Valencia, part 2 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Racetopic
14

Valencia

15 november 2020
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Franco Morbidelli
2Jack Miller
3Takaaki Nakagami
4Johann Zarco
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Franco Morbidelli
2Jack Miller
3Pol Espargaró
4Álex Rins
5Brad Binder
Volledige uitslag »

TRIVIA

Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Topic: Valencia, part 2 (7074 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 16-11-20 om 21:48:42


Fantastisch. Helder duidelijk en groot zoals het hoort.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Sinds de mindgames van ene VR en MM verdwenen zijn, lijken de wedstrijden in mijn ogen meer fair en square. Respect, elkaar niet domweg uit de baan rammen, of zitten etteren, gewoon racen! lekker om naar te kijken.
O ja, ik heb al jaren een zwak voor de Suzuki. Mooiste GP motor van dit moment
Geel met een 1. Ik ben voor
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 17-11-20 om 09:41:17
Sinds de mindgames van ene VR en MM verdwenen zijn, lijken de wedstrijden in mijn ogen meer fair en square. Respect, elkaar niet domweg uit de baan rammen, of zitten etteren, gewoon racen! lekker om naar te kijken.


De cleane wijze waarop Morbidelli en Miller de laatste ronde aan het knokken waren was inderdaad een lust voor het oog.
Blijkt dat VR niet alles overdraagt in de VR46 academy......

Wel opvallend en ook jammer dat de harde blockpasses meer gemeengoed zijn geworden.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 16-11-20 om 21:48:20
(...)
Nee, gewoon een zilveren 1 voorop die Soes:
M1R

Dat is van afstand slecht zichtbaar. Dus donker op licht of andersom, daarom:
bredebeier schreef 17-11-20 om 09:41:17
..Geel met een 1. Ik ben voor

net zoals die #36 er nu op staat, lekker duidelijk
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 17-11-20 om 11:15:56
(...)

Dat is van afstand slecht zichtbaar. Dus donker op licht of andersom, daarom:
(...)

net zoals die #36 er nu op staat, lekker duidelijk


En weer hemelsblauw voor moto2 en rossi geel voor de moto3 in de afmeting 30 x 30 cm met afgeronde hoeken
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 17-11-20 om 11:47:49
(...)


En weer hemelsblauw voor moto2 en rossi geel voor de moto3 in de afmeting 30 x 30 cm met afgeronde hoeken


Je bedoelt groen voor de Moto2 denk ik? het was tenslotte de opvolger van de 250. de blauwe was natuurlijk 350 maar mag ook.

Doe de moto3 dan maar gewoon weer zwart met wit.

maar goed die discussie hebben we al vaker gevoerd
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 17-11-20 om 11:15:56
(...)

Dat is van afstand slecht zichtbaar. Dus donker op licht of andersom, daarom:
(...)

net zoals die #36 er nu op staat, lekker duidelijk


ja is in ieder geval lekker groot!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 17-11-20 om 16:44:39


Wat een onzin.....Het is wat Mir hierboven zelf al aangeeft. Marquez heeft zichzelf uitgeschakeld voor de titel. Fit en heel blijven is ook een onderdeel van de sport.
     Reageer met citaat 
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 17-11-20 om 09:41:17
........
Geel met een 1. Ik ben voor


t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Wat mij beteft plakken die rijders op hun motor wat ze willen of waar ze geld voor krijgen. De huidige trend met vaste rijnummers levert waarschijnlijk meer op aan inkomsten uit merchandise dan een jaar met een ander nummer, in dit geval 1, rondrijden. Uit dat oogpunt gaat niemand terug naar wat ze "good old days" noemen.

Natuurlijk krijgt Mir de kwestie Marquez voor zijn voeten geworpen, net als Crivliie en Schwantz destijds met Doohan en Rainey. Gek genoeg was MM93 een van de eerste mensen die hem via social media feliciteerde. Als iemand dit jaar de titel verdiende was Mir het wel. En Suzuki en het team van Brivio. Om in dit bizarre seizoen gewoon constant te blijven is een mega prestatie, echt.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 18-11-20 om 08:15:15
..De huidige trend met vaste rijnummers levert waarschijnlijk meer op aan inkomsten uit merchandise dan een jaar met een ander nummer, in dit geval 1, rondrijden. Uit dat oogpunt gaat niemand terug naar wat ze "good old days" noemen. ...

Dat precies, zo werkt het gewoon.
Maar je ziet het in volgens mij haast in alle sporten.

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: