Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
2

Losail

4 april 2021
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Johann Zarco
3Maverick Viñales
4Jack Miller
5Fabio Quartararo
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Johann Zarco
3Jorge Martín
4Álex Rins
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Topic: Tissot Grand Prix of Doha (Qatar 2) (7504 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Trax schreef 07-04-21 om 18:27:46
Volgens de mannen van de Paddock Pass Podcast is het probleem dat de baan extreem wisselt qua grip en voorspelbaarheid. De dagsessies zijn "om des keizers baard" omdat het veel te heet is. Levert niets op qua setup. De avondsessies kunnen enorm verschillen in temperatuur maar ook luchtvochtigheid. Daarnaast is de richting en de sterkte van de wind een grote invloed. Lucht vanuit zee is heel vochtig en koel, wind vanaf landzijde is heel warm, droog en zanderig.


Naast corruptie lees ik hierboven nog diverse andere goede redenen om Quatar definitief te schrappen en de openingsrace op PI , Japan, of elders te houden
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 07-04-21 om 14:13:44
(...)

Dit is ook al door anderen benoemd, ook in de Bo/Moto 2 Topics.. maar is Qatar nou echt zou anders, behalve dan dat er 's avonds gereden wordt?

Qua karakter schaar ik Losail onder Catalunya, Mugello, Assen, Phillip Island, Sepang... de wat snellere en vloeiender banen.

En hebben we nou de afgelopen jaren echte Qatar specialisten gehad die nergens anders een deuk in pakje boter reden? Volgens mij over algemeen zijn de winnaars hier ook goed op andere banen..Je hebt overigens (paar Japanners) wel paar winnaars hier die nog nergens anders wonnen..

Maar goed 2 races, 1 circuit, hoe meer er gereden is hoe duidelijker zal worden hoe de vlag er voor staat.


Trax geeft goed aan wat ik bedoel. De baan is qua layout niet zo raar. Maar het zijn de omstandigheden die het verschil maken.

Het ligt in de het midden van een zand gebied. Maar dan ook echt alleen maar zand. Dus je kunt er op rekenen dat als het een keer waait de baan er niet uit ziet. Dat maakt hem anders als de rest.

Wat mij betreft mag die baan van de kalender. Maar dat zal niet gebeuren omdat de hoeveelheid euro's/dollars die fluitend word opgehoest door Qatar de overhand bied.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 08-04-21 om 09:23:48
(...)


Naast corruptie lees ik hierboven nog diverse andere goede redenen om Quatar definitief te schrappen en de openingsrace op PI , Japan, of elders te houden


Gaat niet gebeuren. Qatar betaalt de transportkosten voor ALLE overzeese GP's voor het hele circus.

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: