Grand Prix van Spanje 2020 (Jerez 1) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
2

Jerez

19 juli 2020
Spanje Circuit Angel Nieto, Jerez de la Frontera

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fabio Quartararo
2Maverick Viñales
3Marc Márquez
4Francesco Bagnaia
5Jack Miller
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Maverick Viñales
3Andrea Dovizioso
4Jack Miller
5Franco Morbidelli
Volledige uitslag »

TRIVIA

Kevin Schwantz valt in 1989 in leidende positie in de slotfase vd Pepsi Suzuki. Eddie Lawson erft zo P1 en wint voor de eerste keer met de Rothmans Honda. Freddie Spencer haalt met P5 zijn beste Yamaha resultaat, korte tijd later werd hij ontslagen
Op 12 mei 1996 wint Mick Doohan. Het publiek denkt tijdens de laatste ronde dat het al afgelopen is en stormt de baan op om te juichen voor winnaar Crivillé, de Spanjaard crasht in de laatste bocht...
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) behaalde hier met een derde plaats in 2015 als eerste rijder ooit de mijlpaal van 200 podiumplaatsen in de Grand Prix geschiedenis.
Met winst in 2018 bezorgde Marc Márquez bandenfabrikant Michelin de 400e Grand Prix overwinning in de zwaarste klasse
Dani Pedrosa won de MotoGP race in 2017 en werd hiermee de eerste coureur in de geschiedenis die in 16 achtereenvolgde seizoenen minimaal een WK wedstrijd wist te winnen. Dit deed hij in 2002-2003 (125cc), 2004-2005 (250cc) en vanaf 2006 in MotoGP.
Alex Crivillé (Repsol Honda) won in 1999 de Spaanse Grand Prix op dit circuit en zorgde daarmee voor de 200e Spaanse GP zege.
Na een zinderend duel met Sete Gibernau prikte Valentino Rossi zijn Yamaha in het kleinste gaatje langs de Spanjaard in de allerlaatste bocht tijdens de race van 2005. Na contact moest de Honda rijder de grindbak in en was Rossi de winnaar...
Daijiro Kato (Fortuna Honda Gresini 500 NSR) stond in 2002, met een tweede plaats in zijn derde MotoGP race, voor de eerste maal in de MotoGP (met een 2-takt!) op het podium.
15 jaar nadat hij zijn zoon Marco op dit circuit de 125cc zag winnen, stond Paolo Simoncelli hier als teameigenaar op het podium in 2019 toen zijn rijders Niccolò Antonelii en Tatsuki Suzuki voor een 1-2 zorgden in de Moto 3 klasse.
Romano Fenati (KTM) kwam in 2014 als winnaar in de Moto 3 over de finish. Het was de 50e Grand Prix zege voor deze Oostenrijkse fabrikant, 13 ervan waren in de 125cc, 9 in de 250cc en 28 in de Moto 3 klasse.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) viert zijn eerste seizoenszege van 2010, als hij Pedrosa & Rossi verslagen heeft, en besluit tot een duik in een vijver binnen het circuit. Zwemmen met airbag in je pak was moeilijker dan verwacht bleek toen..
Fabio Quartararo (Petronas Yamaha) veroverde hier in 2019 als jongste coureur ooit (20 jaar en 14 dagen) de Poleposition in de zwaarste klasse. Hij nam hiermee het oude record van Marc Márquez uit 2013 over.
Alberto Puig op de Fortuna Honda NSR van het team van landgenoot Sito Pons won hier in 1995 als eerste Spanjaard een Grand Prix in de koningsklasse. Voor Puig, later de manager van Dani Pedrosa, zou het bij deze ene zege blijven.
De startopstelling voor de GP in 2007 kent een top 10 met de kleinste verschillen sinds 1948. De eerste tien staan binnen 0,33 seconden van elkaar.
Jorge Lorenzo won in 2011 zijn eerste regenrace in eigen land nadat vele concurrenten voor hem onderuit gingen. Het werd Lorenzo's 15e MotoGP zege, waarmee hij Alex Crivillé evenaarde als meest succesvolle Spaanse coureur in de zwaarste klasse.
Met zijn zege in 2018 in de Moto 3 klasse werd Philipp Öttl de 7e zoon van een Grand Prix winnaar die zelf ook een GP won. De families Pagani, Graham, Rossi, Roberts, Nieto, Bradl ging vader Peter en zoon Philip hier in voor.
Valentino Rossi kwam in 2008 met een hand juichend over de finish als tweede. Dit was echter een ronde te vroeg waardoor hij zich nog bijna liet verassen door teamgenoot Jorge Lorenzo... Rossi's eerste Bridgestone podium en 100e in de 500/MotoGP...
In de vrijdagmiddagtraining van 1999 gaat Mick Doohan op een vochtige witte lijn onderuit. Hij brak zijn rechterbeen, sleutelbeen en linkerpols. Achteraf zou blijken dat de loopbaan van de 5-voudig kampioen hier tot een einde was gekomen.
Met zijn derde plaats in 2012, wat zijn 99e podium betekende, werd Dani Pedrosa de meest succesvolle Honda coureur in de Grand Prix geschiedenis. Jim Redman was hiervoor recordhouder met 98 podiums voor Honda.
Topic: Grand Prix van Spanje 2020 (Jerez 1) (13385 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Het gaat eindelijk weer beginnen! Hebben we er zin in?
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
F1 heeft inmiddels twee races zonder publiek gehad en het valt me eerlijk gezegd mee. Ik had verwacht dat het heel sfeerloos zou zijn maar je merkt er eigenlijk niet zo veel van, je kijkt toch naar de actie op de baan.

Verder vind ik het vooral een hoop gedoe, met al die mondkapjes en interviews die moeilijk te verstaan zijn. Benieuwd hoe MotoGP daar mee omgaat.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 13-07-20 om 12:08:45
Het gaat eindelijk weer beginnen! Hebben we er zin in?


Ik heb er ontiegelijk veel zin in!! Niet normaal. Ben Zaterdag en Zondag vrij, dus sluit mezelf het hele weekend op. Lekker voor de buis. Alles kijken
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 13-07-20 om 12:11:30
F1 heeft inmiddels twee races zonder publiek gehad en het valt me eerlijk gezegd mee. Ik had verwacht dat het heel sfeerloos zou zijn maar je merkt er eigenlijk niet zo veel van, je kijkt toch naar de actie op de baan.



Ik had hetzelfde, maar het viel me niet eens op toen de race eenmaal begonnen was.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Twee races op hetzelfde circuit was met F1 ook goed te doen trouwens, maar daar heb je wellicht wat meer variabelen waardoor je een andere uitslag krijgt. Ik denk eerlijk gezegd dat MotoGP wat dat betreft wat voorspelbaarder gaat zijn. Maar goed, we zullen zien.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 14-07-20 om 09:31:13
.. Ik denk eerlijk gezegd dat MotoGP wat dat betreft wat voorspelbaarder gaat zijn. Maar goed, we zullen zien.

Mijn gevoel ook, maar je weet het niet he, eerst zien.

Ben wel benieuwd naar het ontbreken vd factor publiek. Jerez was altijd druk bezocht event en met een muur van mensen op die heuvel bij de Nieto en Pelugui (niet zeker of ik dat goed schrijf) bochten. Stond eigenlijk met potlood op papier om daar tussen te staan dit jaar.. nog even geduld dus..
     Reageer met citaat 
Formule 1 is niet voorspelbaar en MotoGP wel?

Tja.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Vind jij MotoGP de laatste jaren heel spannend dan? Meestal weet je na drie ronden de uitslag al...
     Reageer met citaat 
Blijkbaar hebben wij een geheel andere perceptie van wat spannend is, laten we het daar maar op houden dan.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Misschien wil iemand anders er nog wel iets over zeggen.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 14-07-20 om 16:49:24
Misschien wil iemand anders er nog wel iets over zeggen.


Het is allemaal perceptie.

Mijn perceptie is dat Formule 1 heeeeeel erg saai is en MotoGP vaak spannend en boeiend. Maar ja ik heb een motorbril op.

Maar ook als ik wat uitzoom vind ik dat geloof ik wel.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 14-07-20 om 18:41:51
(...)


Het is allemaal perceptie.

Mijn perceptie is dat Formule 1 heeeeeel erg saai is en MotoGP vaak spannend en boeiend. Maar ja ik heb een motorbril op.

Maar ook als ik wat uitzoom vind ik dat geloof ik wel.


Giga verschil tussen kwalificatie en race, ontelbare motorstanden, pitstops, verschillende banden, tientallen analisten die tijdens de race alle mogelijke scenario's doorrekenen, de F1 race is voor 80% van de toeschouwers gewoon niet te begrijpen.

We hebben in de MotoGP een aantal races achter elkaar op het puntje van de stoel gezeten maar om nou te zeggen dat het gegarandeerd spektakel is.... De Moto3 daarentegen....
     Reageer met citaat 
Paul17 schreef 14-07-20 om 19:10:23
(...)


.......... De Moto3 daarentegen....


Nou die Moto3 is mij veel te spannend


Nee eerlijk, als er 20 rijders de hele race op een kluitje racen, dan vind ik er eigenlijk niks aan. Ik mag graag duels zien, rijders die naar elkaar toe-rijden en dat soort werk, maar het hele veld halverwege de race met zijn tienen naast elkaar door de bocht, kan me minder boeien.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Blijkbaar is er ook nog een extra testdag morgen, dat wist ik nog niet.

Hier het tijdschema:

08:30 - 09:00 MotoE
09:10 - 09:50 Moto3
10:00 - 11:30 MotoGP
11:40 - 12:20 Moto2
12:30 - 13:00 MotoE
13:10 - 13:50 Moto3
14:00 - 15:30 MotoGP
15:40 - 16:20 Moto2
16:30 - 17:00 MotoE
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Net als Optimate vind ik de F1 niet minder voorspelbaar dan de MotoGP.

Veel meer dynamiek bij de tweewielers ; rechstreekse duels,elleboog aan elleboog,uitremacties, etc etc
De kans op een crash is groter.

F1 is eigenlijk wat Paul17 zegt :
veel techniek,analyses,prognoses,scenario`s en op de baan rijden ze veelal achter elkaar aan met af en toe een spannend momentje.

Voor mijn gevoel gebeuren er bij de twee-wielers veel meer onverwachte dingen dan bij de 4-wielers.

Zoals Johannes al zegt : perceptie.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: