Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
2

Losail

4 april 2021
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Johann Zarco
3Maverick Viñales
4Jack Miller
5Fabio Quartararo
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Johann Zarco
3Jorge Martín
4Álex Rins
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Topic: Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) (7637 keer gelezen)
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 04-04-21 om 19:35:17
Wat een kut-actie van Miller

Eens. De move van Mir op Miller was nogal lomp maar om dan een Biaggi te doen gaat echt veel te ver.

Mooi voor de Pramac mannen
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 04-04-21 om 19:35:17
Wat een kut-actie van Miller

onacceptabel, gevaarlijke manoeuvre, iemand bewust in gevaar brengen
solex schreef 04-04-21 om 20:29:40
..
Maar wtf waarom dan ook geen straf voor hem........No Further Action.

Ik wou net zeggen dat hij daarvoor straf verdient.. als dit het oordeel is, dan begrijp ik dat niet.. schept haast een precedent voor de toekomst en dat kan de bedoeling niet zijn.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
De sfeer bij Pramac (foto van Twitter vh team) is wel goed:

Mooi zoals hij samen met Quartararo de Marseillaise op het podium stond te zingen
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Het was een racing incident
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Vive la France!

Wat een mooie race weer. Er gebeurde weer genoeg. Leuk hoe je van tevoren echt niet weet wie er op het podium gaan eindigen.

Wat een start van het seizoen voor Zarco zeg. 2x 2e en de leider in de tussenstand. Dat had ik toch ook niet verwacht.

En Martin Eerste pole en eerste podium in z'n 2e MotoGP weekend. Heel knap.

Een droomstart voor Pramac Racing. Ze zetten de fabrieks Duc's toch wel te kakken hier......

Vorige week Vinales, vandaag Quartararo. Dus 2x Yamaha. Wel weer een draak van een start van Maverick zeg.....

En de Suzuki's zaten er in beide races gewoon prima hij. Qatar is niet het meest ideale circuit voor de Suzuki's, al snap ik niet goed waarom niet.

Aleix liet zich goed zien De Aprillia is zichtbaar sneller geworden op top/ acceleratie.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ja een gave race. Miller leek overduidelijk wat gefrustreert. Dit siert hem niet.

Maar wat een wereld prestatie van Martin zeg. Dat is pas een debuut!

Ik had de yamaha's niet vooraan verwacht. Heel sterk gereden van met name Fabio Quartararó. Ondanks die belachelijk hardlopende ducs wist hij ze wel voor te blijven. Strak stuurwerk.



Tja en Rossi. poeh dat was een weekend om rap te vergeten.

En Honda heeft nog werk te doen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Jezus Rossi! Als dit niet beter wordt gedurende het seizoen, lever dan je fiets maar voor de zomerstop in dit is toch beschamend!

Toch wel geweldig dat het klantenteam van Ducati dik voor de fabriek heren zit! Zou daar de frustratie van Miller vandaan komen?!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Het was echt niet best. Rossi niet, maar ook Morbidelli ging voor geen meter. Het hele Petronas team gaat nog niet lekker.

Maar even zien hoe het tijdens de Europese races gaat. Franky kan veel beter en Rossi, ondanks dat het een keer ophoudt, zou ook beter moeten kunnen dan strak achteraan op P16 rondrijden.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Historische wedstrijd trouwens, 8,928 verschil tussen winnaar en nr 15. Vorig record was ook in Qatar toen het 15,093 seconden was in 2019.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 05-04-21 om 13:26:46
Jezus Rossi! Als dit niet beter wordt gedurende het seizoen, lever dan je fiets maar voor de zomerstop in dit is toch beschamend!



Ja, dat liepen we ook jaren tegen Rabat en Abraham te roepen....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 05-04-21 om 17:57:57
Historische wedstrijd trouwens, 8,928 verschil tussen winnaar en nr 15. Vorig record was ook in Qatar toen het 15,093 seconden was in 2019.

Dat verbaasd me dan weer niet.
De eerste 20 ronden was het gewoon een optocht, met stevige maar gecontroleerde rondjes.

Nog ff en het is hetzelfde als F1 (bandenmanagement)
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
solex schreef 05-04-21 om 18:25:26


Dat verbaasd me dan weer niet.
De eerste 20 ronden was het gewoon een optocht, met stevige maar gecontroleerde rondjes.

Nog ff en het is hetzelfde als F1 (bandenmanagement)


Volgens mij is dit op andere circuits een stuk minder. De slijtage op Qatar is hoog.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
solex schreef 05-04-21 om 18:25:26
(...)
..Nog ff en het is hetzelfde als F1 (bandenmanagement)

ben ik niet bang voor, ze passeren elkaar toch wel, wat we zondag ook weer zagen..
Plaggie schreef 05-04-21 om 18:27:05
..
De slijtage op Qatar is hoog.

Meende ik ook, dat is vooral de reden. Kijk vorige week maar naar Rins, die viel te snel aan en was daardoor te vroeg door zijn banden heen waardoor Mir (die daar heel goed in is volgens mij) bv hem toch nog kon passeren..
     Reageer met citaat 
Wat een race reed Aleix Espargaro op de Aprilia! Op topsnelheid komt die ook goed mee. Het is toch jammer dat ze geen fatsoenlijke 2e rijder hebben kunnen contracteren, zou mooi zijn als Dovi op de Aprilia wilde stappen. Bij Ducati zullen ze hem in ieder geval niet missen!

En bij Honda is er zeker werk aan de winkel. Ik heb Alex Marquez uit mijn droomteam gebonjourd. Had absoluut meer van hem verwacht. Vorig jaar een stabiel jaar met redelijk constant in de punten, met een jaar ervaring en wat in de luwte bij een satelietteam had ik verwacht dat die wel top-10 kon rijden. Maar 2x roemloos gecrasht. Wellicht een voorbarige wissel en ligt het aan het circuit, maar het ziet er niet goed uit bij Honda.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Wat een race, beide zandbak races trouwens, als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen...

Als eerste Rossi, Razali was al niet blij dat ie #46 in zijn mik geschoven kreeg, het zou mij niet verbazen als ie hem na een paar races buiten zet en een jonger en sneller iemand binenhaalt. Remy Garder mss? Contracten stellen niet veel voor als je met de geld buidel rondzwaait.

Wat een roemloos einde van een grootse en lange carriere. Met de komst van Martin ligt de lat weer een stukje hoger. Een paar jaar geleden kon ie op een goede dag MM nog wel eens verslaan, dat is nu wel over.

Ducati, het lijkt erop dat je een Pramac moet hebben, Zarco die als leider in de tussenstand de woestijn verlaat, wie had dat oooit gedacht? Voor vooral Miller zal het een jaar vol frustratie worden, eindelijk op de echte Duc en dan dit. Pecco zie ik nog wel een race winnen, Le Mans of Spielberg mss.

Knappe en goede overwinningen van Vinales en FQ. Maar ook weer wisselvallig, dat wel. Morbidelli lijkt door resultaten uit het verleden toch een minder goede motor voor dit jaar te hebben, spuit een van die fabrieks dingen in Petronas kleuren voor hem.

Alex M? Net als Lowes en in zijn goede dagen Luthi een uitstekende Moto2 coureur voor wie MotoGP mss te hoog is? Van andere kant, Alex heeft altijd wat tijd nodig om te wennen, hopelijk krijgt ie dat.

De andere Honda rijders? Nakagami is onzichtbaar, Pol is een prima middenmotor met af en toe een podium. Tijd dat MM terugkomt, maar of die na zo lang afwezig weer op niveau komt? Hopelijk maar het zal ook voor hem erg lastig worden.

KTM? Oliveira en Binder halen eruit wat er in zit voor ze, ze moeten het van KTM vriendelijke circuits hebben.

De verrassing, zeker als Aprilia rijder en fan, is het optreden van Aleix, weliswaar 8 en 9 maar gewoon meestrijden in de kopgroep.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: