aangeduwd) en de tankstops, + het waren natuurlijk beestachtige machines door het enorme vermogen. De rijders waren in mijn ogen als jochie dan ook waren gladiatoren
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 20-03-20 om 10:09:46
(...)

Vond ik als puberend ventje altijd indrukwekkende klasse. In mijn herinnering had het iets meer showelement, mede natuurlijk door de koppelingstarts (in de GP's werd nog aangeduwd) en de tankstops, + het waren natuurlijk beestachtige machines door het enorme vermogen. De rijders waren in mijn ogen als jochie dan ook waren gladiatoren




Ja dat had ik ook. Maakte diepe indruk.

En ze werden voor de races rondgereden over het circuit in oude autootjes. Geweldig.
En altijd mooi weer.

Heb nog even een fotootje uit mijn album gescand.


t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Stond jij dan op de baan om foto's te kunnen nemen?
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 20-03-20 om 12:00:22
Stond jij dan op de baan om foto's te kunnen nemen?


Ja, vol adoratie
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Hieronder een in Nederland vrij onbekende foto uit een boek dat Helmuth Krackowizer uit Salzburg mij ooit toestuurde.

Het een foto voor de start van de 350cc in 1932


t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 20-03-20 om 10:55:42
(...)




Ja dat had ik ook. Maakte diepe indruk.

En ze werden voor de races rondgereden over het circuit in oude autootjes. Geweldig.
En altijd mooi weer.

Heb nog even een fotootje uit mijn album gescand.


(afbeelding)


Poeh...
Patrick Pons, verongelukt in 1980
Michel Frutschi, verongelukt in 1983

Philippe Coulon is gelukkig gewoon gestopt in 1983

Wie is die 4e man? Kan het bordje niet ontcijferen
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 21-03-20 om 11:36:08
(...)




Wie is die 4e man? Kan het bordje niet ontcijferen


Sadao Asami
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 18-03-20 om 08:49:51
De voorloper van het WK Superbike, de Formule-750...


Waren dat nou eigenlijk 2- of 4-takten?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
2-takten.. misschien met hier en daar verdwaalde 4-takt, misschien weet Johannes dat wel..

Pagina's: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 39


Snelle navigatie: