Grande Prémio 888 de Portugal favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
3

Portimão

18 april 2021
Portugal Autódromo Internacional do Algarve, Portimão

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Sam Lowes
2Remy Gardner
3Xavi Vierge
4Ai Ogura
5Marco Bezzecchi
Volledige uitslag »

RACE

1Raul Fernandez
2Arón Canet
3Remy Gardner
4Joe Roberts
5Augusto Fernandez
Volledige uitslag »

TRIVIA

Joe Roberts (Italtrans/Kalex) werd hier in 2022 de eerste Amerikaan sinds John Kocinski (1990) die een race in de tussenklasse wist te winnen.
De laatst in het seizoen verreden Grand Prix ooit werd hier op 22 november 2020 gehouden. Thuisrijder Miguel Oliveira (MotoGP), Remy Gardner (debuutzege Moto 2) en Raúl Fernández (Moto 3) waren de winnaars.
Vijf maanden nadat Raúl Fernández (Red Bull KTM Ajo) als rookie hier in de Moto 3 wist te winnen deed hij het zelfde door in 2021 als nieuweling ook de Moto 2 klasse op zijn naam te schrijven.
Met zijn zege in 2020 in de Moto 2 klasse werd Remy Gardner de 8e zoon van een Grand Prix winnaar die zelf ook een GP won. De families Graham, Pagani, Rossi, Roberts, Nieto, Bradl en Öettl gingen vader Wayne en zoon Remy hier in voor.
Enea Bastianini (Moto 2) en Albert Arenas (Moto 3) verzekerden zich hier bij de laatste races van 2020 allebei van hun eerste wereldtitel.
Topic: Grande Prémio 888 de Portugal (8092 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Vrijdag en zaterdag resulteerden in een goed gesprek met Kalex.
Zondag WUP zag er al beter uit, rond top 15
Helaas maakte Bo deel uit van het crashfestijn.
Volgens sommigen is Bo iemand die te weinig valt om op elk circuit de grens te leren kennen. Bo ontkent dat categorisch.
Nou, dan stijgt hij daarin sowieso weer een paar % punten bij een aantal van ons alhier
Hij ging er, zoals velen deze zondag, helaas bij liggen.
Hij zat toen al op P20.
Jammer en op naar Jerez, wellicht met weer iets meer vertrouwen! Dat Kalex het team helpt en het ineens beter gaat is toch ook mooi. De vooruitgang was er dan ook direct zondag. Maar goed, goed nieuws komt bij sommigen nooit binnen denk ik....
Overigens was het ene heer Streuer die ooit zei; je moet in principe d3e wedstrijd winnen door zo langzaam mogelijk te rijden.
keep the faith!
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 19-04-21 om 09:33:39
Vrijdag en zaterdag resulteerden in een goed gesprek met Kalex.
Zondag WUP zag er al beter uit, rond top 15
Helaas maakte Bo deel uit van het crashfestijn.
Volgens sommigen is Bo iemand die te weinig valt om op elk circuit de grens te leren kennen. Bo ontkent dat categorisch.
Nou, dan stijgt hij daarin sowieso weer een paar % punten bij een aantal van ons alhier
Hij ging er, zoals velen deze zondag, helaas bij liggen.
Hij zat toen al op P20.
Jammer en op naar Jerez, wellicht met weer iets meer vertrouwen! Dat Kalex het team helpt en het ineens beter gaat is toch ook mooi. De vooruitgang was er dan ook direct zondag. Maar goed, goed nieuws komt bij sommigen nooit binnen denk ik....
Overigens was het ene heer Streuer die ooit zei; je moet in principe d3e wedstrijd winnen door zo langzaam mogelijk te rijden.
keep the faith!


Vreemd verhaal, maar inderdaad keep the faith.

Ik kende die uitspraak van Streuer niet, maar Bo heeft de 3e wedstrijd wel zo langzaam mogelijk gereden, maar niet gewonnen. Dat dan weer niet.

En goed nieuws komt bij sommigen zeker nooit binnen. Slecht nieuws trouwens ook niet. Drie dagen op de baan en alleen een snelle WUP, is dan wel heel erg mager.

Ben wel heel benieuwd naar het vervolg.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Hij heeft te hard gereden, en niet gewonnen.
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik zal dit soort dingen maar niet vaker moeten roepen/denken:
RG500IU schreef 18-04-21 om 00:26:56
Lowes lijkt een ander mens en rijder dan voorheen. ... Maar als het moet staat hij er, knap hoor. Grootste kanshebber voor de titel zoals het nu lijkt
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ja, soort van commentators curse? Dringt nu ook door tot aan de forums.

Kunnen we straks niks meer zeggen

fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 19-04-21 om 09:33:39

Hij ging er, zoals velen deze zondag, helaas bij liggen.
Hij zat toen al op P20.
Jammer en op naar Jerez, wellicht met weer iets meer vertrouwen! Dat Kalex het team helpt en het ineens beter gaat is toch ook mooi. De vooruitgang was er dan ook direct zondag. Maar goed, goed nieuws komt bij sommigen nooit binnen denk ik....


ik weet niet of ik me terecht aangesproken voel hoor. Maar mocht dat zo zijn. Dan wil daar wel even op reageren. Ik vind het mooi dat hij in de WU zoveel sneller was.

Ik weet alleen te weinig van de ins en outs af om te kunnen concluderen of die kennis die ze hebben op gedaan van toepassing is op de andere circuits.

ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel: Ik weet niet of de dingen die ze geleerd hebben over de set up exclusief voor dat circuit geldt. En kunnen ze deze know how in spanje dan ook toepassen of is het dan weer opnieuw kijken wat daar moet werken.

Beetje dommig beschreven: "ze hebben nu in portimao van Kalex geleerd dat daar en daar nog een stelschroef zit en dat je die dus ook kan gebruiken om dingen te veranderen." Dit wist het team nog niet maar nu wel en nu kunnen ze de fiets nog meer afstellen.

Als dat het geval is hebben ze wel wat aan die kennis en kan het Bo ook helpen.

Als Bo in Spanje het weer goed doet zou ik zeggen dat het het laatste is. Zo niet dan zou ik zeggen dat de oplossingen die men dus in de WU van Portimao gevonden heeft dus circuitspecifiek zijn.

misschien kan ik dat bij een Peter Bom of Patrick vd Goorberg neerleggen?

Want zolang ik dat dus niet weet voor mij zelf, durf ik dus niet optimistisch te worden van de oplossingen die zijn gevonden en resulteerden in de snelle WU.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Hoop doet leven, dus jij hebt nog een enorme leven voor je
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 20-04-21 om 14:54:36
Hoop doet leven, dus jij hebt nog een enorme leven voor je


zeker!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 19-04-21 om 22:31:46
..
Ik weet alleen te weinig van de ins en outs af om te kunnen concluderen of die kennis die ze hebben op gedaan van toepassing is op de andere circuits.
...
Als dat het geval is hebben ze wel wat aan die kennis en kan het Bo ook helpen. ...

In deze terugblik op YouTube van het SAG Team (copyright: sag@stopandgo.es) vertelt Bo dat ze hopen ook in Jerez wat te hebben aan de gevonden aanpassingen die ze hier vonden in de WU.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
ik had Peter een bericht gestuurd met de vraag zoals ik hem hierboven ook had gesteld. Hij heeft even de tijd genomen om een antwoord te schrijven. Met zijn goedvinden hier het antwoord.

Citaat:
Anyway, ik zal proberen het eea duidelijk te maken hieronder, wel hou ik het beknopt en moet je niet vergeten dat het niet meer is dan mijn mening.

Als eerste het feit dat in mijn ervaring Qatar geen baan is waar de afstelling heel kritisch is.
Ten tweede is Portimao een héél lastige baan om te leren kennen, en eentje waar je, als je niet heel zeker van je lijn en snelheid bent, je al snel veel te langzaam bent. Daarmee bestaat het gevaar dat het team hier de motor gaat afstellen n.a.v. verkeerde feedback vd rijder. Een rijder die de baan nog niet helemaal 'snapt' kan ook nog niet de juiste feedback over de motor geven.
Kalex heeft inzage in de afstelling van de meeste (waarschijnlijk zelfs alle) van hun motoren. Daar gaan ze heel discreet mee om, geheimen worden niet doorgegeven. Wel kan een team wat erg veel problemen lijkt te hebben, door Kalex weer op het juiste pad gezet worden. Zij geven dan aan welke van jou afstelling heel ongebruikelijk is, en wijzen je de richting waarin de meeste andere zijn gegaan.
Bo was tijdens de warmup ineens een stuk sneller en had daarmee waarschijnlijk uitzicht op de punten tijdens de race. Helaas deed ook hij wat veel anderen ook deden; crashen. Iets wat gemakkelijk kan gebeuren daar.

Het aantal af te stellen parameters bij deze motoren is zeer groot. Iedere keer weer precies de juiste zaken verstellen, en niet de goede balans verstoren is een technische uitdaging die niet iedereen iedere keer weer perfect kan uitvoeren. De feedback vd rijder is hierin, met hulp van alle data, doorslaggevend.

Het is van zeer groot belang dat het team een soort van basis afstelling van de motor heeft, een algemene setting waarmee de motor altijd ongeveer goed is. Daar vandaan wordt dan per circuit en omstandigheden de afstelling geperfectioneerd voor elke race.

De volgende race is in Jerez en daar hebben Bo en het team al getest en is dus waarschijnlijk de setup vanaf het begin al aardig in de buurt. Ook al zijn de omstandigheden (temperatuur) nu waarschijnlijk anders, in grote lijnen moet het ok zijn.

De Kalex motoren veranderen per seizoen niet al te veel en dit team heeft al wat jaren ervaring hiermee, bovendien reed Remy Gartner hier vorig jaar ook niet heel langzaam mee rond.

Ik hoop dat dit antwoord jullie helpt om iets beter te begrijpen wat er gebeurt.

Groet,

Peter Bom
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Mooi dat Peter Bom de tijd en de moeite neemt om eea zo uitgebreid uit te leggen!
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
PeterBom schreef 23-04-21 om 08:40:01

De Kalex motoren veranderen per seizoen niet al te veel en dit team heeft al wat jaren ervaring hiermee, bovendien reed Remy Gardner hier vorig jaar ook niet heel langzaam mee rond.

Nu je t lijntje toch warm hebt:
Is de data van Remy 2020 niet bruikbaar geweest dan?
Kan dat per circuit soms bruikbaar zijn en soms niet, komt dat door verschillende rijstijlen, lengte, gewicht of zijn er nog andere redenen?
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nog even iets over zondag dat ik net op Twitter las: Roberts (4e) & Cameron Beaubier (9e) - eerste x dat twee Amerikanen in de 'tussenklasse' in Top 10 staan.
Vorige x was 32 jaar geleden op Laguna Seca 1989 toen John Kocinski de 250cc won voor Jim Filice.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 23-04-21 om 10:44:49
(...)

Nu je t lijntje toch warm hebt:
Is de data van Remy 2020 niet bruikbaar geweest dan?
Kan dat per circuit soms bruikbaar zijn en soms niet, komt dat door verschillende rijstijlen, lengte, gewicht of zijn er nog andere redenen?


ja das een goede allicht kan ik hem dat nog een keer vragen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 23-04-21 om 14:13:58
Nog even iets over zondag dat ik net op Twitter las: Roberts (4e) & Cameron Beaubier (9e) - eerste x dat twee Amerikanen in de 'tussenklasse' in Top 10 staan.
Vorige x was 32 jaar geleden op Laguna Seca 1989 toen John Kocinski de 250cc won voor Jim Filice.


tweede echt nog nooit van gehoord..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: