Valencia part 1 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
13

Valencia

8 november 2020
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Pol Espargaró
2Álex Rins
3Takaaki Nakagami
4Johann Zarco
5Joan Mir
Volledige uitslag »

RACE

1Joan Mir
2Álex Rins
3Pol Espargaró
4Takaaki Nakagami
5Miguel Oliveira
Volledige uitslag »

TRIVIA

Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
Topic: Valencia part 1 (6273 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 07-11-20 om 10:18:06
Helemaal niemand die iets wil zeggen over de illegale Yamaha? Ik vind dat toch wel een dingetje.

Veel coureur zijn het niet eens met de straf die is uitgedeeld en ik vind dat ze eigenlijk wel een punt hebben.
Drie Yamaha-rijders strijden om de titel.


Waar gaat het over, een klep die van een ander fabrikaat is. Nou, woeptiedoe. Ik vind het totaal niet spannend en heb idd de behoefte niet er veel woorden aan vuil te maken, lekker racen morgen!
     Reageer met citaat 
Mat Oxley over de Yamaha blokken kwestie: https://www.motorsportmagazine.com/articles/motorcycles/motogp/yamahas-illegal-engines-how-did-it-happen

Persoonlijk vind ik dat ook een straf voor de rijders op zijn plek zou zijn geweest. Maar als Suzuki en Ducati er vrede mee hebben.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Had unieke dag kunnen zijn voor Sepang/Petronas Racing met al poles in de Moto 3 en Moto 2..
     Reageer met citaat 
Saaie race vwb strijd om het podium maar een prachtig en zeer gegunde overwinning voor Mir!
     Reageer met citaat 
Joan Mir pakt zijn eerste overwinning. En de eerste dubbel voor Suzuki in de MotoGP.



Weer een dramatische dag voor Yamaha met een beste resultaat van 11e.

Foto van https://www.motogp.com/en/news/2020/09/22/joan-mir-2020-s-not-so-dark-horse/346244
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Wie had dat gedacht bij aanvang van het seizoen?
Suzuki 1 & 2, KTM 3

Als Rossi zijnde denk je nu toch ook : aju,ik ga de kroeg in. Ik stap ergens eind januari wel weer op voor de IRTA-testen.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Elvera schreef 08-11-20 om 14:58:32
..
Suzuki 1 & 2, KTM 3
..

Lees net ergens dat het eerste keer in MotoGP historie is met podium zonder Honda, Ducati of Yamaha.
Vooral Yamaha natuurlijk drama vandaag met FQ die toch onder druk lijkt te bezwijken en Morbidelli buiten de top 10
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 08-11-20 om 15:26:04
(...)

Lees net ergens dat het eerste keer in MotoGP historie is met podium zonder Honda, Ducati of Yamaha.


Dat is niet zo gek natuurlijk. Er is zelfs een periode geweest dat dit de enige fabrikanten waren die meededen. Ik ben meer nieuwsgierig naar de laatste keer in de algehele historie dat deze merken niet op het podium stonden. Zal begin jaren ‘70 zijn geweest met de MV’s ofzo
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 08-11-20 om 15:45:15
..meer nieuwsgierig naar de laatste keer in de algehele historie dat deze merken niet op het podium stonden. ..

Volgens mij was ook nog in beeld dat de laatste Suzuki 1-2 in 1982 (Hockenheim) was, dat was eigenlijk een 1-2-3 met Mamola, Ferrari en Reggiani.
Dus geen vd genoemde merken op podium. Hierna kwamen de jaren van Yamaha/Honda met veelal Lawson, Spencer, Gardner en later Doohan/Rainey..
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ik realiseerde me ook dat het best een uniek race was in dat opzicht. Wat ik al eerder aangaf ik blijf Suzuki nog steeds zien als new kid on the block. Wat uiteraard al niet meer zo is. Ik kan er heel blij van worden als er inderdaad eens een ander merk het zo goed doet in plaats van de vaste 3.

Yamaha zit echt serieus in de problemen lijkt het. Ik had aan het begin van het seizoen niet verwacht dat Mir (een van) de titelkandidaten zou zijn. Met de stabiliteit die hij Mir en Suzuki laten zien durf ik er wel van uit te gaan dat hij de titel gaat binnenslepen dit jaar. En hoe mooi is het dat hij dat nu wel doet met in ieder geval 1 overwinning op zak!

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 09-11-20 om 08:10:42
..Yamaha zit echt serieus in de problemen lijkt het..

Terwijl ze de vorig wedstrijd nog wonnen, meen je dat echt?
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Los van de overwinning van Franky was het niet super, Fabio die wegzakte en Vinales ook buiten de top 5.

Over het hele seizoen hebben ze te veel ups en downs.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Er is maar 1 merk dat het echt 100% voor elkaar heeft dit seizoen en dat is Suzuki. Daarnaast heeft alleen KTM reden voor tevredenheid, de rest heeft eigenlijk vooral problemen.

Honda heeft MM niet meer en viel in een enorm gat.
Jan Drama stond in Jerez nog met drie man op het podium en zowel Quartararo, Vinales als Morbidelli hebben GP's gewonnen maar die worden dan ook weer afgewisseld met bagger resultaten. Vinales mag blij zijn dat hij al een contract heeft voor twee jaar want maakt er echt een potje van.
Duati worstelt. Wat voor Vinales bij Yamaha geldt kan ook gezegd worden over Bagnaia. Rijdt volgend jaar in het fabrieksteam maar maakt eigenlijk een heel slecht seizoen mee. Ook Miller gaat niet supersteady. De twee man die dit jaar een GP hebben gewonnen gaan allebei met een sjaggerijnige kop weg bij Ducati. Sowieso hebben zij vaak gezeik met coureurs wat ik opmerkelijk vind voor een merk dat zo graag wil uitstralen dat ze een grote familie zijn.
Aprilia... Als ik aan Aprila denk moet ik denken aan het gezegde/spreekwoord "en de boer, hij ploegde voort". Aan het begin van het seizoen waren er positieve berichten dat de machine de beste ever was en Aleix zei dat ze de aansluiting nu echt hadden gevonden. Hij staat nu 18e in het WK.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 09-11-20 om 11:35:47
Er is maar 1 merk dat het echt 100% voor elkaar heeft dit seizoen en dat is Suzuki. Daarnaast heeft alleen KTM reden voor tevredenheid, de rest heeft eigenlijk vooral problemen.

Honda heeft MM niet meer en viel in een enorm gat.
Jan Drama stond in Jerez nog met drie man op het podium en zowel Quartararo, Vinales als Morbidelli hebben GP's gewonnen maar die worden dan ook weer afgewisseld met bagger resultaten. Vinales mag blij zijn dat hij al een contract heeft voor twee jaar want maakt er echt een potje van.
Duati worstelt. Wat voor Vinales bij Yamaha geldt kan ook gezegd worden over Bagnaia. Rijdt volgend jaar in het fabrieksteam maar maakt eigenlijk een heel slecht seizoen mee. Ook Miller gaat niet supersteady. De twee man die dit jaar een GP hebben gewonnen gaan allebei met een sjaggerijnige kop weg bij Ducati. Sowieso hebben zij vaak gezeik met coureurs wat ik opmerkelijk vind voor een merk dat zo graag wil uitstralen dat ze een grote familie zijn.
Aprilia... Als ik aan Aprila denk moet ik denken aan het gezegde/spreekwoord "en de boer, hij ploegde voort". Aan het begin van het seizoen waren er positieve berichten dat de machine de beste ever was en Aleix zei dat ze de aansluiting nu echt hadden gevonden. Hij staat nu 18e in het WK.


Hier valt weinig op af te dingen
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Eens.

Overigens zie ik het zeer volwassen verhaal van Mir over de druk van het kampioenschap hier nog niet. Is wel de moeite waard, wat een volwassen en relativerende kijk op de dingen.

https://twitter.com/...714454689030145?s=20
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: