Optimate schreef 10-11-20 om 23:03:27
Ik kijk vooral naar aantrekkelijke races, liefst met meerdere fabrikanten. Of het technisch wel of niet overzichtelijk is intereseert mij echt geen fluit.
Ik snap de kritiek niet. We klagen al een paar jaar dat de WSS is verworden tot een Yamaha-cup met hier en daar nog een verdwaalde Kawa. Daar wil de Dorna nu wat aan gaan doen. Weer niet goed. Alles moet bij het oude blijven.
Ik heb ook niet gezegd dat de vernieuwing er niet moet komen. Ik vraag me alleen af tot in hoeverre je de specificaties (nog) verder uitelkaar moet leggen. Dit komt de herkenbaarheid van een klasse niet ten goede. En ik verwacht, dat mocht je met dit concept gaan racen, de technische protesten niet van de lucht zullen zijn als blijkt dat 1 concept veel sterker is al de andere.
En nogmaals: Ik vraag me dan af is het voor een fabrikant interessant om met een veel dikkere fiets die door technische regels beperkt word dan in die klasse mee te rijden?
Ik zie persoonlijk de supersport als "de lichtere klasse' miscchien is dat niet van deze tijd maar met het ophogen van de cylinder inhoud is het bijkant alweer een superbike klasse.
Ik mis (nu ook in de motogp.) een beetje de gedoseerde stappen in de klasses. We hebben daar nu al de 250cc voor de moto3 en de 765cc voor de moto2.
Vroeger was de 750cc de superbike cylinderinhoud van de viercylinders in lijn en was het meen ik ook de formule 1 klasse. Nu is het "de tussenklasse" Ik zeg niet dat ik het niet ok vind maar raar is het wel voor mijn gevoel.
Snap je wat ik bedoel?
Dit zie ik nu ook in de supersport gebeuren. Dan is het toch geen "lichte klasse" meer?
Je kent me, ik ben fan van Triumph en ik zie ze dan ook graag terugkomen op WK niveau met een eigen motorfiets net als bijvoorbeeld MV. Maar ik zou het persoonlijk mooier vinden als het dan regelement technisch net even wat minder ver uit elkaar zou komen te liggen. Misschien puur persoonlijk hoor maar dat maakt een klasse ook naar de buitenwacht makkelijker uit te leggen.
Samenvattend: Ook ik vind meer variatie in concepten en merken alleen maar goed. begrijp me niet verkeerd. Maar loop je met zulke breed uiteenlopende homologaties niet het risico dat fabrikant binnen no time weer in de weerstand gaan? Daar ben ik dan een beetje bang voor.