Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
2

Losail

4 april 2021
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Johann Zarco
3Maverick Viñales
4Jack Miller
5Fabio Quartararo
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Johann Zarco
3Jorge Martín
4Álex Rins
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Topic: Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) (7499 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 06-04-21 om 08:25:07
Wat een race, beide zandbak races trouwens, als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen...

De verrassing, zeker als Aprilia rijder en fan, is het optreden van Aleix, weliswaar 8 en 9 maar gewoon meestrijden in de kopgroep.


Mooie samenvatting weinig aan toe te voegen.

Echter ik ben wel van mening dat we niet uit het oog moeten verliezen dat de zandbak races nooit representatief zijn voor hoe de verhoudingen echt liggen. Misschien ben ik de enige maar ik blijf deze wedstrijden toch min of meer apart zien van de rest van het seizoen.

Niks ten nadele van Qatar maar kom op! Het blijft toch een rare situatie. In het donker rijden omdat het anders te warm is. maar wel overdag je trainingen afwerken. Een circuit wat geteisterd word door rare weersomstandigheden en belachelijk veel zand.

Ook ik ben uiteraard druk bezig een oordeel te vellen over rijders en in te schatten waar ze nu staan. Maar als ik eerlijk naar mezelf ben is dit eigenlijk gewoon nog te vroeg.

Ik denk dat we pas echt goed kunnen oordelen hoe de vlag er bij hangt na een aantal europese circuits. Als we een stuk of 2 reguliere circuits gehad hebben kunnen we kijken hoe alles zich tot elkaar verhoud.

Bovenstaande in het achterhoofd houdende toch nog even over de resultaten.

Wat mij voor dit weekend bijzonder verraste was inderdaad de Aprillia. Vooral Espargaro natuurlijk. Misschien hebben ze daar toch iets gevonden. De Aprilia was uiteraard nog steeds een beetje het lachertje van de paddock. Als dit resultaat toch representatief is voor de fiets dan zie ik Dovi heel vlot de plek van Savadori innemen eerlijk gezegt.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 06-04-21 om 11:45:44
..
Wat mij voor dit weekend bijzonder verraste was inderdaad de Aprillia...

Dat was vorige week (en bij de test) natuurlijk ook al zo...
Savadori race 1 ruim 46 seconden en nu dik 38 en ruim 20 op de voorganger..Is natuurlijk wel wat progressie als je t zo bekijkt, maar zie hem nog niet de aansluiting vinden.

Benieuwd of Aprilia hem dan het hele seizoen laat aanmodderen of dat er toch een rijderswissel met wellicht Dovi komt
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Dus iets meer dan 30 seconden achter de winnaar na 40 minuten racen. Nog niet eens een halve circuit lengte achterstand. Als je erover nadenkt best bizar en apart. Dat de laatste rijder zo dichtbij de kopgroep zit. Die Salvadori schijnt met een flinke schouder blessure rond te rijden, ik denk dat als ie gewoon ok is ook nog gewoon aansluiting bij de punten heeft. Ik vind het niet echt aanmodderen.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Die schouderblessure van Savadori wist ik achteraf ook wel
Capirex_65 schreef 06-04-21 om 14:12:10
.. Ik vind het niet echt aanmodderen.

Dan heb je wel weer punt...
     Reageer met citaat 
Trax schreef 05-04-21 om 18:00:36
(...)


Ja, dat liepen we ook jaren tegen Rabat en Abraham te roepen....
Dat heeft ook geholpen Dus met zn allen blijven roepen dan pakt die vanzelf zijn koffertje.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 06-04-21 om 16:23:02
(...)
Dat heeft ook geholpen Dus met zn allen blijven roepen dan pakt die vanzelf zijn koffertje.


Met z'n allen? Ik roep niet mee hoor, van mij hoeft hij helemaal nog niet weg. Als het het hele jaar zo blijft is het wat anders, maar zover is het nog lang niet. Ik vond het erg grappig om te zien dat mensen hier na de QP al zeiden dat z'n carrière als een nachtkaarsje uitgaat. Ik heb de laatste jaren al zo vaak gehoord dat Rossi maar beter kan stoppen, en dan stond ie een race later gewoon weer op het podium. En ook voor Rossi geldt, hij zat maar 14 seconden van P1, dus het is echt niet zo dat hij compleet naar huis is gereden. Dus nee, ik doe niet mee aan het bashen en hoop dat de oude meester nog eens iets moois kan laten zien.
     Reageer met citaat 
Wat mij betreft gaat Rossi ook nog jaren door.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 06-04-21 om 11:45:44
(...)
Mooie samenvatting weinig aan toe te voegen. ...

En toen kwam er een enorm verhaal dat ik niet ga quoten
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 07-04-21 om 00:20:46
(...)

En toen kwam er een enorm verhaal........


Viel mij ook al op. Heel komisch.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 06-04-21 om 17:03:00
(...)
En ook voor Rossi geldt, hij zat maar 14 seconden van P1, dus het is echt niet zo dat hij compleet naar huis is gereden.


Bijzondere redenatie in mijn ogen. Het gehele veld zit dicht(er) op elkaar dan eerdere jaren en blijkbaar lukt het Rossi niet om daarin mee te komen. Een gat van 14 seconden op P1 dus P16 is nog altijd met lege handen staan en 15 rijders die het beter voor elkaar hadden dan Rossi zelf. In mijn ogen heb je dan gewoon een heel slecht weekend achter de rug ten opzichte van de rest van het veld, ondanks de 14 seconden.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 07-04-21 om 00:20:46
(...)

En toen kwam er een enorm verhaal dat ik niet ga quoten


Sorry haha ik was weer wat langer van stof dan ik van mezelf dacht..

Dan komt er tijdens het typen nog weer van alles in mij op wat ik nog wil zeggen...
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 06-04-21 om 16:23:02
(...)
Dat heeft ook geholpen Dus met zn allen blijven roepen dan pakt die vanzelf zijn koffertje.


Dan gaat dat niet lukken, want we gaan niet "met z'n allen" roepen. Ik roep in ieder geval niet mee.

Los van wat je vindt van VR46 verdient deze man niets anders dan respect. Deze man reed al GP's toen de winnaar van afgelopen weekend net geboren werd.
Om al die tijd op dit ongelofelijk hoge niveau te presteren getuigd van een focus, een gedrevenheid en een liefde voor de sport die zijn weerga niet kent.

En sta niet raar te kijken als de oude vos op één van zijn favoriete banen (Mugello, Assen) toch opeens met de winst er vandoor gaat.

Om Rossi op basis van 2 resultaten op Qatar (niet echt een normale baan) af te serveren is nogal opportunistisch, zeker omdat zijn teamgenoot ook behoorlijk "lost" was.

Wat mij betreft mag deze oude meester gewoon zelf bepalen wanneer hij er mee stopt. Hij zal zelf het allerbeste weten wanneer dat punt is gekomen.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 07-04-21 om 11:14:10
(...)


Om Rossi op basis van 2 resultaten op Qatar (niet echt een normale baan) af te serveren is nogal opportunistisch, zeker omdat zijn teamgenoot ook behoorlijk "lost" was.


Dat is ook wat ik zeg, We kunnen eigenlijk gewoon nog niet concreet zeggen waar iedereen staat naar aanleiding van deze rondes.

Wat natuurlijk wel opvalt aan de prestaties van Rossi is dat hij in het verleden op een weekend dat het minder ging, hij niet zo extreem ver naar achteren stond. En dat is wat nu uiteraard opvalt en waardoor mensen dingen gaan bedenken.

Hij mag zeker blijven rijden als hij dat wil. Maar als het allemaal een stuk minder blijkt te gaan doet het afbreuk aan zijn status.

En aan de andere kant voor een team is Rossi ook gewoon een coureur. Als zijn prestaties tegenvallen zullen daar conseqenties tegenover staan. Als hij niet brengt wat er van hem verwacht mag worden dan zal het gewoon exit zijn.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 06-04-21 om 11:45:44
(...)
Ik denk dat we pas echt goed kunnen oordelen hoe de vlag er bij hangt na een aantal europese circuits. Als we een stuk of 2 reguliere circuits gehad hebben kunnen we kijken hoe alles zich tot elkaar verhoud. ....

Dit is ook al door anderen benoemd, ook in de Bo/Moto 2 Topics.. maar is Qatar nou echt zou anders, behalve dan dat er 's avonds gereden wordt?

Qua karakter schaar ik Losail onder Catalunya, Mugello, Assen, Phillip Island, Sepang... de wat snellere en vloeiender banen.

En hebben we nou de afgelopen jaren echte Qatar specialisten gehad die nergens anders een deuk in pakje boter reden? Volgens mij over algemeen zijn de winnaars hier ook goed op andere banen..Je hebt overigens (paar Japanners) wel paar winnaars hier die nog nergens anders wonnen..

Maar goed 2 races, 1 circuit, hoe meer er gereden is hoe duidelijker zal worden hoe de vlag er voor staat.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Volgens de mannen van de Paddock Pass Podcast is het probleem dat de baan extreem wisselt qua grip en voorspelbaarheid. De dagsessies zijn "om des keizers baard" omdat het veel te heet is. Levert niets op qua setup. De avondsessies kunnen enorm verschillen in temperatuur maar ook luchtvochtigheid. Daarnaast is de richting en de sterkte van de wind een grote invloed. Lucht vanuit zee is heel vochtig en koel, wind vanaf landzijde is heel warm, droog en zanderig.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: