Ronde 1 - Qatar favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Racetopic
1

Losail

28 maart 2021
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Sam Lowes
2Raul Fernandez
3Bo Bendsneyder
4Marco Bezzecchi
5Joe Roberts
Volledige uitslag »

RACE

1Sam Lowes
2Remy Gardner
3Fabio Di Giannantonio
4Marco Bezzecchi
5Raul Fernandez
Volledige uitslag »

TRIVIA

Shoya Tomizawa (Technomag-CIP/Suter) is op 11 april 2010 de eerste winnaar in de klasse die de 250cc vervangt, Alex Debón (Aeroport de Castello Ajo/FTR) wordt 2e en Jules Cluzel (Forward Racing/Suter) 3e.
Roberto Locatelli (Metis Gilera) werd 9e in 2009 en scoorde voor de 150e maal GP punten. Slechts 7 rijders bereikten voor hem deze mijlpaal: Giacomo Agostini, Loris Capirossi, Alex Barros, Max Biaggi, Valentino Rossi, Carlos Checa en Pablo Nieto.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Bij de openings GP van 2009 behaalde Jules Cluzel zijn eerste podium met een tweede plaats op zijn Matteoni Aprilia. Hij was de jongste Franse rijder die op het podium van een 250cc race eindigde.
Bo Bendsneyder (Kalex) werd hier in 2021 (race 1) met P3 de eerste Nederlander die een plek op de eerste startrij in deze klasse wist te bemachtigen! Jurgen vd Goorbergh (Assen 1996) was de laatste Nederlander in de 250cc klasse.
Sam Lowes (Speed-Up) behaalde hier in 2015 als eerste oud Supersport 600 wereldkampioen Poleposition in deze klasse. Chris Vermeulen en Cal Crutchlow gingen hem echter al voor in de MotoGP klasse.
Het Nederlandse RW Racing GP team debuteerde in deze klasse in 2017 op dit circuit met de eerste WK punten, de nieuwe rijder Axel Pons reed naar een nette 10e plaats.
Matia Pasini (Polaris World Aprilia) wint in 2008 hier zijn debuutrace in de 250cc klasse. In de volgende vier races eindigt hij nog drie keer op het podium en is aan het einde van het seizoen 'rookie of the year'.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Bij zijn eerste wedstrijd op een Kalex frame in 2015 veroverde Thomas Lüthi de derde plaats waarmee hij voor de 26e maal in deze klasse op het podium stond. De Zwitser nam hiermee het oude record van Marc Márquez over.
Marc Márquez (Suter) won in 2012, na een veelbesproken inhaalactie op Thomas Lüthi bij het ingaan van de laatste ronde. Dit betekende de 100e Spaanse Grand Prix zege in de tussenklasse (85x in 250cc, 15 in Moto2).
Toni Elías (Team Gresini/Moriwaki) begint zijn succesvolle seizoen 2010 met de allereerste Poleposition in de nieuwe klasse die de 250cc vervangt. Julián Simón, Stefan Bradl en Alex De Angelis maken de eerste startrij vol.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Met een 5e plaats in 2020 behaalde Bo Bendsneyder (NTS) zijn beste startplaats tot aan 2021 in de kwalificatie. Ook voor RW Racing was dit de beste Moto 2 kwalificatie ooit.
Sam Lowes (Marc VDS Kalex) zorgde in 2021 voor Moto 2 geschiedenis door als eerste beide openingsraces van het seizoen vanaf poleposition te winnen.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Topic: Ronde 1 - Qatar (10142 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Alles is al gezegd.
Top 10 is zeker mooi, maar het voelt toch ook een beetje als een fikse kater.
Zal Bo ook hebben denk ik. Zenuwen, speelden ook mee begreep ik, hopelijk wordt dat steeds minder met steeds betere resultaten .
Op naar volgend weekend!
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 29-03-21 om 01:02:09

Bo op racesport.nl:
Citaat:
Voor volgend weekend wil ik aan mijn onderarmen werken om weer met voorste mannen de strijd aan te kunnen gaan

Ik ben benieuwd wat daar aan gedaan kan worden zonder operatie, fysiotherapie neem ik aan
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 29-03-21 om 12:28:46
(...)

Bo op racesport.nl:
(...)

Ik ben benieuwd wat daar aan gedaan kan worden zonder operatie, fysiotherapie neem ik aan
cruise control
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Op zich een keurige prestatie van Bo, maar de verwachtingen waren wat hoger na zijn goede quali. Toch, top 10 is prima en als hij zich zo in de strijd blijft mengen is hij in ieder geval zijn zitje in Moto2 waard.

fuzzybear schreef 28-03-21 om 21:26:08
(...)
Hij gaf al aan, dat het toch ook weer met het gevoel met die volle tank te maken had. Hoeveel scheelt dat eigenlijk? hoeveel liter nemen ze mee in de wedstrijd?
Ik snap dan 1 ding alleen niet zo goed. Word die machine tijdens testen of bijvoorbeeld in een vrije training dan nooit helemaal afgetankt?


Wordt wel getest, maar je kunt er niet zo veel aan doen.
Ze nemen 22 liter mee bij de start, reken voor het gemak 22 kilo.
Dat is dus voor veel rijders misschien wel één derde van hun eigen gewicht extra.
Die 22 kilo verdwijnt gedurende de race. Dus minder belasting op je vering, banden, bij het remmen, etcetera. Zeker in het begin van een wedstrijd voel je ook de massa van de brandstof naar voren drukken bij het remmen vanwege de massa traagheid.

In de afstelling zoeken ze naar een goed gemiddelde tussen start- en eindgewicht van de motor. Daarnaast speelt ook het vertrouwen van de rijder in de voorkant een grote rol.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-21 om 12:48:04
Op zich een keurige prestatie van Bo, maar de verwachtingen waren wat hoger na zijn goede quali. Toch, top 10 is prima en als hij zich zo in de strijd blijft mengen is hij in ieder geval zijn zitje in Moto2 waard.


Mooi samengevat, niks aan toe te voegen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-21 om 12:48:04
..als hij zich zo in de strijd blijft mengen is hij in ieder geval zijn zitje in Moto2 waard.
...

Dat vind ik ook. Heb nu echt gevoel dat hij nu serieus mee kan met het middenveld en wellicht eens mooie uitschieter naar boven. Als het fysiek meegezeten had dan had die top 6 (zijn doel) er wel ingezeten denk ik.

De voorgaande jaren waren punten toch vaak afhankelijk v toevalligheden, omstandigheden en mazzel. Dat is nu zeker niet het geval
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-03-21 om 12:48:04


Wordt wel getest, maar je kunt er niet zo veel aan doen.
Ze nemen 22 liter mee bij de start, reken voor het gemak 22 kilo.
Dat is dus voor veel rijders misschien wel één derde van hun eigen gewicht extra.
Die 22 kilo verdwijnt gedurende de race. Dus minder belasting op je vering, banden, bij het remmen, etcetera. Zeker in het begin van een wedstrijd voel je ook de massa van de brandstof naar voren drukken bij het remmen vanwege de massa traagheid.

In de afstelling zoeken ze naar een goed gemiddelde tussen start- en eindgewicht van de motor. Daarnaast speelt ook het vertrouwen van de rijder in de voorkant een grote rol.


Bedankt voor de toelichting, Het is natuurlijk lastig om te beoordelen als je zelf niet racet. jij zal met je zac het verschil en de belasting denk ik ook wel wat hebben ervaren gok ik.

ik ben als gewone straatrijder te snel geneigd om die invloed te bagataliseren. Dit omdat ik weinig tot geen verschil ervaar met volle of lege tank. Maar goed ik snap dat het remmen van 200+ met 22 kilo extra ineens heel anders aanvoelt. ik ben geen wiskundige maar ik vermoed dat de middelpuntvliegende kracht bij dat soort remkrachten een flinke extra massa verplaatsing met zich mee brengt.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 29-03-21 om 14:45:01
... omdat ik weinig tot geen verschil ervaar met volle of lege tank. Maar goed ik snap dat het remmen van 200+ met 22 kilo extra ineens heel anders aanvoelt. ..

Racen is rijden op de limiet, ieder verschil merk je. Waarom denk je dat ze op zoek zijn naar paar 100 gram gewichtswinst?

Ik heb wel eens gelezen dat er geëxperimenteerd werd met schotten dwars in de tank geplaatst waardoor die verplaatsing vh gewicht naar voren beter geabsorbeerd werd.. bv
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Klopt. En foam in de tank dat de beweging beperkt, lagere en centralere plaatsing van het eigenlijke brandstofreservoir (de tank is gewoon nep)
en dat soort zaken
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Beginnen met een P9 is een prima start! Nieuw team, nieuw frame niks mis mee

Na z'n fantastische kwalificatie had ik ook wel de hoop dat het een top 6 resultaat kon gaan worden. Hij zat er immers elke sessie goed bij. Door de nodige zenuwen en vooral de armpump werd dat een lastig verhaal. Shit happens.

Een 9e plaats is gewoon een lekker begin. En nu daarop voortborduren.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Lowes maakte z'n favorietenrol wel waar. Goede race ook van Gardner.

En wat een mooi podium voor Diggia Moest er hard voor vechten. Emotioneel moment voor hem en het team. De eerste race sinds het overlijden van teambaas Gresini. En dat gelijk eren met een podium.

Knap debuut van Raul Fernandez P2 op de grid, lange tijd op podium koers in de race en uiteindelijk een goede P5 weten te pakken.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ik had het ook even bij Peter Bom neergelegd via Twitter. Dit gaf hij als antwoord.


MotoGP mag max 22 liter (x 0,7) = 15,4 kg. meenemen. Dat heeft veel invloed op de balans en de gewicht verdeling vd motorfiets. Een al kritische setup kan dan ineens een veel slechter gevoel gaan geven. In qualifying wordt met een minimale hoeveelheid benzine gereden.— Peter Bom (@PeterBom4) March 29, 2021
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 30-03-21 om 17:35:40
Ik had het ook even bij Peter Bom neergelegd via Twitter. Dit gaf hij als antwoord.


MotoGP mag max 22 liter (x 0,7) = 15,4 kg. meenemen. Dat heeft veel invloed op de balans en de gewicht verdeling vd motorfiets. Een al kritische setup kan dan ineens een veel slechter gevoel gaan geven. In qualifying wordt met een minimale hoeveelheid benzine gereden.— Peter Bom (@PeterBom4) March 29, 2021


Las dat Aleix Espargaro er ook last van had in de beginfase van de race.
Denk en hoop ook dat het voor Bo vooral wennen is met de Kalex en een volle tank. Met de NTS had hij daar ook last van vorig jaar Qatar, maar eind van het seizoen was dat wel onder controle, zie Valencia.
     Reageer met citaat 
Vraagje. Die opgepompte arm van Bo, is dat de eerste keer nu, of ging het daar vorig jaar ook al wel eens over?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 31-03-21 om 13:21:15
Vraagje. Die opgepompte arm van Bo, is dat de eerste keer nu, of ging het daar vorig jaar ook al wel eens over?


Heb m daar nog niet eerder over gehoord.
Hopelijk was het eenmalig.
Vind het eigenlijk best knap als je 7 ronde zonder kracht in je armen je rondetijden constant kan houden en toch top 10 kan finishen.

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: