Race 5 Le Mans favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
5

Le Mans

16 mei 2021
Frankrijk Bugatti Circuit, Le Mans

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fabio Quartararo
2Maverick Viñales
3Jack Miller
4Franco Morbidelli
5Johann Zarco
Volledige uitslag »

RACE

1Jack Miller
2Johann Zarco
3Fabio Quartararo
4Francesco Bagnaia
5Danilo Petrucci
Volledige uitslag »

TRIVIA

Tijdens de Frans Grand Prix van 1979 behaalde de Noord-Ier Joey Dunlop door een 9e plaats in de 350cc klasse met een Yamaha zijn eerste WK punten. De Fransman Patrick Fernandez (ook Yamaha) behaalde zijn eerste Grand Prix zege!
Sete Gibernau (Telefónica MoviStar Honda) won de Franse Grand Prix van 2004 voor landgenoot Carlos Checa (Fortuna Yamaha). Dit was de eerste Spaanse 1-2 zege in de historie van de zwaarste klasse, er zouden nog vele volgen.
In de opnieuw gestartte 'wet-race' van 2003 behaalde Gauloises Yamaha rijder Alex Barros met een derde plek het enige podium van dat seizoen voor het merk met de gekruiste stemvorken.
Freddie Spencer behaalde met zijn Rothmans Honda's de dubbelzege (250 & 500cc) bij de Franse Grand Prix van 1985, het was de laatste keer in de geschiedenis dat één rijder op dezelfde dag deze klasses wist te winnen.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) herhaalde in 2010 zijn zege van het voorgaande jaar. Omdat hij ook de voorgaande race op Jerez (Spanje) had gewonnen, was dit de eerste keer voor Lorenzo dat hij twee achtereenvolgende MotoGP zeges behaalde.
Freddie Spencer wint in 1983 met de NS driecylinder. Merkgenoten Marco Lucchinelli en Ron Haslam zorgen voor het eerste complete Honda podium ooit in de 500cc.
De Franse Grand Prix van 2012 ging de geschiedenis in als de 800e GP die, sinds de start in 1949, voor WK punten telde.
Achter winnaar Jorge Lorenzo reed Marco Melandri in 2009 met de Hayate (de erfstukken van Kawasaki) naar een sensationele tweede plaats. Het zou het laatste podium uit zijn MotoGP carrière zijn.
Jack Miller (Ducati) wist hier in 2021 onder wisselende omstandigheden zijn tweede Grand Prix op rij te winnen ondanks een dubbele Long Lap penalty wegens te hard rijden in de pitstraat.
De Nieuw-Zeelander Ginger Molloy werd hier 2e in 1970. Molloy reed op een door hemzelf getunede Kawasaki H1R productieracer, gebaseerd op een machine die gewoon over de toonbank verkrijgbaar was. Dit was het eerste Kawasaki 500cc podium.
Chris Vermeulen reed in 2007 de Rizla Suzuki naar de zege bij de Franse Grand Prix waarbij de rijders halverwege van machine moesten wisselen omdat het begon te regenen. Achteraf bleek dit voorlopig de enige Suzuki overwinning te zijn ..
Tijdens de Franse GP van 1969 haalt Theo Louwes met een Norton zijn beste (4e) Grand Prix klassering ooit. De Groninger stopte in 1974 om later in 1983 nog eens aan zijn tweede jeugd te beginnen. Zijn laatste race was in december 1989 in Indonesië
Valentino Rossi behaalde in 2008 hier zijn 90e GP zege en evenaarde de Spaanse legende Ángel Nieto. Nieto stond hem op te wachten in (gepast) motorpak en gaf Valentino een lift op zijn Fiat Yamaha M1 naar parc fermé.
Daryl Beattie viel in de training voor de Franse GP van 1994 en raakte met zijn linkervoet bekneld tussen de ketting en het achterkettingwiel van zijn Marlboro (Roberts) Yamaha. De kootjes van alle vijf tenen moesten vervolgens geamputeerd worden..
EK 250 rijder Jarno Janssen (Molenaar Honda V2) vervangt hier in 2001 de geblesseerde Haruchika Aoki en wordt 15e. Met vd Goorbergh (10e) en Veneman (14e) is dit ook de laatste keer dat 3 Nederlanders punten scoren in dezelfde race.
Met winst in de MotoGP klasse in 2017 door Maverick Viñales behaalde Yamaha de 500e Grand Prix overwinning in haar historie.
Topic: Race 5 Le Mans (7997 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Michelin heeft sommige typen voorband vervangen door nieuwe asymmetrische. Hier kunnen KTM, Honda en Suzuki niet mee overweg:
https://www.motorsportmagazine.com/...s-motogp-title-hopes
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Oké, het ziet er dan naar uit dat de banden dit seizoen in het nadeel blijven van KTM, Honda & Suzuki.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
Nou dan mogen de fabrieken wel aan de slag, want van alle banden die door alle banden fabrikanten te leveren zijn mag alleen Michelin bepalen welke range banden ze meenemen en de miljoenen kostende motoren moeten zich maar aanpassen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Vorig jaar was er een type band waar de Ducati niet mee overweg kon. Nu is er een band waar KTM niet mee overweg kan. Volgend jaar is er een band waar Yamaha niet mee overweg kan.

Simpele oplossing lijkt: laat teams zelf kiezen met welke band ze willen rijden. Waarom KTM niet met de band van vorig jaar laten rijden? Maar krijgen we dan juist niet wat we bij Yamaha/ Morbidelli nu zien? Vorig jaar was hij spek-koper omdat hij op de betere 2019 reed, waar de rest aan het aanmodderen was op de 2020 versie. Nu is het opeens huilen omdat hij op de 'zwaar verouderde 2019' versie rijdt. Het is ook nooit goed

Ik snap Michelin en de reglementen ook wel: je moet het gewoon doen met de banden die dit jaar geboden worden. Voor je het weet is Michelin voor elk team andere banden aan het maken en ga je daar weer gedoe over krijgen.
     Reageer met citaat 
Gedoe over banden heb je sowieso. Dat is al zo oud als de motorsport. Maar laat iedereen zelf verantwoordelijk zijn voor zijn eigen gedoe.

Ga je een nieuw seizoen in. Kost een lieve duit. Salarissen voor coureurs, monteurs, data engineers en ga maar door. Motoren, trucks en alles er om heen. Voorbereidingen tot in de puntjes, nog even de strijkbout over de teamkleding en alles is klaar.

En nu maar hopen dat het Michelin behaagt om een goede band voor ons mee te nemen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Johannes verwoord precies zoals het op mij ook over komt.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 17-05-21 om 08:42:25
(...)


Op geen enkele manier...... dit is zijn eerste nul score dit jaar en twee races geleden stond hij nog op het podium. Ik denk niet dat hij dit jaar weer wereldkampioen wordt maar jij doet nu net alsof hij nog niks klaar heeft gespeeld tot nog toe. En Rins valt vooral heel veel, daar kan Suzuki niks aan doen.

Het is trouwens ongelofelijk en niet ongelovelijk. Je noemt jezelf een taalnazi en verbetert graag anderen dus let zelf ook even op wat je schrijft.


Je hebt helemaal gelijk. Ik was dat podium even kwijt. Maar ondanks dat maakt Mir op mij geen hele sterke indruk tot nu toe. Niet zo vol voorin als hij verleden jaar was, begrijp je wat ik bedoel? Het kan mijn gevoel zijn uiteraard. Maar verleden jaar was hij voor mij iemand met wie je rekening hield om de top posities in de trainingen en wedstrijden. Dat is nu anders vind ik. Nogmaals dat is in principe een gevoel. Maar dat heeft te maken met het feit dat ik ze denk ik niet heel erg direct in gevecht heb gezien op de podiumplekken.

Afgelopen weekend was mede door de weersomstandigheden weer een aparte GP maar als je dan niet eens door Q1 komt is dat niet best.

ik heb het even nagekeken op motogp.com Afgezien van een 7e plaats in Qatar is hij inderdaad wel redelijk constant met een aantal plekken net buiten het podium. Maar het is dan al direct een seconde of 4 a 5 achter P1 en tussen de 2,2 en 1 seconde achter zijn directe voorganger.

Allicht dat vanuit die cijfers die je dan ook visueel in beeld ziet. (afstand op de baan) Dat hij op mij dus niet heel sterk overkomt.

Ik denk juist omdat ik hem dus inderdaad niet echt voorin zie dicht op zijn concurenten maakt denk ik dat ik hem niet sterk vind ogen.

Verleden jaar was hij ook niet constant voorin te vinden maar zat hij er voor mijn gevoel wel dichter op.

Voor mij zelf blijft Qatar een race apart en dat podium daar was uiteraard mooi maar voor mijn gevoel (zoals al eerder gezegd) geen afspiegeling van de normale verhoudingen.

Resume. Je hebt wel gelijk dat hij het eigenlijk in cijfers niet slecht doet. Maar voor mij is het op dit moment niet iemand waar ik rekening mee hou als ik denk aan titels of overwinningen.

Mir staat nu 6e in het kampioenschap. Nu is het seizoen nog jong. En 30 punten is niet heel veel achterstand. Maar zoals hier boven gezegd Hij zit er dan dan ook niet heel dicht op in de wedstrijd.

Vermoedelijk komt daar het gevoel vandaan dat hij er tot nu toe niet echt aan te pas komt.

En ja het is ongelofelijk.. My bad..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Wat een verhaal om een punt te maken zeg

Je hoeft niet allemaal verklaringen te zoeken, je hebt ook gewoon een punt. Vorig jaar de meest constante podiumklant en hij is gewoon wereldkampioen. Dan mag je dit jaar best een stapje extra verwachten. En in plaats van een stapje extra is het allemaal net even wat minder. Niet dramatisch minder, maar gewoon net even wat minder









maar ik denk dat dit door de nieuwe Michelin banden komt
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 19-05-21 om 13:13:01
Wat een verhaal om een punt te maken zeg



De les bondig samenvatten was even wat op de achtergrond geraakt.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 19-05-21 om 11:45:16

ik heb het even nagekeken op motogp.com ..

Dat kun je ook gewoon hier zien hoor, en ook voorgaande jaren
En als je daar kijkt zie je dat Mir nu 5 punten meer heeft dan vorig jaar na 5 races!
fuzzybear schreef 19-05-21 om 11:45:16
(...)..
Verleden jaar was hij ook niet constant voorin te vinden maar zat hij er voor mijn gevoel wel dichter op.
..

Maar je hebt zoals Chrissifumi zegt wel een punt hoor
Chrissifumi schreef 19-05-21 om 13:13:01
..
maar ik denk dat dit door de nieuwe Michelin banden komt

Dat is zeker ook een punt, zie ook KTM
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 19-05-21 om 13:13:01
Wat een verhaal om een punt te maken zeg

Je hoeft niet allemaal verklaringen te zoeken, je hebt ook gewoon een punt. Vorig jaar de meest constante podiumklant en hij is gewoon wereldkampioen. Dan mag je dit jaar best een stapje extra verwachten. En in plaats van een stapje extra is het allemaal net even wat minder. Niet dramatisch minder, maar gewoon net even wat minder

maar ik denk dat dit door de nieuwe Michelin banden komt


Ik wilde het graag even goed toelichten voor ik beticht word van een te gehaaste reactie. ;-)
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: